Obsah Divadelních novin 22/2016
Kritika /
Krotký dejvický rozhovor
Ačkoli v programu k nejnovější inscenaci Dejvického divadla je autor předlohy, Nizozemec Theodor Holman (*1953), vylíčen jako velký provokatér a skandalista, zdejší Interview vyznívá konvenčně a krotce.
Kritika /
Království za…?
Richard III. v podání Lukáše Melníka vystoupí v elegantním, vypasovaném kostýmu na forbínu, jedním razantním gestem utne hudbu a začne pronášet úvodní monolog. Když mluví o svých tělesných vadách, zavěsí se tento ztepilý muž na železnou konstrukci tvořící scénu a dál promlouvá v náročných akrobatických pozicích.
Kritika /
OST-RA-VAR ještě po dvaceti letech
Kdo by se byl z nás, co jsme se na počátku roku 1997 sjeli na nultý ročník „Festivalu ostravských činoherních divadel“, nadál, že tu budeme sedět ještě za dvacet let?
Kritika /
Učinili zvuk tělem
Spitfire Company je nonkonformní skupina fyzického divadla, Orchestr Berg je otevřen experimentům, i těm s tanečníky – není to poprvé, co se jeho muzikanti zapletli s tancem. Jejich společné setkání se stalo příležitostí exkluzivně využitou.
Kritika /
Učinili tělo zvukem
Za provedením skladby Michala Nejtka Constellations I. Before I Say Yes je dirigent Peter Vrábel a Orchestr Berg v reakci na výzvu Petra Boháče a skupiny Spitfire Company.
Kritika /
Divoká čertovská pohádka
Již tři sezony má Národní divadlo Brno v čele ředitele Martina Glasera a je to znát. Divadlo se přestalo divákům podbízet a oslovuje ho dobře volenými tituly v promyšlených nastudováních. Opět se naplňuje prastaré poslání divadla – totiž možnost dívat se a očistit se.
Kritika /
Malá mořská víla choreografa Jana Kodeta
Jan Kodet je oblíbený choreograf režijní dvojice Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Tentokrát společně vytvořili pohádkovou taneční inscenaci Malá mořská víla podle H. Ch. Andersena pro baletní soubor Národního divadla.
Kritika /
Všecka tráva už je spasena
Brechtovský kabaret a dnešek? V Divadle v Dlouhé dokázali, že to jde. Tvůrci nazývají svůj pokus válečným kabaretem, já bych chtěl stále ještě věřit, že jde o kabaret politický.
Kontext /
Bob Dylan: Jsou moje písně literatura?
Ve čtvrtek 13. října oznámila Švédská akademie věd, že Nobelovu cenu za literaturu získává letos americký písničkář Bob Dylan. Po zveřejnění této zprávy Dylan dlouho mlčel. Nezvedal telefony od nobelovského výboru a veřejnost spekulovala, jestli ocenění neodmítne jako Jean Paul Sartre roku 1964. Po dvoutýdenní pauze Dylan nakonec ze svého...
Kontext /
Mlčeti stříbro aneb O kritice pohybového divadla
Doba je komplikovaná a euroamerická společnost rozpolcená a křehká. I Česko žije svými problémy: rozhořčením desetitisíců nad desítkami uprchlíků, které zde hostíme, EET, Ortelem či servilitou vůči Číně. Ani mě tento vývoj nenechává chladným a někdy se zúčastním toho či onoho protestu, od sociální problematiky ale také rád utíkám k...
Kontext /
Knihovnička – Překládat španělské zlaté divadlo
David Johnston je známý překladatel klasických španělských her do angličtiny a mimo to se zabývá otázkami překladu pro divadlo i teoreticky. Loni vydal drobnou knížečku o Překládání divadla španělského zlatého věku, která je především osobní výpovědí matadora divadelního překladu a velkého propagátora klasických španělských her. Jeho...
Burza /
Kulturní centrum Cooltour, Ostrava
Místa pro „nová“ divadla
Tatíček (I)
Počátkem prosince bylo na seznam světového nehmotného dědictví UNESCO zařazeno také české a slovenské loutkářství. Byl by to nejkrásnější vánoční dárek pro dr. Jana Malíka (1904–1980), významného českého loutkáře, autora, režiséra, ředitele Ústředního loutkového divadla v Praze.
Příloha /
Pět tváří Járy Cimrmana
Podoba českého génia Járy Cimrmana se, jak známo, nedochovala. Zato tváře herců Divadla Járy Cimrmana zná kde kdo. Jaké to je hrát půl století v divadle, jemuž i největší optimisté prorokovali sotva rok existence, jak jim Cimrman vstoupil do života a jak by se jejich život ubíral, kdyby ho nebylo, (Pokračování textu…)
Příloha /
Zdeněk Svěrák: Karla Infelda Prácheňského bych si klidně dal i zadarmo!
Zdeněk Svěrák je jedním z otců zakladatelů Divadla Járy Cimrmana a spolu s Ladislavem Smoljakem i autorem naprosté většiny jeho her. Ze začátku si ho lidé pletli se Smoljakem, dnes už si ho, i díky jeho filmovým rolím, nesplete nikdo. Kromě toho, že je oblíbeným protagonistou DJC, napsal řadu povídek a dalších scénářů. Psaní by se pravděpodobně...
Příloha /
Miloň Čepelka: Trvám na tom, že oslavujeme nezodpovědně předčasně
I Miloň Čepelka je spoluzakladatelem a hercem Divadla Járy Cimrmana, září zejména v rolích žen a svůdců: mamka Žílová v Aktu, Matka v Poslu z Liptákova, Babička v Českém nebi, ale také šikovatel Vogeltanz v Záskoku, hrabě Zeppelin v Hospodě Na mýtince, princové Jasoň a Drsoň v Dlouhém, Širokém a (Pokračování textu…)
Příloha /
Miroslav Táborský: Lákalo mě trefit žánr zvaný Cimrmani
Miroslav Táborský je profesionálním hercem, jemuž se podařilo proniknout do souboru DJC. Už pátým rokem alternuje se Zdeňkem Svěrákem postavu Bystrozrakého v pohádce Dlouhý, Široký a Krátkozraký. A chystá se na další. Jaká divácká zkušenost s Divadlem Járy Cimrmana předcházela vstupu na jeho jeviště? A víte, že nijak velká? Cimrmany...
Příloha /
Jaroslav Weigel: Mám rád vizionáře Hlavsu
Vkládá svůj výtvarný názor do všech tiskovin spojených s tvorbou DJC, ať už jsou to programy, plakáty, anebo propagační materiály. A také tvoří krásné stránky knih. V jeho dekoracích se odehrává většina cimrmanovských her. A bez jeho charakteristického hlasu a poctivě starosvětského hereckého projevu s lišáckým úsměvem i ustaranýma očima...
Kritika /
Liduschka
Liduschka (Baarová) není muzikál, jenom. Přestože nové dílo uvedl muzikálový soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla. Tvůrci Aleš Březina, Karel Steigerwald a Jiří Ornest to moc dobře vědí.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 207)
Nejslušněji znějící větou se zdála být tato: "Dělám divadlo jenom pro to, abych nasíral..." aneb Mudrování nad inscenací Mrtvý pes v čistírně: Silní ve studentské Martě.
Nagroda dla Tomka Svobody!
Uwaga! Uwaga! Dzisiaj rano taka miła wiadomość do nas dotarła: Publiczność XVIII OBLICZY TEATRU przyznała swą nagrodę ZŁOTEGO MIEDZIAKA w kategorii Najlepsza Reżyseria - Tomasovi Svobodzie za spektakl Sarenki...
Postřehy Divadla Kámen (No. 19)
Kašle divadlo na diváka...? aneb Nesprávně strukturovaná reportáž z dalšího diskusního večera v pražském Divadle Kámen.
Aktuality Petra Feyfara (No. 1)
O Lizzie Doronové a jejím románu Kdo je to sakra Kafka, který u nás koncem roku vydalo nakladatelství Garamond a v Německu se již dočkal divadelní adaptace. (Autor Divadelních novin Petr Feyfar si na i-DN otevírá svůj blog.)
Patrice Pavis cestou…
S profesorem Patricem Pavisem jsem se setkala na podzim na festivalu Divadelná Nitra, na semináři určeném mladým, především východoevropským kritikům... Rozhovor s autorem Divadelního slovníku.
Zprávy /
Kráska a zvíře v Pardubicích nejoblíbenější
Kráska a zvíře zvítězila v divácké anketě o nejoblíbenější inscenaci roku Východočeského divadla Pardubice. Nejnavštěvovanějším titulem VČD roku 2016 se stal Limonádový Joe.
Digitální zálohování je nespolehlivé
Filmoví producenti se obávají o své filmy a říkají: Digitální zálohování je nespolehlivé, ale na filmové kopie nemáme prostředky. O data uložená na digitálních nosičích a v cloudových úložištích můžeme snadno přijít. Jde tedy o problém, který by se měl začít co nejdříve řešit.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 209)
Bylo mi, jako bych se v kolébce dětství ocitl… aneb Mudrování nad inscenováním opery Bohuslava Martinů Hry o Mari v Janáčkově divadle.
Nanohach: Konec jedné kapitoly
Soubor Nanohach vystoupí 14. ledna v pražském Studiu Alta naposledy v původní sestavě. Kromě tanečníků Nanohach se na přehlídce budou podílet i mnozí hostující tanečníci a tanečnice z minulosti souboru.
Tip: Kamarád z ostrova Sindol
Vystoupení korejského loutkového divadla Puzzle se uskuteční ve čtvrtek 12. ledna 2017 od 10:00 v Národním divadle marionet v Praze. Tvůrcem inscenace je loutkář, herec, scénograf a režisér Moon Suho.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 208)
Příběh Domu napsaný na motivy Lorcovy hry dal prostor k tomu, že vynikla dovednost studentek ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící vrchovatě aneb Mudrování nad inscenací Dům studentů ateliéru výchovné dramatiky pro neslyšící v brněnské Martě.
Ost-ra-var 2016: Up & Down Jana Grulicha
Za Up pokládám představení Divoké kachny v Komorní scéně Aréna v režii Davida Šiktance, za Down inscenaci Veselých paniček windsorských v režii Petra Gábora a v podání NDM... O Ost-ra-varu více v aktuálních DN 22/2016.
Petr Janyška vedoucím Českého literárního centra
Na základě rozhodnutí ministra kultury České republiky o zřízení Českého literárního centra vyhlásila Moravská zemská knihovna výběrové řízení na pozici vedoucího ČLC. Její ředitel se rozhodl jmenovat do funkce Petra Janyšku.
Zprávy /
Martin Myšička uměleckým šéfem DD
Ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková jmenovala od 1. ledna 2017 do funkce uměleckého šéfa Martina Myšičku, který je od roku 1997 členem hereckého souboru. V aktuálních DN 22/2016 si můžete s Martinem Myšičkou přečíst velký rozhovor.
Jen tak cestou z divadla (No. 23)
Hovory na útěku v Divadle v Dlouhé - konečně jednou přímočará odpověď na dnešní aktuální situaci.
Zprávy /
Praha rozdělí na jednoleté granty 133 milionů
Nejvyšší podporu dostaly filmový festival Febiofest, Signal Festival a Divadlo Semafor. Celkem by peníze mělo dostat 420 žadatelů.
Zprávy /
ND Brno hlásí úspěšný rok 2016
Národní divadlo Brno má za sebou mimořádně úspěšný rok.
Rozhovor /
Martin Myšička: Mistr improvizace a humoru nejsem
Herec Dejvického divadla Martin Myšička prožívá pestré období. Vedení jeho domovské scény mu umožnilo realizovat už druhou režii. V televizi nedávno uvedli nový seriál Kosmo, v němž ztvárnil jednu z hlavních rolí. Připravuje se také na roli moderátora. A mimo to je svědkem další změny ve vedení dejvické scény, tentokrát (Pokračování...
Rozhovor /
Marek Pivovar: Jak si žijeme na severu
Rozhovor s dramaturgem o festivalu OST-RA-VAR
Zprávy /
Dosáhne MK letos magického 1 procenta?
Procentuální podíl rozpočtu kultury na státním rozpočtu se zvýšil z 0,76 procenta v roce 2013 na 0,96 procenta pro rok 2017, včetně výdajů dle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi...