Obsah Divadelních novin 3/2020
Zastřelte kritiky!
Jeden z mnoha příkladů zdejších současných „debat“ o operním divadle: kritika zbytečně osobní, odpověď kalašnikovem.
Kacířské eseje
Jan Patočka / Miroslav Bambušek: Kacířské eseje. Režie Miroslav Bambušek, Studio Hrdinů, Praha. Premiéra 16. ledna 2020. Expresivní, performativní divadlo, jaké vyznává tvůrce Miroslav Bambušek, dává v této produkci vyniknout filozofujícím slovům a myšlenkám, čímž v mnoha pasážích získává inscenace až meditativní charakter. Přitom si ale...
Šárka Maršíková: Nový cirkus je dnes velmi žádaný
Rozhovor s ředitelkou Cirqueonu
Co je to vlastně kulturní instituce?
Cyklus debat, který připravuje ve foyeru Nové scény Činohra Národního divadla, otevřel dlouho řešené a politickou reprezentací stále odkládané téma.
Báj a bajka
Láska je hoře. Víme to i po letmém doteku Shakespearem. Desdemona, Ofélie, Kleopatra, Julie…
TRILOBIT pro kanadského lékaře a českého herce
Na letošní 33. ročník audiovizuálních cen TRILOBIT do Berouna přijel z Kanady vzácný host, hvězda raných filmů Miloše Formana Vladimír Pucholt.
Kritický žebříček 3/2020 – Festivaly Zaráz, 13+ a premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Pavla Bergmannová Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr Klarin Klár Jiří P. Kříž Luboš Mareček Vladimír Mikulka Iva Mikulová Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Marcel Sladkowski Jana Soprová Petra (Pokračování textu…)
Malé feministické rýpnutí
Jakmile se naskytne možnost zdůraznit, že něco je „ženské téma“, hbitě se toho někdo ujme.
Malé kritické pohlazení
Není naštěstí všechno tak, jak píšu ve Slově na vedlejší stránce.
Kritika /
Za svou pravdou stát
Nová inscenace pražského Studia Hrdinů je v jeho repertoáru politicky, společensky či občansky, jak chcete, nejexplicitnějším titulem za poslední roky. Miroslav Bambušek se v Kacířských esejích pokusil zpřítomnit odkaz filozofa Jana Patočky a vytvořit vysloveně apelativní kus vztažený směrem k dnešku.
Kritika /
Já bych čet a četu, že to bude kýč
Před rokem, kdy začal šéfovat činohře Národního divadla v Brně, definoval Milan Šotek v Divadelních novinách (2019/1) svůj šéfovský úmysl vrátit se od vnějškových podívaných k promyšlenému, dobrým textem podloženému inscenování.
Kritika /
Lapání signálů z Marsu
Klasici současné hry, tak nazval v tiskové zprávě Milan Šotek svou první sezonu v Redutě.
Kritika /
Eppur si muove!
A přece se točí! Nejznámější výrok Galilea Galileie zná každý.
Kritika /
Total eclipse of the Heart (proti)
Choreograf a tanečník Martin Talaga patří k nejpozoruhodnějším osobnostem české performativní scény.
Kritika /
Total eclipse of the Heart (pro)
V několika posledních inscenacích Martina Talagy se dá vystopovat zájem o vztah tělesnosti a sošnosti i o tělo jako takové, ale také o kýč.
Jižní Morava hlásí: Pokryto
Již počtvrté se v půli ledna na jihu Moravy konal minifestival aktuálních inscenací – jakýsi showcase – Slováckého divadla Uherské Hradiště a Městského divadla Zlín, jež ho pořádají ve společné symbióze pod názvem Zaráz.
Klikaté cesty ke svobodě
Festival 13+ v Divadle v Dlouhé se už jedenáctým rokem snaží vyjít vstříc mnohdy dosti svéráznému vkusu teenagerů.
Rozhovor /
Ivan Acher: Vezmu hořák (Z Národního do Národního)
Hudební skladatel Ivan Acher patří k nejzajímavějším osobnostem naší divadelní scény a od počátku tisíciletí má na kontě spolupráci na bezmála 200 projektech po celé republice a v zahraničí. Kromě muziky si rozumí i se slovem a jeho vyprávění je propleteno spoustou originálních novotvarů. Povídali jsme si v pražském divadle Komedie, kde...
Jsem televizní pohádka
Vánoční obžerství televizní má tradičně kromě nezřízené konzumace prověřených pohádkových repríz svůj vrchol v podobě několika premiér. Jaká byla nadílka letošních Vánoc?
Jako každý svobodný národ…
Ve starobylém Krakově se na začátku prosince konal dvanáctý ročník mezinárodního divadelního festivalu Božská Komedie.
Vina a pokání
Před dvěma lety se režisér Sebastian Hartmann v Drážďanech utkal s Dostojevským poprvé – když dekonstruoval román Uražení a ponížení. Vydestiloval z něj situace, útržky rozhovorů, fragmenty zpovědí – ve zběsilém tempu se na jevišti střídaly, bez ohledu na časovou posloupnost. Nejde o příběh, ale o okamžiky, přes které můžeme...
Obrazy
Včera mluvili v rádiu o výstavě Otakara Slavíka.
Došlo do redakce
Miroslav Petříček: Co je nového ve filozofii Nová beseda, 92 stran. V souvislosti s aktuální inscenací Miroslava Bambuška Kacířské eseje, v níž filozof Miroslav Petříček účinkuje, upozorňujeme na jeho nedávno vydanou „knihu do kapsy“, jež shrnuje jeho pohled na filozofii a její aktuální směry a uvažování. Vyšla v edici Co (Pokračování...
Burza /
V hlavní roli humanoid
Co pro jedince znamená, když ho nahradí robot?
Jednou větou
Nejoblíbenějším hercem a herečkou Městského divadla Mladá Boleslav se v divácké anketě stali Milan Ligač a Malvína Pachlová. Nejúspěšnější inscenací je Cesta kolem světa za 80 dní. Koncem ledna byla v Muzeu loutkářských kultur v Chrudimi otevřena výstava Ultrafialové retro s podtitulem Luminiscenční divadlo Františka Tvrdka. Výstava zde bude k...
Výročí 16.−29. února
Kružíková Zdena, herečka (12. 2. 1950) △ Burian Petr, herec (17. 2. 1945) △ Burianová Jana, produkce (17. 2. 1960) △ Hampejs Jaroslav, loutkoherec (18. 2. 1945) △ Matoušková Zora, loutkoherečka (18. 2. 1930) △ Vašut Svatopluk, dramaturg (18. 2. 1945) △ Fišerová Markéta, herečka (19. 2. 1960) △ Kubica (Pokračování textu…)
Burza /
Na Otakara do Vídně
Vídeňský Volkstheater nabízí šanci divadelním fajnšmekrům, kterým se nepodařilo v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka vidět inscenaci Štěstí a pád krále Otakara v režii Dušana D. Pařízka, s Karlem Dobrým v hlavní roli. Ve dnech 7. a 8. března 2020 zcela mimořádně a zároveň naposledy uvádí Volkstheater představení,...
Burza /
oprava a omluva
Omlouvám se čtenářům a Jaroslavu Etlíkovi za chyby, které jsem při redakci vnesl do jeho glosy Na okraj jednoho seriálu (DN 2002/2, s. 3) ve snaze zpřesnit údaje: zaměnil jsem mu režiséra Míčka Flíčka Jindřicha Halíka za autora té hry Jana Malíka, Vojtěcha Suchardu za Stanislava Suchardu a redaktorku Kateřinu (Pokračování textu…)
Zemřeli
Galina Volčeková (19. 12. 1933 Moskva, SSSR – 26. 12. 2019 Moskva, Rusko) Ruská herečka, režisérka a pedagožka, spoluzakladatelka moskevského divadla Sovremennik (1956). Roger Vernon Scruton (27. 2. 1944 Buslingthorpe, Velká Británie – 12. 1. 2020 Brinkworth, Velká Británie) Britský filosof, estetik, politolog, spisovatel a hudebník. Podporoval...
Nesouřadné vzpomínky (III)
Martin Porubjak blahé paměti, původce mojí „emigrace“ na Slovensko v čase totálních zákazů mého vystupování v Česku, byl opět rukou mého osudu.
Kontext /
Divadlo proti strachu
V karlínské Invalidovně se koncem loňského roku uskutečnilo symposium Výzkum umělecké tvorby ve specifických skupinách (lidí s mentálním postižením, s Downovým syndromem, se seniory, neslyšícími atd.).
Oliver Sacks: Muž, který si pletl manželku s kloboukem
Knihovna je houba, která pořád bobtná. Jak gumovej medvídek ve vodě.
Kritika /
Smrt jedné táborové hry – tohle je Palermo!
Umělečtí vedoucí Divadla NoD, režisér Janek Lesák a dramaturgyně Natálie Preslová, připravili pro tento experimentální prostor, jak odvážně tvrdí, dosud největší rozšíření táborové hry Městečko Palermo usíná.