Obsah Divadelních novin 3/2022
Novodobí disidenti
Snad je to tím, že mám praxi z divadelní agentury, ale nepřijde mi nic divného na tom, že autoři mají někdy i velice konkrétní požadavky, co by se s jejich texty mělo a nemělo dít, a že je někdy vtělují i do smluv, protože dobře vědí, že zejména v evropském divadle je scénická poznámka chápána jen jako takový nesmělý návrh.
Iben Nagel Rasmussen
Osobnost otevřeného, v netradičních prostorách – včetně ulic a náměstí – vystupujícího „chudého“ divadla, od jeho založení v roce 1966 členka dánského Odin Teatret, s nímž vystupovala po celém světě.
Jarmila Levko: Nechci řídit divadlo a zároveň být poslankyní
Ředitelka libereckého Divadla F. X. Šaldy Jarmila Levko (STAN) kandidovala na sedmém místě kandidátky PirStan za Liberecký kraj. Má ve sněmovně vystřídat poslance Jana Farského, který se hodlá vzdát mandátu a pobývat ve Fulbrightově nadaci v USA. Máte nahradit pana Farského v Poslanecké sněmovně. Už víte nebo tušíte, kdy to (Pokračování...
O dějinném vývoji k lepšímu a Trumpových příznivcích na Kampě
Pro nesnesitelnost prvobytně pospolného jha bylo toto zločinné zřízení odstraněno a nastolen byl pokrokový otrokářský řád.
Miloš Horanský: Na čí čí číhané
Čí jsi? Odpověď je k čemu?! Znám ji. Já i ona. Zná se. Řekni, čí? Tolikrát řečené znovu? Je neodbytná a hlodá
Kritický žebříček – Současný tanec a nový cirkus
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Jana Bohutínská Vladimír Hulec Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Jana Návratová Zdeněk Prokeš Hana Strejčková Veronika Štefanová Roman Vašek 420PEOPLE – INspiraCe (S. Šafková) 4 5 4 (Pokračování textu…)
Vyjádření podpory slovinské nezávislé divadelní scéně
Slovinsko k sobě v poslední době poutá více pozornosti, než by jim možná bylo milé. Vedle mediálně reflektovaných útoků na nezávislost slovinské justice a médií se zemí plíživě vine ještě druhá stejně nebezpečná linie.
Poděkování donátorům
Ve vánočním čísle jsme poděkovali těm, kdo nás podpořili zaplacením dobrovolné vyšší ceny celoročního předplatného. Nyní stejně rádi a upřímně děkujeme dalším, kteří do uzávěrky tohoto čísla učinili totéž (v abecedním pořadí): Divadlo Brod (Uherský Brod), Magdalena Franková-Hniličková (Karlovy Vary), Petr Coufal (Polná), David Drozd...
Stěhování duší v Knihovně Václava Havla
Činohra brněnského Národního divadla zahrála své úspěšné nastudování meditace pro jednu herečku Josefa Topola Stěhování duší 17. ledna v Knihovně Václava Havla. Obklopena knihovními regály ve stísněném prostoru předvedla Marie Durnová osudy stárnoucí tanečnice Magdaleny zvlášť intenzivně. Inscenaci režíroval Štěpán Pácl ve výpravě...
Kritika /
Pěkně prosím, tudy do Evropy?
To je nejčastější otázka, pochybnost a často posměšek nad třemi lednovými premiérami Opery Národního divadla.
Na rozhraní dětského a dospělého světa
O tom, jaké divadlo nabídnout věkové skupině 13+, se v poslední době hodně diskutuje.
Kritika /
Kráska, zvíře a Špinar
Není žádný problém vzít si na paškál Krásku a zvíře, nejnovější činoherní inscenaci pražského Národního divadla. Však se to také vzápětí v nejednom rychlejším médiu, než je tento časopis, stalo.
Kritika /
Tato včela nebodá, ale argumentuje
Zakládající členové Lachende Bestien Michal Hába a Šimon Spišák uvedli ve Venuši ve Švehlovce autorskou inscenaci inspirovanou novelou Heinricha von Kleista Michael Kohlhaas.
Kritika /
Tanec jako smysl existence v časech pandemie
Stylová synkreze s důrazem na silný výtvarný koncept, hloubavé literární látky jako předlohy pro scénická zpracování či prostor pro autorský dialog, takové jsou dlouhodobé umělecké tendence holešovického Studia Hrdinů, které hodlá nově zacílit také na tanec.
Kritika /
Jenny Winternitzová se navrátila do své vily
Divadelní spolek JEDL rozjel projekt JEDL dílna, v němž chce dávat příležitost začínajícím mladým umělcům pod supervizí tvůrců JEDLu.
Kritika /
Řekni mi, co čteš, povím ti, kam kráčíš
Režisér Jan Mikulášek se ke spolupráci s Husou na provázku vrací opakovaně, a evidentně s chutí. Pozvání tentokrát přijal k adaptaci postmoderního románu srbského magického realisty Milorada Paviće Chazarský slovník.
Kontext /
Zkroceně pod uzdou autora aneb O kritický portrét Shakespearovy doby
Nikdo jiný toho pro českého Shakespeara neudělal tolik co Martin Hilský. Mezi lety 1983 a 2008 přeložil celé jeho dílo – 38 her, obě epické básně a cyklus 154 sonetů.
Smrt agenta minutu po minutě
Digitální platforma Audiotéka se na českém trhu s audioknihami prosadila jako supermarket s nabídkou knih z různých vydavatelství.
Co s námi bude po covidu?
Sociolog Pavel Pospěch, který jako pedagog působil kromě brněnské Masarykovy univerzity také ve Vídni, vydal v nakladatelství Host publikaci Neznámá společnost s podtitulem Pohledy na současné Česko.
Divadlo za časů společenské transformace:
setkání Východu a Západu na divadelní konferenci v Berlíně
Přízraky komunismu: Polské divadlo po roce 1989 mezi euforií a deziluzí
Při zkoumání komunistického a postkomunistického dědictví a jeho reprezentací v polském divadle po roce 1989 mě nezajímá ani tak minulost, jako spíš současný vliv reflexe komunistického odkazu na právě probíhající vlnu populismu ve východní Evropě. Tento fenomén má samozřejmě celosvětový rozměr, ale jeho silná přítomnost v postkomunistických...
Od společenské změny k sociálnímu dramatu: Maďarské divadlo po roce 1990
V digitálních osnovách pro střední školy se píše: … ke změně politického režimu stačí šest měsíců, k ekonomické změně šest let, pro kulturní změny není ani šedesát let dost. Osnovy maďarské historie jsou velmi stručné, co se týče společenských změn v roce 1989 v oblasti scénických umění. Výše uvedená citace naznačuje, že kulturní...
Burza /
Budiž světlo žárové (II) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Počátkem 19. století nahradí první divadla – v Londýně, Filadelfii, Baltimoru – svíce a olejová svítidla plynovými hořáky, které nabízejí ohromnou vymoženost: regulaci světla kohoutkem. Osvětlovači však stále víc topí, než svítí, na galerii jsou diváci temperováni více než 30 ºC, v přízemí se dá zakoupit o několik stupňů méně....
Došlo do redakce
Ypsilonka přítomnosti aneb Divadlo vzájemnosti Jiří Kottas a Nakladatelství Studia Ypsilon, 216 stran Se zpožděním způsobeným covidovou pandemií vyšla o loňských Vánocích výpravná kniha s pokračujícím názvem výše uvedeného … s přesahem do minulosti, aby nám budoucnost neutekla (přesně léta 2015 až 2019). Je to publikace velkoformátová,...
James Joyce: Odysseus
Moje životní – literární i divadelní – bible ke mně doputovala jakýmisi šťastnými náhodami.
Zemřeli
Vítězslav Bouchner (30. 11. 1947 Praha – 13. 1. 2022 Praha)Herec, loutkoherec a tanečník známý především z dabingu, ve kterém působil desítky let. Rudolf Rouček (20. 8. 1941 Praha – 18. 1. 2022 Praha) Teatrolog, operní kritik, publicista, v letech 1976–1991 dramaturg, režisér a umělecký šéf, určitý čas i ředitel (Pokračování textu…)
Výročí 16.−29. února
Dordová Markéta, výtvarnice loutek (16. 2. 1972) △ Dvořáková-Šnirychová Alice, herečka (16. 2. 1957) △ Kostková Zorka, herečka (16. 2. 1952) △ Krajíčková Alena, herečka (16. 2. 1972) △ Muchová Zora, herečka (16. 2. 1962) △ Šimčíková Jarmila, herečka (16. 2. 1957) △ Vránová Miriam, herečka (16. 2. 1957) △ (Pokračování textu…)
O Vinohradech kdysi královských (XII)
Repertoárová škála souboru DKM na našem gymnáziu byla široká. Pod vedením Antka Vondráčka, který byl dobrý muzikant a pianista (přestože měl jednu ruku od narození kratší a zdeformovanou), vznikl například mužský sextet.
Burza /
Listy z archivu
Ladislav Stroupežnický Tomáši Kratochvílovi (1883). Přetiskujeme rukopisný souhlas Ladislava Stroupežnického (1850–1892) s uváděním svých her (datován 24. června 1883), zřejmě odpověď na žádost Tomáše Kratochvíla (1857–1918). Ten v té době působil jako herec, režisér a jednatel u kočovné divadelní společnosti svého tchána F. J. Čížka...
Burza /
Náša
V sobotu 29. ledna ráno mě Facebook upozornil, že mám popřát Petrovi Našicovi – Nášovi – k jeho padesátým osmým narozeninám. Jak rád bych to udělal. Jenže tou dobou už Petr nebyl několik dní mezi živými.
Rozhovor /
Robert Jašków: Nenechám si skákat po hlavě
Před dvaceti lety stál Robert Jašków u znovuotevření Švandova divadla, jehož členem je dodnes. Jsem tu už skoro jako inventář, vždyť jsem v tomto sále hrál ještě za dob fungování Divadla Labyrint, glosuje s úsměvem. Během dvou dekád v divadle na druhém břehu Vltavy ztvárnil nespočet různorodých postav a v inscenaci Příliš drahý jed nyní...