Obsah Divadelních novin 3/2024
Festivalu Zaráz, Zlín / Uherské Hradiště, 16.–18. ledna 2024
Ivan Vyrypajev: Opilí (režie Anna Davidová, premiéra 29. dubna 2023, Slovácké divadlo, Uherské Hradiště) Experimentující forma opakovaných vět a otevřených situací zesilovaná intenzivními vizuálními a hereckými obrazy a výstupy, destrukce civilizovaného světa pronásledovaného pandemií nejen alkoholu, ale především životní prázdnoty....
Můžeme si zatleskat
Popis objektivní události performativního charakteru známé též pod názvem ratifikace Úmluvy rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí. Místo: veřejný prostor.
Petr Michálek: Vstávám brzy ráno
Rozhovor se zakladatelem divadla Kam jdeš?
O změnách a doktoru Faustovi
Změny mi vždycky vadily. Nejde mi jen o to, jak praví moudrost, dnes už zlidovělá, že každá změna je vždycky k horšímu, ale vadí mi především, jak je změna pro život člověka matoucí.
Jiří Bilbo Reidinger: Kodrcání s Nikolajem
Mrzne. Funí alpský průvan, který se jistě zastavil v norských fjordech. Od ošlehaných úst stoupá pára. Vyzkouším zdravotní kouření.
Kritický žebříček Zaráz, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Iva Bryndová Lukáš Dubský Jan Grulich Josef Herman Vladimír Hulec Petr Klarin Klár J. P. Kříž Jiří Landa Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Slovácké divadlo, (Pokračování textu…)
K čemu jsou festivaly?
Myslím ty, které pořádají regionální divadla. Tedy přehlídky typu OST-RA-VAR či Zaráz, nejnověji Šaldova šňůra. Všechny přinejmenším zčásti vznikly proto, aby k tvorbě svých divadel přilákaly kritickou pozornost, včetně studentů teatrologických kateder. Jihočeské divadlo předvádí své inscenace na festivalu Jižní spojka rovnou v Praze....
Kritika /
Kvůli genderistům tu všichni vymřeme!
Režisérka Barbara Herz, která již dříve v A studiu Rubín uvedla inscenace Jenom matky vědí, o čem ten život je a O bílých heterosexuálních mužích, co jedí maso, představila na této scéně ve druhé polovině ledna inscenaci s přímočarým názvem Istanbulská úmluva.
Kritika /
Tak co tvůj společenský život?
Kolikrát se vás, třicátníků, na podobnou otázku zeptal někdo z rodiny? Co odpovídat, když jste pořád nebo zas a znovu single, zatímco se vám vdává jedna kamarádka za druhou? A nemohl bys jít prostě jen na záchod? zazní tenkým hláskem kouzelně pragmatická odpověď babičky na otázku jejího gay vnuka Jordana, co si má počít na svatbách ve chvíli,...
Kritika /
Poslední štace má šanci
Hudební komedie Suchého a Šlitra Poslední štace měla první semaforskou premiéru v režii Jiřího Menzela v dubnu 1968, v tom krátkém svobodném nadechnutí uprostřed pražského jara. A bylo očividné, že je metaforou, zpodobněním neblahých společenských poměrů, v nichž jsme tenkrát žili.
Kritika /
Střídmá podívaná
Ředitel Opery Národního divadla Per Boye Hansen přivedl k pravidelné spolupráci slovenskou režisérku a choreografku Slávu Daubnerovou, i když po mém soudu zatím nepředvedla nic pozoruhodného. Ariadnu na Naxu Richarda Strausse alespoň natvrdo neaktualizovala, ale také jí nedala podstatný smysl, pro který tu podivnou operu dnes hrát.
Na Slovácku (téměř) bez folkloru
Vzhledem k úbytku prostoru pro reflexi kultury v médiích i odlivu píšících odborníků do jiných oborů se regionální divadla často potýkají s nedostatečnou kritickou reflexí. Jedním z nejefektivnějších řešení, jak situaci zlepšit, je uspořádat několikadenní přehlídku toho nejlepšího z aktuální tvorby přímo ve svém působišti.
Rozhovor /
Tomáš Hanus: Partituru hudební skladby otevírám jako nepopsaný list
Bývaly doby, kdy byl Smetanův Dalibor jednou z nejoblíbenějších oper tzv. kmenového repertoáru našich divadel. Teď je uváděn vzácně a se střídavým úspěchem. Jak uspěje jeho nová inscenace v Národním divadle Brno, které si pozvalo dva umělce působící převážně v zahraničí, díky nimž se český operní repertoár, zejména opery Leoše...
Kontext /
Mistr ticha, po kterém nenastane ticho
Když jsem se dočetl, že nejnovějším laureátem Nobelovy ceny za literaturu se stal Jon Fosse (*1959), nepřekvapilo mě to. Jeho esejistickou, prozaickou, básnickou a především dramatickou tvorbu jsem dobře znal a považoval za přirozené, že z finalistů cenu dostane právě jeden z nejhranějších a nejoceňovanějších dramatiků současnosti.
Sbohem, milá Hlavajdo
Smuteční řeč nad rakví Jany Hlaváčové
Martin Františák Norbertu Lichému
Norberta Lichého jsem znal, jak nejlépe jsem uměl.
David Pountney: Režíroval někdo víc českých oper?
David Pountney by byl nejčeštějším operním režisérem, kdyby nebyl Angličan. Jeho legendární anglicky zpívaná Rusalka z English National Opera London slavila v minulém roce neuvěřitelné čtyřicátiny.
Revoltující Don Carlos v Brně
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XXIII)
Kritika /
Přátelé Zeleného údolí. Na Hané!
Renomovaný režisér a někdejší dlouholetý umělecký šéf pražského Dejvického divadla Miroslav Krobot v krátké době již podruhé navazuje spolupráci s činohrou Moravského divadla Olomouc a opět inspiraci hledá i nachází přímo v srdci rodného regionu.
Přání do novýho
Každej, skoro každej, během nebo na konci udělá nějakou chybu.
Došlo do redakce
Pavel Sládek a Jiří Starý (eds.): Richard Wagner a jeho Židovství v hudbě Academia, 242 stran Dlouho očekávaná a v českém prostředí zásadní kniha, která podrobně shrnuje rozličné a stále diskutabilní pohledy na Wagnerův „antisemitský“ spis Židovství v hudbě vydaný pod pseudonymem roku 1850, pak i podruhé o devatenáct let (Pokračování...
Výročí 16.−29. února
Kvasnička Pavel, herec (16. 02. 1939) △ Václaviková Renata, tanečnice (16. 02. 1944) △ Chrzánowna Lídia, herečka (18. 02. 1964) △ Doležal Jan, dirigent (19. 02. 1939) △ Jandová Barbora, dramaturgyně (19. 02. 1974) △ Reisnerová Alena, baletní mistryně (19. 02. 1944) △ Langerová Petra, herečka (20. 02. 1969) △ (Pokračování textu…)
Zemřeli
Anna Hodková (11. 3. 1928 Plzeň – 12. 1. 2024 Praha) Básnířka, překladatelka a scenáristka, matka hereček Zuzany Hodkové a Lenky Pichlíkové-Burke a babička zpěvačky Marty Töpferové. Norbert Lichý (29. 12. 1964 Ostrava – 16. 1. 2024 Ostrava) Herec a hudebník, dlouholetý člen Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Tomáš Šolc (Pokračování textu…)
VAROVÁNÍ aneb Jak jsem kdy nejkratší čas sledoval TV seriál
Člověk někdy podlehne přirozené zvědavosti. A pak, pokud není masochista, často zalituje. To se mi před časem přihodilo u supernákladného koprodukčního seriálu České televize Marie Terezie, který sám sebe deklaruje jako vrcholně seriózní umělecké dílo historického žánru, věrně zobrazující známou osobnost a její dobu (tedy podstatnou část 18....
Sonička (III)
Ještě jedno úžasné setkání musím zmínit: s Janou Kánskou, dcerou Milady Horákové. Potkali jsme se s ní před uvedením opery Zítra se bude… v Praze v Café Louvre na Národní třídě. Šli jsme tam, já, Soňa a Aleš, s lehkými obavami, jak přijme zpracování tragického osudu své maminky formou netradičního hudebního divadla.
Burza /
Za operou do Ostravy! Smetanovský operní cyklus 2024
Začal Rok české hudby a Národní divadlo moravskoslezské vzdá už v první polovině roku poctu Bedřichu Smetanovi, jehož dvě velká výročí si připomeneme v březnu a květnu.
Přes koleje do divadla
Pražská MeetFactory, která sídlí za osmi kolejemi poblíž Smíchovského nádraží, je dnes jednou ze scén, které nelze v kontextu českého činoherního divadla pominout. Využíváme příležitosti lednové premiéry k ohlédnutí se za stopami, jež v pražském, potažmo českém divadle zanechává, a vizemi, které vytyčuje.
Franz Kafka: Proces
Franz Kafka, o kterém jsem před příchodem do Prahy v roce 1965 prakticky neslyšela, mě zde doslova pronásledoval.