Obsah Divadelních novin 3/2011
Kritika /
Větrná Odyssea a loseři na pláži
Studio Ypsilon - Kam vítr, tam pláž (úvaha nad derniérou insceace)
Zprávy /
Kritici v oběhu
Koncem ledna proběhlo v Londýně setkání dvaceti evropských divadelních kritiků Writers on the Move. Jedním z výsledků byla i neformální dohoda účastníků o „mezinárodním tržišti recenzí“, na kterém se budou podílet také iDN.
Kritika /
Buchty Reloaded – nonsens i nahodilost
Buchty a loutky - Psycho Reloaded
Kritika /
Skandál?! Kdepak, pouhé fiasko
Divadelní studio Továrna (na Nové scéně ND) - Vladimír Sorokin, Karel Steigerwald: Třicátá Marinina láska.
Aspoň trochu pravdomluvnosti, vážená
Co neuveřejnily Lidové noviny
Absurdity normality III
Nekonečná epizoda v Divadle E. F. Buriana skončila kupodivu šťastně. Koncem osmdesátých let se mi stal tamní pobyt nesnesitelným. Při zkouškách na zlou Starou dámu od Friedricha Dürrenmatta jsem se zoufalstvím tloukl hlavou do obrovských sloupů ve foyeru a úpěnlivě prosil: Pane Bože, vysvoboď mě od Divadla E. F. Buriana! Odpověď na sebe nenechala...
Kontext /
Vinohradská dvanáctka aneb Klub rozhlasové hry
Možná si vzpomenete na hry Pavel Pavel Pavel Arnošta Goldflama, Zjasněná noc Milana Uhdeho, Prodám ucho, prodám hrob Antonína Přidla, Cesta k pólu Daniely Fischerové, Cesta do Lo Ignota Hany Slavíkové nebo Vykřičené domy Davida Drábka. Všechny tyto hry vznikly v rámci projektu Hra pro třetí tisíciletí, ve kterém Český rozhlas 3 Vltava inicioval vznik...
Kontext /
Rusalka nočňátko
Na obálce programu k inscenaci opery Antonína Dvořáka Rusalka v Semperově opeře v Drážďanech je nejasná, jakoby z novin zvětšená silueta muže v klobouku, který v lijáku kráčí pustou noční ulicí. Na jevišti veritábl prostavěné náměstí někde na předměstí, orámované oprýskanými činžáky, mezi nimi utopený kostel, stromy, plakátovací sloup,...
Divadlo za času Hugo Cháveze
Koncem devadesátých let se však na politické scéně Venezuely objevilo podivné monstrum, které postupně změnilo tvář umění a svobodných médií. Normální člověk by řekl, že návrat ideologie Stalina, Maa, Brežněva již není možný a že i na tomto kontinentu s Castrem komunismus zanikne. Opak je pravdou. Dnešní návštěvník Caracasu bude obtížně...
Kontext /
Guláš z vepřového, hovězího i buřtů
Ondřej Trojan - Občanský průkaz
Kontext /
Zmagazínovatělá veřejnoprávní…
Chcete se zbavit nepohodlné kritiky, zvláště pak takové, jež zlobí mocné, kteří vás ustavili do funkce, z níž vás mohou kdykoli zase převodovou pákou televizních rad odvolat? Třeba pod nicotnou záminkou, že jste kdysi řídil bolševický časopis Palcát? Jak se ale té kritiky zbavit, když z Božího dopuštění vedete instituci, placenou z veřejných...
Kritika /
Jana historická, nebo aktuální?
V převážně nepříznivém okolí překvapivě obstála titulní hrdinka v podání hostující alternantky Mariky Procházkové (roli ztvárňuje také Tereza Kostková). Není to žádná dojemná křehotinka, ale dobře urostlá mladice (i historická Jana prý měřila metr osmdesát) energického zevnějšku a chování, podmaňující vitální naivitou, humorem a...
Rozhovor /
Alena Antalová: Mary mi převrtala život
Znám herečku Alenu Antalovou od jejích hereckých začátků. Absolventku vůbec prvního ročníku kdysi nového oboru muzikálového herectví na brněnské JAMU jsem viděl ve všech jejích rolích, které odehrála na jevišti Městského divadla Brno. Říkám to proto, že mohu srovnávat, a hlavně dosvědčit, jak se z půvabné blondýnky se strašlivým...
Kritika /
Zažít aspoň trochu divadelní iluze
Pro zinscenování titulu bylo osloveno tvůrčí dramaturgicko-režijní duo z Ostravy, které v nuselském divadle nehostovalo poprvé. Režisér a šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Pavel Šimák a dramaturgyně Klára Špičková se chopili Schmittovy hry možná až příliš střízlivě. Hotel mezi dvěma světy je na vtipné dialogy bohatá...
Kritika /
Ryby nelze chovat v ptačí kleci
Příběh překombinovaný, sentimentální, s tématy mnohokrát provařenými. Vyprávět ho s popisnou vážností je na hranici nechtěné parodie. Ještě kdyby byl víc zakotvený v hudbě, jenže ani Legranda v tomto případě moc originálního nenapadlo, až na ústřední působivou melodii „porcelánové panenky“, vlastně leitmotiv Marguerity. Události se...
Kritika /
Crazykomedie v Tramtarii? – Tak napůl…
Pokud přistoupíme na žánrovou hru a nebudeme od Jelínkovy anekdoty očekávat hluší smysl či téma (což je samozřejmě legitimní), zůstává velký prostor pro srandu, bžundu a humor. Toho všeho se nám dostává vrchovatě – ovšem pouze na úrovni jednotlivých výstupů a tu lepších, tu horších režisérských nápadů či hereckých kreací. O nějakém...
Kritika /
Po třetí do stejné řeky
Pro divadelní přepis Mušketýrů kromě atraktivního děje mluví samozřejmě i to, že jde o velkou podívanou, začínaje přehlídkou zdobných dobových kostýmů a konče hrůzu budícími šermy. A i když v Příbrami není výprava tak opulentní jako v pražském provedení, zase o něco víc vyniknou vztahy a vazby postav, přičemž o to větší zátěž...
Kritika /
Z tance smrti valčík smíření
Vinohradský Tanec smrti jen výjimečně odhaluje sílu a hořkost manželské nesnášenlivosti: v jedné vypjatější scéně se Frejův kapitán rozzuří na svoji ženu natolik, že ji prožene kolem klavíru s vytasenou šavlí. Přitom zakopne o pohovku a skončí se srdečním záchvatem v tragikomické poloze hlavou dolů, s nohama nahoře. Přes všechno zlé, čím...
Kritika /
Méně mohlo být více
Inscenace vrcholí působivým (připsaným) finále Břetislavova křtu. Oldřichova syna, jehož přes všechny úklady Božena přece jen šťastně povila, není přes průvod kněží a shromážděný lid vidět, zato jej dobře slyšíme. Křest symbolizuje naději přemyslovského rodu a tím českého státu, nad slavnostním chorálem však dominuje Břetislavův...
Kritika /
Souboj upachtěných lokálních politiků
Stroupežnického Naši furianti patří vedle Maryši bratří Mrštíků k nezpochybnitelným hodnotám české klasické dramatické tvorby. Působí-li toto tvrzení jako nabubřelá fráze, můžeme ho „změkčit“ nástinem eventuality, že kdyby se divadelníci z jiných zemí zajímali o pilíře původní tvorby v Čechách, obstály by u nich snad ony dva...
Zprávy /
Diskuse SČDK: Robert Wilson v Praze
Sdružení českých divadelních kritiků pořádá diskuzi (nejen) o inscenacích Věc Makropulos a Káťa Kabanová v Národním divadle.
Fabreho výzva Smrti
Jan Fabre - Preparatio Mortis (psáno z vystoupení na festivalu Romaeuropa v Teatro Palladium v Římě).
Zprávy /
Otevřený dopis ministru kultury
Dovoluji si jménem grantové divadelní komise vznést dotaz, podle jakých pravidel bylo rozhodnuto o zařazení akcí - Ceny Thálie, Divadelní svět Brno a Grand festival smíchu do tzv. prioritních akcí a dále jakým způsobem je určována výše podpory, a to i u akcí již dříve podporovaných.
Zprávy /
Otevřenější Alfred ve dvoře
Od ledna 2011 je novým uměleckým šéfem občanského sdružení Motus a divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren.
Patnáct řádků… o požáru Národního divadla
Josef Vinař a idea národního divadla. Konečně je jasné, kdo vlastně Zlatou kapličku podpálil.
Před nějakými lety…
Před nějakými lety – to byly naše dcery ještě malé – jsem byl hrubý na jejich matku a svoji ženu Julianu – samozřejmě opilý. Holčičky mě okřikly a já jsem jim říkal: Neštvěte mne, nebo vás vydědím. Zachichotaly se a opáčily: Jak nás chceš vydědit, vždyť nic nemáš! – A co autorský práva? – Než bychom od tebe něco chtěly, radši si...
Ta útlá knížka Alberta Pražáka…
Ta útlá knížka Alberta Pražáka se jmenuje Mezi a je to stručná interpretace meziprostoru. Nikoliv náhodou z ní cituje Denisa Vostrá ve své studii Prostor a čas v japonském konceptu ma (časopis DISK, prosinec 2010, číslo 34). Neboť ma znamená v základním japonském čtení aida rovněž mezi. Koncept ma by se tedy možná dal charakterizovat také jako...
Břetislav Rychlík píše Ludvíku Vaculíkovi
Časopis pro ochotnické divadlo, o kterém byste rád četl v tomto listě, existuje. Jmenuje se Amatérská scéna, vycházel už za mého tzv. mládí, teď to je snad čtvrtletník. Ale vím, kam směřujete, aby tento list měl zpětnou vazbu, přesah, jiné publikum. Které? Zrovna včera mi při naší pravidelné úterní sešlosti v hospodě Husy na provázku citoval...
Těšínská jablíčka
V Jablonci, kde hojně navštěvuji místní stagionu, krásné secesní divadlo architektů Helmera a Fellnera, se mohu spolehnout na výbornou dramaturgii a ocenit, že „hory přicházejí za mnou“. Viděl jsem díky tomu řadu pozoruhodných představení pražských divadel. Ale že by místní základní umělecká škola udělala původní muzikál? Vnímal jsem to...
Jde o každý milimetr svobody
Novou hru jednoho z nejoceňovanějších a toho času nejhranějších českých dramatiků Davida Drábka, uměleckého ředitele renomovaného Klicperova divadla v Hradci Králové, nazvanou KOULE, jsem shodou okolností četl v předstihu již na podzim 2010, kdy jsem pro studenty Divadelní vědy na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v rámci přednášky Současné...
12.–25. ledna
12. ledna Přemýšlení o Shakespearovi Z pozůstalosti profesora Milana Lukeše vydal dvouměsíčník SAD (ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem) sborník autorových esejí pod názvem Shakespeare a okolí. Většina textů už byla publikována časopisecky, v některých jsou však drobné rozdíly (zkrácená či rozšířená verze) mezi...
Norbert Lichý
Norbert Lichý – Helge v inscenaci Martina Františáka Rodinná slavnost podle scénáře filmu Thomase Vinterberga, Divadlo Petra Bezruče Ostrava
únor
Mlynářová Vlasta,herečka (1. 2. 1926) △ Stehlíková Eva,teatrolog (1. 2. 1941) △ Güttner Jiří, loutkoherec (2. 2. 1941) △ Kraus Josef, herec (3. 2. 1941) △ Donát Jiří, herec (5. 2. 1921) △ Bauerová Hana, herečka (5. 2. 1931) △ Bednářová Ludmila, herečka (6. 2. 1931) △ Svoboda Arnošt, sólista operety (6. 2. 1941) △ Donutil...
František Fröhlich
Divadlo Režisér Štěpán Pácl s přáteli podnikl odvážný pokus po bezmála sto letech znovu přivést na české jeviště nepřeložitelného a neinscenovatelého Ibsenova Branda. Je to drama filosofické, čitelné zejména ve Skandinávii s jejím silným dědictvím přísného, někdy až blouznivého pietismu, ale jelikož se točí kolem klíčového etického...
Redakci Divadelních novin v Praze
Myslím, kolegové, že je Vám sdostatek znám můj věcný vztah ke kritice. Ani tentokrát se necítím uražen, jen se mi jeví Vaše glosa o sborníku PRAHRY silně nefér.
Viktor Maurer
Viktor Maurer 6. 4. 1932 Praha – 27. 12. 2010 Praha Divadelní a filmový herec známý i jako občasný partner populárního komika Felixe Holzmanna. Po absolutoriu DAMU (1956–1961) v Praze byl v sezoně 1961/62 angažován v Divadle Semafor. Odtud vedla jeho cesta na divadelní jeviště Slováckého divadla v Uherském Hradišti (1962/63) a Městského...