Obsah Divadelních novin 4/2019
Nejdůležitější investicí ministerstva kultury je ta do živé kultury
Naše Asociace nezávislých divadel vznikla v polovině roku 2016. Motivací byla potřeba vlastní profesní platformy, kde bychom společně řešili důležité otázky, které nás – provozovatele divadel v nestátní neziskové formě – pálí. Jaké je nejdůležitější téma, které nás momentálně zaměstnává? Nejaktuálnější jsou – celkem pochopitelně...
Tony Kushner: Andělé v Americe
Městská divadla pražská (ABC), režie Michal Dočekal. Premiéra 2. února 2019. První díl hry Andělé v Americe měl premiéru na Broadwayi v roce 1991, druhý díl v roce 1993. V Praze se sice hra poprvé představila na sklonku roku 1995 jako společný projekt Black Box a Misery Loves Company, kdy (Pokračování textu…)
Nina Jacques: Nabídnout divákům jiný typ zážitku
Rozhovor s dramaturgyní
Ministr kultury slibuje
Rituál tiskových konferencí, na nichž ministři kultury na počátku funkčního období představují plány pro svůj resort, jsme už zažili mnohokrát. Bilance těch uskutečněných na jeho konci bývá o poznání smutnější. Přesto je dobré si ty sliby zapamatovat.
Bílé jiskření
Náš divadelní ansámbl cestoval na divadelní festival z Prahy do Brna, aby tu zahrál v angličtině mou úpravu Shakespearova Troila a Kressidy. V kupé jsem vytáhla laptop a chystala se napsat pár mailů. Vešla stevardka a (česky) nám nabízela noviny a časopisy. Řekla jsem anglicky: Jenom noviny, prosím. Na to (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 4/2019 – balet I
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Petra Dotlačilová Lucie Hayashi Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Daniel Wiesner Národní divadlo, Praha – F. Ashton: Marná opatrnost 4 (Pokračování textu…)
Kde domov můj?
V pátek 25. ledna se v Městském divadle Mladá Boleslav konal sedmý výroční Galavečer divadla. Jako každý rok byly v jeho rámci vyhlášeny výsledky ankety Zážitek roku o nejoblíbenější herečku, herce a inscenaci minulé sezony. Herečkou roku se stala Lucie Matoušková (v trojici nominovaných byly ještě Alena Hladká a Malvína (Pokračování...
Skončí to dobře?
Na setkání s vybranými médii informoval ve středu 6. února designovaný umělecký ředitel Opery Národního divadla, co hodlá dělat s operními soubory Národního divadla.
Kritika /
Andělé v ABC – ohromení, obdiv i rozčarování
Snad mi svatý Bertolt B., jeden z přiznávaných guruů inscenátorů, odpustí metaforu poněkud kulinární. Zná to však každý: louskáte třeba u vína s potěšením oříšky, kousnete do posledního – a zkřivíte ústa. Je žluklý.
Kritika /
Ztraceni ve sloupoví
Motto inscenace opery Giuseppa Verdiho Don Carlos v Národním divadle v Brně je dobré číst jako název abstraktního obrazu, který napoví, jak se na něj dívat: Je důležitější, jak člověk osud přijímá, než to, jaký ten osud je.
Kritika /
Svěcení Kosmického jara v Uherském Hradišti
Krátce po třídenní přehlídce Zaráz, na které se Slovácké divadlo v Uherském Hradišti a sousední Městské divadlo Zlín už třetím rokem prezentují svými nejúspěšnějšími tituly, měla v Hradišti v režii Michala Zetela premiéru inscenace hry Ladislava Smočka Kosmické jaro.
Kritika /
Bez srdce (proti)
Je proto s podivem, že se titul Romeo, Julie a tma, adaptace jednoho z Otčenáškových nejemotivnějších a nejslavnějších děl zaměřených na mládež, objevil na repertoáru až nyní.
Kritika /
V Dlouhé hrají o lásce a tmě (pro)
Otčenáškův tragický příběh lásky Židovky Ester a Čecha Pavla z temných časů heydrichiády, příběh se shakespearovským názvem Romeo, Julie a tma, se hned po prvním vydání v roce 1958 stal senzací.
Kritika /
Rok na vsi jako moravský western?
Plakát i program Roku na vsi v pražském Divadle pod Palmovkou avizoval cosi jako moravský western: Vrbčena a Cyril Rybář se objímají na rozházené kupce slámy pod dramaticky zamračenou oblohou, on stylizovaný do romantického kovboje.
Kritika /
V Ypsilonce si opět pohrávají s operetou
Mam’zelle Nitouche, francouzská opereta z pera Florimonda Hervého, patří k nejproslulejším i nejmilovanějším dílům žánru již bezmála 140 let. Hervé své poslední, ale též jediné dílo, jímž se doopravdy proslavil, napsal v roce 1883. Od té doby Nituška prakticky nezmizela ze scény, a to ani na českém jevišti (prvé uvedení (Pokračování...
Kritika /
Na Fidlovačce a Na Jezerce zariskovali
Uvést inscenaci, která vybočí z repertoáru, na jaký je publikum soukromých scén zvyklé, to je jako když hospodský štamgastovi odkojenému Staropramenem pustí do pípy specialitu z malého pivovaru. Hrozí, že stálý zákazník odejde zklamán.
Rozhovor /
Jacob Erftemeijer: Všechno se děje, jak má
Nejčastěji můžete herce Jacoba Erftemeijera vidět ve Švandově divadle, kde pravidelně hraje už od roku 2015. Jeho zapamatovatelná tvář se ale objevuje i na dalších pražských scénách. V letošním roce oslaví třicátiny, a tak jsme se společně ohlédli za jeho dosavadní kariérou.
Kontext /
Divadlo pro mláďata
V pražském Divadle v Dlouhé skončil desátý ročník festivalu 13+, který celou dekádu systematicky mapuje usilování českých divadel o tvorbu určenou teenagerům. To je dobrá příležitost ke krátkému zamyšlení nad tím, co se v oblasti českého divadla pro děti a mladé publikum v posledním desetiletí proměnilo, jakým se ubírá směrem, (Pokračování...
Momenty beznadějí i triumfů
První únorovou sobotu se v pražském Divadle Archa už podeváté předávaly Ceny české filmové kritiky. V devíti kategoriích bylo vyznamenáno osm filmů různorodých žánrů, obsahů i poselství.
Chodec brouzdající životem
Mám rád knihy, v nichž autoři dají nahlédnout do svého uvažování o světě, který je obklopuje. Do svých ideálů, lásek, přesvědčení, do záležitostí, které zvenku nejsou na první pohled patrné. Za takovou považuji třeba publikaci nedávno zemřelého režiséra Petra Weigla Hledání smyslu: Filmy, myšlenky a reflexe (2013) a stydím se,...
Londýnská divadla na mnoho způsobů
Na první pohled se může zdát, že divadelnímu Londýnu vládnou jen muzikálové hity (některé z nich už desítky let) či anachronismy typu Pasti na myši Agathy Christie, která se permanentně hraje v Divadle St. Martin už od roku 1952. To jsou ovšem především atrakce pro Japonce. Zdejší scény ale nabízejí i pokročilému divadelnímu fajnšmekrovi širokou...
Opera pro spojený svět
Tak zní slogan projektu Opera Vision, který založilo a zřizuje evropské sdružení operních společností a festivalů Opera Europe.
Nicotiana tabacum laudamus tui aneb Chvála tabáku
Neúměrný, nezávislý, nedopsaný i nedomyšlený, ale svým způsobem srozumitelný příspěvek k při na thema: kouřit–nekouřit.
Burza /
Připomenutí
Jak Luděk Munzar začínal s amatéry V minulém čísle Divadelních novin vzpomínal Jan Císař na herecké začátky Luďka Munzara. Bylo to v roce 1950, stalinisté se snažili ovládnout všechny sféry společenského života a divadlo považovali za důležitý nástroj „inženýrství lidských duší“. Divadelní soubor ČSM skupiny internátu Škodových...
Burza /
Bazaar Festival po páté
Pátý ročník pražského divadelního a tanečního Bazaar Festivalu ve dnech 14.– 18. března uvede na scénách Alfred ve dvoře, Alta, Ponec a Divadlo Archa celou řadu provokativních umělců ze střední a východní Evropy a letos poprvé i z Blízkého východu. Dramaturg festivalu Ewan McLaren říká: Tematicky se bude letošní Bazaar (Pokračování...
Došlo do redakce
Ondřej Škrabal: Platná pravidla pro herce Lačnit Press, 60 str. Básnický debut divadelního režiséra, publicisty, spisovatele a příležitostného překladatele (nar. 1992). V pětatřiceti textech nabízí různé pohledy na herce a herectví, skrze něž nahlíží na svět divadla ergo divadlo světa. Různými návody, pokyny či scénickými poznámkami a radami...
Zemřeli
PETR ADLER (25. 3. 1930 Brno – 19. 1. 2019 Praha) Rozhlasový režisér. Vedle publicistických a literárních pořadů realizoval i řadu rozhlasových her. JULIE ADAMSOVÁ (17. 10. 1926 Waterloo, Iowa, USA – 3. 2. 2019 Los Angeles, California, USA) Hollywoodská hvězda, známá jako herečka s nejkrásnějšíma nohama. Jejím posledním filmem (Pokračování...
Výročí 1.−15. března
Kraus Ivan, spisovatel (1. 3. 1939) △ Veselá Miroslava, sólistka opery (1. 3. 1964) △ Voborník Rudolf, inspicient (1. 3. 1944) △ David Milan, scénický výtvarník (2. 3. 1959) △ Holeňová Jana, teatroložka (2. 3. 1949) △ Krejčí Jaroslav, herec (2. 3. 1959) △ Liehm Antonín Jaroslav, kritik (2.3. 1924) (Pokračování textu…)
Burza /
Fotovzpomínání v Divadle Bolka Polívky
Slavnostní vernisáž retrospektivní výstavy divadelních fotografií Jaroslava Krejčího, které připomenou slavnou éru Divadla na provázku, proběhne 19. února ve foyer Divadla Bolka Polívky v Brně. Soubor černobílých snímků mapuje legendární inscenace z konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let minulého století Am a Ea, Trosečník a Šašek a...
Jednou větou
Magistrát hl. m. Prahy vyhlásil grantové výzvy k podpoře projektů připravovaných k oslavám kulatého výročí sametové revoluce, žádat o ni lze v období od 15. února do 15. dubna 2019, na projekty bude uvolněno až 15 milionů korun a grantová komise při hodnocení žádosti zohlední dramaturgický záměr a kvalitu projektu; (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (IV)
Po prvním setkání s Nikou jsem toužil vidět ji znovu. Moc se mi líbila, byla to nesmírně inteligentní mladá holka (jak my v Brně říkáme) s přitažlivými rysy v obličeji. Bylo jí jednadvacet let.