Obsah Divadelních novin 4/2020
13 let s 13+
Od roku 2007 v Divadle v Dlouhé pořádáme vedle festivalu pro děti Dítě v Dlouhé přehlídku „nejen pro teenagery“ Festival 13+.
Mezinárodní ocenění pro scénografa Petra Hlouška
Petr Hloušek, grafik a scénograf Městského divadla Brno, byl na začátku letošního roku za svoji práci pro divadlo Folketeateret v Oslu oceněn v prestižní divadelní soutěži Broadway World Norway Awards 2019. Cenu získal za nejlepší scénický design k pohádkovému rodinnému muzikálu z počátků anšlusu Rakouska Za zvuků hudby (The Sound (Pokračování...
Martin Otava a Tomáš Ondřej Pilař: Máme gentlemanskou dohodu
Dvojrozhovor s ředitelem a šéfem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni
Opera bez souboru?
Slezské divadlo v Opavě je léta podfinancované. Opavská radnice mu utahovala opasek postupně, razantně v roce 2012 o tři miliony, proto tehdejší ředitel Jindřich Pasker redukoval všechny soubory a v úvazku zůstalo pouze šest operních sólistů.
Kritický žebříček 4/2020 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Petr Klarin Klár J. P. Kříž Luboš Mareček Jana Paterová Marie Reslová Kateřina Rathouská Jana Soprová (Pokračování textu…)
I skleróza je někdy prospěšná
O skleróze toho bylo napsáno dost a dost a pochvalami dáma příliš neoplývá. Kdo by ji taky vítal, že…
Na střeše Národního divadla
Pražské Národní divadlo se snaží divákům zatraktivnit pobyt ve zlaté kapličce. Obrozenecké nadšení a slzy v očích při pohledu na zlatou střechu z dálky už nestačí, a tak mají fanoušci elegantní novorenesanční architektury a zároveň návštěvníci představení v Národním divadle nyní možnost vychutnat si pohled z terasy pod trigami....
Prohlášení předsednictva APD k situaci v opavském divadle
Asociace profesionálních divadel oceňuje snahu ministra kultury Zaorálka akčně vyřešit problém s financováním provozu operního souboru ve Slezském divadle Opava.
K čemu došlo v Opavě?
Došlo k prvnímu z očekávaných kolapsů rozpočtů divadel po nekrytém navýšení tabulkových mzdových tarifů v kultuře.
Kritika /
Návrat k dnešku
Uvedením dramatického textu Viktora Dyka Zmoudření Dona Quijota se Divadlo na Vinohradech přihlásilo nejen k vlastní slavné minulosti, ale připomnělo i zásadní událost z dějin českého divadla.
Kritika /
Husité postaru, jen s novým nátěrem
Den vítězství spojených českých stran nad vojskem táborů a sirotků je šťastným dnem našich dějin… Skutečnost, že Čechové sami, bez cizí pomoci, přemohli u Lipan vojenské formace, před nimiž vybraní válečníci evropští opětovně ve strachu utíkali, budila největší podiv v cizině.
Kritika /
Mezi operou a muzikálem
Pod vedením Gabriely Petrákové zůstala v ostravském souboru operety a muzikálu z předchozí dramaturgické linie produkčně náročných a běžným divákům asi nepříliš známých titulů jen Kunzeho a Levayova Rebecca.
Kritika /
V pavučině slov
Od nástupu režiséra Ivana Buraje v roce 2015 do čela brněnského HaDivadla mají jednotlivé sezony ústřední motta. To pro letošní, pětačtyřicátou sezonu zní: Zdroje. Je to téma, které Buraj považuje za zásadní pro současnou dobu a jímž nasvěcuje mnohé své inscenace.
Kritika /
Já jsem tvé stáří. Pozvi mě dál!
Divadlo Husa na provázku se ve své nejčerstvější inscenaci vydává na riskantně křehkou půdu múzické eseje, jejímž ústředním tématem není nic menšího než – mnohdy neradostná – životní finále. Divadlem proti ageismu? Proč ne!
Kritika /
Hra o koule
Hra současného britského dramatika Luka Norrise Řekni mi něco hezkýho zprostředkovává příběh o hluboké duševní proměně jedince, a to skrze zážitky mladíka Tobese, který po bolavém rozchodu zjistí, že má bulku na varleti.
Kritika /
Odlesk heroismu
Premiérou inscenace Růžový samuraj. Příběh zuřivého větru. vyvrcholil rezidenční projekt souboru Burki&com v trutnovském multifunkčním prostoru UFFO. Autorka a režisérka Jana Burkiewiczová pro svou novinku čerpala z palety odstínů dnes lehce nadužívaného slova „hrdinství“.
Kritika /
Pod duhovou vlajkou
Divadlo LETÍ slaví 15 let své existence, jak se patří: novými texty pro domovskou scénu ve VILE Štvanice. Autorem toho prvního s názvem HOMO 40 je šéf činohry pražského Národního divadla Daniel Špinar, který inscenaci o gayích kolem čtyřicítky a nemoci jménem nezávazný sex také zrežíroval.
Kritika /
Bůh žongluje s lidmi jako s míčky
Jakub Nvota se do třetice chopil Dvorních šašků Viktora Fischla a završil tak inscenační linii zabývající se otázkami víry, podobami zla a pomíjivostí lidství.
Rozhovor /
Ivan Buraj: Divadlo jako zkoumání cizího
Ivan Buraj na otázku, co dělá, když není v divadle, bez váhání odpovídá: Myslím na divadlo. Také z jeho režií a vlastně i z celé dramaturgie HaDivadla lze vycítit jeho posedlost divadlem, jeho uměleckou důslednost i jasně vyjádřený levicový postoj. Po předchozí sezoně HaDivadla s titulem Práce je letošní 45. sezona příznačně nazvána Zdroje.
Kontext /
Račte vstoupit do divadla
Národní muzeum produkuje jednu výstavu za druhou, na můj vkus se jimi prezentuje možná víc než svou hlavní náplní práce, to jest sbírkotvornou a badatelskou činností. Nicméně výstavy jsou to pěkné, podnětné, dobře kontextuálně tematicky promyšlené napříč různými obory. Výstava Račte vstoupit do divadla je naopak monotematicky zaměřená k...
Kontext /
Za podivuhodnými kouzelníky
Pražská výstava Devětsil 1920–1931 ukazuje pestrost a estetickou sílu naší první meziválečné avantgardy, k tomu však ještě dodává, že i po sto letech a po historické zkušenosti lidstva s politickými ideologiemi, které jsou s avantgardou neoddělitelně spojeny, si udržuje sdělnost jazyka, a má tedy dnešnímu člověku co říct. Ba víc, v některých...
Mystická dálava a nadhled z dronů
V desátém udílení Cen české filmové kritiky, jež proběhlo první únorovou sobotu v pražském Divadle Archa, dominovaly hrané filmy Staříci a Vlastníci. Protagonisté prvního snímku – herci Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička – získali o týden dřív i Ceny Trilobit udílené FITESem.
Račte vstoupit do dějin českého divadla
V jednom ze svých životopisů vzpomíná Hans Christian Andersen na počátky své tvůrčí činnosti: Nejoblíbenějším místem se mu stalo divadlo, ale často neměl na vstupné, tak se spřátelil s člověkem, který každý den roznášel divadelní pozvánky, a ten mu dennodenně po ceduli dával.
Mária Schumerová: Na první čtenou jsem šla s mrazením v zádech
Mária Schumerová. Zapamatujme si toto jméno, nepochybně o něm v budoucnosti uslyšíme čím dál častěji. Nyní je ještě posluchačkou pátého ročníku VŠMU v Bratislavě, studentkou ve třídě Emílie Vášáryové, ale herecký výkon, který podává v roli Inken Petersové v dramatu Gerharta Hauptmanna Před západem slunce a který jsme mohli vidět na...
Každému festivalu to, co si zaslouží aneb GRAND festival smíchu v Pardubicích
Pardubický GRAND festival smíchu oslavil dvacáté narozeniny. Slovy ředitele Východočeského divadla Pardubice Petra Dohnala je to švarný jinoch, který sice dospěl, ale je potřeba nad ním stále bdít a držet ochrannou ruku.
Postkriminální kydy
Než se nám dcera narodila, jezdil jsem často s Havlem na Hrádeček. Byly i ty v nadpisu zmíněný kydy. Havel se smál mý nevzdělanosti a já zas jeho naivitě. Pak jeden z nás spadl pod stůl. Ale hudbu jsme poslouchali kvalitní. Havel votravoval s kpt. Beefheartem, kterýho mám taky rád. (Pokračování textu…)
Jednou větou
Nové brněnské náměstí má nést jméno prvního rektora JAMU Ludvíka Kundery, návrh už schválilo zastupitelstvo městské části Brno-střed a nyní se jím musí zabývat pracovní skupina pro názvosloví, poté brněnští radní a zastupitelé. Novou ředitelkou orchestru PKF – Prague Philharmonia bude Kateřina Kalistová, někdejší předsedkyně Rady pro...
Burza /
Výročí 1.−15. března
Kareninová Zdenka, sólistka opery (1. 3. 1930) △ Císařová Eva, herečka (2. 3. 1940) △ Koubek Václav, loutkoherec (2. 3. 1955) △ Kováčová Judita, scénografka (2. 3. 1945) △ Nedvěd Pavel, inspicient (2. 3. 1965) △ Sádecká Marta, loutkoherečka (3. 3. 1950) △ Bohdanová Blanka, herečka (4. 3. 1930) △ (Pokračování textu…)
Zemřeli
Otto Bubeníček (24. 1. 1943 Praha – 21. 1. 2020 Praha) Varietní artista. Spolu s rodinnými příslušníky byli jako 5 Bertis oceněni za akrobacii na jednokolkách na festivalu v Monte Carlu (1981). S asistentkou manželkou Ilonou jako Duo Bertis předváděli disciplínu sklobalanc. Otec tanečníků a choreografů Otta a Jiřího Bubeníčkových. (Pokračování...
Burza /
Bylo jich osmnáct
Bolo nás jedenásť je erbovní album písniček trojice Lasica–Satinský–Filip.
Jiří Anderle: Na Hradčanech
Od šedesátých let do roku 1989 žil malíř a grafik Jiří Anderle na Novém světě a hluboká stopa tohoto pobývání je stále přítomna v jeho výtvarném díle
Nesouřadné vzpomínky (IV)
Zase to byla ruka Pavla Šruta, která mě kormidlovala životem a už mě nepustila.
Tvrdohlaví zase spolu!
Sešli se 1. února po dlouhých letech v ateliéru Jaroslava Róny u příležitosti šedesátin Václava Marhoula, dnes především známého filmového režiséra. Ten dal v osmdesátých letech minulého století jako manažer dohromady výtvarnou skupinu Tvrdohlaví (1987–1991), ale také proslavenou Pražskou pětku. K jejich kulturnímu společenství patří celá...
Jakub Deml: Miriam
Kniha Miriam je od prvního přečtení, svým vroucím jazykem, barokním proudem milosti a úzkosti zároveň, pro mě nejdůležitější knihou, inspirací, jistotou.
Divadlo, které rozmlouvá s Lidstvím aneb Frankofonie není národní rezervace
Čím víc se svět stává anglofonním, tím spíš je třeba naslouchat „jinofonním“...