Obsah Divadelních novin 4/2022
Na nebe
Povinnost kostelů je sloužiti mše, povinnost divadel je poskytovati KATARZI. Tedy úlevu přes smích, anebo slzami. Hrát.
Georg Friedrich Händel: Alcina
Hudební nastudování a dirigent Václav Luks, režie Jiří Heřman, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Alexandra Grusková, choreografie Jan Kodet, dramaturgie Patricie Částková, světelný design Daniel Tesař. Orchestr Collegium 1704. Premiéra v Janáčkově divadle v Brně 5. února 2022. Čtyřapůlhodinový absolutní zážitek! Člověk touží, aby nekončil. Aby...
Marianna Arzumanová: Myšlenku nelze ukázat, jde ji jen opravdu promyslet
Rozhovor s autorkou, režisérkou a ředitelkou Divadla MA
O olympijské myšlence, hustotě moči a slzách nad stříbrem
Tyto digitálně totalitní olympijské hry byly asi to nejkrásnější, co mě v životě mohlo potkat, přestože jsem sám nesoutěžil. Chvíli jsem litoval, avšak detailní pohledy kamer do tváří znehodnocujících se mi všechno vynahradily.
Burza /
Lucie Trmíková: Návštěva u Ladislava Moučky, Olbramovice u Votic č. p. 6, neděle 24. ledna 2021
Jan Nebeský, Lucie Trmíková, Zuzana Lazarová, Aneta Fodorová, Ladislav Moučka, pes Barnabáš
Kritický žebříček – Činohra, 13+ a další
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Luboš Mareček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Petra Zachatá Vít (Pokračování textu…)
Kdo má řídit divadlo?
Otázka se stále vrací, nyní se řeší ředitelské změny v Opavě, Zlíně, Liberci, Hradci Králové, možná ve Slováckém divadle. Absolutní odpověď není, víme z historie, že divadlo k prosperitě dovedly různé osobnosti různých profesí. Ale jedno měly společné, dočtete se v závěru.
Paměť jsme my 2022
V Mezinárodní den památky holokaustu (27. ledna 2022) se v prostorách chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Praze konala premiéra dokudramatu Paměť jsme my 2022.
Kritika /
Když forma hraje prim
Divadlo Komedie zaujímá v trojici scén Městských divadel pražských pozici alternativní scény. Programově chce dávat prostor mladým tvůrcům a lákat do divadla mladé diváky.
Kritika /
Ostravský Amarcord? Spíš Vyprávěj…
Když ostravská činoherní dramaturgie neví co by, zpravidla sáhne po regionálních tématech. Často pak vznikají projekty, jimž se dostane široké divácké odezvy a nezřídka i kritického uznání.
Kritika /
Rozostřené vidění ve Vršovicích
Marek Epstein je scenáristicky podepsán pod řadou filmů pro kina a televize napsal rozhlasové hry a roku 2010 mu Větrné mlýny v edici RozRazil – Současná česká hra publikovaly text Komoda.
Kritika /
Sestup do ringu vlastníků
Necelých pět let poté, co byla Divadlu Vosto5 za inscenaci Společenstva vlastníků udělena cena Divadelních novin v kategorii alternativního divadla, proráží tato hra Jiřího Havelky s úspěchem zdmi tuzemských kamenných divadel.
Kritika /
Ruka v kalhotkách jako liturgický vrchol
Současné A studio Rubín opanují ženy. V tomto sklepním prostoru s dramaturgií zaměřenou na generační divadlo stále častěji ožívají ženské figury krachující i opojené ismy dneška, za nimiž stojí ženy-autorky střední generace.
OPERA 2022 poprvé
Operní festival v Národním divadle zahájilo 16. ledna vydařené provedení inscenace opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky v nastudování libereckého Divadla F. X. Šaldy, kvůli covidu odpadlo banskobystrické představení Foersterovy opery Eva i ostravské představení Křičkovy opery Bílý pán. Program velkých operních domů pokračoval až...
Rozhovor /
Markéta Matulová: Když Špinarku hraje Valaška
Z někdejšího diblíka bryskně vyrostla v jednu z nezpochybnitelných ozdob českého divadelnictví. Rozhovor s ženou nevšedního temperamentu, herečkou ostravského Divadla Petra Bezruče a vládkyní mnoha hudebních nástrojů.
Divadlo Tramtarie jako „olomoucký Hollywood“
Že je divák pro divadlo klíčový, není žádná novinka. Vždy se však nabízí otázka, jakým způsobem k němu tvůrčí kolektiv přistupuje, a to nejen v rámci konkrétního představení, ale především z hlediska celkové dramaturgie dané scény.
Kontext /
O krocení, uzdách a klapkách na očích
Ad: Shakespearova Anglie, portrét doby
Nehoří, má panenko
Velmi výkonný a široce rozkročený divadelní a dnes i filmový scenárista a režisér, k tomu občasný herec a vlastně již setrvale pedagog na DAMU Jiří Havelka má největšího tvůrčího nepřítele sám v sobě: totiž ukočírovat se tak, aby konání nepředbíhalo myšlení, aby okamžitost nešla na úkor soustavnosti. Jeho nový, v (Pokračování...
Tančit ve větru
Iben Nagel Rasmussen z Odin Teatret uspořádala se svou pomocnicí Elenou Floris od 19. do 23. ledna 2022 v DOXu na pozvání Farmy v jeskyni workshop Wind Dance.
Okno do světa
FESTIVAL Theatertreffen oznámil deset nominací Porota berlínského festivalu Theatertreffen s ředitelkou Yvonne Büdenhölzer v online konferenci 3. února oznámila deset inscenací uplynulého roku, které budou nominovány na pozvání k účasti na 59. ročníku. Opět byla uplatněna 50% kvóta, jež pomáhá prosazovat ženské režisérky od roku 2020. Tento ročník...
Burza /
Budiž světlo žárové (III) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Zavedením plynového osvětlení na začátku 19. století se divadlu ve srovnání se svíčkami, pochodněmi a olejovými „svítidly“ otvírají předtím nemyslitelné scénické možnosti a efekty.
Došlo do redakce
Přemysl Vacek: Barokáři – historicky poučená interpretace staré hudby v Česku očima jejich aktérů Scriptorium 2021, 233 stran Co je to historicky poučená interpretace staré hudby a kdy se u nás poprvé začalo uvažovat o tomto fenoménu? Jak si vedeme v konkurenci zahraničních souborů a jaký dopad měl koronavirus na (Pokračování textu…)
Děvče u pokladny
Měla dva hliníkový čluny se dvěma závěsnými motory.
Pavel Juráček: DENÍK III. (1959–1974)
Ještě když jsem chodila na gympl, ležel Deník Pavla Juráčka několik měsíců na nočním stolku mého otce. Táta četl a četl, nespal, četbou trpěl, odkládal Deník a znovu se k němu vracel. Spis byl posvátnou knihou našeho bytu.
Došlo do redakce
Jiří Horák: Kniha o staré Praze 2 CD mp3, celkový čas 18 h 19:54 min. Dlouhé hodiny lze strávit poslechem příběhů ze staré Prahy v převyprávění Jiřího Horáka (1940–2004), jak je zprostředkovávají kvalitní interpreti Veronika Gajerová, Marie Štípková a Filip Rajmont. Pohroužíte se v nich do známých i méně známých (Pokračování...
Zemřeli
Radka Volková Ambrožová (20. 9. 1925 – 4. 1. 2022) Herečka. Většinu kariéry strávila Západočeském divadle v Chebu a v Satirickém divadle Večerní Brno. Monica Vitti (3. 11. 1931 Řím, Itálie – 2. 2. 2022 Řím, Itálie) Italská divadelní a filmová herečka známá především z filmů režiséra Michelangela Antonioniho z (Pokračování textu…)
Odešla mimořádná žena
Dovolte, abych se podělil o několik vzpomínek na Inge Švandovou-Kouteckou. Některé budou osobní. Už mí prarodiče se totiž s manžely Kouteckými spřátelili, a tak se známe od mého nejútlejšího věku.
Výročí 1.−15. března
Březinová-Plchová Kateřina, herečka (1. 3. 1972) △ Slavická Kateřina, sólistka baletu (1. 3. 1947) △ Váchal Bohumír, korepetitor (1. 3. 1947) △ Voříšek Václav, herec (1. 3. 1942) △ Ondruška Vlastimil, korepetitor (2. 3. 1957) △ Tyleček Robert, herec (2. 3. 1967) △ Havlíčková Táňa, kostýmní výtvarnice (3. 3. 1947) (Pokračování...
O Vinohradech kdysi královských (XIII)
Poprvé jsem viděla Divadlo Spejbla a Hurvínka, když mi byly asi čtyři nebo pět let. To ještě divadlo sídlilo ve své domovské Plzni, ale hrávalo převážně na zájezdech po celé republice a do Prahy jezdívalo na občasná hostování.
Listy z archivu
Souhlas Jaroslava Vrchlického s uváděním jeho her (1885).
Výročí 16.−31. března
Matějka Květoslav, herec (16. 3. 1952) △ Našinec Jan, sólista opery (16. 3. 1952) △ Rálek Martin, loutkoherec (16. 3. 1972) △ Bartošová Stanislava, herečka (17. 3. 1947) △ Hrubešová Markéta, herečka (17. 3. 1972) △ Koudelová Vlasta, zpěvačka (17. 3. 1947) △ Krečmar Eduard, autor (17. 3. 1942) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Docent Petr Christov obvinění odmítl
Rozhovor s pedagogy Katedry divadelní vědy FF UK v Praze