Obsah Divadelních novin 4/2023
A na co teda mám do toho Šumperka přijet?
… zeptá se mě občas někdo. Může to být zdvořilostní otázka, ale třeba taky vážný zájem o bližší poznání našeho divadla, ideálně ve spojení s dovolenou v Jeseníkách. Herci většinou pozvou na něco, kde mají velkou roli. Ale na co mám zvát já jako dramaturg?
Stephen Sondheim, Hugh Wheeler: SWEENEY TODD: ĎÁBELSKÝ LAZEBNÍK Z FLEET STREET
muzikálový thriller, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, hudební nastudování Marek Prášil, režie Juraj Čiernik, premiéra 2. února 2023 v Divadle Jiřího Myrona
Karolína Plicková a Petr Pola: Zajímají nás scénické tvary, které si nedokážete hned přesně zařadit
Rozhovor s kurátory Malé inventury
O kartáčování a svaté Barboře
Před mnoha lety mě pan farář Československé církve husitské zvával zahrát vězňům.
Petr Váša: Mamut
Neuplynulo moc vody v řece, do které když se plivne, teče to až do moře, ale předtím pěkně v klidu podél zahrádek, pod mostem, přes velký splav až k dalšímu mostu… a hned za ním k lesíku a parku kolem trochu betonového a hodně skleněného muzea pravěkých lidí…
Moje země je zemí vrahů
Na první výročí hanebné okupace Ukrajiny prý Putin plánuje novou ofenzivu. Posílí i odpor demokratického světa. Dne 23. února uvede MeetFactory scénické čtení hry Crime ruské dramatičky Asji Vološiny (1985) v překladu Mariny Feltlové a režii Tomáše Soldána s živou hudbou Tomáše Vtípila. Hra zachycuje události v Rusku od zahájení (Pokračování...
Kritický žebříček – Premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr KlariN Klár Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Luboš Mareček Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Vít Závodský Divadlo (Pokračování textu…)
Naďa Urbánková
Psal se rok 1963, když překročila práh Semaforu. S Jiřím Šlitrem jsme tenkrát zpozorněli: neušlo nám, že na rozdíl od ostatních dívek, které se u nás ucházely o angažmá (a že jich tenkrát bylo!), nepředváděla nám pěvecké umění a herecký výkon.
Kritika /
Nehrdinský hrdina Danny Smiřický v rytmu swingu
Po Sňatcích z rozumu podle Vladimíra Neffa a Českém románu na motivy stejnojmenné prózy Olgy Scheinpflugové uzavírá Divadlo na Vinohradech trilogii zkoumající české osudy v období od sklonku předminulého až do konce neklidného minulého století inscenací hry Jana Vedrala Danny Smiřický (Příběhy inženýra lidských duší).
Kritika /
Velký bratr vás sleduje, ale nijak to nepřekvapí
Román 1984 je bohužel stále aktuální. George Orwell v něm vypráví o totalitní společnosti ovládané mechanismy, s nimiž se můžeme setkat i dnes.
Kritika /
Kafka v rouše havraním
Ostravské Divadlo Petra Bezruče vstoupilo do nového roku intenzivně a energicky, premiérou scénické adaptace Kafkova nedokončeného románu Proces.
Kritika /
Jaký kraj, takové příběhy
Trefit se do vkusu regionálního diváka, zvláště jste-li jediným profesionálním divadlem široko daleko, je mnohdy nadlidský úkol.
Kritika /
Na nuancích záleží
Nové české hry mívají na divadle jepičí život. Odbydou si světovou premiéru a šup do propadliště kulturní paměti.
Kritika /
Velký holič s velkou břitvou
Příběh londýnského holiče Sweeneyho Todda, který podřezával břitvou zákazníky a jeho bytná z nich pekla široko daleko oblíbené masové koláčky, se poprvé objevil ve Šňůře perel v polovině devatenáctého století.
Kritika /
Hanzelkazikmund (PRO a PROTI)
Zde jsou technici (pro) Cestovatelé Miroslav Hanzelka a Jiří Zikmund se stali inspiračním zdrojem pro autorskou inscenaci Adama Svozila a Kateřiny Součkové HANZELKAZIKMUND s podtitulem zde jsou lvi, označujícím bílá, dosud neprobádaná místa na mapě. Všechny postavy vystupující v této inscenaci jsou smyšlené. Jakákoli podobnost se skutečnými, živými...
Rozhovor /
Pavlína Hejcmanová: Neměla jsem ideály, které by mě zklamaly
V současné době má Pavlína Hejcmanová v uherskohradišťském Slováckém divadle na repertoáru deset inscenací. Rolí teď nosím v hlavě spoustu. Lidi se mě občas ptají, jak si je mohu všechny pamatovat. Nemám s tím problém. Na druhou stranu se mi doma všude válejí papírky s tím, co nakoupit nebo nezapomenout udělat. Na praktické věci se divadelní...
Kontext /
Trilobit není troglodyt
(Poznámky k 36. ročníku audiovizuální ceny)
S Matkou na izraelské bojiště
Činohra Národního divadla Brno odehrála 6. a 7. února Matku Karla Čapka v izraelském národním divadle Habima v Tel Avivu. V době, kdy v Izraeli sílí protivládní nepokoje a v tisku se čím dál častěji objevuje termín třetí intifáda, se volba titulu ukázala mimořádně aktuální.
Kometa Jana Brejchová
Herečka Tereza Brodská (*7. 5. 1968) je dcerou někdejšího manželského páru Jana Brejchová (*20. 1. 1940) a Vlastimil Brodský (15. 12. 1920–20. 4. 2002), do jejích sedmi let ji však vychovávala matčina sestra Blanka.
Tanečníci, rebelové a kameloti
Pro milovníky muzikálů je londýnský West End oblíbenou destinací. Letenky se často dají sehnat za cenu jízdenky z Prahy do Brna a rovněž ceny vstupenek bývají rozumné. V lednu a únoru, kdy je v britské metropoli méně turistů, se navíc většina divadel zapojuje do promo akce New Year Sale, v níž jsou za 20 až 30 liber nabízeny i vstupenky na lepší...
Sny, noční můry a krutosti života
Poprvé jsem viděla práci britského režiséra Declana Donnellana a jeho celoživotního druha, scénografa Nicka Ormeroda, v roce 1989, když jejich společnost Cheek by Jowl hostovala na Nové scéně pražského Národního divadla se Shakespearovou Bouří a Sofoklovým Filoktétem.
Jurij Andruchovyč: Rusko svou agresi jen odložilo v čase
Do pražského Divadla X10 zavítal v souvislosti s adaptací svého třicet let starého, avšak drtivě aktuálního románu Moskoviáda, odehrávajícího se na pozadí rozpadu SSSR, ukrajinský spisovatel Jurij Andruchovyč.
Česká hvězda Truda
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (V)
Burza /
Blahopřání
Jak čtenáři vědí, vyhýbáme se výročím, na nic jiného by v Divadelkách nezbývalo místo.
Zemřeli
Ivo Pavelka (17. 10. 1937 Bělčice u Příbrami – 21. 1. 2023 Plzeň) Dirigent, klavírista a varhaník, emeritní šéfdirigent operetního orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni. Caspar Richter (16. 9. 1944 Lübeck, Německo – 2. 2. 2023 Vídeň, Rakousko) Vídeňský operní, operetní a muzikálový dirigent širokého uměleckého záběru. Často (Pokračování...
PeS
V dobách před listopadem 1989 – a pak i později – se do nezávislých undergroundových tiskovin podepisoval PeS. Pod touto přezdívkou jsem jej poznal. Dovez prosím tě Psa domů, je úplně ožralej, požádal mě po nějakém koncertu v klubu Roxy v polovině devadesátých let jeho přítel Mirek Vodrážka.
Výročí 1.−15. března
Heřmánkova Hana, herečka (1. 3. 1963) △ Jelínková Milena, loutkoherečka (1. 3. 1968) △ Kolář Jan, dramaturg (1. 3. 1948) △ Loub Adolf, spisovatel (1. 3. 1928) △ Kolesová-Svobodová Marta, herečka (2. 3. 1923) △ Kubová Darina, dramaturgyně a zpěvačka (2. 3. 1953) △ Schejbalová Marie, sólistka opery (2. 3. (Pokračování textu…)
Emil František Burian píše Josefu Trägerovi (1948).
Svědectví vznětlivé povahy geniálního režiséra, stejně jako jeho ideologického zapálení, v předvečer tzv. Vítězného února. Již o šest let později byvšímu spoluzakladateli Kruhu přátel Divadla E. F. Buriana (1939) s úlevou lakonicky adresuje, že doba, „kdy si nerozuměli“, již přešla… (Pokračování textu…)
Roztáhnout křídla a letět (VIII)
Velmi brzy, už v roce 1973, jsem si usmyslel, že hudba našich inscenací bude původní, hraná – pokud to půjde – naživo.
Jiří Suchý, Jiří Šlitr: Dobře placená procházka
(Divadlo Semafor, Praha, režie Ján Roháč, premiéra 15. června 1965)