Obsah Divadelních novin 4/2011
Kritika /
Existenciální sever a komerční Jirásek
Pár dojmů z Přehlídky sólové tvorby pro děti Divadlo Minor Praha, 26.–27. 11. 2011
Kritika /
Králem Ubů
Ubu víkend aneb Otec Ubu 5 x jinak, Divadlo Na zábradlí a Disk, Praha 25.-27. 2. 2011
Musela hrát až do konce svého života
Na herečku Aťku Ambrovou vzpomíná Petr Oslzlý a herci Husy na provázku
Kritika /
Modrá alternativa
16. ročník festivalu Modrý kocour, Turnov 17.-20. 2. 2011.
Kontext /
Dávám vám sám sebe
Underground není vázán na určitý umělecký směr nebo styl. Underground je duchovní pozice intelektuálů a umělců, kteří se vědomě kriticky vymezují vůči světu, ve kterém žijí. Je to vyhlášení boje establishmentu, zavedenému zřízení. Je to hnutí, které pracuje převážně s uměleckými prostředky, ale jehož představitelé si uvědomují, že...
Kontext /
Bůh existuje… jsem si jistá… absolutně jistá…
Druhý den jsem měl první lekci z řízení divadel – učil mě to pan ředitel Mayer z Národního – a tomu jsem řekl, jak mě ten Provázek okouzlil, a on odvětil, že jsem se zbláznil, že tam nejsou žádní herci, jen kašpárci, zpocení kašpárci – načež jsem řekl, že si to nemyslím a že všechny ženy jsou tam nádherné, a on řekl, že nevím, o kom...
Je tam bordel, zavřete to!
Název divadla, které v 60. letech udalo nový směr americkému divadlu a jímž prošly stovky uměleckých osobností, Experimental Theatre La MaMa, vděčí za svůj věhlas jediné ženě. Jmenovala se Ellen Stewartová a většina z těch, kdo ji znali, jí neřekli jinak nežli Máma. Impozantní žena s hustými vlasy spletenými do copánků, které čas proměnil v...
Mikael Niemi: Levice proti pravici, Marx proti Bohu
V souvislosti s českým vydáním svého románu Muž, který zemřel jako losos navštívil Prahu švédský spisovatel Mikael Niemi (nar. 1959). Proslavil se především románem Popmusic z Vittuly z roku 2001, kterému se dostalo ocenění ze strany kritiky (prestižní Augustova cena za nejlepší švédskou knihu roku) i čtenářů (jen v samotném Švédsku dosáhl...
Kontext /
Shakespearovská zrcadlení
Na sklonku minulého roku vydalo nakladatelství Academia obsáhlou publikaci Martina Hilského Shakespeare a jeviště svět, čítající se soupisem literatury a rejstříky na 900 stran. Zprávu o ní přinášíme teprve nyní, neboť recenzovat tak mohutné dílo bleskově po vydání by nutně vycházelo z povrchního prolistování. Komplexní náhled na veškerou...
Kontext /
Koule u nohy Heleny Fibingerové
Hry Davida Drábka (jak už jsem napsal jinde) představují neopracovaný materiál, konfúzní hmotu, s níž je nezbytné při inscenování něco dělat (aby byla „co k čemu“). Úpravy tvůrců rozhlasového nastudování Koule jsou malé, jen nepatrně tlumí rozbíhavost Drábkovy hry; ledabylý slepenec scén zůstává zachován, a nahrávce tak schází kompaktní...
Kritika /
Shakespeare ostře
Kokotek s výtvarníkem Małachowskim pracují s jasnými a přímočarými symboly. Čela velkého stolu uprostřed scény zastávají oba póly konverzace pokušitele a pokoušeného, soudce a obviněného. Všechny tři ústřední mužské postavy kolem stolu ve chvílích největšího rozrušení či pochyb opisují kruh, neboť vše v lidském společenství se znovu a...
Kritika /
Proti své vůli zapleteni do dějin
Titul Gottland polského novináře Mariusze Szczygieła je sérií víceméně chronologicky řazených příběhů známých či neznámých postav českých dějin 20. století, který se záhy po svém vydání stal knižním bestselerem nejen v Polsku, ale i u nás. Jeho úspěch tkví především v tom, s jakou zručností Szczygieł pátrá po české identitě a jak z...
Rozhovor /
Miroslav Hanuš: Jsem staromilec, mám rád operetu, poslouchám country
Když před už téměř dvaceti lety nastoupil na scénu Labyrintu jakýsi mně neznámý modrooký krasavec s dynamitem energie coby Lazebník sevillský, patřil jsem mezi ty okouzlené Pražany, o nichž píše režisérka Hana Burešová. Naposledy mě Miroslav Hanuš dostal jako první radní Bušek na domovské scéně Divadla v Dlouhé ve Stroupežnického Našich...
Kritika /
Opera z historické příručky
Léo Delibes – Lakmé. Známé spojení patrně pro všechny, kteří se zajímají o operu. K tomu vyhlášená tzv. zvonková árie. Ale sotva kdo operu viděl na jevišti! Ústecký ředitel a režisér Tomáš Šimerda dílo vytáhl z archivu trochu jako kuriozitu, ale zřejmě hlavně pro virtuózní koloraturní part titulní hrdinky, v němž se mohla blýsknout opora...
Kritika /
Bez útěchy a bez polehčujících okolností
V Jihočeském divadle se do Přítelkyně pustilo duo Martin Glaser a Olga Šubrtová, tedy režisér s dramaturgyní, kteří už mají na kontě i několik úspěšných autorských projektů. Také tentokrát nelze mluvit o dramatizaci v pravém slova smyslu: inscenace nazvaná Utěšitel si z Westa bere jen základní rozložení postav a hrubé obrysy děje, jinak vznikla...
Kritika /
Skalpelem nebo hřebíkem?
Františákova inscenace je dokonale vybroušená, zejména ve skupinových scénách vyniká dobře vystavěný kontrast vnější pohody s hmatatelným svinstvem pod povrchem. Brilantně dusné jsou vstupy majordoma (Jan Vlas), doprovázejícího podivnou hostinu zpěvem Sinatrou proslaveného songu My Way, absurdní trapno dýchá z výstupu, kdy mechanicky kožený...
Kritika /
Jen plakát, nic víc
Forma Zpovědi masochisty je prostá. Je to v podstatě monolog jakéhosi muže, o jehož zázemí nic nevíme, a který se pod šifrou M. pohybuje v nelidském, nepřátelském světě. Vykřikuje své obžaloby a strázně, které jsou vzápětí rozehrávány třemi spoluhráči v doprovodných scénkách. Nejprve se s ním setkáváme v sado-masochistickém salónu a...
Kritika /
Zapálená svíce na kanystru s benzínem
Scénu Ujeté ruky tvoří po celou dobu zašlý pokoj levného provinčního hotýlku: dvě postele, obraz na zdi, radiátory ústředního topení, koupelna či sprchový kout, telefon, všechno tak z doby před více než čtyřiceti lety. V koupelně sebou někdo škube a huhlá, zabiják Carmichael (Marek Taclík) otevře dveře a odpráskne ho. Vlastně neodpráskne, to...
Kritika /
Materializované šílení
Režisér Popriščinův (Martin Mejzlík) monolog zalidnil a zhmotnil jeho čím dál bláznivější vize. Herec zprvu dokonce vystoupí jako Gogol (narážka na psychicky nestandardní finále spisovatelova života?) a Popriščinem se postupně stává. „Rozjezd“ podivného příběhu, který si postižený ve svém nitru snuje a fabuluje, je však materializovanými...
Kritika /
Velikášské gesto aneb Kýč
Po vykalkulovaně senzačním muzikálu Tajemství Zlatého Draka, ve kterém Zdenek Plachý spojil své síly s mediálně vydatně akcelerovaným hudebníkem Danielem Landou, zažila moravská metropole další dobře připravenou, tzv. kontroverzní divadelní událost. Stala se jí světová premiéra pseudodokumentaristicky pojatého dvojportrétu Hany Maškové a Jiřího...
Zprávy /
Nejvíce cen Alfréda Radoka získalo Dejvické divadlo
Výsledky 19. ročníku Cen Alfréda Radoka
Mimi píše z Washka – dopis č. 1
Performerka Miřenka Čechová píše ze své stáže ve Washingtonu
Patnáct řádků… na rozloučenou s iDN
Vladimír Mikulka končí jako redaktor iDN
Třicet tři řádků… na rozjasněnou v i-DN
Vladimír Hulec přebírá štafetu po Vladimíru Mikulkovi
Telefonovali mi zoufale dva lidé z Humpolce…
Pár dní po Josefu Sztachovi mi volala Jarmila Neomytková, jíž leží na srdci česká, především humpolecká kultura (my Humpoláci jsme těžcí patrioti), totéž: V Humpolci chtějí zrušit gymnásium. Naléhavě se mne ptala, zda bych mohl nějak pomoci. Mimochodem, studovala zdravotku, nikoli SVVŠ, takže by jí to mohlo být u prdele – nicméně jak jsem...
Národní divadlo Brno – Zaslíbení
Lenka Plachá, Marek Hladký: Zaslíbení. Režie Zdenek Plachý, Národní divadlo Brno
Arnošt Lustig poskytl Magazínu Mladé fronty…
Arnošt Lustig poskytl Magazínu Mladé fronty z 26. ledna 2011 rozhovor za těžké situace. Už léta bojuje se zákeřnou nemocí – a teď zeslábl natolik, že neopouští lůžko. Tomáši Poláčkovi, který využil jeho bezprostřednosti a zajímal se, jak spisovatel pomýšlí na smrt, vyložil naději v příznivý obrat a vyznal se z harmonických pocitů: život...
Ludvík Vaculík píše Břetislavu Rychlíkovi
Já už i na folklor v televizi hledím rozeklaně. Jevištní provedení považuju za kýč. Uznávám dokumentární nebo reportážní uvedení folkloru. A také mě už víc zajímají jiné oblasti než ta naše profláknutá Morava. Já, abyste věděl, si často sám zpívám. Zpívá se mi samo, co chce. Často i německé lidové písně. Teď mi nějak zkysly písně...
Hezky se učil, hezky se klaněl…
Východočeské divadlo Pardubice - N. V. Gogol: Bláznovy zápisky
Přihodilo se na Nové scéně
Horká kaše, kolem které chodím, se jmenuje Třicátá Marinina láska. Původně román ikony současné ruské literatury Vladimíra Sorokina pro Viktorii Čermákovou zdramatizoval Karel Steigerwald a představení připravilo studio Továrna na Nové scéně Národního divadla. Nakolik to je, či není Sorokin, je vedlejší. Vedlejší je podle mého i vhodnost či...
Jak ukrást Stavovské divadlo!
Už prasklo, že jsem napsal ideovou studii o modelu operního divadla v Praze jen proto, abych vyloupl klenot Stavovského divadla a zaprodal ho mrzkému zahraničnímu kapitálu. Dokonce jsem se zločinně spolčil, říkají nám Herman a jeho parta, co se spřáhla s politiky. Jsme takoví barbaři, že chceme vyhnat činohru z ráje Stavovského divadla! Z té budovy,...
26. 1. – 6. 2.
26. ledna Nesu tělo i duši Agilní nakladatelství Galén vydalo „zrcadlové“ dvojCD slovenské písničkářky Zuzany Homolové Čas odchádza z domu – reedici nahrávek jejího stejnojmenného LP, které poprvé vyšlo v únoru 1989. Zatímco první CD zachycuje zvuk a aranžmá původní desky nakladatelství Opus (plus SP z r. 1973 Išlo dievča na vodu /...
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Gottland aneb Kdo neskáče, není Čech!
Mariusz Szczygieł, Jan Mikulášek, Marek Pivovar: Gottland aneb Kdo neskáče, není Čech! Režie Jan Mikulášek, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Březen
Mandelová Helena, dramaturgyně (1. 3. 1936) △ Sloup Václav, herec (1. 3. 1936) △ Selinger Boris, herec (1. 3. 1956) △ Červenka Václav, dramaturg (2. 3. 1941) △ Lojdová Kateřina, herečka (2. 3. 1961) △ Cisovská Hana, pohybová spolupráce (2. 3. 1961) △ Texel Karel, režisér (3. 3. 1926) △ Dostálová Zuzana, taneční pedagožka...
Margareta Hrůza
V prosinci jsem ve spolupráci matkou a Irenou Wágnerovou a s několika výpůjčkami z Divadelního ústavu (děkujeme zvlášť panu Svobodovi) uspořádala v Horáckém divadle v Jihlavě vernisáž z díla svého otce Luboš Hrůza – Scénografie a malba 1958 – 2008. Jsou tam skicy a kostýmy, například k inscenaci Matka Kuráž, kterou připravovali s Janem Kačerem...
Brněnské schizma I
Sotva by se dnes našel jiný divadelník, který by tak rozděloval kulturní veřejnost jako umělecký šéf Mahenovy činohry brněnského Národního divadla (od října 2007) – Zdenek Plachý. Kdybych neznal kolegy z kritické obce osobně, nevěřil bych, že mluví a píší o jednom a tom samém člověku. Zprofanovaným slovem kontroverzní si ale pomáhat nebudeme....
Alois Tománek
Významný loutkářský scénograf, technolog, autor, divadelní ředitel a dlouholetý pedagog KALD DAMU. Celý jeho život byl svázaný s českým loutkářstvím. V letech 1961–1965 studoval u prof. Richarda Landera scénografii, poté nastoupil jako technolog a výtvarník do Divadla loutek v Ostravě. V letech 1968–1976 působil ve Středočeském loutkovém divadle...
Šup do vody a věnujme se hrám
Dobrý večer, vážení diváci, já vás vítám tady na Nové scéně na představení Úl. Víte, já vím, že se to normálně nedělá takové úvody jako před tím ještě než to začne, to představení vlastně. Ale mě to nedalo a chtěl jsem vás předem upozornit na to, že my jsme se fakt hodně snažili, když jsme tohle představení dělali. Jako fakt....
Normalizační kameňák III.
KALD DAMU - Hamlet (Normalizace na prknech, která znamenají svět).