Obsah Divadelních novin 4/2013
Kritika /
Den vítězství v Poděbradech
Nejnovější premiéra Divadla Kámen Výhled na řeku Labe se nese ve znamení několika primátů. S Macháčkovou textovou předlohou se popasoval hostující režisér Martin J. Švejda.
Kritika /
You, Me a industrializace citů
Včera byla v rámci Malé inventury uvedena inscenace Lucie Málkové a Jana Tošovského You Happy Me Happy na motivy románu Michela Houellebecqa Platforma.
Time Out Petra Pavlovského (No. 10/2013)
Od románu přes divadlo k filmu a zase zpátky k divadlu aneb Mefisto. O dramatizacích literárních předloh, o Mannově románu Mefisto a především o inscenaci v Divadle pod Palmovkou.
Kritici milují Dejvické
Dejvické divadlo si z nedělního předávání Cen Alfréda Radoka v Divadle v Dlouhé odneslo čtyři ocenění - divadlo roku, inscenace roku, hra roku a mužský herecký výkon roku. Uvádíme všechny oceněné.
Ženy na sto novocirkusových způsobů (No. 3)
V sobotu večer se v rámci festivalu Fun Fatale konala velká přehlídka devíti cirkusových výstupů. Předchozí díly denních reportáží najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.
Kritika /
Maturitní předtančení
V očekáváné páté inscenaci originálního pohybového souboru Veselé skoky si zvolili autoři jako předlohu slavný americký muzikál Chorus Line uváděný na Broadwayi od roku 1975, a to 6137krát!
Na Zábradlí se hlásí 8 (-1) uchazečů
Pražský magistrát zveřejnil uchazeče, kteří se přihlásili do výběrového řízení na post ředitele/ředitelky Divadla Na zábradlí. Přinášíme jejich seznam i s programy (pokud se zevřejněním souhlasili), se kterými do kunkursu vstupují.
Nori Sawa: Učím se být neviditelný
Rád pracuji s pohádkami, a to jak s japonskými, které mi vyprávěli rodiče, tak i s českými, které jsem vyprávěl své dceři. S japonským loutkářem nejen o jeho chystaném projektu Umění býti neviditelným, který připravuje na jaro a léto.
Národní divadlo jako past na politiky
Přátelé divadelníci, máte-li na srdci skutečný prospěch českých divadel a české kultury, nevtahujme do odborných problémů a jejich řešení politiky. A nedovolme to ani jiným “hodným” lidem aneb K čertu s příspěvkovými organizacemi v divadelní síti!
Kritika /
Ještě jsme tady!
Jako dítě jsem byl od stáří oddělen, protože stáří podléhalo zkáze a smrti a já byl nesmrtelný. Na Nové scéně měl premiéru projekt Petry Tejnorové Edge, v němž vystupují výhradně herci a tanečníci, kterým je nad 50. Repríza byla uvedena v rámci festivalu Malá inventura.
Palmovka hlásí 7 vyzyvatelů
Pražský magistrát zveřejnil uchazeče, kteří se přihlásili do výběrového řízení na post ředitele/ředitelky Divadla pod Palmovkou. Přinášíme jejich seznam i s programy (pokud se zevřejněním souhlasili), se kterými do kunkursu vstupují.
Rozhovor /
Dagmar Pecková: V krizi se ocitne kdokoli
Mezzosopranistka Dagmar Pecková je enfant terrible mezi operními pěvci. Provokovala už na konzervatoři, okouzlila jako mladičká Líza Doolittleová v karlínském nastudování My Fair Lady, později byl populární její odvážný televizní klip.
Kritický žebříček 4/2013
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Pavla Bergmannová Lenka Dombrovská Richard Erml Vladimír Hulec Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Ladislav Vrchovský Michal Zahálka Studio Hrdinů Praha – (Pokračování textu…)
Viktor Dyk, Ondřej Novotný: Krysař, Klicperovo divadlo
Klicperovo divadlo Hradec Králové, režie Jan Frič
Dědova mísa
Ludvík Kundera, otec spisovatele Milana Kundery, první rektor Janáčkovy akademie múzických umění, je autorem několika knih – v tom však asi není jeho hlavní význam pro českou hudební kulturu.
Dopis do Hollywoodu nebo do Celetné?
Dovolte mi povědět vám příběh: On je pekař z jedné malé bavorské obce, jeho žena je majitelkou psího salónu; světové literatury znalí zbystří: Bavorsko… Lidé, měnící se v zvěř. Tito dva dobří lidé – a jak dobří jsou to lidé, zjistíte po chvíli, neb tito dva mluví tak básnivou řečí, až připomíná to žel bohu a) karikaturu básnivé...
Dodatek k dopisu ministryni
Zástupci kulturních časopisů zaslali dopis ministryni kultury Aleně Hanákové. Varují v něm před bezmála stomilionovým snížením dotace na podporu živé kultury oproti beztak chudičkému loňskému rozpočtu, který ovšem kupř. právě kulturním periodikům umožnil jenom živořit. Divadelní noviny se nepřipojily k této výzvě, protože nebyly přizvány...
23. ledna—5. února
23. ledna Kde je ta svoboda? Pátý svazek (z připravovaných osmi) Spisů Jaroslava Hutky, jež vydává nakladatelství Galén, přináší českým čtenářům dosud největší novinky: shrnuje všechny prózy, které Hutka napsal v holandském exilu v letech 1978–1989 a které jsou – s výjimkou novely Noční vlak – u nás vydané poprvé. V úvodní...
Vladimír Sorokin: Den opričníka, Studio Hrdinů
Vladimír Sorokin: Den opričnika, režie Kamila Polívková.
Martin Zahálka
Píšu si deník. Už několik let. Bohužel jen v aplikaci tak zvaného chytrého telefonu. Takže životnost deníkových informací je nejistá. Papír a tužka by byly asi trvanlivější, ale nepíšu deník pro další generace, ale pro sebe. Je dobré si prožitý den zrekapitulovat.
Propadák měsíce?
Ani já nejsem z Krysaře nijak unešený, ale je-li nezdarem, pak je nezdarem úctyhodným. Jakýpak, prosímvás, propadák měsíce?
Je to konec?
Konec, je to konec, skončí to, možná to skončí... aneb Má absurdní divadlo v dnešním světě, ve kterém žádná absurdita není dostatečně absurdní, smysl?
Zemřel herec a režisér Jan Pilař
(11. 10. 1933 Dolní Kounice, okres Brno - 18. 2. 2013 Hradec Králové). Loutkoherec, herec a divadelní režisér, dlouholetý člen Divadla Drak.
Z deníku teatropunkera (No. 4)
Teatropunker naláká na Otrlého diváka! aneb Zítra - v úterý 5. března - začíná v pražském kinu Aero 9. ročník Festivalu otrlého diváka: Mlask!!!