Obsah Divadelních novin 4/2014
Grand Festival smíchu 2014: zábava, ale nejen to
Východočeské divadlo Pardubice: Grand Festival smíchu. 27. ledna – 2. února 2014
Kontext /
Tenturyje aneb HonzaHugo
Na konci loňského roku proběhla celodenní konference pod názvem Havlova Zahradní slavnost – klíčová událost moderního českého divadla. Připravila ji Knihovna Václava Havla a Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR. Vybrali jsme od devíti přednášejících (tři zahraniční hosté) celkem čtyři ukázky.
Kontext /
Krásno made in Šumperk
Když se oceňovaný divadelní režisér a herec rozhodne natočit film, vzbudí tím naději na určité oživení stojatých vod české kinematografie. Filmový debut Ondřeje Sokola se dokonce snaží v tom našem rybníčku rozbouřit mořské vlny.
Kontext /
Z kabaretů, šantánů a koncentráku
Národní muzeum vydalo na sklonku minulého roku dvě knížky, jež čerpají z pozůstalosti tanečnice, choreografky a kostýmní výtvarnice Niny Jirsíkové (1910–1978), jedné z nejpozoruhodnějších osobností českého divadla meziválečné a těsně poválečné éry.
Ze Smíchova na Wall Street aneb Švandovo divadlo v New Yorku
V týdnu 8.–15. ledna hostovalo pražské Švandovo divadlo v New Yorku na největším americkém veletrhu scénického umění APAP (Association of Performing Arts Presenters) s anglickou verzí inscenace Šoa, již v anglofonních zemích uvádí pod názvem The Good and The True. Veletrh spojený s konferencí se odehrává od 9. do 13. ledna v hotelu Hilton a na...
Nová hra Lope de Vegy!
Po 400 letech se z archivů vynořila ztracená hra Lope de Vegy Ženy a sluhové.
Burza /
Just píše Rejžkovi
Milý Honzo! Taky jsem rád, že budeme mít konečně klid na práci pod vládou socialistů, lidovců a ANO (mimochodem, víš, že pod stejnou firmou působila za okupace ultrafašistická organizace Akce Národní Obrody? Náhodná shoda názvů samozřejmě nezakládá žádnou podobnost, jen svědčí o jistých historických mezerách mediálních kreativců jinak...
Burza /
Ceny Thálie 2013
Ve foyer na první galerii historické budovy Národního divadla a za vydatného zájmu médií (jejichž zástupci přeplnili uvedený prostor) se 29. ledna uskutečnila tisková konference Herecké asociace k 21. Cenám Thálie.
Burza /
3SES3
Myslíte si, že za pokusem radnice v Ústí nad Labem likvidovat divadelní scénu Činoherního studia je třeba hledat pouze mocenskou nekulturnost radních? A věříte, že solidarita českých divadel může kritickou situaci ovlivnit?
Burza /
Burza /
Josef Brož: Tragické iluze, nebo iluze tragédie?
ohlasy: Ad DN 3/2014, str. 11
Burza /
Příloha /
Plzeňské divadlo musí víc plnit společensko-občanskou funkci
V této chvíli plzeňské divadlo vytváří hodnoty, představení, na která se chodí, v Plzni jsou úžasní diváci, ale divadlo neplní svou funkci ve společensko-občanské rovině v takové míře, jak bych si představoval. Chci, aby se otevřelo veřejnosti, aby začalo komunikovat s občany, aby bylo všude vidět a nehřešilo na to, že má svých jinak...
Příloha /
Ilja Racek: Měl jsem dostavět a zařídit Nové divadlo
Ilja Racek má bohaté zkušenosti s řízením divadla v Ostravě, kde také zajišťoval rekonstrukci budovy, poté dlouhá léta vedl ostravské studio České televize a krátce byl třeba i náměstkem ministra kultury. Do září je ředitelem Divadla J. K. Tyla v Plzni.
Příloha /
Z tradice měšťanské činohry
V Plzni existuje bohatá tradice měšťanského divadla, v minulých desetiletích se často v souvislosti se zdejšími inscenacemi hovořilo o špičce produkce v celorepublikovém měřítku. V posledních letech má plzeňská činohra jako jedna ze složek pětisouborového kolosu Divadla Josefa Kajetána Tyla pověst solidní konzervativní scény, v níž se...
Příloha /
Tradice i příležitost pro začínající umělce
Plzeňský balet paří u nás k těm s nejdelší historií. Často plnil roli jakéhosi předpolí Národního divadla. Byl líhní zajímavých interpretů, choreografů či uměleckých šéfů, kteří se později uplatnili na jiných významných scénách. Řemeslo zde piloval začínající Pavel Šmok, úspěšnou šéfovskou generálku zde prožil Jiří Němeček,...
Příloha /
Myslím, že budu procesuální šéf
Tomáš Pilař (1988) dostal nabídku šéfovat od září plzeňský operní soubor. Se všemi riziky i výhodami pětadvacetiletého režiséra a výtvarníka, který už prokázal pozoruhodný talent a diagnózu workoholika: režii vloni vystudoval na JAMU, byl ve finále Linbury Prize v Londýně (2009), na stipendiu v Bayreutheru (2011), režíruje také společenské...
Příloha /
Prostor pro svobodnou tvorbu
V devadesátých letech byla Plzeň v centru diskusí o tom, jak inscenovat operu. To když do velmi konzervativního prostředí vpadl šéf Petr Kofroň a nechal v opeře debutovat řadu významných režisérů (Jan Antonín Pitínský, Michal Dočekal, Nina Vangeli, Martin Čičvák ad.), kteří vnesli do operního divadla svou osobitou jevištní poetiku a často se...
Příloha /
Několik šéfovských vět aneb Co chceme
Natálie Deáková umělecká šéfka činohry Nové divadlo vidím jako ideální prostor, v němž se divák – abonent potkává se zvídavým studentem, velké příběhy se potkávají s intimními, tradiční formy s novými. Velká divadelní „klasika“ je konfrontovaná s autorskou tvorbou, dokumentárními dramaty a současnými texty, nekompromisně...
Příloha /
S jasnou dramaturgickou vizí do Nového divadla
V čele muzikálového souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni stojí režisér Roman Meluzín od roku 2000. Po svých předchůdcích Petru Klotzovi, Miroslavu Doutlíkovi a Janu Ježkovi zdědil spolehlivě fungující, avšak poněkud zkostnatělý operetní soubor, jehož inscenační možnosti jednoznačně končily u klasického muzikálu 60. let 20. století.
Příloha /
Nové divadlo v Plzni
Stavba v Jízdecké ulici byla zahájena slavnostním poklepáním na základní kámen 13. června 2012. Dodavatelem stavby za 818‚5 milionů korun je společnost HOCHTIEF CZ. Projekt zpracovaný architektonickou a projekční kanceláří Helika vychází z původního návrhu portugalské architektonické kanceláře Contemporânea Lda.
Kritický žebříček – GRAND Festival smíchu 2014 / činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Kolář Zdeněk A. Tichý Lenka Dombrovská Richard Erml Josef Herman Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jana Soprová Michal Zahálka Dejvické divadlo, Praha – P. Zelenka: (Pokračování textu…)
Kritika /
Kazatel posvěcený krví
Buranteatr uvedl Pravé poledne Neila LaButeho, v posledních letech u nás poměrně hraného amerického autora. Tato hra se zčásti jeví jako modelová – průměrný úředník, který jako jediný přežije masakr ve firemních kancelářích, připisuje svou záchranu Božímu zásahu...
Kritika /
Kometa září nad Opavou
Zařadit do repertoáru činohry Slezského divadla nejnovější hru Kometa autorky mexicko-německého původu Justine del Corte byl šťastný tah. Dramatička – partnerka dramatika Rolanda Schimmelpfenniga, který titul nastudoval v roce 2012 ve vídeňském Akademietheater – v mnoha vrstvách zužitkovává nejen své herecké zkušenosti, ale např. i poučenost...
Kritika /
Ruskoje varenje po česku
Porovnáte-li z programu údaje k ostravské i liberecké inscenaci Ruské zavařeniny, budou takříkajíc „přes kopírák“. Následující řádky se pokusí pátrat po tom, do jaké míry se v Liberci jedná o pouhou „doslovnou repliku“ úspěšné Arény, nebo zda jsme svědky dvou svébytných divadelních děl.
Kritika /
Tahle země není pro šťastný
Divadlo Letí uvedlo nejnovější hru V Republice Štěstí Martina Crimpa a hrdě se honosí, že se mu ji pod vedením Martiny Schlegelové povedlo zinscenovat jako třetímu souboru na světě. Recenze PROTI.
Kritika /
Vlídná nostalgie
Semaforský titul Kdyby tisíc klarinetů je pro mnoho milovníků inteligentní zábavy spjat především s filmem Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka z roku 1964, jeho masová popularita poněkud zastiňuje existenci původní divadelní verze (Divadlo Na zábradlí 1958).
Kritika /
Žádná z těch příšerných her
Před časem jsem se dostal k jisté chodské lidové písni. Na české premiéře novinky Martina Crimpa V Republice Štěstí jsem na tuhle písničku myslel tím intenzivněji, čím víc se ta zprvu přehledná a zábavná konverzačka rozpadala pod rukama. Recenze PRO.
Kritika /
Rakvičkárna místo revue
Plzeňské uvedení operní prvotiny Bohuslava Martinů Voják a tanečnice je po ostravské inscenaci Mirandoliny druhým hodně podstatným činem k Roku české hudby. Skladatel ji psal, okouzlený Paříží, dadaismem a revuí, v letech 1926 až 1927, premiéru měla v Brně v roce 1928.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 45)
Mudrování nad klipovým herectvím a klipovou dobou aneb O nejnovějších inscenacích brněnské JAMU Zpověď Hochštaplera Felixe Krulla, Hořké slzy Petry von Kantové a Tajemství Žlutého hřbetu.
Tip – Oslavy Losaru
Česká buddhistická komunita v čele s občanským sdružením Dzogčhen, které je hlavním organizátorem, opět oslaví tibetský nový rok velkým pražským festivalem určeným pro širokou veřejnost.
Tip: Divadlo Continuo / Den osmý
Divadlo Continuo dokončilo novou loutkovou inscenaci Den osmý. Po premiéře doma v Malovicích ji dnes a zítra uvede v pražském klubu NoD v rámci festivalu Malá inventura a v sobotu v jihlavském DIODu.
Činoherní studio: Dnes se rozhoduje!
Ve více než měsíční krizi kolem ústeckého Činoherního studia došlo v pátek ke zlomu. Rada města by na dnešním jednání zastupitelstva měla navrhnout dotaci, která by umožnila souboru začít hrát.
Zprávy /
Jednoletka X10
Divadlo X10 nabídne v roce 2014 cyklus na téma Střet civilizací, ale i inscenace o soužití generací, osudových setkáních a lásce v New Yorku 80. let.
Zprávy /
Dušková uměleckou šéfkou Horáckého divadla
S účinností od 15. února 2014 pověřil ředitel Horáckého divadla Jihlava řízením uměleckého souboru kmenovou režisérku Kateřinu Duškovou.
Patrik Děrgel: Žil jsem jenom Hamletem a neplatil složenky
Mladý, hezký, nadějný nejsou přívlastky, které by ve mně probouzely touhu s hercem, jenž je takto designován, učinit rozhovor. Po zhlédnutí Hamleta v režii Daniela Špinara s téměř pětadvacetiletým Patrikem Děrgelem v titulní roli jsem se však odhodlala „nařízení shora“ splnit bez použití donucovacích prostředků. Nominaci na Ceny Alfréda...
Kritické teze Josefa Hermana – M. Šotek, J. Suchý, J. Šlitr: Tajemství žlutého hřbetu (Divadlo Na Orlí Brno)
Milan Šotek napsal juke-box muzikál z písniček Suchého a Šlitra na objednávku Divadla A. Dvořáka v Příbrami v roce 2011. Jeho fantasmagorie však víc sedí letošním studentům muzikálového herectví na JAMU.
Drábkovy Akvabely na festivalu New Drama 2014
Festival Nová dráma / New Drama 2014 pozná 9 nominovaných inscenácií. Festival sa uskutoční v dňoch 12. – 17. mája 2014 v Bratislave.
Kritika /
Z deníku tanečnice
Nejnovější inscenace Miřenky Čechové, kterou 17. února premiérově uvedlo divadlo Ponec, nese název Faith a víra byla ve všech svých podobách během bezmála hodinového představení zkoušena až do nejzazších možností.
Čtení pro přátele (únor 2014)
Probudil jsem se. Zdálo se, že venku skončila vlídná slunná zima a nastaly inverze a mlhy. Z polospánku se vynořilo čtyřverší, a tak jsem vstal, abych si je zapsal, než to zapomenu... aneb Protestsongy. Písničkář Jan Burian nabízí na i-DN úryvky ze svých nepravidelných Čtení pro přátele.