Obsah Divadelních novin 5/2019
Festival Malá inventura
20.–28. února 2018 Už sedmnáctý ročník divadelního festivalu rozmanitých forem „nového divadla“ představil na patnácti pražských scénách téměř šedesátku představení. Cílem této přehlídky je nejen představit to nejzajímavější z oblasti alternativního divadla, co u nás vzniklo v předchozím roce, ale zároveň poskytnout šanci českým a...
Chceme prostoru FUCHS2 vtisknout silnou kulturní dramaturgii
s producentem Štěpánem Kubištou
10 000 donkichotů v Divadle Husa na provázku
Od ledna vstupuje do nové éry také brněnské Divadlo Husa na provázku. Vedení přebírá žena a je to dobře, protože právě ženy ve vedení divadel se velmi osvědčily.
Kapitola druhá: Katalánská spojka
CAMPQ: Český pavilon PQ 2019
Kritický žebříček 5/2019 – balet II
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Petra Dotlačilová Lucie Hayashi Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Daniel Wiesner Pražský komorní balet – J. Pokorný (1981): Svět sedmikrásek 4 2 (Pokračování textu…)
Další z definitivních rozhodnutí
Ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) navrhl své pracovní skupině pro řešení problematiky Otáčivého hlediště a revitalizace zámeckých zahrad v Českém Krumlově ponechat „točnu“ na původním místě. Komise návrh schválila a ministr vyhlásil definitivní rozhodnutí. Takových už bylo a ještě bude, protože politikové se mění a točna zůstává....
Animace hmoty
Zasvětit diváka do procesu divadelního zkoušení je totéž jako ukázat dítěti vánoční dárky už v létě.
Kritika /
V lese, z něhož zdraví nevyjdete
Z tradičně obsažného programu, který činohra pražského Národního divadla vydává ke každému svému uváděnému titulu, přímo i nepřímo vyplývá, že adaptovat román Jáchyma Topola Noční práce je troufalost s vysokým rizikem zploštění a neúspěchu.
Kritika /
Spustíme na vodu loď!
Městské divadlo Brno je opravdu dobrá muzikálová adresa. „Muzikálový hit“ Poslední loď na hudbu a písňové texty dnes legendárního Stinga tu uvedli jako první v Evropě pět let po jeho broadwayské premiéře v Neil Simon Theatre na podzim 2014. Předcházela jí jarní polokoncertní předpremiéra a šňůra představení v Chicagu. A (Pokračování...
Kritika /
Sokolův šéfovský výkop mimo hřiště
Než nastoupil Ondřej Sokol na pozici uměleckého šéfa Činoherního klubu, hovořil o tom, že chce stavět na nejlepších tradicích této scény a zároveň ji posunout novým směrem. Jeho první šéfovská inscenace Sopranistek však odpovídá spíše druhé části jeho programového vyjádření. Nejblíže k tomu, co zde sám dříve režíroval, má snad...
Kritika /
Jak se dělá opera
V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích vytvořili už druhou operní inscenaci cílenou na nejmenší publikum.
Kritika /
Dostojevského Běsi? To jsou jen takové hry…
V historii divadelních adaptací Dostojevského Běsů má Divadlo F. X. Šaldy významné prvenství.
Kritika /
Když se hercům nedaří
Hra, která se zvrtla – tak se jmenuje úspěšná komedie z pera tří herců londýnského Mischief Theatre, jež v roce 2015 získala cenu Laurence Oliviera a v současnosti ji hrají divadla po celém světě.
Kritika /
Pane Bože, zaspal jsi to!
Oficiální pokračování nejúspěšnějšího bestselleru všech dob, tak zní podtitul nejnovější inscenace kolektivu tvůrců v čele s Jankem Lesákem a Natálií Preslovou, kteří působí v pražském NoDu. Bible 2 rozhodně není nic pro pravověrné katolíky ani pro lidi, kteří postrádají smysl pro humor, natož pro strážce čistoty jevištního jazyka bez...
Kritika /
Týden fyzické rozmanitosti
Šestý ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis se tradičně konal v Praze v polovině února.
Kritika /
Vinnetou to v brněnské Polárce vyhrál
Jednu z literárních ikon přibližuje dětem od šesti let autorská inscenace Divadla Polárka Vinnetou, nápadité a hravé hudební divadlo s loutkami, které ocení malí školáci, ale i jejich doprovod. Režisér Jiří Jelínek zvolil netradiční přístup k dobře známé látce. Příběh Vinnetoua nahlíží ve vlastní dramatizaci očima čtyř indiánek. Dámský...
Kontext /
Bez transformace divadel to nepůjde
Nová pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková je ve funkci tři měsíce. Snaží se rychle zorientovat a nebojí se říkat „nevím“. Na změnách chce spolupracovat s aktéry pražského kulturního života.
Kontext /
Krok z toho slzavého údolí nářků…
Péčí Jiřího Opelíka vydalo nakladatelství Torst knihu když klec je pořád na spadnutí, vzájemnou korespondenci dvou překladatelských legend Antonína Přidala a Jana Zábrany.
Takový byl Sergej Jurskij
Rok 1964. Velké činoherní divadlo M. Gorkého . Gribojedovovo Hoře z rozumu. Inscenace jednoho ze špičkových ruských režisérů Georgije Alexandroviče Tovstonogova, na kterou jezdili diváci ze všech koutů Sovětského svazu i ze zahraničí.
Berlínské pralinky
V rámci letošní Malé inventury představil v Praze pořadatel festivalu Nová síť několik zahraničních hostů, kteří pracují v Berlíně v rámci programu PRALIN.
Divadlo Lampion Kladno
Kladenské Divadlo Lampion vzniklo na konci čtyřicátých let minulého století jako pobočka Ústředního loutkového divadla.
Dva dodatky ke chvále tabáku
Šest let, asi tak před dvaceti lety, jsem nekouřil. Ani jedno žváro, i když doma lítaly talíře nebo jsem se záhadně, až bezdůvodně z něčeho radoval.
Burza /
Připomenutí
Po skončení druhé světové války byla budova Nového německého divadla (Neues Deutsches Theater), nynější Státní opera, přejmenována na Divadlo 5. května.
Zemřeli
VILÉM MÍŠEK (7. 6. 1936 Buštěhrad – 20. 1. 2019 Plzeň) Operní pěvec, barytonista, sólista opery plzeňského Divadla J. K. Tyla. ANTONÍN BRTOUN (6. 7. 1933 Olomouc – 26. 1. 2019) Divadelní a filmový herec, bývalý člen souboru Městských divadel pražských, herecký kolega Luďka Munzara, držitel ceny Senior Prix udělované (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. března
Dolinová Michaela, herečka (16. 3. 1964) △ Náprstek Martin, herec (17. 3. 1964) △ Fahrner Martin, dramaturg (18. 3. 1964) △ Haan Richard, sólista opery (18. 3. 1949) △ Klem Jiří, herec (18. 3. 1944) △ Růžička Matěj T., režisér (18. 3. 1969) △ Sasínová Alena, herečka (18. 3. 1959) (Pokračování textu…)
Burza /
Legenda Suchý na Hithitu
Režisérka Olga Sommerová připravuje celovečerní dokument Legenda Suchý, který by měl být v premiéře uveden na podzim. Diváci mohou získat lístky na slavnostní premiéru, jestliže přispějí k realizaci dokončovacích prací na filmu na internetovém serveru Hithit. Hlavním cílem projektu je vytvořit atraktivní životopisný a tvůrčí portrét Jiřího...
Burza /
Třináctka Mene Tekel
V posledních dnech února proběhl už třináctý ročník multimediální akce MENE TEKEL, festivalu, který chce připomenout historický mezník, kdy Československo sešlo z cesty klidného a spořádaného vývoje a v ideové popletenosti se dalo cestou nelidskosti a hospodářské pomýlenosti. A připomíná, že v tom nebylo samo. Proto je to festival mezinárodní,...
Burza /
Divadlo MASO nastupuje
Mladé autorské sociálně orientované divadlo, které se snaží reagovat na aktuální dění ve veřejném prostoru, a to jak na jevišti, tak mimo něj, je složené z čerstvých absolventů katedry činoherního divadla na pražské DAMU. Dalo o sobě vědět dvěma absolventskými pracemi, groteskou ze sídliště Zářez a inscenací ŽRANICE. V rámci (Pokračování...
Burza /
Zkáza DD přichází
Na obrazovku České televize vstupuje od počátku března šestidílný seriál Zkáza Dejvického divadla. Mystifikační scénář Miroslava Krobota a Ondřeje Hübla nabízí s nadsázkou téměř modelovou situaci, co dělat poté, co divadlo nedostane grant. Seriál nesleduje osudy postav v čase, ale nabízí šest samostatných příběhů. V každém díle se řeší...
Příliš krátké životy (V)
Nika se na jaře 1974 rozhodla, že odejde z Liberce zpět do Brna. Žily tam moje děti z prvního manželství a ona si přála, abych jim byl nablízku.
Burza /
Jednou větou
Autorský muzikál Offline! vycházející z osm let staré knihy německého novináře a redaktora Süddeutsche Zeitung Alexe Rühleho Bez sítě o zkušenosti člověka, který se na půl roku dobrovolně odřízl od internetu, připravili studenti JAMU v Divadle na Orlí. Kanadské divadlo Theaturtle připravuje inscenaci Charlotte, příběh mladé talentované židovské...
Radúz Mácha: Teď je ten okamžik, na který jsem čekal
Radúz Mácha (* 15. června 1987, Valašské Meziříčí) se stal členem činohry Národního divadla v pouhých čtyřiadvaceti letech. Když v roce 2011 absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění, v jednu chvíli se mu seběhly nabídky na angažmá ze čtyř význačných scén. Rozhodl se pro Národní divadlo.
Sebastian Schlemminger a Angelina Kartsaki: Rádi si hrajeme s technologiemi
lava. Krabice. Jeden divák. Pronikání předmětů, prchavé zvuky, hledání světla.
Claire Vivianne Sobottke: Věřím v chaos
Strange Songs jsou koncertem zvláštních písní. Roztříštěním, dekonstrukcí, „zcizením“ a zintenzivněním hlasu se objevuje hyperfyzický zpěv, který se může stát cestou k tanci.
Lori Baldwin: Jak funguje umělá inteligence?
Tick-tock the Timeline Clock zkoumá učební proces umělé inteligence zaměřený na lidské chování, touhy a systém hodnot.