Obsah Divadelních novin 5/2013
Kritika /
Hra v šachy se Zubatou
Mohlo by se zdát, že převody filmových scénářů a povídek Ingmara Bergmana do divadelní formy jsou součástí adaptačního boomu, který v poslední době zasáhl mnoho českých i zahraničních scén. Skutečností však je, že Bergman v tomto směru sehrál – byť bez vlastního přičinění – pionýrskou, průkopnickou roli.
Kritika /
Vrhnout se do propasti?
Čas od času se přihodí, že novinka oblíbeného divadelního souboru přinese jeho příznivci zklamání. Stalo se v hradeckém Klicperově divadle při smělé interpretaci Dykova Krysaře v režii Jana Friče.
Kritika /
Naši furianti na Divokém západě
Divadelní lokálka jevištních adaptací slavných filmů se courá dál, od jednoho uzívaného nádražíčka k dalšímu. Ve Švandově divadle jsme dumali nad smyslem Nebe nad Berlínem, v plzeňském Divadle J. K. Tyla se lokálka doplahočila k titulu Je třeba zabít Sekala. Poctivě přiznám, že v druhém případě jsem si dělal jakés takés naděje.
Kritika /
Dobře rozehraná ostravská partie
Přesto, že Gogolovi Hráči nesou podtitul Příběh dávno uplynulých dní, minulosti rozhodně nepatří. Tato divadelní anekdota je totiž nejen výbornou příležitostí pro kvalitní mužský herecký soubor, ale také svou nadčasovostí dokazuje, jak se podstata lidských neřestí – zejména potřeba podvádět, manipulovat či uplácet – vůbec nemění.
Kritika /
V každém věku
Má senior ještě riskovat v budování nových náklonností, či se vyrovnaně smířit se stavem věcí? Toto dilema patrně znepokojí diváky nové produkce Divadla Ungelt.
Kritika /
Moša je idealista
Rockeři Deny (Stanislav Slovák), Bas (Jiří Mach) a Jerry (Dušan Vitázek) si lehkovážně užívají života: holky, chlast, dobré jídlo. Pak ale Deny hodně naštve multimilionáře Hurta a náhle jsou všichni tři muzikanti uvězněni v jakémsi podivném klášteře a přesvědčováni, že jejich životní hodnoty jsou pomýlené. Mají si tu projít očistcem.
Kritika /
Potřebná nová opera
Psát a v divadlech uvádět nové opery se u nás považuje za jakousi službu jakési kulturnosti národa. Ve skutečnosti prý nová operní díla nikdo nechce a nepotřebuje. Považuji to za názor operních tradicionalistů, kteří skladatelské události v operním oboru chápou s přibližně půlstoletým zpožděním.
Kontext /
Kontext /
Jak se odhalovalo
Přečetli jsme v Literárních novinách
Jonathan Chadwick: Nechci být poslem zkázy
Je britským hercem, režisérem, dramatikem, zakladatelem řady divadelních a uměleckých skupin. A to už od roku 1968, kdy mu bylo devatenáct. Poslední z nich je londýnské Az Theatre, které založil v roce 2004. Zaměřuje se v něm na mezinárodní divadelní projekty, jimiž zkoumá možnosti divadla probouzet společenské diskuse změny. Soustřeďuje se na...
Burza /
Burza /
3MIS3
Klasik absurdního dramatu Eugene Ionesco napsal hru o odchodu vladaře Král umírá. Václav Havel popsal konec svého prezidentování v duchu svých absurdních komedií ve hře Odcházení. Skrývá v sobě závěr éry našeho posledního prezidenta také určitý dramaticko-absurdní potenciál?
Burza /
Česká republika národně fašistická
Dva skladatelé, dva Magoři
Burza /
Začátek nové tradice
Prezident herecké asociace Jiří Hromada se postaral o velké překvapení večera. Na Velké scéně Městského divadla Most předal v pátek 15. února mimořádné ocenění herci Radimu Madejovi. Prezident, herec, dabér, úspěšný aktivista nejen v oblasti gay komunity, politik i bývalý šéfredaktor prozradil význam tohoto ocenění:
Honzl, Voskovec a Werich III
V pohledu Voskovce a zřejmě i Wericha má Honzlova činnost v Osvobozeném divadle své velmi přesné místo, jehož charakteristika je poměrně jasně vymezena. Oba uznávají jeho teoretické i praktické schopnosti, jsou si vědomi jeho užitečnosti pro divadlo. S odstupem let se jim však některá fakta o Honzlově úloze v Osvobozeném divadle jeví podle mého...
Burza /
Zprávy /
Premiéry 19. 3. – 1. 4. 2013
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.
Zprávy /
Tip na neděli – Pocta Zoře Šemberové
Národní divadlo si 10. března 2013 připomene vzpomínkovým programem nedožité 100. narozeniny významné české tanečnice a choreografky Zory Šemberové.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 6)
Vedoucí ateliéru, herečka a režisérka v jedné osobě Jana Janěková zná potřeby divadelního provozu, proto neváhá svým studentům nakládat na bedra úkoly značně náročné aneb Mudrování nad premiérou Pokrevní sestry v brněnském Divadle na Orlí.
Time Out Petra Pavlovského (No. 11/2013)
K historii České republiky III. (Předválečné, válečné i poválečné paralely historie Česka a Palestiny, resp. ČR a státu Izrael.)
Zprávy /
Studentská Thálie poprvé
V pondělí se na Nové scéně v Praze konalo Slavnostní vyhlášení a předání historicky prvních Cen Studentské Thálie. Přinášíme přehled vítězů.
Pardubice hlásí: 5 x Figaro + Smetana a Lipský
V pondělí byly uděleny ve VČD Pardubice ceny XIII. ročníku GRAND festivalu smíchu. Pět z šesti soutěžních si odnesla inscenace KD Hradec Králové Figarova svatba. Podruhé byla udělena Cena Génia smíchu
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 7)
Mudrování nad samotou člověka a obrazy Petra Hajdy.
Zprávy /
Ceny pro jihočeské umělce
Ve středu 13. března se v Jihočeském divadle uskutečnilo slavnostní vyhlášení vítězů divadelních cen Jihočeská Thálie za rok 2012.
Zprávy /
Do Strašnic se vrací divadlo
Divadlo X10 a soubor Sacra Circus se staly novými rezidenty Strašnického divadla v Praze, odkud v létě loňského roku odešla do Divadla Komedie skupina Evy Bergerové Company.cz.
Nové vedení Biennale New Plays from Europe
New team of Artistic Directors for the Theatre Biennale NEW PLAYS FROM EUROPE.
Zprávy /
Tip na víkend – Pohybem poznávat výtvarno
SE.S.TA spolu s Národní galerií Praha nabídnou v březnu několik akcí propojujících pohyb s výtvarným uměním. Tento víkend se uskuteční pohybová dílna pod vedením Marthy Moore.
Zprávy /
Poznejte zákulisí Divadla Rokoko!
Městská divadla pražská pořádají 27. března od 17:30 hodin v Divadle Rokoko Mimořádnou zákulisní prohlídku k Mezinárodnímu dni divadla.
Zprávy /
Za bubny do Bubenče!
V Praze, v těsné blízkosti zastávky metra Dejvická, byl otevřen nový kulturní prostor nazvaný Už jsme doma. Nabízí kavárnu a bar a o patro níž malé bubenické muzeum a místo pro koncerty, divadlo a výstavy.
Time Out Petra Pavlovského (No. 12/2013)
O potřebě ochrany autorských práv divadelních režisérů aneb České plagiáty doby normalizace.
Clown Bilbo bloguje (No. 25)
Mirákl/Sauna aneb Každé řemeslo má své stíny! I my, klauni světa, se můžeme přidat k nářku vojenských politruků v negližé.
Zprávy /
Alternativní debaty o alternativě
Festival …příští vlna/next wave… a Studio Hrdinů pořádají cyklus debat Možnosti alternativy, prvními hosty budou Anna Freimanová a Andrej Krob. Setkání se uskuteční ve středu 20. března od 20.00 ve Studiu Hrdinů.
Strhující pohled do hlav
Světová premiéra inscenace The Heads britských loutkářských mistrů Blind Summit Theatre patřila k vrcholům letošního London International Mime Festivalu.
Sborník Tanečních aktualit za sezonu 2011/12
Jaká je pátá ročenka Tanečních aktualit? A co v ní najdete?
Kritika /
Láska prochází odpadky
Monodrama francouzské autorky, která se podepisuje Natacha de Pontcharra, Reflektor Miki uvádí pod titulem Baterka Miki pražské Divadlo Kašpar v režii Lukáše Jůzy. Herecká kreace Petra Lněničky stojí za návštěvu.
Svadba, na ktorej je všetko dovolené
... aj odchod divákov. Brechtova Malomeštiakova svadba vyvolala ve Slovenskom národnom divadle škandál aneb Do SND sa opäť vracia divadlo.
Kritika /
Teror v kremelské koncertní síni
Studio Hrdinů stále pokračuje v cestě s cílem vytvořit v Praze svébytnou divadelní scénu s vlastním výrazem, i přes riziko užšího diváckého okruhu. O jeho propojenosti s bývalým Pražským komorním divadlem se toho napsalo už spoustu. Nová inscenace Den opričníka, za níž stojí scénografka a režisérka Kamila Polívková, je důkazem, že tato...
Zprávy /
Praha s předstihem!!!
Magistrát hl. m. Prahy vypsal jednoleté a víceleté kulturní granty na příští rok. Žádosti o dotaci mohou zájemci podávat do 29. dubna.
Zprávy /
Petr Štědroň navržen na místo nového ředitele DNz
Komise doporučila Radě hlavního města Prahy jmenovat na funkci ředitele Divadla Na zábradlí Mgr. Petra Štědroně, Ph.D.
Alena Sasínová-Polarczyk: Stoupám na barikády a volám
Alena Sasínová-Polarczyk je rázná, přímá žena s něžným pohledem. Typ ideální pedagožky, která jistě používá metodu cukru a biče. O svých hereckých kolezích v Ostravě se vyjadřuje s úctou. Právě ona – inteligentní herečka a dáma, která pro tvrdší slovo nejde daleko – je však pro mnohé z nich vzorem.