Obsah Divadelních novin 5/2014
Kritický žebříček 5/2014
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Richard Erml Vladimír Hulec Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Michal Zahálka Nová scéna ND – SKUTR: Human Locomotion 4 2 (Pokračování textu…)
Kritika /
Osvobozený Semafor
K Osvobozenému divadlu se Suchý se Šlitrem hlásili od počátků své divadelní tvorby. Bylo pro ně celoživotní láskou a velkým vzorem, což veřejně stvrzovala i dedikace autorů v programu k nejslavnější semaforské inscenaci 60. let, kabaretu Jonáš a tingl tangl: Jiřímu Voskovcovi a Janu Werichovi, svým pánům učitelům.
Kritika /
Perfekcionisté a korektoři (V procesu prolamování hranic)
V současném tanci se u nás stále více angažují původně divadelní režiséři.
Kritika /
Nechť tě síla provází
Klimáčkův text napsaný přímo pro toto pididivadlo a snad nevědomky i pro skvostně poťouchlého režiséra Jana Friče přetéká všemožnými odkazy na „hříchy“ naivního mládí a přehnanou zemitost stáří. Na jedné straně barikády stojí například neupřímné vegetariánství a nejšílenější náboženství současnosti – pastafariáni versus...
Kritika /
Směj se, paňáco!
Je doba mísení žánrů. Anebo bezbřehého míchání. Ale v tom je rozdíl, který často umělci necítí a divákům je to fuk. Hlavně že se baví, hlavně že vznikají a před očima se odehrávají silné obrazy, výrazné situace, hlavně že je atakována jejich první signální. Podvědomí a spodnější vrstvy nechejme jejich osudu, intelekt a rozum odstavme...
Kritika /
Švanda a jeho temný stín
Slepenec, tříšť, ba i blábol. Pitínského pojetí Švandova dudáka v Národním divadle se při svém prvním uvedení na začátku prosince setkalo s odtažitou kritickou odezvou. Na lednové premiéře soudě podle ohlasů vyhlíželo kompaktněji. Východisko zůstalo ale stejné.
Kritika /
Čtyři potenciální kriminálníci
Komorní scéna Aréna v rámci sezony s názvem Rok něčím příznačný uvedla divadelní thriller amerického dramatika Williama Mastrosimoneho Krajní meze. Hru napsal Mastrosimone již v roce 1980, dodnes má však potenciál rozpoutat debatu o právních systémech, nepřiměřenosti obrany a především o presumpci neviny.
Rozhovor /
Petra Tenorová: Andělé jsou mezi námi
Petra Tenorová. Herečka z Východočeského divadla v Pardubicích. Kdo ji neviděl v „jejích“ pardubických inscenacích, si možná vzpomene na loňské Vánoce, na televizní pohádku vysílanou Českou televizí na Štěpána, Sněžný drak, v níž hrála neohroženou, statečnou princeznu. Byla v té roli naprosto přirozená. Petra Tenorová patří k tomu málu...
Kontext /
Kraj na severu aneb Není pravda, že zakopaný pes nekouše
Bylo by nošením dříví do lesa uvádět právě na stránkách Divadelních novin výčet všeho, čím ústecké Činoherní studio za dobu své více než čtyřicetileté historie prošlo, kteří významní tvůrci zde za normalizace nalezli útočiště, kolik výborných inscenací zde vznikalo po listopadu 1989, kdo všechno tu jako herec, režisér nebo performer...
Kontext /
V pustinách lásky a milkování
První svazek vybraných her rakouského dramatika Arthura Schnitzlera (1862–1931), vydaný roku 2013 pražským Divadelním ústavem, obsahuje šest dramat a tři hry pro loutky. Mezi dramaty klíčové místo zaujímá trojice Rej, Zelený papoušek a Osamělá cesta (zbytek tvoří Anatol, Milkování, Jako štvaná zvěř).
Příliš politiky (maďarskému) divadlu škodí
Možná se setkávám s divnými lidmi. Možná ještě úplně dobře nerozumím maďarsky. Ale kdykoliv přijde v Maďarsku řeč na divadlo, nehovoří se o hercích, dramaturgii nebo nové inscenaci. V první řadě jde vždy o politické zařazení, což v jazyce dnešního Maďarska znamená, zda je divadlo provládní, pravicové (lidově řečeno Orbánovo), či zda je...
Burza /
Rejžek píše Justovi
Zima se sice letos nějak zapomněla dostavit, ale přesto přituhuje. Od naší poslední výměny dopisů dospěly události ke krvavému vývoji na Ukrajině, přičemž nestydatá kreatura Stanislav Křeček jako zástupce ombudsmana (!!!) radila tyranu Janukovyčovi, aby neváhal a nechal tu protestující svoloč postřílet.
Kontext /
Burza /
Herecká asociace informuje
HA protestovala proti brutálnímu zásahu vládnoucí moci v Ukrajině, která 20. 1. zatkla skupinu studentů – divadelníků, bezdůvodně je označila za organizátory masových nepokojů a umístila je do vazební věznice s tím, že jim hrozí žaloba za organizování masových nepokojů s nejvyšším možným trestem – 15 let odnětí svobody. Jsme (Pokračování...
Burza /
3SES3
Pociťujete hrdost na úspěchy českých sportovců a sportovkyň, anebo považujete vlastenecké fandění až hysterčení (Kdo neskáče, není Čech!) za pouhou náhražku?
Burza /
Burza /
Kritika /
Genetické haiku
Rozmanitá stádia hrdinství, padoušství a histriónství, nasvícena pestrou škálou imaginace tvůrčích individualit, můžeme vychutnávat již druhou sezonu v pražském Studiu Hrdinů. Do nehostinného sálu bývalého kina, kde se každé hrdinství jakoby ztrácí, skvěle zapadají umělecké záliby Miloše Orsona Štědroně.
Kritika /
Hvězdy se nedají koupit
Intelektuál ve veřejném prostoru je název knihy jedenatřiceti esejů tuzemských filosofů, sociologů, ekologů a nejrůznějších odborníků, která vyšla předloni. Tištěný titul se stal nyní inspirací inscenaci Kupci hvězd, kterou připravilo brněnské Divadlo Feste. Nejde ovšem o dramatizaci ani adaptaci názorově, hodnotově i generačně velmi...
Kritika /
Křehká i silná mezi sebejistými
Osud velké české spisovatelky Boženy Němcové láká k umělecké reflexi, můžeme například připomenout starší film Otakara Vávry Horoucí srdce (1962) či z úplně jiného konce estetického zacílení muzikál Jiřího Pokorného a Václava Noida Bárty Němcová! (2010). Miloš Horanský připravil pro Divadlo Viola scénář pro tři protagonisty s názvem...
Kritika /
Mají smysl pro humor
Uplynulo téměř dvě stě let od chvíle, kdy Mary Shelleyová napsala román o Viktoru Frankensteinovi, který z mrtvých lidských těl stvořil netvora s nadlidskou silou. Román inspiroval mnoho hororových filmů, ten nejslavnější je patrně z roku 1931, s Borisem Karloffem v roli monstra. A není divu, že tak populární téma provokovalo též k parodiím a...
Kritika /
Šumař poněkud jurodivý
Muzikál Šumař na střeše se snad nedá zkazit na žádném jevišti. Silný příběh židovské komunity a mlékaře Tovjeho, který vdává tři dcery do velmi nejisté budoucnosti, stejně jako k ní směřují další z Anatěvky, prostě vždycky pohne osrdím, zvlášť kongeniálně zhudebněný. Také v Horáckém divadle v Jihlavě si premiéra muzikálu...
Zprávy /
Premiéry 18. 3. – 31. 3. 2014
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.
Zprávy /
Premiéry 4. – 17. 3. 2014
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.
Zprávy /
Z loutkářského sálu multifunkční
Malou scénu Tylova divadla v Kutné Hoře čeká rekonstrukce. Městští radní schválili zadání projektové dokumentace, náklady se odhadují na čtyři až pět milionů korun.
Zprávy /
Ceny Alfréda Radoka za rok 2013 uděleny
Dnes večer byly v pražském Studiu Hrdinů už podvaadvacáté uděleny Ceny Alfréda Radoka v oblasti divadelní a dramatické tvorby v minulém roce. Nejlepší inscenací roku 2013 byla vyhlášena Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J. brněnského Národního divadla, kterou v současné době má na repertoáru i pražské Divadlo Na zábradlí.
Kritika /
Chvála svitu Petrolejových lamp
Petrolejové lampy v režii Martina Františáka jsou světlem, které zahání temnotu.
Když je člověk políben nejen múzou
Na počest pianisty, pedagoga a hudebního skladatele Vlastimila Lejska se 16. dubna sejdou v brněnské Vile Tugendhat přední umělci jihomoravské metropole. Pozvání pořadatele Společnosti pro vědu a umění přijala i herečka Gabriela Vránová.
Příloha /
Co si myslí o transformaci
Jan Hančil rektor AMU, člen expertní komise pro ND Hlavní charakteristikou konceptu Transformace Národního divadla je jeho procesuální charakter. Vychází z tezí, s nimiž se Jan Burian již před rokem ztotožnil, ale jeho precizace tohoto východiska je podložena podrobnou a poctivou analýzou stavu organizace, tak jak ji převzal a poznal. (Pokračování...
Zprávy /
Portál Opera Plus předal taneční divácké ceny
Výroční ceny internetového portálu Opera Plus v oboru balet a jiný tanečně dramatický žánr získali sólista Ondřej Vinklát a demisólistka Marta Drastíková, cenu za nejlepší choreografii si odnesl baletní mistr a choreograf Jan Kodet.
Zprávy /
Na pardubickém bále se oceňovalo
Zlatým hřebem pátečního Divadelního bálu ve VČD Pardubice bylo vyhlášení výsledků divácké ankety o nejoblíbenější herečku a herce Východočeského divadla Pardubice roku 2013.
Apel na české divadlo
Rekapitulace událostí, které vedly k současné situaci kolem Činoherního studia Ústí nad Labem, jak je zaznamenali představitelé likvidovaného souboru.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 3)
V naší minulé diskusi na tomto blogu padla otázka na vášeň a říkali jsme si, že ji někdy rozebereme samostatně. Takže jsem něco nastínil. Aneb Poznámky o vášni.
Tip na březen – Amadeus
Divadlo Husa Na provázku 14., 15. a 17. března poprvé představí první díl projektu Géniové a podvodníci - inscenaci Amadeus (tj. Milovaný Bohem).
Kritika /
Kontinuální jobovka
Nový přírůstek do rodiny inscenací divadla Continuo nese název Den osmý a už sám o sobě dokáže divákovi napovědět, neřkuli zcela odhalit sdělení, které inscenace nese.
Zápisník Jana Kerbra (No. 5)
Skupinová psychoterapie je vyzkoušená očišťující metoda, přibrat si k ní však nezúčastněné voyeury, tedy divadelní publikum, vyžaduje značnou míru srdnatosti. O inscenaci Jiřího Havelky Regulace intimity v Disku.
Kritika /
Kašpar a Čechov si nerozumí
Divadelní spolek Kašpar si po více než čtyřiadvacetileté existenci vybral k inscenování hru A. P. Čechova Višňový sad.
Jen tak cestou z divadla (No. 6)
Tentokrát z Tartuffa ve Stavovském divadle aneb Ó, jak bychom si přáli, aby taky přišel Deux ex Machina a udělal - PIC!
Havlovo Prase úspěšně chrochtá v New Yorku!
Když jsem po půlnoci opouštěla 3LD Art & Technology Center, měla jsem v kapse půlku sandviče a Václav Havel tančil po pokoji a za živého doprovodu zpíval divokou verzi I´m Waiting for the Man Velvet Underground... aneb Na off-Broadwayi měla premiéru Morávkova adaptace Havlovy aktovky Prase.
Jeden život Františka Vítka a Věry Říčařové
Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi chystá výstavu věnovanou tvorbě dvou významných legend českého loutkářství - Františka Vítka a Věry Říčařové. Příznivci loutkového divadla mohou výstavu navštívit již od 22. března 2014.