Obsah Divadelních novin 6/2021
Festival Malá inventura
Festival Malá inventura, 19.–27. února 2021 Pořadatelům každoroční přehlídky nezávislého divadla Malá inventura se povedl husarský kousek: těsně před zatím nejpřísnějším lockdownem odehráli třináct představení pro pár profesionálů z oboru, samozřejmě řádně otestovaných, vybavených respirátory, usazených s rozestupy. Čtete správně, na...
David Košťák: Počítač nedokáže napsat divadelní hru
Ke stému výročí uvedení hry Karla Čapka R. U. R. připravilo Švandovo divadlo ve spolupráci s badateli v oblasti informatiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a s DAMU inscenaci AI: Když robot píše hru. „Autobiografickou“ hru vygeneroval počítač THEaiTRobot 1.0 v rámci výzkumu umělé inteligence. Na vzniku hry spolupracoval dramaturg David...
Kritický žebříček 6/2021 – Malá inventura, streamy VII.
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Roman Černík Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Kateřina Kykalová Eliška Raiterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Ema Šlechtová Petra Zachatá PiNKBUS – Opening festivalu Malá inventura 3 5 (Pokračování textu…)
Jan Vodňanský
Jana Vodňanského jsme v Divadelkách považovali za našeho autora. Zpráva o tom, že během tří dnů podlehl v pražské Nemocnici Na Františku covidu, přišla jako blesk z čistého nebe ve čtvrtek ráno, když jsme nové číslo posílali do tiskárny. Prozatím se chceme rozloučit alespoň fotografií z legendárního pořadu S úsměvem (Pokračování...
Lockdown
Nařízení, povinnost, ochota, dobrovolnost, kolaps, vyčerpání, vakcinace, svoboda, totalita – pojmy, které pronásledují každého z nás.
Umělec v izolaci
Cirk La Putyka se stal v Cenách divadelní kritiky divadlem roku jistě i pro tvrdošíjnost, s níž hájí živou divadelní kulturu.
Robot nemůže napsat hru
Překvapila mě radost, s níž si mnozí libují nad textem vygenerovaným počítačem. Nejen Vladimír Hulec jaksi úvahou nad budoucností AI pod tímto článkem, víc mě překvapili Vladimír Mikulka nebo Jana Machalická v jaksi uměleckokritické rovině.
O myších, Blažence a hnusných vypasencích
Myši jsou chytrá a roztomilá zvířátka, to ví každý. Slyšíme je kňourat z reklamy hlasem Petra Nárožného, hrajeme s dětmi Vařila myšička kašičku, a dokonce víme o případech, kdy vězeňská myš natolik přilnula k nějakému odsouzenci, že když pak odešel na elektrické křeslo, měla velké psychické problémy a hledala někoho, kdo by ji měl rád.
Pro lásku k offlajnu obětuju i nos!
Když Malá inventura oznámila, že bude hrát živě pro divadelní profesionály, měla jsem z toho až surreální pocit. Jako bych se ocitla v nějaké paralelní realitě, kde svět začíná zase normálně fungovat.
Kritika /
Hybrid
Online projekt režiséra Jiřího Havelky a Činohry Národního divadla Očitý svědek nenabízí pouhý videozáznam divadelní inscenace, ale jakýsi komplexní balíček. Sami tvůrci o něm uvádějí: Očitý svědek není běžná inscenace, ale není to ani pouhý film.
Kritika /
Ro… anebo spíš Lo… botomie divadla
Stoleté výročí od napsání prvního dramatu s umělou inteligencí, Čapkova RUR, vyprovokovalo výzkumníky z ústavu aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy k mimořádnému experimentu.
Kritika /
Jako ryby němý
Tak takový musel zůstat každý, kdo zhlédl záznam inscenace Orten! v koprodukci libereckého Divadla F. X. Šaldy a brněnského Divadla 3+KK.
Kontext /
Divadla v karanténě (XIII)
Je to rok, co se poprvé zastavila země a s ní divadla, která až na krátkou epizodu zůstávají zavřená dodnes. Ke smutnému výročí jsme se 5. března zeptali konkrétních lidí, jak žijí, co dělají, na co myslí a jestli vidí nějaký konec trudného stavu. Svěřili se mnozí, v anketě budeme pokračovat v dalších číslech.
Rozhovor /
Jakub Gottwald: Absolutno je v progresu
Je předním tvůrcem nezávislé umělecké scény, s každým dalším projektem jen potvrzuje niterné zaujetí divadlem i ochotu překračovat vlastní limity a hranice soudobých principů a estetik. Vyjma různých rolí na sebe letos herec a performer Jakub Gottwald (1984) upozornil dvěma výjimečnými osobními projekty: Ur-Fascism, za který získal Cenu Thálie v...
Deset jednou ranou
Tuto zimu to bylo pět let, co jsem začal s víceméně pravidelným recenzováním knih o divadle pro tento list (už dříve jsem o nich psával i pro Divadelní revue). Vybídlo mě to k bilancování: a jeden z důvodů mé bilance je zamyšlení nad tím, že jsem se původně ujal kritické klávesnice hlavně v touze chválit a doporučovat, což se mi ne vždy povedlo....
Spílání (nejen) rakouskému publiku
Na podzim loňského roku vyšla ve spolupráci nakladatelství Academia a NAMU kniha teatroložky a překladatelky Zuzany Augustové Experiment jako kritika nacismu. Poválečné rakouské experimentální drama, která by neměla ujít pozornosti všem zájemcům o moderní německojazyčné divadlo a kulturu.
Operní streamy z Mnichova a Berlína
Řada operních domů své produkce pravidelně streamuje. Většinou za mírný poplatek (první uvedení je v Bavorské státní opeře zdarma) do deseti eur. Uvádějí záznamy svých starších inscenací, Vídeňská státní opera z nich vytvořila regulérní hrací plán a v únoru uvedla blok oper Leoše Janáčka (Příhody lišky Bystroušky, Věc Makropulos, Káťa...
Síla vyprávění
Berlínská Schaubühne am Lehniner Platz stihla v minulé sezoně 2019/2020 ještě před epidemií koronaviru uvést dvě dramatizace kanonických románů první poloviny 20. století: Mládež bez Boha podle předlohy Ödöna von Horvátha v režii intendanta scény Thomase Ostermeiera a Orlanda podle románu Virginie Woolfové v režii dlouholeté spolupracovnice divadla,...
Divadlo Jiřího Myrona, Ostrava
Do divadla zadním vchodem
Příběh vypravěče příběhů
Jean-Claude Carrière (17. září 1931 – 8. února 2021)
Sedum nebo vosum
Teď zrovna. No. Teď zrovna někde jste. Třeba to není příjemný ani důležitý, a chtěli byste bejt jinde. Ale. Bejt jinde, kde je to třeba hezký, by si přál kdekdo. Zůstaňte teda tam, kde zrovna jste, a buďte rádi. Pokud se někam chystáte jet, tak se to pokuste zrušit nebo (Pokračování textu…)
Declan Donnellan: Herec a jeho cíl
řed rokem 1989 byl mou divadelní biblí jednoznačně Prázdný prostor Petera Brooka, následně k němu přibývaly další knihy téhož autora – Pohyblivý bod, Nitky času a další, někdy drobné publikace, které jsem postupně ulovila v divadelní prodejně londýnského National Theatre.
Burza /
Ceny divadelní kritiky za rok 2020
Výsledky 29. ročníku cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo, v níž hlasovalo celkem 66 divadelních kritiků. V kategoriích jsou připojeny nominace.
Výročí 1.−15. dubna
Hajková Jana, korepetitorka (1. 4. 1961) △ Hrdinová Marcela, sólistka opery (1. 4. 1966) △ Hroudová Ludmila, herečka (1. 4. 1971) △ Pifková Jana, herečka (1. 4. 1956) △ Pyšková Karla, herečka (1. 4. 1961) △ Aujezdský Pavel, dramaturg (2. 4. 1946) △ Khain Jindřich, herec (2. 4. 1931) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Otázka pro předsedu Garanční rady Národního divadla v Praze
Garanční rada Národního divadla (GR) je ve funkci právě rok. Proto jsme se zeptali jejího předsedy Ilji Racka, jaká témata řešila.
Burza /
Oprava
V glose COVID – Kultura III pro kritiky? (DN04/3) jsem informoval o sdělení pracovníků Ministerstva kultury, že žádosti o podporu kritiků nebudou odmítat. Anežka Pondělíčková v glose Zdaňte si svou podporu a buďte vděční! (DN05/3) naopak tvrdila, že podpora se na kritiky nevztahuje. Nyní se vyjasnilo, že platí vstřícné gesto (Pokračování...
Zemřeli
Nevenka Koprivšek (1. 6. 1959 Lublaň, Jugoslávie, dnes Slovinsko – 14. 2. 2021) Jedna z nejvýraznějších osobností současného scénického umění ve Slovinsku. Helena Kružíková (17. 11. 1928 Třebíč – 3. 3. 2021) Herečka, moderátorka, dabérka a pedagožka. Většinu kariéry strávila ve Státním divadle (dnes Národní divadlo) Brno. Jana...
Nebe peklo ráj (XI)
Život mne naučil – svobodu člověk nedostává. Svobodu má v sobě, žije v ní. A bere si ji. Jako muž ženu nebo žena muže. Vnitřní nezávislost je stav, který je třeba stále obnovovat. I přes občasné nepochopení okolí.
Estetika interaktivity?
aneb Několik poznámek k teorii mediality podle Víta Neznala.
THEaiTRobot, naše budoucnost
Kdo trochu sleduje vývoj umělé inteligence, musí mu být jasné, že se nejedná pouze o chladnou technologii, ale v budoucnu – a je jedno, zda za sto, tisíc či milion let – to bude nová alternativa života na Zemi, potažmo ve Vesmíru.