Obsah Divadelních novin 6/2023
Potřeba pečovat a vnitřní pnutí Bazaar Festivalu
Bazaar Festival vychází z přesvědčení svých spoluzakladatelů z Polska, Německa a České republiky, že kulturní vztahy mezi postkomunistickými a postsovětskými zeměmi je třeba rozvíjet na úrovni tzv. nezávislého divadla a tance, nebo chcete-li subkulturní tvorby, a sdílet je s širším publikem!
Václav Havel, Jiří Dienstbier: Audience a Příjem
Václav Havel, Jiří Dienstbier: Audience a Příjem, režie Břetislav Rychlík, Divadlo F. X. Šaldy Liberec, premiéra v Malém divadle 17. února 2023. Zatím nikoho nenapadlo spojit Havlovu Audienci s jejím pokračováním v aktovce Příjem. Ta se odehrává ve vězení, kdy mazácký vězeň Sládek přijímá do trestu nastupujícího Vaňka. K tomu (Pokračování...
Anežka Hanáčková: Cílem bylo a stále zůstává setkávání
Rozhovor s koordinátorkou festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER
O pamfletech trochu samožerně
Když se tak v sedmdesáti ohlížím na tu odrhovačkovou žeň, musím přiznat, že jsem za svůj písničkářský život napáchal pěkných pár krátkodechých pamfletů. Dobře jsem se bavil, když jsem je psal, zrovna tak když jsem je veřejně provozoval a nesl se na vlně smíchu a potlesku stejně naladěného publika. A když šlo o nákres budoucnosti, často...
Alena Zemančíková: Blázen ve své vsi
Blázen jsem ve své vsi, píše Bohuslav Reynek v jedné své básni o bezvýchodném smutku. Blázen ve své vsi byl také Jonáš, kamarád mého vnuka. Našemu Viktorovi bylo tehdy osm a Jonášovi třicet. Jonáš nebyl hloupý, jen měl mentalitu dítěte; hráli spolu auta na počítači a pletli náramky z gumiček, (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – Malá inventura
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Natálie Bulvasová Viktor Hájek Vladimír Hulec Josef Chuchma Kateřina Kykalová Zuzana Macourková Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Vzlet, Praha – Power.point 2 1 3 3 2 (Pokračování textu…)
S magorem
Od 2. do 26. března je v galerii Kulturního centra Česká Třebová k vidění výstava s podtitulem Ivan Martin Jirous ve fotografiích Alžběty Kopecké. Jde o snímky z let 2000–2011, které Kopecká pořídila při Jirousových veřejných vystoupeních i v soukromém každodenním životě. Vznikl výjimečný dokumentární materiál mapující poslední roky...
Malé, menší, nejmenší
Páteční odpoledne, Praha 7. Několik osob vchází do nevelkého sálu, místo se jmenuje Letka. Co tu bylo předtím? ptá se jedna paní muže u vchodu. Pidivadlo, hrála tady Vyšší odborná škola herecká, odpovídá. S ostatními mezitím usedáme ke stolu a začíná představení TakkTakk skupiny FRAS. Taky dost pidi, napadá mě.
Kritika /
V každém z nás dříme Čurda i Vopálka (Tři poznámky k jedné inscenaci)
Neboť jako dnes, tak v dřívějších dobách lidé začali filosofovat, protože se něčemu divili… Ten pak, kdo pochybuje a diví se, má vědomí nevědomosti – proto také milovník vymyšleného výkladu je v jistém smyslu milovníkem moudrosti. Aristoteles: Metafyzika, I.
Kritika /
Naši staří furianti
Naši furianti Ladislava Stroupežnického z roku 1887 jsou drama obce, takže dobře slouží k poukazování k národní povaze, k venkovanství, ke zveličovanému významu věcí v malých poměrech. Čas mění akcenty na jednotlivé postavy a jejich konání a vždy znovu pokládá otázku: O čem ty Furianty hrát?
Kritika /
Zase ti nežádoucí! A zase v Praze a Ostravě!
Projekt Musica non grata chrlí nové počiny, inu, tučné dotace Velvyslanectví spolkové republiky Německo v Praze dělají divy. Čerpá je spolu s pražským Národním divadlem především Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, jehož ředitele a režiséra Jiřího Nekvasila vždycky zajímala zapomenutá či „nežádoucí“ díla a nejvíc ta napsaná do...
Kritika /
Příběhy z emigrace
V dramaturgickém plánu této sezony Divadla Husa na provázku byla připravovaná autorská inscenace režisérky Anny Klimešové a dramaturgyně Viktorie Knotkové Pozdravuju a líbám vás všecki popsána jako večeře o mnoha chodech, v níž se vystřídají prožitky českých emigrantů s příběhy novodobých nomádů.
Kritika /
Světlo na konci výkalů
Novinka renomovaného Divadelního spolku Jedl Ženy, držte huby! nabízí možnost prodlít ve vězeňské cele s komunisty perzekuovanou profesorkou, archeoložkou a kunsthistoričkou Růženou Vackovou.
Kritika /
Kesey easy aneb Hanácká lobotomie
Je mnohdy neveselo z návratů do dobře známých míst. Olomouc je jistě městem s nepřehlédnutelným kulturním potenciálem. Z hlediska veřejné podpory pak logicky k nejsilnějším hráčům ve městě i kraji patří místní Moravské divadlo, jehož umělecké renomé je ale přinejmenším sporné.
Dotek, výraz, spojení
Od 22. února do 1. března 2023 Praha opět patřila všemožným atypickým a hraničním podobám divadla, neboť se tu už po jednadvacáté konal festival Malá inventura. A překvapil změnou vizuálu: tak jako se z kukly vylíhne motýl, dospělo komiksové kuře v bájného okřídleného tvora, jenž se coby černé písmeno M usadil ve festivalovém logu od...
Rozhovor /
Andreas Homoki: Na jevišti chci vidět životné postavy
Německý režisér maďarského původu Andreas Homoki debutoval na začátku devadesátých let 20. století v Ženevě, poté režíroval mimo jiné v Kolíně nad Rýnem, Hamburku, Lipsku, Mnichově, Lyonu či Amsterdamu, než zakotvil v berlínské Komické opeře. Od roku 2002 určoval její profil jako šéfrežisér, o dva roky později se stal intendantem. Od sezony...
Beethoven devětkrát a úplně
Lze se dnes dočíst o géniovi, jakým Beethoven (16. prosince 1770 Bonn – 26. března 1827 Vídeň) bezesporu byl, něco nového? Je možné si jej vykreslit v jiných představách než jako nerudného a světu se stranícího podivína?
Zemřela Ivana Hloužková
Známe ji patrně všichni jako herečku z Brna a víme, že její láskou bylo divadlo, nicméně stejně všeobjímající láskou zahrnovala svoji rodinu a Mikulov.
Curyšské operní příběhy
Nechci divákům servírovat hotový výklad, který musí v dobré víře spolknout, ale vyzývám je, aby si našli vlastní interpretaci toho, co vidí, říká Andreas Homoki v rozhovoru ke své koncepci Prstenu Nibelungova, kterou realizuje v Curychu: Zlato Rýna mělo premiéru v dubnu 2022, Valkýra a Siegfried v této sezoně, Soumrak bohů a celý cyklus uvede divadlo...
Andrea Salustri: Vnímám proudění vzduchu
Italský performer Andrea Salustri hostoval v Paláci Akropolis v rámci mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis. Jeho projekt Materia, hit loňského festivalu v Edinburghu a současně subtilní poetická podívaná, nechal vyniknout materiál a objekt.
Šlechtici na scéně
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VI)
Mobilní telefon
Není to zas tak dávno, asi tak deset let.
Sidi Larbi Cherkaoui: Origine
(premiéra 7. února 2008, Toneelhuis, Antverpy, Belgie; zhlédnuto 25. září 2009 na festivalu Divadelní Nitra)
Burza /
Burza mladých zpěváků
Po čtyřleté pauze zaviněné opatřeními proti pandemii covidu-19 se v pondělí 6. března ve Státní opeře v Praze uskutečnila Burza mladých zpěváků.
Burza /
otevřený dopis
Vážený pane ministře, rádi bychom vás požádali o prošetření neudělení dotace zpravodajskému portálu iDN na rok 2023.
Zemřeli
Wayne Shorter (25. 8. 1933 Newark, New Jersey, USA – 2. 3. 2023 Los Angeles, Kalifornie, USA) Americký jazzový saxofonista a skladatel, člen skupin Art Blakey’s Jazz Messengers, Miles Davis’s Second Great Quintet, zakladatel skupiny Weather Report. Ivana Hloužková (6. 6. 1960 Valtice – 6. 3 2023 Brno)Herečka, dlouholetá členka (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. dubna
Adam Jiří, herec (1. 4. 1933) △ Adam Oldřich, herec (1. 4. 1933) △ Pálka Jiří, dramaturg (1. 4. 1953) △ Šubrtová Olga, dramaturgyně (1. 4. 1968) △ Dudík Dimitrij, režisér (2. 4. 1963) △ Dubová Michaela, herečka (3. 4. 1963) △ Adamec Jaromír, muzikálový zpěvák (4. 4. 1968) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Ceny divadelní kritiky za rok 2022
Výsledky 31. ročníku ankety časopisu Svět a divadlo byly vyhlášeny v sobotu 11. března v Dejvickém divadle.
Roztáhnout křídla a letět (X)
Život naší divadelní společnosti šel různými cestami. Například v roce 1994 se ve Francii slavilo pětisté výročí Rabelaisova narození. Michaël Kerjean mě tehdy požádal, abych ho vystřídal ve vedení Marché médiéval (Středověkého tržiště), což je hlavní prostor rabelaisovského města Chinon. A zároveň mě pojišťovna MAIF v Niortu pověřila,...
Rudolf Deyl st. píše Růženě Naskové (1937)
Příležitostí vyjádřit svůj vřelý vztah k herecké kolegyni bylo Rudolfu Deylovi st. (1876–1972) třicáté výročí nástupu Růženy Naskové (1884–1960) do angažmá v Národním divadle. (Pokračování textu…)
Kdo je tady hazardér?
Grantová komise MK ČR se rozhodla, že pro rok 2023 nepodpoří projekt iDN – divadelní a kulturní zpravodajství na webu čtrnáctideníku Divadelní noviny. Redakce pozastavila činnost iDN a obrátila se otevřeným dopisem na ministra kultury...