Obsah Divadelních novin 6/2011
Kritika /
Smích nad ruinami
Na počátku byl film. Jmenoval se shakespearovsky To Be or Not to Be (Být či nebýt), vznikal roku 1941 ve Spojených státech a natočil jej známý režisér-emigrant židovského původu Ernst Lubitsch. Film byl pozoruhodný i provokativním spojením vážného námětu s lehkovážným žánrovým uchopením. Okupace Polska...
Kritika /
Zaklepali jsme na brány nejtemnější komory pekla
Nový projekt Miroslava Bambuška v pražské MeetFactory Silní je pokračováním jeho cesty za apokalyptickými obrazy současného světa. Světa, který se řítí do záhuby, anebo v ní možná už – nejméně od druhé světové války – je. Bambušek pracuje scénickými prostředky plnými extrémní syrovosti, špíny...
Kritika /
Růže na jevišti povadla
Převést na jeviště knihu, jejíž obrovská popularita eskalovala do bezmála dvaceti milionů prodaných výtisků, je jistě lákavé. Úspěch románu Jméno růže od italského filosofa, jednoho z nejslavnějších medievalistů současnosti a romanopisce Umberta Eca přiživil filmový hit se Seanem Connerym. Městské divadlo Brno...
Kritika /
Propíjené peníze pro světici
Rakouský spisovatel Joseph Roth (1894–1939) je u nás známý především svým vrcholným románem Radeckého pochod, také jeho novelistickým pokračováním Kapucínská krypta. Mizející svět rakouského mocnářství v nich evokuje s nebývalou sugestivitou. Hrozbu německého fašismu zviditelňuje pak v próze Pavučina, zatímco krátká...
Kritika /
Tajemství víry zůstane vždy tajemstvím
Cyklus Hyde Park ve Švandově divadle uvedl již šestý projekt s aktuálním politickým či sociálním tématem – inscenaci JEBU.H? Jiřího Honzírka. Že problém zneužívání chlapců katolickými kněžími je téma nadmíru ožehavé, potvrdilo i odmítnutí účasti ze strany některých herců, i když jim role autoři konceptu Katarína Koišová a Jiří...
Kritika /
Jak nehrát operu
Nastudování opery W. A. Mozarta Figarova svatba brněnskou Janáčkovou operou mělo zřejmě velké ambice. Umístěno do Mahenova divadla, prostoru pro Mozarta jistě daleko vhodnějšího, než je rozlehlé betonové Janáčkovo divadlo, na jevišti patrová stavba podle interiérů vily Tugendhat, nákladné zdobné kostýmy, prostě...
Kritika /
Nečisté ctižádosti
V krátké době se v Brně objevuje další z děl slavného amerického filmového tvůrce středoevropského původu Billyho Wildera v divadelním zpracování. Po muzikálovém přepisu snímku Někdo to rád horké je to rovněž slavný – byť nepoměrně méně, alespoň u nás – Sunset blvd (Setmělý...
Rozhovor /
Kdyby mne v tu chvíli zabil blesk, přišel by v pravý čas
Je z Rýmařova. To je mezi Hrubým a Nízkým Jeseníkem, kousek od Pradědu, říká na úvod. Sedíme v kavárně. Je odpoledne, kolem nás prázdno. Dává si čaj se zázvorem. Téměř jí nemusím dávat otázky. Mluví překotně, jako by byla plná obrazů, vizí a emocí, které nelze od sebe odtrhnout. Neuhýbá před...
Kritika /
Odvrácená strana zrcadla
Pražské Divadlo Bez zábradlí, jehož základní dramaturgická linie spočívá v prezentaci komediálních titulů, se čas od času vzepne k ambicióznímu inscenování nějakého závažného textu, nejvíce odvahy zde projevili asi při uvedení O’Neillovy Cesty dlouhým dnem do noci. Ani lehce sci-fi hororová moralita Mariuse von Mayenburga Ksicht nepatří k...
Kritika /
Stárnoucí půvaby maďarské hry
Dramaturgie Městského divadla ve Zlíně se v této sezoně vyznačuje zvýšenou mírou opatrnosti, proto nepřekvapilo, že jako poslední premiéru nasadila Örkényho Kočičí hru. Asi nejpopulárnější maďarská hra minulého století se od počátku sedmdesátých let zabydlela i u nás – vedle notoricky známé a slavné inscenace Národního divadla s Danou...
Kritika /
Ceny Alfréda Radoka 2010 – Opravené pojistky v Komedii
Ceny Alfréda Radoka za rok 2010 byly uděleny. Ankety časopisu Svět a divadlo, která je východiskem pro prostý součet, z něhož pak vykrystalizují výsledky, se zúčastnilo 78 divadelních publicistů. Každý z nich má právo udělit po jednom bodu až třem uměleckým počinům v jednotlivých kategoriích.
Kontext /
Fragmenty rozhlasu – Karla aneb Jak nepsat hru
Jako druhý titul, který Český rozhlas 3 – Vltava uvedl v rámci svého letošního cyklu Vinohradská 12, se stala hra Pavla Brycze Karla. ČR 3 ji v nastudování Vladimíra Ruska premiérově odvysílal 22. února.
Kontext /
Začarovaný kruh?
Uvedení hojně komentovaného britského fotožurnalisty Martina Parra (1952) pražským Centrem současného umění DOX rozhodně stojí za pozornost. Výstava Assorted Cocktail, předkládaná coby Výběrová směs prací z let 1983 až 2009, brázdí svět jako monolit a součástí nabídky jsou tudíž i exponáty, které již v Praze visely. Kdo si ale vzpomene na akce...
Edward Albee: Kašlu na svědomí, chci jen usnout
Rozhovor dvou amerických dramatiků – Edwarda Albeeho s Willem Enem. Pro čtenáře i-DN vybráno z aktuálního čísla DN.
Ostrava je fajna, všichni jsou v Praze
Ostrava většinu republiky fascinuje. V loňském roce se rozhodovalo, zda titul Evropské hlavní město kultury 2015 dostane Ostrava či Plzeň. Ostravě fandili, kromě Plzeňáků, všichni. Protože je „upřímnější, tvrdší, pravdivější“, je poškozená průmyslem, hraje se tam dobrý fotbal a leží až někde na dalekém východě. A také se...
Prostě… jako chlap při práci I
V požehnaném roce 1963 (ideologické tání sice zvolna, ale přece pronikalo z Moskvy do Prahy, začínaly rehabilitace, rozbíhalo se hnutí divadélek malých forem) se móda textapealů šířila už nejen po Praze, ale i do měst a městeček. Svoboda projevu – zatím tedy jen na pódiích klubů a divadélek – tím dosahovala...
Nezařazené / Mladí a neklidní
Kyklos Galaktikos: Vítejte ve své hlavě
Portrét pražské nezávislé divadelní skupiny Kyklos Galaktikos
Divadlo ve službách lidstva
Provolání ugandské režisérky, herečky, dramatičky, divadelní teoretičky a aktivistky Jessicy A. Kaahwa ke Světovému dni divadla
Kritika /
Obejmi mě
Nanohach: Brut. Koncepce, choreografie Fabrice Ramalingom. Světová premiéra 23. 2. 2011.
Zprávy /
Výsledky XI. ročníku GRAND Festivalu smíchu
V pondělí 21. března byly ve Východočeském divadle Pardubice za přítomnosti ministra kultury ČR MUDr. Jiřího Bessera slavnostně rozdány ceny XI. ročníku GRAND Festivalu smíchu
Zprávy /
Ceny Thálie 2010
Ceny Thálie se udělovaly letos poosmnácté, pošesté byl moderátorem večera plzeňský dramatik, režisér a herec Antonín Procházka
Být hercem ve Washingtonu – dopis č. 3
Jsem obsazená do Krále Leara v Synetic Theater a pomalu zakouším, co to znamená být hercem ve Washingtonu... - česká performerka pokračuje v psaní do Divadelních novin ze své stáže v USA
Kontext /
Utrpení staré Wertherové
Koncem minulé divadelní sezony jsme se s kamarádkou (obě dosud aktivní přessedmdesátnice) vypravily na derniéru Lermontovovy Maškarády ve Švandově divadle, abychom si připomněly dojmy z mládí. Shodou okolností jsme obě v 50. letech minulého století viděly toto představení (s leitmotivem Chačaturjanova valčíku)...
Ivan Jirous má deprese a nic nenapsal.
Mohl bych napsat jedinou větu, ale tu píše Vaculík každý rok: Jaro je tady. A tak došlo na šachovou partii, kterou jsem zapsal při našem nedávném setkání.
W. A. Mozart: Figarova svatba
dirigent Caspar Richter, režie Annette Jahns, Národní divadlo Brno, Mahenovo divadlo.
Dědova mísa
Brněnský soubor Buranteatr uvedl 18. prosince 2010 premiéru Molièrova Misantropa. Nechci ji recenzovat, protože patřím k přátelům a spolupracovníkům tohoto divadla, hodlám jen zaznamenat okolnost, kterou pokládám za objektivní. Na rozdíl od polovičatých upravovatelů klasických her, kteří přestrojí postavy do civilních kostýmů a přeloží děj do...
Ludvík Vaculík píše Břetislavu Rychlíkovi
Milý Břeťo!
Kdoví, kde jste! Obdivujeme Vaši energii a pohyblivost. Jsou však přirozené a u Vaší práce nutné. My se už neradi hýbáme z místa. Ve Vašem věku se všeobecně nesmělo, my nesměli zvlášť.
Bambušení do publika
Miroslav Bambušek v rádiu prohlásil, že jeho nejnovější představení Silní tematizuje věci, které jsou u nás zamlčované. Co tím má přesně na mysli?
Škoda facky,
která padne vedle. Doplním pro jistotu pořekadlo pro nejmladší generaci, které by snad tento výchovný přístup už tolik neříkal. Nejde však o stále tolerantnější výchovu, nýbrž o ty facky. Poslední dobou se mi zdá, že se naše kulturní veřejnost mezi sebou fackuje tak často, až to může znít jako řídký potlesk po špatném...
24. února–8. března
24. února Englich fotil, Suchý vzpomíná, takový titul nese velkoformátová publikace nakladatelství Akropolis, shromažďující fotografie z bohaté historie Semaforu. Přináší však také portrétní snímky umělců s touto scénou spjatých. Suchého uměřeně vtipné, jazykově invenční komentování dotváří atmosféru let, která se nikdy nevrátí. Nad...
Nanohach Praha – Brut
Koncepce, choreografie: Fabrice Ramalingom (Francie), Studio Alt@ Praha v rámci přehlídky Malá inventura
To musí být velká láska!
Obrázky scénografa Jana Vančury, který maluje portréty divadel
Milan Hein
Unaven ataky, které se na člověka valí ze všech médií, zamířil jsem do svého komorního divadla Ungelt, abych tam pohlédl do tváří lidí, kteří do něj přicházejí. Sledoval jsem je při představení a následně i po něm, když z Ungeltu odcházejí. A na co jsem přišel? Potěšení ze setkání živého herce s živým divákem (Pokračování...
Richardova divadelní jeskyně
Další příspěvek do diskuse nad textem Richarda Ermla Brněnské schizma I + II
Otakar Prajzner, Pavel Vondruška
Otakar Prajzner 30. 10. 1945 Brno – 1. 2. 2011 Ostrava Po absolutoriu na divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v roce 1967 nastoupil do prvního angažmá v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. Během své divadelní kariéry vystřídal několik divadel. Z Ostravy načas přesídlil do divadla v Hradci Králové, odkud se vrátil zpět...