Obsah Divadelních novin 6/2013
Kritika /
Střetávání starého a nového
Ve dvou dnech uvítala Praha dva u nás málo známé Ibseny – v Divadle na Vinohradech Rosmersholm a v Divadle v Dlouhé Eyolfka.
Kritika /
Mocichtivé zrůdy
Politickou rovinu Shakespearova Krále Leara akcentuje režisér Jiří Pokorný v nejnovější inscenaci Divadla Petra Bezruče.
Kritika /
Kafka ve světlech bulváru
Na první pohled je to nanejvýš kuriózní volba: pro inscenaci současné francouzské komedie Pokusní králíci, kterou má pod názvem Indická banka na repertoáru Divadlo Bez zábradlí, si Východočeské divadlo pozvalo Annu Petrželkovou, jejíž režijní poetika věru nemá se světem bulvárního divadla mnoho společného.
Kritika /
Alibistické divadlo
Nová scéna uvedla premiéru inscenace na téma stáří Edge (Na hraně) mladé režisérky nezávislé scény Petry Tejnorové. V programu Nové scény to má logiku; i zdejší dramaturgii bychom mohli označit za „nezávislou“, kdyby paradoxně nepůsobila pod krytím superoficiální instituce – Národního divadla.
Kritika /
Autentické divadlo
Kdyby byla Petra Tejnorová spisovatelkou, řadila by se do humanistické linie české literatury zachycující střídmýma, věcnýma očima život obyčejných lidí a jejich svět, životy a svět v zámku i v podzámčí. Nesoudí, spíš zkoumá a zachycuje.
Kritika /
Thriller z časů autodestrukce lidstva
Dosud nejpronikavějšími počiny stávající sezony Slováckého divadla v Uherském Hradišti jsou ty, které lze řadit k žánru sci-fi. Po Gombárově adaptaci Čapkovy Války s mloky byl představen Cybercomics – inscenace podle pozdního kyberpunkového románu výrazné postavy československého undergroundu Egona Bondyho.
Kritika /
Na hraně parodie
Sicilské nešpory Giuseppe Verdiho se hrají i ve světě poměrně zřídka. Operu o povstání Sicilanů proti francouzským okupantům koncem 13. století Verdi napsal na libreto Eugena Scribea pro Paříž.
Kritika /
Život je čím dál víc značkový
Slovenský živel je v souboru Divadla v Dlouhé významně zastoupen, kvarteto Magdalena Zimová, Martin Matejka, Peter Varga a Martin Veliký se už několikrát jako slovenská sekce představilo s vlastní akcí; jde převážně o scénická čtení původních textů krajanů-dramatiků.
Kritika /
Expresní služba tápajícím
Teenageři patří mezi ohrožený živočišný druh, to dobře víme alespoň od Salingerova bestselleru. I v našem divadelním světě se řadí mezi bezprizorné; festival Divadla v Dlouhé 13+ je vzácnou výjimkou, která nás nutí si všímat, že oproti drogám, internetu a jiným exitům z reálného světa nemají dnešní puberťáci mnoho na výběr.
Kontext /
Vzpomínky hodného dozorce
Nakladatelství Barrister & Principal vydalo v roce 2012 Vzpomínky antihrdiny aneb S Provázky, Hady a Martou na provázku. Na téměř čtyřech a půl stovkách stran v nich Jaroslav Tuček zaznamenal zejména své zážitky někdejšího dosazeného šéfa Divadla na provázku.
Kontext /
Moment překvapení aneb Improvizace bez tématu
Improvizace je vlastně pramatka umění. Jedinec, nadaný tvůrčím puzením, zkoušel něco, co by se líbilo nejenom jemu, ale i ostatním. Postupoval metodou zkoušky a omylu bez jakýchkoliv pravidel; ta se vyvíjela časem z toho, co se mu dařilo. Zvláště zdařilé výsledky přežívaly v paměti, individuální i kolektivní.
Kontext /
Proč nemám pistoli
Přečetli jsme v Literárních novinách
Momenty posvátné hrůzy spojené s krásou a ladností
aneb Dialogická podstata flamenkového tance
Svatba, na které je všechno dovoleno
Tma. Ticho. Cvaknutí fotoaparátu. Prudké světlo a v pozadí jeviště vidíme devět stojících herců – devět karikatur se silnou vrstvou pudru na tváři připomínajících spíš mrtvoly než svatební hosty. Herci nehybně stojí, po dlouhém tichu s grimasou na tváři pomalu vykračují k svatebnímu stolu – tedy přímo proti divákům sálu činohry...
Kontext /
Voice of America
Narodila se 9. ledna 1941 ve Staten Island ve státě New York. Matka pochází ze skotského Edinburghu, otec přišel do USA z Puebla v Mexiku.
Kontext /
Burza /
3MIS3
Nadcházející jaro bývá kratičkým obdobím nejasných příslibů a možná planých nadějí. Slibujete si ještě od naší společnosti nějaký pozitivní obrat, změnu v myšlení i chování? Anebo ani jaro nemá pražádný vliv na setrvalou skepsi?
Burza /
Jednadvacátý Radok
V Divadle v Dlouhé (tedy v divadelním svatostánku, který u kritiků velkolepě uspěl vloni) byly 3. března 2013 předány Ceny Alfréda Radoka za rok 2012. Večer moderoval Miroslav Hanuš a písněmi z Kabaretu Kainar – Kainar ho doprovodili jeho herečtí a hudební kolegové.
Burza /
Vzpomínky Matěje Kuře I
„Legenda“ Zdeněk Potužil, jak o sobě s oblibou říká, spoluzakladatel Divadla na okraji, patřícího do z tzv. hnutí studiových divadel 70. a 80. let minulého století, vyzpovídal Zdeňka Duška z tehdejšího hereckého souboru.
Burza /
Kritika /
Kauza korupce
Jak napovídá název Čezko Forever, hlavním tématem divadelního projektu, uváděného v pražské Akropoli, je tzv. Kauza ČEZ.
Zprávy /
Tip na víkend – Leonce a Lena z Maďarska
Maďarské divadlo z Kluže bude 23. a 24. března 2013 hostovat v Praze. Ve Stavovském divadle uvede komedii Georga Büchnera Leonce a Lena v režii Gábora Tompy, který je zároveň uměleckým ředitelem divadla.
Zprávy /
Marek Bečka králem
České národní středisko ASSITEJ udělilo čestný titul král českého divadla pro děti a mládež pro rok 2013 loutkáři Marku Bečkovi. Žezlo převzal po Karlu Šefrnovi.
Zprávy /
Hledají se 4 průkopníci
Divadelní fakulta JAMU Brno zřídila nový obor - světelný design.
Rád bych, abys zaslechla překrásnou píseň
Mezinárodní poselství italského hudebníka, muzikologa a režiséra Roberta De Simóne k dnešnímu Světovému dni loutkového divadla.
Hra je to hlavní
Poselství britského spisovatele, básníka, dramatika a libretisty Michaela Morpurga k dnešnímu Světovému dni divadla pro děti a mládež.
Zprávy /
Premiéry 2. 4. – 15. 4.
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.
Moment překvapení
...aneb Improvizace bez tématu. Improvizace je pramatka umění. Jedinec, nadaný tvůrčím puzením, zkoušel něco, co by se líbilo nejenom jemu, ale i ostatním.
Time Out Petra Pavlovského (No. 13/2013)
Před osmdesáti pěti lety se narodil největší český divadelní teoretik druhé poloviny dvacátého století Ivo Osolsobě (* 26. 3. 1928, † 27. 9. 2012).
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 8)
Mudrování nad českou kotlinou v rámci Kabinetu Čapek aneb To nám to jaro pěkně začíná.
Zprávy /
Thálie i pro dřevěné herce
Včera večer byly v Národním divadle uděleny jubilejní - dvacáté Thálie.
Z deníku teatropunkera (No. 8)
Za záchranu rozumu zdravého aneb Plejtváku Myšoku obrovské díky!!!! Teatropunkerské nadšení z premiéry Cabaretu Calembour na Malé scéně Studia Ypsilon.
Zprávy /
Magický svět loutek
Nová autorská stálá expozice Marie a Pavla Jiráskových Magický svět loutek v chrudimském Muzeu loutkářských kultur představuje přehled toho nejvýznamnějšího ze zdejších sbírek.
Novinky z Národního muzea (No. 2)
Od dubna bude badatelům k dispozici pozůstalost Evalda Schorma.
Restaurovaná moč G. B. Shawa
Včera odvysílalo londýnské Královské Národní divadlo v rámci projektu NT Live další představení jedné ze svých aktuálních produkcí. Na programu byla novinka britského dramatika Alana Bennetta People (Lidi) v režii Nicholase Hytnera.
Zprávy /
Chceme být divadlem i pro současné autory
Ředitelem Městského divadla Brno zůstává Stanislav Moša. V konkurzu, který vypsalo město, svůj post obhájil před hercem a režisérem Zdeňkem Černínem.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 9)
Nostalgické mudrování nad tím, co po člověku zbude aneb Botičky, kopačky, fráček, smoking a klobouček nic tralaláček.
Time Out Petra Pavlovského (No. 14/2013)
Jaký pán, takoví knechti aneb Odlétl černokněžník Hájek z Hradčan v podobě černého ptáka?
Zprávy /
Ceny Českého divadla 2012
V rámci 18. ročníku přehlídky mimopražských divadel České divadlo 2013 byly v Divadle na Vinohradech vyhlášeny a předány Ceny Českého divadla za rok 2012.