Obsah Divadelních novin 7/2023
Kdo za to může?
Kdesi v diskusi na Facebooku nad protesty učitelů vysokoškolských humanitních oborů kvůli místy extrémně nízkým platům jsem zachytil příznačný postřeh: mohou za současnou tristní situaci ti, kdo po humanitních oborech, a dodejme i kulturních a uměleckých, léta šlapali, nebo ti, kdo po sobě nechali šlapat?
David Šiktanc: Jídelní vůz
(režie David Šiktanc, premiéra 24. března 2023, Činoherní studio Ústí nad Labem)
Lenka Dombrovská: Kontextové prohloubení programu divadla Komedie
Rozhovor s kurátorkou festivalu Nová komedie
O trestu smrti a neškodném kultíčku osobnosti
Mám rád ostrov Formosa, kterému se dnes říká Tchaj-wan. Držím mu palce v nerovném soupeření s velikou komunistickou Čínou a závidím Markétě Pekarové Adamové, že si tam takhle počátkem jara mohla zaletět; na jaře tam bývá nejkrásněji.
Zdeněk Kozák: Nezadržitelný vzestup Eduarda Žáka
V první půli roku 1989 jsem psal svoji „scénickou mozaiku“ pro tehdejší Divadlo na provázku na motivy povídky Ivana Olbrachta Kariéra Eduarda Žáka.
Kritický žebříček – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Národní divadlo, Praha, Státní opera – Richard Strauss: Růžový kavalír 3 3,5 (Pokračování textu…)
Až se tobě bude třásti ruka
Ten titulek jsem si vypůjčil z dávné reportáže Heleny Klímové v dávných Literárních listech. Byla o necitlivosti mladých lidí vůči starším, o jejich pohrdání stářím a o jejich přemrštěných nárocích. Tenkrát jako mladíka mě příliš nezaujala.
Tok života a smrti
V pražském Centru současného umění DOX hostovala japonská tanečnice a choreografka Ruri Mitó (nar. 1982), jež zde na pozvání Viliama Dočolomanského uvedla v komorním galerijním prostoru svou choreografii z roku 2018 Sumika.
Kritika /
Už je tady zas aneb Dvakrát Schimmelpfennig
Málokterý současný dramatik je tak plodný jako Němec Roland Schimmelpfennig (*1967). Od roku 2001, kdy vzbudil celosvětovou senzaci hrou Arabská noc, většinou píše dva tři texty ročně, mnohdy na objednávku.
Kritika /
Audience – Příjem – Magor: Bravo!
Sleduju záští, s nímž establishment promyšleně likviduje nejlepšího člověka, kterého jsme kdy měli (…) V co doufá apokalyptická sovětská šelma, když nás zasáhla zrovna do krku? Když se chová jako šelma krvepijec?
Kritika /
Destrukce provedena pouze zčásti
Adaptace románu Stanislava Bilera Destrukce v pražském Divadle X10 nabízí řadu povědomých situací, typických nejen pro tuto scénu. Jde o korektně nekorektní inscenaci zasazenou do současnosti, na českou ves, kde člověk, který si myslí, že tam uteče před městským a obecně civilizačním tlakem, stejně klidu nedojde.
Kritika /
Těšín do knih vnořený
Třísouborové Těšínské divadlo, jež je jedinou dvojjazyčnou ansámblovou scénou v zemi, se rozhodně vyplatí kontinuálně sledovat. Jeho dramaturgický profil sice vyhlíží jako poslední hájemství konzervativnosti, pod obvykle náležitě prověřenými tituly jsou ale častokrát skryta velmi inspirativní jména i neortodoxní přístupy.
Kritika /
Jemný půvab spásy v mužské vizi
Dvěma určujícími pohyby jsou stah a rotace. První je předpokladem pro ten druhý, stažení napětí je potenciálem pro expandování, rozšíření vědomí skrze prvotní chaos.
Kritika /
Vezmeme to od píky?
Dvacátý pátý únor 2002 zůstane zapsán v české polistopadové historii pozoruhodným způsobem. Ten den – na výročí komunistického převratu v roce 1948 – měl rukou atentátníka zemřít bývalý stalinistický prokurátor Karel Vaš.
Kritika /
V Olomouci dějí se věci
V nedávných olomouckých poměrech by nebylo pomyšlení nasadit Modrovousův hrad maďarského modernisty Bély Bartóka, i když před třiašedesáti lety (1960) tu měl českou premiéru! Za důležitější považuji zdůvodnění volby titulu projektem inscenace, tématem, které režisérka Daniela Špinar srozumitelně promítla do jevištního řešení.
Rozhovor /
Simona Šaturová: Pořád mě baví se zlepšovat
Simona Šaturová je sopranistka světového formátu. Vystupovala v předních koncertních síních, operních domech a na festivalech, které jsou pro zpěváka splněným snem. Letos se objevila i na cenách Český lev, v Rudolfinu seděla po boku Petra Václava, režiséra úspěšného snímku Il Boemo, který sklidil šest Lvů včetně titulu Nejlepší film roku. I...
Kontext /
Kdo tedy byl Antonín Heythum?
Resumé obvykle nenesou samostatný titul a výjimky tak nepostrádají půvab. Resumé monografie Antonína Heythuma je nadepsáno otázkou: Kdo tedy byl Antonín Heythum? Předcházejí mu čtyři stovky stran přesvědčivých odpovědí a samotná poslední věta resumé jasně pojmenovává, o čem jsou: Právě proto můžeme Heythumovo dílo považovat za vskutku...
Ženský hlas rozeznívá vesmír jinak
O výstavy žen věnujících se výtvarnému umění není v dnešní době nouze, dominují i na různých přehlídkách a dostávají ceny. Nejsem si jistý, jestli se stalo jejich umění fenoménem, nicméně ženy jsou dnes na české umělecké scéně vidět více než kdy předtím.
Kostlivci z almary Jana Rejžka
Potkal jsem onehdy na udílení literární ceny českého PEN klubu Jana Rejžka. Na otázku, jak se mu dýchá po volbách, vystřelil od boku: Už jsi čet moje paměti? A hned mi jedny za tři stovky střelil. Aby se neřeklo, začal jsem je i číst. Vzápětí jsem ale zbystřil a už o pár stránek dál jsem si poručil napsat o nich. Nakladatelství Galén Lubomíra...
Anne-Marie Cardin: Loutky jsou věrné své povaze
Loutkářku, která vystupuje pod uměleckým jménem Anne-Marionnette, jsem potkala v jejím ateliéru v kanadském městě Quebec. Byla jsem zvědavá, jak Kanaďanka s českými kořeny žije a tvoří.
Patrick-Jude Oteh: Do vaší země jsme se zamilovali
Jos Repertory Theatre ze severu centrální Nigérie se věnuje řadě a aktivit a specializuje se na českou dramatiku. Domorodému publiku dosud představilo Havlovu Audienci, Erbenovu Kytici, Čapkovo R.U.R. i cimrmanovskou hru Dobytí severního pólu.
Opera Lucerna na Slovensku
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VI)
Pozdní rytířská
Láry – fáry, a ty mě budeš balamutit, že balustrádu si tu zrobíš!
Blížení se pravdě
Pouštět se do polemiky je marná snaha. Nezažil jsem nikdy diskusi, v níž by někdo přesvědčil toho druhého o své pravdě.
Výročí 16.−30. dubna
Elefteriadu Tena, zpěvačka (16. 4. 1948) △ Tunová Hana, herečka (16. 4. 1973) △ Rozehnalová Hana, sólistka baletu (17. 4. 1953) △ Grafnetterová Marie, sólistka operety (18. 4. 1933) △ Procházka Aleš, herec (18. 4. 1963) △ Kalvoda Radim, herec (19. 4. 1973) △ Křenková Mahulena, tanečnice (19. 4. 1958) (Pokračování textu…)
Zemřeli
Kenzaburó Óe (31. 1. 1935 Osehigashi, Prefektura Ehime, Japonsko – 3. 3. 2023 Tokio, Japonsko) Spisovatel, po Jasunarim Kawabatovi druhý japonský nositel Nobelovy ceny za literaturu (1994). Marek Kopelent (28. 4. 1932 Praha – 12. 3. 2023 Praha) Hudební skladatel, klavírista, publicista a organizátor, jedna z nejvýznamnějších postav českého hudebního...
Burza /
dvě oznámení
Zhruba dvě desítky našich čtenářů si předplatily letošní ročník Divadelních novin prostřednictvím portálu predplatit.cz. Až 29. března jsme od pracovníků portálu obdrželi oznámení, že s okamžitou platností končí činnost, neboť přetrvávající složitá ekonomická situace nám neumožňuje pokračovat v provozování portálu. Portál už...
Roztáhnout křídla a letět (XI)
Ne každý titul klasického repertoáru je vhodný pro loutkové divadlo. Proto každá volba inscenovaného titulu vždy vyžadovala precizní znalost předlohy a jejích inscenačních možností.
Dopis „Dismančat“ Růženě Naskové (1949).
Přání kolektivu Dismanova rozhlasového dětského souboru Růženě Naskové k 65. narozeninám je současně ilustrativním dokumentem své doby. Pozoruhodné jsou také podpisy členů souboru. (Pokračování textu…)
Alexej N. Tolstoj / Eva Borisová: Zlatý klíček
(Městské divadlo mladých Ostrava, režie Karel Dittler, premiéra 29. prosince 1948, zhlédnuto v roce 1949 v Loutkovém divadle Radost, Brno)