Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 7/2023

    Kdo za to může?

    Kdo za to může?
    03. dubna 2023 diskutujte

    Kdesi v diskusi na Facebooku nad protesty učitelů vysokoškolských humanitních oborů kvůli místy extrémně nízkým platům jsem zachytil příznačný postřeh: mohou za současnou tristní situaci ti, kdo po humanitních oborech, a dodejme i kulturních a uměleckých, léta šlapali, nebo ti, kdo po sobě nechali šlapat?

    David Šiktanc: Jídelní vůz

    David Šiktanc: Jídelní vůz
    03. dubna 2023 diskutujte

    (režie David Šiktanc, premiéra 24. března 2023, Činoherní studio Ústí nad Labem)

    Lenka Dombrovská: Kontextové prohloubení programu divadla Komedie

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Rozhovor s kurátorkou festivalu Nová komedie

    O trestu smrti a neškodném kultíčku osobnosti

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Mám rád ostrov Formosa, kterému se dnes říká Tchaj-wan. Držím mu palce v nerovném soupeření s velikou komunistickou Čínou a závidím Markétě Pekarové Adamové, že si tam takhle počátkem jara mohla zaletět; na jaře tam bývá nejkrásněji.

    Zdeněk Kozák: Nezadržitelný vzestup Eduarda Žáka

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    V první půli roku 1989 jsem psal svoji „scénickou mozaiku“ pro tehdejší Divadlo na provázku na motivy povídky Ivana Olbrachta Kariéra Eduarda Žáka.

    Kritický žebříček – opera

    Kritický žebříček – opera
    03. dubna 2023 diskutujte

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Národní divadlo, Praha, Státní opera – Richard Strauss: Růžový kavalír 3 3,5 (Pokračování textu…)

    Až se tobě bude třásti ruka

    Až se tobě bude třásti ruka
    03. dubna 2023 diskutujte

    Ten titulek jsem si vypůjčil z dávné reportáže Heleny Klímové v dávných Literárních listech. Byla o necitlivosti mladých lidí vůči starším, o jejich pohrdání stářím a o jejich přemrštěných nárocích. Tenkrát jako mladíka mě příliš nezaujala.

    Tok života a smrti

    Tok života a smrti
    03. dubna 2023 diskutujte

    V pražském Centru současného umění DOX hostovala japonská tanečnice a choreografka Ruri Mitó (nar. 1982), jež zde na pozvání Viliama Dočolomanského uvedla v komorním galerijním prostoru svou choreografii z roku 2018 Sumika.

    Už je tady zas aneb Dvakrát Schimmelpfennig

    03. dubna 2023 diskutujte

    Málokterý současný dramatik je tak plodný jako Němec Roland Schimmelpfennig (*1967). Od roku 2001, kdy vzbudil celosvětovou senzaci hrou Arabská noc, většinou píše dva tři texty ročně, mnohdy na objednávku.

    Audience – Příjem – Magor: Bravo!

    03. dubna 2023 diskutujte

    Sleduju záští, s nímž establishment promyšleně likviduje nejlepšího člověka, kterého jsme kdy měli (…) V co doufá apokalyptická sovětská šelma, když nás zasáhla zrovna do krku? Když se chová jako šelma krvepijec?

    Destrukce provedena pouze zčásti

    Destrukce provedena pouze zčásti
    03. dubna 2023 diskutujte

    Adaptace románu Stanislava Bilera Destrukce v pražském Divadle X10 nabízí řadu povědomých situací, typických nejen pro tuto scénu. Jde o korektně nekorektní inscenaci zasazenou do současnosti, na českou ves, kde člověk, který si myslí, že tam uteče před městským a obecně civilizačním tlakem, stejně klidu nedojde.

    Těšín do knih vnořený

    03. dubna 2023 diskutujte

    Třísouborové Těšínské divadlo, jež je jedinou dvojjazyčnou ansámblovou scénou v zemi, se rozhodně vyplatí kontinuálně sledovat. Jeho dramaturgický profil sice vyhlíží jako poslední hájemství konzervativnosti, pod obvykle náležitě prověřenými tituly jsou ale častokrát skryta velmi inspirativní jména i neortodoxní přístupy.

    Jemný půvab spásy v mužské vizi

    03. dubna 2023 diskutujte

    Dvěma určujícími pohyby jsou stah a rotace. První je předpokladem pro ten druhý, stažení napětí je potenciálem pro expandování, rozšíření vědomí skrze prvotní chaos.

    Vezmeme to od píky?

    Vezmeme to od píky?
    03. dubna 2023 diskutujte

    Dvacátý pátý únor 2002 zůstane zapsán v české polistopadové historii pozoruhodným způsobem. Ten den – na výročí komunistického převratu v roce 1948 – měl rukou atentátníka zemřít bývalý stalinistický prokurátor Karel Vaš.

    V Olomouci dějí se věci

    03. dubna 2023 diskutujte

    V nedávných olomouckých poměrech by nebylo pomyšlení nasadit Modrovousův hrad maďarského modernisty Bély Bartóka, i když před třiašedesáti lety (1960) tu měl českou premiéru! Za důležitější považuji zdůvodnění volby titulu projektem inscenace, tématem, které režisérka Daniela Špinar srozumitelně promítla do jevištního řešení.

    Simona Šaturová: Pořád mě baví se zlepšovat

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Simona Šaturová je sopranistka světového formátu. Vystupovala v předních koncertních síních, operních domech a na festivalech, které jsou pro zpěváka splněným snem. Letos se objevila i na cenách Český lev, v Rudolfinu seděla po boku Petra Václava, režiséra úspěšného snímku Il Boemo, který sklidil šest Lvů včetně titulu Nejlepší film roku. I...

    Kdo tedy byl Antonín Heythum?

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Resumé obvykle nenesou samostatný titul a výjimky tak nepostrádají půvab. Resumé monografie Antonína Heythuma je nadepsáno otázkou: Kdo tedy byl Antonín Heythum? Předcházejí mu čtyři stovky stran přesvědčivých odpovědí a samotná poslední věta resumé jasně pojmenovává, o čem jsou: Právě proto můžeme Heythumovo dílo považovat za vskutku...

    Ženský hlas rozeznívá vesmír jinak

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    O výstavy žen věnujících se výtvarnému umění není v dnešní době nouze, dominují i na různých přehlídkách a dostávají ceny. Nejsem si jistý, jestli se stalo jejich umění fenoménem, nicméně ženy jsou dnes na české umělecké scéně vidět více než kdy předtím.

    Kostlivci z almary Jana Rejžka

    03. dubna 2023 diskutujte

    Potkal jsem onehdy na udílení literární ceny českého PEN klubu Jana Rejžka. Na otázku, jak se mu dýchá po volbách, vystřelil od boku: Už jsi čet moje paměti? A hned mi jedny za tři stovky střelil. Aby se neřeklo, začal jsem je i číst. Vzápětí jsem ale zbystřil a už o pár stránek dál jsem si poručil napsat o nich. Nakladatelství Galén Lubomíra...

    Anne-Marie Cardin: Loutky jsou věrné své povaze

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Loutkářku, která vystupuje pod uměleckým jménem Anne-Marionnette, jsem potkala v jejím ateliéru v kanadském městě Quebec. Byla jsem zvědavá, jak Kanaďanka s českými kořeny žije a tvoří.

    Patrick-Jude Oteh: Do vaší země jsme se zamilovali

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Jos Repertory Theatre ze severu centrální Nigérie se věnuje řadě a aktivit a specializuje se na českou dramatiku. Domorodému publiku dosud představilo Havlovu Audienci, Erbenovu Kytici, Čapkovo R.U.R. i cimrmanovskou hru Dobytí severního pólu.

    Opera Lucerna na Slovensku

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VI)

    Petr Smyczek

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Pozdní rytířská

    Pozdní rytířská
    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    Láry – fáry, a ty mě budeš balamutit, že balustrádu si tu zrobíš!

    Blížení se pravdě

    Blížení se pravdě
    03. dubna 2023 diskutujte

    Pouštět se do polemiky je marná snaha. Nezažil jsem nikdy diskusi, v níž by někdo přesvědčil toho druhého o své pravdě.

    Výročí 16.−30. dubna

    Výročí 16.−30. dubna
    03. dubna 2023 diskutujte

    Elefteriadu Tena, zpěvačka (16. 4. 1948) △ Tunová Hana, herečka (16. 4. 1973) △ Rozehnalová Hana, sólistka baletu (17. 4. 1953) △ Grafnetterová Marie, sólistka operety (18. 4. 1933) △ Procházka Aleš, herec (18. 4. 1963) △ Kalvoda Radim, herec (19. 4. 1973) △ Křenková Mahulena, tanečnice (19. 4. 1958) (Pokračování textu…)

    Zemřeli

    Zemřeli
    03. dubna 2023 diskutujte

    Kenzaburó Óe (31. 1. 1935 Osehigashi, Prefektura Ehime, Japonsko – 3. 3. 2023 Tokio, Japonsko) Spisovatel, po Jasunarim Kawabatovi druhý japonský nositel Nobelovy ceny za literaturu (1994). Marek Kopelent (28. 4. 1932 Praha – 12. 3. 2023 Praha) Hudební skladatel, klavírista, publicista a organizátor, jedna z nejvýznamnějších postav českého hudebního...

    Burza /

    dvě oznámení

    dvě oznámení
    03. dubna 2023 diskutujte

    Zhruba dvě desítky našich čtenářů si předplatily letošní ročník Divadelních novin prostřednictvím portálu predplatit.cz. Až 29. března jsme od pracovníků portálu obdrželi oznámení, že s okamžitou platností končí činnost, neboť přetrvávající složitá ekonomická situace nám neumožňuje pokračovat v provozování portálu. Portál už...

    Roztáhnout křídla a letět (XI)

    03. dubna 2023 a Komentáře zakazány

    Ne každý titul klasického repertoáru je vhodný pro loutkové divadlo. Proto každá volba inscenovaného titulu vždy vyžadovala precizní znalost předlohy a jejích inscenačních možností.

    Dopis „Dismančat“ Růženě Naskové (1949).

    03. dubna 2023 diskutujte

    Přání kolektivu Dismanova rozhlasového dětského souboru Růženě Naskové k 65. narozeninám je současně ilustrativním dokumentem své doby. Pozoruhodné jsou také podpisy členů souboru. (Pokračování textu…)

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    03. dubna 2023 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Alexej N. Tolstoj / Eva Borisová: Zlatý klíček

    03. dubna 2023 Komentáře zakazány

    (Městské divadlo mladých Ostrava, režie Karel Dittler, premiéra 29. prosince 1948, zhlédnuto v roce 1949 v Loutkovém divadle Radost, Brno)



    Obsah,