Obsah Divadelních novin 7/2013
Kritika /
Lohengrin a české povadlé wagneriánství
Nemám rád výročí. Nejsou důvodem nasadit do repertoáru autora, který se shodou okolností narodil či zemřel před kulatou či půlkulatou sumou let. Hrát se má to, co je aktuální, co provokuje k tvorbě, k svébytné poetice, k myšlenkovým přesahům, k prezentaci moudrosti a krásy. Richarda Wagnera samozřejmě! Některá výročí ovšem mohou koncentrovat...
Kritika /
V pasti kariérismu
Po šesti letech od úspěšné Mošovy inscenace Mittererova dramatu V jámě lvové vrací se Městské divadlo Brno do prostředí Thálie v období nástupu německého nacismu. S podtitulem „příběh jedné kariéry“ představilo kontroverzní prózu Klause Manna Mefisto (1936), a to v původní divadelní adaptaci hostujícího režiséra Petra Kracika a dramaturga...
Kritika /
Magická hra symbolů
Lužickosrbskou legendu o Krabatovi – čarodějově učni, literárně pojednanou nedávno zesnulým Otfriedem Preusslerem, znají Češi především díky strašidelnému animovanému filmu Karla Zemana. Atraktivní látky si všiml choreograf Jan Kodet, který ke spolupráci na novém původním baletu přizval skladatele Zbyňka Matějů a režijní duo Lukáš...
Kritika /
Nad Tatrou se blýská
Městské divadlo Zlín uvedlo ve světové premiéře inscenaci hry Palubní deník Hanzelky a Zikmunda mapující život a výpravy známé cestovatelské dvojice. Jejich osudy zpracoval do rozsáhlé epické až mytologizující kroniky dramaturg divadla Vladimír Fekar.
Kritika /
Magor bez nálepek
Komorní inscenace Divadla U stolu nazvaná prostě Magor představuje známého bouřliváka Ivana Martina Jirouse jako niterného křehkého básníka. Režisér Ivo Krobot zbavuje Magora všech zavedených nálepek – hlavní tváře českého undergroundu, politického vězně, radikálního proamerického antikomunisty nebo třeba nevyzpytatelného pijana, který vždy a...
Kritika /
On na mě právě mrk
Při provozním tempu téměř permanentních premiér, kterým se vyznačuje soudobý program Semaforu, musí jít nutně o dílka jen lehce nahozená, což může být jejich úskalím (provizornost), v lepším případě však i zárukou uvolněné svěžesti. To druhé se týká opusu Laura a Oliver: reality show, kterou Jiří Suchý napsal pro sebe a Jitku Molavcovou s...
Rozhovor /
Igor Bareš: Nemám před nikým tajemství
Tvrdí o sobě, že je staromilec. Já bych řekl, že je hercem staré, původní ražby, jaké Národní divadlo potřebuje coby své základové kameny. Přesto mě v divadle varovali: Rozhodně mu nevolejte, zkuste se s ním domluvit osobně. A tak jsem jej přepadl v klubu Kolowrat. Dejte mi číslo, já vám zavolám, reagoval okamžitě, bez obvyklých tanečků, čímž...
Kontext /
Kontext /
Múzická kultura Pavla Trenského nebyla snobská
Nekrolog shrnující nevšední životní dráhu Pavla Trenského na webových stránkách Divadelních novin naznačuje, kolik odvahy a úsilí vyžadovalo jeho dlouholeté studium, jehož šíře byla mimořádná, a poté činnost univerzitního pedagoga doprovázená soustavnou kritickou prací.
Kontext /
Dobrý a Pravda aneb Jak Švandovo divadlo vyrazilo na anglické turné (a skončilo v Bruselu)
Příběh dvou lidí, kteří se ocitli na stejných místech a prožili podobné tragédie, a přesto se nikdy nepoznali. Jejich životní cesty se prolínají a míjejí – oba přežili Terezín, Osvětim, pochod smrti i poválečné křivdy. Jde o dva neobyčejné osudy uprostřed nacistického pekla, autentické výpovědi dvou naprosto odlišných lidí – sportovce...
Kontext /
Burza /
3MIS3
Na sjezdu sociálních demokratů zazněla výživná charakteristika živnostníků coby parazitů. Také umělci a lidé z kultury bývají podezříváni z tendence parazitovat na produktivní společnosti. Můžete toto podezření rozptýlit, anebo i svým způsobem potvrdit?
Burza /
Burza /
Burza /
Sedmnáct skleněných trofejí, z toho jedna rozbitá
Herecká asociace informuje
Zprávy /
Premiéry 16. 4. – 29. 4. 2013
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze
Kritika /
Sedmero obratlů
Únorovou premiéru v rámci projektu Ypsilon na druhou svěřil Braňo Holiček souboru Cabaret Calembour. Někdejší spolužáci z DAMU Igor Orozovič, Jiří Suchý z Tábora a Milan Šotek se k poetice malých forem poprvé společně uchýlili v roce 2009 a od začátku se navzdory minimální propagaci setkávali s velkým zájmem a pozitivními ohlasy.
Albin Warette: Nejdůležitější je přítomnost
Cirkusový artista zasvěcuje přítomnému momentu celý svůj život, říká v rozhovoru francouzský režisér, herec a akrobat Albin Warette. V neděli 7. dubna představí v Paláci Akropils projekt Cirkopolis Vol. 1 / Le moment présent.
Zprávy /
Evropský tanec prezentují v Ponci
Partneři ze sedmi zemí Evropské unie přijedou do Prahy, aby zhodnotili dvouletý projekt mezinárodní spolupráce v rámci M4m Fora, které se uskuteční od 14. do 16. dubna 2013.
Zprávy /
Stanislav Zindulka věčně mladý
V Mostě v sobotu skončil festival mladých divadel pro mladé diváky nejen věkem Young for Young. Cenu Forever young si odnesl Stanislav Zindulka.
Zprávy /
Plzeň musí být čitelná
Nezávislý zahraniční konzultant prof. Oliver Scheytt zhodnotil práci týmu plzeňského projektu a předal Plzni zkušenosti z realizace projektu Ruhr 2010.
Zprávy /
Bezruči přivezou do Prahy jaro a excelentní divalo
Divadlo Petra Bezruče čeká tradiční jarní hostování na spřátelené scéně Divadla v Celetné. Od pondělí 15. do čtvrtku 18. dubna představí inscenace Jana Mikuláška, Martina Františáka a Anny Petrželkové.
Clown Bilbo bloguje (No. 26)
Hravé dobro opět zvítězilo nad zubatou lží a nenávistí aneb Tonda Cvok.
Z deníku teatropunkera (No. 9)
Agenti a předsevzetí! aneb Dvojitý agent na Vinohradech se jinak než jako nemotorná inscenační Godzilla označit nedá.
Zprávy /
Změny v organizační struktuře MK
1. dubna došlo na Ministerstvu kultury ČR k organizační změně – byl zřízen tiskový odbor. Povede jej Lenka Brandtová, která bude zároveň mluvčí resortu.
Kritika /
Když pláče kozodoj
Inscenace Pláč nočního kozodoje dvou mladých souborů - Lachende Bestien a Divadla Koňa a Motora - vznikla podle Grotesky Kurta Vonneguta. Jednou měsíčně ho můžete vidět a slyšet v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí.
Zprávy /
Wagnerovská epopej v ČRo
Dnes ve 21 hodin zahajuje stanice Český rozhlas Vltava největší z několika cyklů pořadů věnovaných letošnímu 200. výročí narození Richarda Wagnera. Nechá v něm postupně nahlédnout do všech jeho 13 oper - od prvotiny Víly přes oblíbené romantické příběhy až po Prsten Nibelungův a Parsifala.
Brněnská setkávání 2013 (No. 0)
Letošní ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER proběhne od 16. 4. do 20. 4. 2013 a bude tematicky protkán fenoménem kontrastů. Na i-DN budeme přinášet denní zpravodajství.
Brněnská setkávání 2013 (No. 1)
Úterý bylo dnem ve znamení závěrečných příprav Encounteru, které vyvrcholily oficiálním zahájením. Ale tím den zdaleka nekončil... Ohlédnutí za prvním festivalovým dnem napsaly Hana Neničková a Michaela Havlíčková.
Brněnská setkávání 2013 (No. 2)
Tři autoři (Nikola Boková, Patrik Boušek a Matěj Nytra) reflektují jednu bratislavskou inscenaci - Výnosné místo v režii Lukáše Brutovského. Další díly zpravodajství naleznete v sekci Seriály a blogy.
Time Out Petra Pavlovského (No. 16/2013)
Kurtizána a kocour z Manhattanu aneb O dramatizované četbě Snídaně u Tiffanyho, jak ji roku 1991 s herci Jiřím Adamírou a Hanou Maciuchovou natočil režisér Jan Berger a na mp3 koncem roku 2012 nahrávku vydalo nakladatelství Audiostory.
Zprávy /
Milan Uhde vstoupí do kláštera
Pravidelný cyklus literárních besed „StřeDění“ v Památníku písemnictví na Moravě vyplní ve středu 17. 4. od 17 hodin povídání se spisovatelem a dramatikem Milanem Uhdem nejen nad knihou Objevy pozdního čtenáře.
Kafkova Proměna jako studie pádu lidskosti
Proměna jako Kafkovo vizionářské podobenství o holokaustu. Islandsko-anglický Kafka je středoevropskému existenciálnímu pohledu hodně vzdálený.
Rocc končí ve funkci šéfa opery Národního divadla
Otevřený dopis Rocca ministryni kultury Aleně Hanákové a jeho oficiální tiskové prohlášení
Zprávy /
Jak spolupracovat s publikem?
Mezinárodní konference s názvem RE: PUBLIKUM, jejíž hosté na úspěšných příkladech z praxe představí, jak lze v současné době pracovat s publikem, se uskuteční 24. dubna v Divadle Archa.
Zažít pocit nekontrolované svobody
V Baráčnické rychtě v Praze se chystá čtvrté vydání politické satiry Kabaret Bestie, tentokrát s podtitulem Vězeňské blues. Přinášíme rozhovory s režisérem Tomášem Svobodou a dramatikem Karlem Steigerwaldem
Slávme slávne slávu slávnych
Slovenské komorné divadlo v Martine sa rozhodlo formou divadelného sitcomu www.narodnycintorin.sk uctiť si pamiatku tých, ktorí pre slovenský spoločenský život niečo vykonali, ale ich hroby na martinskom Národnom cintoríne ostávajú bez povšimnutia.