Obsah Divadelních novin 7/2015
Kritika /
Pokušení „velké hry“
Martin Františák (1974), absolvent činoherní režie na brněnské JAMU v ateliéru Arnošta Goldflama, vstoupil na divadelní prkna jako autor na první pohled tiše a skromně: svou hru Doma inscenoval s ochotnickým souborem.
Kritika /
Začátky a konce sladkobolného toužení
Lukáše Trpišovského a Martina Kukučku považuji především za dekorativní režiséry. Zdobnost ovšem nemusí nutně znamenat líbivost; například v nedávno uvedeném projektu Bouře zdařile pracovali se syrovostí či naturalismem – textu i scény. I jejich zatím poslední, královéhradecká inscenace Evžen Oněgin je velkolepá.
Kritika /
Ikonické znaky baletní virtuozity
Nová inscenace Národního divadla Ballettissimo je složena ze tří baletních děl, která představují vysoký standard a estetické modely tance dnešních velkých evropských scén. Mají rozpětí od vizuálně i tanečním rukopisem čisté, elegantní a ušlechtilé neoklasiky Petra Zusky, přes postforsythovský „spektrální rozklad těla“ Jacopa Godaniho až...
Kritika /
Uhasit Ohnivého anděla se nepodařilo
Ohnivý anděl (1928) Sergeje Prokofjeva patří k nejlepším dílům ruské i evropské moderny. Prolíná se v něm start dravého 20. století (když ho datujeme na konec první světové války) s ruskou mystikou, nostalgii fin de siècle přehlušuje konstruktivistické buřičství dvacátých let, potkává se tu ruská s francouzskou a vůbec „západní“ kulturou a...
Kritika /
Na šikmé ploše
Štěpán Pácl přenesl děj hry Ödöna von Horvátha Kazimír a Karolína z počátku třicátých let minulého století a Oktoberfestu (svátku piva a pouťových atrakcí) do současné Ostravy, do Stodolní. Bohužel jen částečně. Režisér považuje Kazimíra a Karolínu za aktuální text, proto ho v ostravském Divadle Petra Bezruče uvedli, jeho inscenace...
Kritika /
Labyrint hrou
Zákulisí, šatny, sklepy, schodiště i výtahy Divadla DRAK a přilehlého Labyrintu i venkovní dóm bude po dobu pěti týdnů okupovat interaktivní Labyrint světa a ráj srdce. Dominika Špalková, Tomáš Žižka a Ondrej Spišák vytvořili na motivy Komenského filosofického traktátu projekt, jenž kombinuje divadlo s výtvarnou expozicí a prvky společenských...
Kritika /
Avantgarda na gauči
Kniha 1913 Floriana Illiese splňuje snad všechny myslitelné důvody, proč ji neinscenovat: postrádá stěžejní děj, postrádá jednotu místa, v podstatě jediným dialogem jsou Kafkovy dopisy Felice (vlastně spíše monologem). Přesto vznikly dvě inscenace 1913, které se o slavnou knižní předlohu německého esejisty opírají; uvedly ji soubor Tygr v tísni ve...
Kritika /
Návrat citlivého satyra
Divadlo na Vinohradech se vrací k tvorbě svých někdejších kmenových autorů. Krátce poté, co uvedlo Čapkova Loupežníka, se na jeho repertoáru objevuje také Plačící satyr Fráni Šrámka, jenž měl zde premiéru v roce 1923.
Kritika /
Člověk jako lidský materiál
Uvedení Havlovy Audience v propojení s Beckettovou miniaktovkou Katastrofa na Sklepní scéně Divadla Husa na provázku znovu ukázalo, že Divadlo U stolu už dlouho není scénou jednoho muže. Františka Derflera v posledních letech doplňuje Ivo Krobot, který zde patrně nalezl i svůj nejvlastnější dramatický formát. Výmluvně o tom svědčí jeho...
Kontext /
Teď je řada na nás (Zemřel Josef Krofta)
Josef Krofta (30. 3. 1943 Uherské Hradiště – 18. 3. 2015 Hradec Králové). Režisér, pedagog, angažovaný občan, bývalý ředitel a umělecký šéf Divadla DRAK Hradec Králové, jeden z nejvýznamnějších tvůrců našeho i světového loutkářství 20. století.
Kontext /
Měl vizi…
Za oknem je hezky, svítí slunce, blíží se jaro i zítřejší svátek Josefa. Říkám si: měl bych zítra zavolat Pepu do Hradce a popřát mu k svátku. A vlastně taky k narozeninám, které se mu kvapem blíží, 30. března mu totiž bude už 72 let. Není to dneska zase tak (Pokračování textu…)
Kontext /
Eposy a legendy
Elias Lönnrot se zasloužil Finům o nesmrtelnou Kalevalu. Sestavil z postupně sebraných lidových a ústně tradovaných materiálů s vlastními přiznanými doplňky celostní úctyhodný epos. Nemuseli tedy Finové řešit pravost těch rukopisů. Obsahuje nepřeberně dramatických situací a řadu vedlejších příběhů. Hlavní linie se týká dlouhé severské...
Kontext /
Přísný otec i chápající ochránce
Kde začít… Jak vzpomenout na člověka, který vás provází 16 let a který vás přijal jako otec syna… Měli jsme s Martinem štěstí, že jsme se s panem profesorem Kroftou v životě potkali. A měli jsme štěstí, že jsme zrovna teď pracovali v Klicperově divadle… Ještě před třemi týdny nám pan profesor u něj doma, při obědě, který se protáhl do...
Kontext /
Autorita se smyslem pro srandu
Nejsou to ani dva roky, co jsem pro Divadelky dělal o Pepíkovi rozhovor při příležitosti jeho sedmdesátin. A je to jen pár měsíců, co jsme se setkali v Hradci, kde jsem hrál v rámci festivalu. Vlastně si uvědomuji, že i vzpomínky na mé působení v DRAKu mi připadají tak živé, jako by to bylo včera.
Kontext /
O krasopisných Býcích v bludném kruhu
Úvahy posttelevizní
David Dimitri: Je třeba pečlivě dýchat a jít aneb Ve výšce je člověk osamělý sólista
Kdo sledoval 17. ledna na plzeňském náměstí nebo v České televizi zahajovací ceremoniál projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury, nemohl jej nezaznamenat. Přešel po laně nad střechami města, přes náměstí až k vrcholu věže kostela sv. Bartoloměje: švýcarský provazochodec David Dimitri. Na náměstí vedle kostela si pak postavil i své...
Operní krásy a hnusy
Čtyři operní představení, která jsem krátce po sobě zhlédl ve dvou evropských městech, potvrdila, že soudobá operní inscenace začíná, ale nekončí hudbou. Potvrdila ambici stvořit nikoli odbornicky nudnou či nesmyslnou sebeprezentaci inscenátorů, ať už by se schovávali za třeskutou modernu, nebo za prý autentické úmysly autora opery, ale...
Burza /
Rejžek píše Justovi
Tak mě napadlo, že dneska učiním hlavním tématem dopisu možná trochu nečekaně fotbal. Jednak proto, že jsem minulý měsíc v divadlech trestuhodně absentoval, a pak z toho důvodu, že mě nedávno potkalo několik zážitků, které si nezadají s tím nejlepším dramatickým představením.
Burza /
Návrh Státní kulturní politiky 2015–2020
Herecká asociace informuje
Burza /
3LO3
Jak naštvat režiséra či jiného šéfa (návod)
Martin Falář Režiséra, a to mluvím ze své vlastní zkušenosti, naštvat nelze. Ten se totiž dřív naštve sám. Většinou proto, že mu nikdo nerozumí, svět je nespravedlivý a jeho talent nedoceněný. Rychlost, s jakou se sám naštve, záleží...
Burza /
Došlo do redakce
Michal Bystrov / Petr Nikl: Nech ten mech (79. svazek edice Modrý slon, Meander 2014, 36 stran) Další z knížek, které si budete nejen rádi – sami nebo se svými ratolestmi – číst, ale ke kterým se budete vracet i díky jejich ilustracím (Petr Nikl) a grafické úpravě (Zuzana Lednická). (Pokračování textu…)
Jiří Tichota: Spirituál kvintet stále jede
Se zakládajícím členem Spirituál kvintetu o chystaném boxu 10 CD a 1 DVD, který vychází v nakladatelství Supraphon k 55. narozeninám skupiny. V textu najdete i aktuální termíny koncertů skupiny.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 97)
Do mladinkého Divadla na Orlí chodím rád. V jeho produkcích se zrcadlí naše doba. Aneb Mudrování o „slzičkách“ a Zhasnutí.
Taneční posouvání hranic
Česká taneční platforma představí od 9. do 12. dubna nejvýznamnější české soubory i choreografy. Letošním mottem a zároveň i dlouhodobým cílem festivalu je Posouvání hranic, a to v mnoha směrech.
Rebelové dětem
Šestnáctý ročník soutěžního festivalu Dítě v Dlouhé se uskuteční ve dnech 7.–12. dubna. Zahájí ho slavnostní představení inscenace O líné babičce.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 98)
Byl to velký úspěch studentského divadla! Svátek. Dvouhodinový tok jevištních dějů se závěrečným krédem Stvořitele v rozbouřené době současnosti. Aneb Mudrování nad triumfem 256. letého Voltairova Candida v divadle Marta.
Nové Dionýsie v Brně
Antickým tématem se zaštítí pořadatelé už 25. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter, kterého se v Brně od 14. do 18 dubna zúčastní mladí umělci z jedenácti zemí.
Chlebíčky a šampaňské pro Jatka78
Soubor nového cirkusu Cirk La Putyka otevírá 14. dubna po zimní přestávce multifunkční prostory Jatka78 v pražské Holešovické tržnici.
Diváci zvolili Pohádky ovčí babičky
Dnes skončil v Divadle v Dlouhé 17. ročník přehlídky Dítě v Dlouhé. Festival letos udělil jen jednu cenu, a to Cenu Vojty Šálka, kterou vždy získává vítěz divácké ankety. Letos se jím stala inscenace Pohádky ovčí babičky.
Zprávy /
Úspěšnost 13,5 % a 12,6 %
Výsledky výzvy Projekty evropské spolupráce programu Kreativní Evropa.
Kritika /
Pod čepec
V rozpustile vážné one woman show Milena má problém! se Šárka Vaculíková zamýšlí nad ženským údělem. Stojí totiž před zásadním životním krokem - má před svatbou.
Kritika /
Blesky v kalifornské mlze
Spor mezi odkvétající „hippiesačkou“ a egoistickým znalcem výtvarného umění o pravost obrazu malíře Paula Jacksona Pollocka – taková je hlavní zápletka Kalifornské mlhy (Bakersfield Mist). V Divadle v Řeznické hru Stephena Sachse režírovala Vilma Cibulková.
Zprávy /
Kam IDU v roce 2015
Vedoucí jednotlivých oddělení Institutu umění – Divadelního ústav (IDU) dnes představili během výroční tiskové konference plánované aktivity na rok 2015. V tomto roce se uskuteční mimo jiné opět Noc divadel a další ročník Pražského Quadriennale.
Tanec a peníze
Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser a šéf baletu Mário Radačovský se rozhodli zrušit premiéru inscenace Tanec a média plánovanou na 29. května 2015.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 8)
Úvaha Vladimira B. č.2: Psychická hygiena (? Spojení s podvědomím ?) aneb Tvorba bez morálních zásad rozvíjí egocentrismus, egoismus, žádostivost, potřebu být slavným, drogovou závislost a podobně.
Pátek šťastný je den – především pro Divadlo Na zábradlí
Třináctého v pátek, přesněji 13. března 2015, byly vůbec poprvé předány Ceny divadelní kritiky. Redaktoři časopisu Svět a divadlo Vladimír Mikulka a Jakub Škorpil se stylizovali do role smutečních řečníků a v Divadle Na zábradlí vyhlásili vítěze v osmi kategoriích.
Kritický žebříček 7/2015 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Jiřina Hofmanová Radmila Hrdinová Jan Kerbr Luboš Mareček Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Jitka Šotkovská Milan Uhde Vít Závodský Klicperovo (Pokračování textu…)
Čtyři ceny pro tanec
Festival Česká taneční platforma v neděli večer vyvrcholil vyhlášením vítězů čtyř kategorií a oznámil jednu navíc. Cenu diváka a také prestižní ocenění Taneční inscenace roku si odnesl Collective Loss of Memory souboru DOT504 v choreografii Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney.
Zprávy /
Vše zůstane při starém
Nová ředitelka Klicperova divadla Eva Mikulková zveřejnila své nejbližší plány. Chce více zájezdů do zahraničí a uvažuje o zrušení festivalu Čekání na Václava.
Staronový ředitel Divadla Radost
Vítězem výběrového řízení na ředitele brněnského divadla Radost se stal Vlastimil Peška, který divadlo vede už přes dvacet let. Ředitelem však zůstane pouze do příštího roku, kdy ho nahradí další uchazeč Tomáš Pavčík.