Obsah Divadelních novin 8/2021
Rukojmí přes palubu
Před rokem patřily kultura a školství k prvním zavřeným oblastem našeho života. Návrat dětí do škol je, alespoň verbálně, prioritou i naší vlády očividně a jednostranně stranící průmyslu. Rozhýbání kulturního života zůstává na okraji zájmu.
Jiří Josek
Loni 31. března by bylo překladateli a nakladateli Jiřímu Joskovi sedmdesát. Vzpomínkovou akci na něj tehdy překazil koronavirus.
Hana Třeštíková: Chceme podpořit divadelníky a zprostředkovat divákům víc než jen záznam inscenace
Rozhovor s pražskou radní pro kulturu o projektu Brejlando
O trasování, kapavce a studu
Už několikrát mi volali z hygienické stanice. Nejdřív to vypadalo, že chtějí vědět, jak se mi daří a jak svou chorobu nesu. Rozhovor se však zvolna měnil ve výslech. Došlo mi až po chvíli, že jim jde o nahlášení osoby, od které jsem virus chytil.
Divadla jako klastry
V Centru experimentálního divadla stále nehrajeme pro lidi. Dodržujeme však všechna opatření a testujeme zaměstnance, abychom mohli dál pracovat.
Kritický žebříček – Streamy XI.
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Kateřina Kykalová Jana Soprová Petra Zachatá A studio Rubín, Praha – Klaunovy názory 2,5 3,5 3 3 4,5 Divadlo Alfa, Plzeň – Kolíbá (Pokračování textu…)
Jaroslav Prokop
Vyšel druhý svazek záslužné edice Česká divadelní fotografie, věnovaný Jaroslavu Prokopovi (IDU 2020). Výstižný věcný portrét fotografa napsal Jan Kerbr, snímky dobře vybrala a do přehledných oddílů uspořádala Anna Cvrčková s Janem Kerbrem a Jaroslavem Prokopem. Dokumentoval divadlo od osmdesátých let minulého století, především v oblasti tzv....
Kontext /
Kritika /
Bájný fénix přiletěl na online křídlech
Puppet a Dos soles solos – to jsou dvě novinky, které připravil balet pražského Národního divadla pro sezonu 2020/2021. Šéf souboru Filip Barankiewicz využil svých vazeb na Stuttgartský balet a pozval ke spolupráci dva renomované choreografy Douglase Leeho a Alejandra Cerruda.
Kritika /
Oněgin racionální i romantický
Lenský a Olga se objímají, uprostřed jeviště, v kuželu světla. Jako by se koupali v záři lásky. Oněgin a Taťána se ke světlu přiblíží, vztahují k němu ruce, alespoň trochu toho citu uloupit pro sebe!
Virtuálně setkat se!
Mezinárodní festival Setkání/Encounter, který je každoroční křižovatkou budoucích tahounů Thespidovy káry, se po loňském odmlčení způsobeném prvním vzestupem koronavirové pandemie letos na scénu vrátil v podobě speciální online edice s mottem JUMP! Virtuální hrátky jsou sice logicky jen chabou náhradou za plnotučný zážitek v podobě živé...
Kritika /
Fyzická i psychická trýzeň ve třech
Repertoár brněnského BuranTeatru sleduji už několik let, vždy v srpnu hostují v Divadle v Celetné, stihli to také loni. V jejich uměleckém snažení lze vystopovat dvě ústřední linie, jednak tu „standardně“ činoherní (kupříkladu Skleněný zvěřinec, Divadelník), jednak tu „alternativnější“, tíhnoucí k více či méně experimentálnímu...
Kontext /
Divadla v karanténě (XV)
První viditelné ekonomické důsledky uzavření divadel postihly Slovácké divadlo v Uherském Hradišti. Vyzvali jsme jeho vedení k podrobnějšímu vysvětlení okolností, které vedly k rozhodnutí propustit sedm herců ze stálého úvazku. Přidáváme zprávu z dalšího permanentně ohroženého Slezského divadla Opava.
Rozhovor /
Marie Durnová: Na jevišti pomáhá, když člověk nemyslí na sebe
Marie Durnová se narodila v Brně – Králově Poli za protektorátu. Sama říká, že nebyla nijak hezké dítě, protože už od dvou a půl let musela nosit brýle. A ta malá obrýlená holčička byla i v pozdějším věku docela zakřiknutá a nikam se nehrnula. Nikoho tedy nenapadlo, že by někdy mohla být herečkou. Odmaturovala na jedenáctiletce, narazila u...
Útržky vzpomínek Hany Hegerové
Je to už pěkná řádka let, jist si nejsem ani vročením těchto vzpomínek, snad 2004 nebo 2005, připravoval jsem s paní Hegerovou publikaci, která měla vyjít k jejím pětasedmdesátinám. Sešli jsme se čtyřikrát či pětkrát, střídali jsme staroměstské kavárničky v postranních uličkách odbočujících z Pařížské. Paní Hana vždycky...
Divadlo Karla Pippicha, Chrudim
Do divadla zadním vchodem
Příručka pro sebe
Andělé nestíhají bejt u každýho patra, kudy zrovna teď prolítáváte.
Václav Černý: Stredoveká dráma
Měl jsem to štěstí v neštěstí, že jsem studia divadelní vědy na FF UK absolvoval v krizových letech 1967–1972. Štěstí spočívalo v tom, že na samém začátku studia před našima užaslýma očima pukaly obruče spoutané vzdělanosti a otevíraly se nové a nové obzory poznání. Namísto dějin dělnického hnutí bylo najednou (Pokračování...
Burza /
Hranice je jen slovo (pozvánka a glosa v jednom)
Březen 2020: Česká republika se uzavírá před světem. Nejenže nikdo nesmí k nám, ale také opuštění republiky se stává (protiústavně!) trestným činem. Jako bych se propadla o desítky let zpět. Plukovník Prymula hlásá, že hranice mohou zůstat zavřené i dva roky.
Výročí 1.−15. května
Andrle Roman, pěvec (1. 5. 1956) △ Čenský Jan, herec (1. 5. 1961) △ Pírová Eva, výtvarnice (1. 5. 1971) △ Valla Stanislav, herec (1. 5. 1931) △ Kubalová Karolina, herečka (2. 5. 1961) △ Soukup Ondřej, skladatel (2. 5. 1951) △ Škrancová Olga, zpěvačka (2. 5. 1971) △ Vaňková (Pokračování textu…)
Zemřeli
Ferdinand Berousek (24. 8. 1947 Zlín – 22. 3. 2021 Praha) Uznávaný artista a žonglér, člen slavného cirkusového rodu. Pavel Šmíd (25. 1. 1952 Pardubice – 24. 3. 2021) Fotograf, publicista a vydavatel úzce spjatý s předlistopadovým undergroundovým a později nezávislým kulturním děním v Pardubicích. Jaroslav Šaroun (22. 7. 1943 (Pokračování...
Nebe peklo ráj (XIII)
Hostování je krásná chvíle. Člověk začíná od začátku. S novým souborem. Opět stojím na startovní čáře…
Došlo do redakce
Božena Němcová: Korespondence 1844–1862.
Velké vzpoury vznikají nenápadně
Tahle hra mě jako režiséra vždycky fascinovala, protože jsem věřil, že k velkým vzpourám dochází mnohdy nenápadně... O inscenaci Wedlock of the Gods (Svatba bohů) nigerijské dramatičky Zulu Sofoly.