Obsah Divadelních novin 8/2022
Opera přes palubu
Pokud jsem si vloni po první vlně covidu myslel, že se opera ocitla na rozcestí, tak jsem se unáhlil, protože teď, v kontextu všech probíhajících globálních krizí, zřetelně vidím ne rozcestí, ale mnohaúrovňovou křižovatku.
Mim session aneb Pocta Borisi Hybnerovi
Divadlo BRAVO!, Praha 8. dubna 2022
Jiří Srstka: Nemůžeme doufat, že se autorské právo zjednoduší
Rozhovor s ředitelem DILIA
Kdyby smrtka měla mladý
Přátelé, prosím ještě jednou a pak možná naposledy příště – báseň. Já o válce jinak neumím… Lidi se tisíc let mydlej a mydlej, bouraj si baráky, ve kterejch bydlej. Bouraj si baráky, střílejí zrádce, některý z nich to maj v popisu práce. Mají se na mušce, kdo koho složí, přesto (Pokračování textu…)
Zdena Bratršovská: Oživené obrazy
Na letošní rok připadá několik kulatých výročí narození či úmrtí významných světových malířů. Připravila jsem cyklus básní inspirovaných jejich obrazy. V dubnu jde o dvě osobnosti, více než pět set let od sebe vzdálené.
Kritický žebříček – Opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Vojtěch Babka Jan Dehner Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Lenka Šaldová George Bizet: Carmen – Národní divadlo, Praha 1 1,5 0,5 1 2 2 (Pokračování textu…)
Nerůst?
Divadelníci našli nové diskusní téma: nerůst. Volně navazují na myšlenkový proud s dávnými kořeny (v Anglii označovaný jako degrowth), v poslední době víc provětraný kolem let 2010 a 2016. U nás málo známá aktivita zkoumá jednu z možná nejpodstatnějších, i když nenápadných hrozeb lidské společnosti na Zemi – možnost, že (Pokračování...
Před ruským velvyslanectvím
Mezinárodní kolektiv „Direct Action Theatre“ pracuje na pomezí umění a aktivismu (artivismu). Dne 1. dubna před ruskou ambasádou odehrál performativní intervenci v českém veřejném prostoru na podporu protestujících v Rusku, kteří za svůj protiválečný postoj riskují mnohaleté vězení. Touto akcí chtějí podpořit také lidi z Ukrajiny, kteří...
OPERA 2022 podruhé – Glosy k některým představením
Letošní už 15. ročník (bienále) festivalu OPERA 2022 pořádala Jednota hudebního divadla. Jako vždycky s nejistým finančním zázemím – kolik MK ČR festivalu přispěje, se neví dlouho poté, co festival skončil. Bez velkého nejen osobního nasazení všech organizátorů by nebylo nic.
Kritika /
V tempu izraelského tance
Nejnovější premiéra baletního souboru Národního divadla představila díla významných a na mezinárodní scéně oblíbených izraelských umělců Eyala Dadona, Sharon Eyal a Gaie Behara.
Kritika /
Nečekaná aktuálnost hry proti totalitě
Když se režisér Břetislav Rychlík s dramaturgem Zdeňkem Janálem rozhodli uvést loni v září v plzeňském Divadle J. K. Tyla postapokalyptickou hru Neapolská choroba Karla Steigerwalda z roku 1984, jistě netušili, jak hrůzně aktuální za půl roku inscenace bude.
Kritika /
Nevalně artikulovaný hluk ve Smečkách
Teprve podruhé v historii Činoherního klubu se v jeho repertoáru objevil Shakespearův titul. V roce 1997 zde režisér Michal Lang nastudoval Zkrocení zlé ženy, nyní došlo na premiéru Macbetha. Tedy vůbec poprvé se v ulici Ve Smečkách inscenovala jedna z velkých Shakespearových tragédií!
Kritika /
Taková domácká zabijačka
Nedlouho po Činoherním klubu a jeho Macbethovi přichází další pražská komorní činohra s figurou shakespearovského padoucha: v Dejvickém divadle nastudovalo duo SKUTR Richarda III.
Kritika /
Život je sen, ale hvězdy nemají pravdu
Spolek Kašpar uvedl v Divadle v Celetné inscenaci hry Pedra Calderóna de la Barca Život je sen v režii Filipa Nuckollse a Jakuba Špalka. Tvůrci jsou přesvědčeni, že filozofické drama napsané před bezmála čtyřmi stoletími je dodnes aktuální proto, že se zabývá otázkou, je-li lidská vůle schopná zvítězit nad osudem a jestli i my sami dokážeme být...
Kritika /
Být ve společnosti andělů
Činohra Slezského divadla Opava v letošní sezoně nasadila dramaturgicky šťastně volený „romantický“ double v režii uměleckého šéfa Jiřího Seydlera: nejslavnější dílo Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeracu a fiktivní komedii o jeho vzniku Edmond, již napsal – a od roku 2016 v pařížském Théâtre du Palais-Royal dodnes uvádí – francouzský herec...
Kritika /
Velkolepá výprava za hranice Matrixu
Horácké divadlo v Jihlavě uvedlo drama Maurice Maeterlincka Modrý pták. Lze ho číst mnoha způsoby – nejen jako pohádku o dvou dětech, které se vypraví do fantaskního světa získat modrého ptáka, ale i jako alegorii o hledání štěstí či líčení hrdinské iniciační cesty světem, v němž věci ukazují svou pravou podstatu, případně coby didaktický...
Rozhovor /
Jan Plouhar: Důležité je mít kuráž a telefon
S ústeckým Činoherním studiem je Jan Plouhar spojen bezmála šestnáct let a po krizi vyvolané někdejším vedením tamního magistrátu mu dokonce tři roky šéfoval. Sešli jsme se jen několik dní po premiéře Čechovova Višňového sadu.
Kontext /
Nad tvůrčími intervencemi HaDivadla
Nerůst. Takový cíl si dalo brněnské HaDivadlo a podle něj také pojmenovalo aktuální 47. sezonu. Její atypická koncepce podle programového prohlášení reaguje na krizi společnosti, která povyšuje ekonomické zákony nad všechny ostatní, orientuje se na kvantitu namísto kvality a vykazování výkonnosti namísto poctivého tázání se po smyslu a ignoruje...
Když dobrý člověk vraždí
Český rozhlas uvedl k jubileu polské spisovatelky Olgy Tokarczukové zpracování jejího románu Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých. Třídílná dramatizace Kristiny Májové v režii Izabely Schenkové provokuje k řadě otázek a je pozoruhodná mimo jiné hereckým výkonem Jitky Smutné v hlavní roli a zvukovým řešením Miroslava Thóta.
Krutost ukrytá v břiše velryby
Česká umělkyně Eva Koťátková kompletně zaplnila ohromnou dvoranu Muzea současného umění CAPC ve francouzském Bordeaux instalací Moje tělo není ostrov. Publiku tak představuje projekt, jemuž se věnovala posledních pár let. Zabývá se v něm – tak jako dlouhodobě ve své umělecké tvorbě – tématy společenské nespravedlnosti, stigmatizace jedince a...
Okno do světa
Olivier Awards 2022 Sál Royal Albert Hall v neděli 10. dubna rozproudil kabaret a otřásl jím tygří řev – většinu cen Olivier Awards, jejichž udílení moderoval Jason Manford, sklidil muzikál Kabaret a inscenace Pí a jeho život. Kabaret z Kit Kat Clubu a Playhouse theatre získal cenu za nejlepší znovu (Pokračování textu…)
Burza /
Budiž světlo žárové (VII) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Cesta dlouhého šera do nového světla začala oficiálně – prvními patenty – po roce 1840, dvacet let později existují výkonné generátory proudu, za další dvě dekády výkonné vakuové pumpy, v roce 1880 robustní žhavicí vlákna, technika umožňuje sériovou výrobu žárovek. Ale divadla svítí plynem a hoří – jenom v dekádě (Pokračování...
Festivaly
Byl to nějakej festival. Těch teď je! Určitě to bylo na východním Slovensku. Já měl to štěstí, že ve chvíli, kdy na mě přišla řada číst, se elektrická inštalácia celkom pojebala. Mám rád podobná znamení. Pověrčivost má svý. Poruchy taky. S připitomělými pražskými vejšplechty jsem si přisedl ke dvěma krasavicím. (Pokračování...
Jan Kott: Shakespearovské črty
Pokud se slovem „bible“ míní kniha, k níž se čtenář po celý život vrací, aby ve světle jejích příběhů a podobenství znovu a znovu četl svět i sám sebe, pak mezi knihami o divadle žádnou bibli nenacházím.
Burza /
OPERA 2022
Festival udělil čestné ceny „Libušky“ za výjimečné festivalové výkony.
Výročí 1.−15. května
Hradilová, Marta sólistka baletu (1. 5. 1947) △ Šimáčková Andrea, tanečnice (1. 5. 1972) △ Janda Petr, skladatel (2. 5. 1942) △ Javorský Vladimír, herec (2. 5. 1962) Kůta Jaroslav, herec (2. 5. 1947) △ Šulajová Iva, dramaturgyně (2. 5. 1972) △ Glozar Zdeněk, herec (3. 5. 1947) △ Legerski (Pokračování textu…)
Burza /
Otevřený dopis ministru kultury
Otevřený dopis ministru Martinu Baxovi je výsledkem ročního online setkávání pracovní skupiny složené ze zástupců a zástupkyň různých českých kulturních institucí, jež pracují s koncepcí nerůstu. Text zformulovaný na počátku února v HaDivadle chce podnítit diskusi o principech nerůstové kultury a o podmínkách,...
Zemřeli
Václav Petrmichl (3. 11. 1954 Plzeň – 21. 3. 2022 Praha)Právník a příležitostný herec, v letech 1990–1991 ředitel Realistického (dnes Švandova) divadla v Praze. Dlouhodobě se věnoval amatérskému divadlu. Gerik Císař (24. 3. 1933 Praha – 31. 3. 2022) Režisér a překladatel, dlouholetý člen Městského divadla Kladno (1963–1993). Jiří Šalamoun...
O Vinohradech kdysi královských (XVII)
Termín „černé divadlo“ jsem poprvé uslyšela na jaře roku 1955, když se vrátil soubor Divadla S + H ze zájezdu do Paříže.
Bohumila Ludvíková píše Josefu Šmahovi (1913)
Josefu Šmahovi (1848–1915) gratulovala k profesnímu jubileu Bohumila Ludvíková (1855–1932) až z Chicaga. Herečka, ženská a politická aktivistka, se v letech 1914–1918 zapojila do československého exilového hnutí kolem TGM a po smrti svého manžela Františka Ludvíka (1910) vedla První stálé české divadlo v Americe. (Pokračování textu…)