Obsah Divadelních novin 8/2023
Jak je nebezpečné, když se politika míchá do kultury
Tento článek nepíšu jako nezaujatý komentátor. Jsem bývalý brněnský náměstek pro kulturu a v současné době opoziční zastupitel. Tedy s úkolem „dozorovat“ konání vedení města a primátorky Markéty Vaňkové zvlášť.
Provázek v Arše
hostování Divadla Husa na provázku z Brna v Divadle Archa v Praze, 29.–31. března 2023
Barbora Šupová: Odžitá autentická ženská perspektiva
Venušiny dny 2023 ~ fatální feminní festival se odehraje od 27. dubna do 1. května ve Venuši ve Švehlovce po osmé. Na festival jsme se zeptali jeho ředitelky Barbory Šupové.
O čekání na štěstí, kosmonautech a tak…
Na některé šťastné chvíle se vyplatí čekat. My jsme s Honzou Burianem čekali pětačtyřicet let, než jsme si spolu směli zahrát před vyprodaným hledištěm Semaforu. Stalo se to v neděli 2. dubna a pro mě to bylo jedinečné.
Anna Brikciusová: Čas vypršel
V létě na saních na místě v dešti nic není, jak má být to je život Hořký čtvrtek váhy, čísla, koho nechat žít, kdo už je starší pro záchranu kousnu se do ruky, jak je to možné? Zmoklé mraky unavené tváře bílé rty našedlé košile příval deště slavnostně zakončí trojitá (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – Provázek v Arše, premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Vladimír Mikulka Jana Paterová Eliška Raiterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Divadlo Husa (Pokračování textu…)
Zažijte Petrkov / Vivez Petrkov
U příležitosti stého výročí setkání francouzské básnířky Suzanne Renaud (1889–1964) a českého výtvarníka a básníka Bohuslava Reynka (1892–1971) uspořádalo Česko-francouzské kulturní centrum Petrkov / Muzeum literatury ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze v prostorách Galerie 35 ve Štěpánské ulici výstavu fotografií, která...
Druhořadá divadla
Jan Hrušínský na straně 10 píše o zdejších nedobrých divadelních poměrech. Píše o nich opakovaně, protože ho dlouhá léta zlobí. A píše tvrdošíjně také o lidech, kteří podle něho nedobré poměry udržují, nebo je alespoň využívají prostřednictvím svých postů a profesních asociací.
Kritika /
Ukažte druhou tvář
Násilí, krutost, zabíjení, vraždění… Co je člověku od přírody dané a co motivované kulturou, mocí, zištností či egem? Co je racionální a co podvědomé, či dokonce nevědomé? Jednáme pudově jako zvířata, anebo člověk podléhá odlišným zákonitostem? Co je kultura v nás a k čemu jsme předurčeni?
Kritika /
Zlehčovat násilí zas a znovu
Činoherní klub uvedl v režii Šimona Dominika inscenaci hry britské dramatičky Niny Raine s názvem Konsent. Dominik hru, původně vzniklou pro nejmenší scénu londýnského Národního divadla, sám přeložil.
Kritika /
Popelka skromná jen navenek
K Prokofjevově baletní tvorbě máme nadstandardní vztah. Jeho balet Romeo a Julie měl v roce 1938 v Brně dokonce světovou premiéru, některá další díla se k nám dostávala krátce po světové premiéře.
Kritika /
Deprese za zvuků tání ledovce
Je vědecky prokázáno, že „boom depresí“ paradoxně nastává na jaře. A právě v tomto období A studio Rubín v koprodukci se zapsaným spolkem Kolonie přišlo s novou inscenací s výstižným názvem Propast, která zkoumá vazbu mezi enviromentálním žalem a zmíněnou duševní poruchou.
Kritika /
Sami v latexu
Neuhýbavá zpráva o vlastním milostném životě i „nouzovém stavu“ současného světa se českému spisovateli s pseudonymem Elsa Aids vešla do malého stostránkového sešitku, který před třemi lety vydalo nakladatelství Fra. V divadelní podobě teď jeho novelu Přípravy na všechno uvedl divadelní spolek Masopust v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí...
Kritika /
Přehlídka promarněných možností
Hudební divadlo Karlín (HDK) zcela nepochybně disponuje přehršlí prostředků nezbytných k tomu, aby ve skromném domácím panteonu žánrového kumštu zaujímalo vůdčí pozici.
Rozhovor /
Arthur Nauzyciel: Pravdu nepřeslechnete v žádném jazyce na světě
Povídali jsme si v režisérově pracovně, v Národním divadle v bretaňském Rennes, jehož je uměleckým ředitelem, po francouzské premiéře inscenace Rej, která vznikla v koprodukci s Národním divadlem v Praze. Stalo se tak uprostřed Festivalu TNB, jenž představil mnoho umělců z celého světa a soustředil se na téma sdílení a předávání. Sdílet,...
Kontext /
Podpora kultury 1990–2023
Nejde mi o vyvolání sporu s konkrétními lidmi – chtěl bych jen poukázat na systém, který úzké skupině lidí umožnil, aby se v Praze, respektive v České republice, zmocnili možnosti rozhodovat o svých konkurentech a o veřejných prostředcích určených na celou českou kulturu. Dotacemi, o kterých rozhodují, je zcela zničen volný trh, narušeno svobodné...
Kontext /
Skončila brněnská válka o Redutu?
Pokus vnutit do budovy Reduty k dlouhodobě naplánovanému programu Národního divadla ještě provoz Divadla Bolka Polívky brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) na své facebookové stránce 12. dubna odvolala.
Přelety nad kukaččími hnízdy světa
Na rozdíl od hrané tvorby dosahují české celovečerní dokumentární filmy většinou nadprůměrných kvalit. Lze to říct i o těch nejnovějších. Zajít na některý z nich do kina je sázkou na jistotu, a zdaleka ne jen kvůli jejich informační hodnotě. Velké covidové nic Vít Klusák, autor s výrazným rukopisem (např. Český (Pokračování textu…)
Hystorye duchownj v způsob tragedie sepsané
Od poloviny 16. století začaly vznikat na českém území biblické hry: česky, německy nebo i latinsky. Některé původní, některé převzaté – ať už převedené z němčiny či latiny, nebo z cizích předloh adaptované.
Kristina Norman: Nejplodnější je kombinovat rozličná média
Estonka Kristina Norman (*1979) je ženou mnoha profesí: výtvarnicí, vizuální umělkyní, režisérkou a performerkou. V Čechách se poprvé představila v rámci projektu Where Is My Home v roce 2014 v DOX. Tentokrát zahajovala Bazaar Festival sólovou performancí Lighter Than Woman, kterou vytvořila na stáži v italském Santarcangelu v roce 2019 a následně s ní...
Světoví artisti na scéně Prozatímního divadla
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VII)
Burza /
Dnes k večeru
Dnes k večeru jsem měl mít rande.
Romain Rolland: Hra o lásce a smrti
(režie Alfréd Radok, premiéra 15. října 1964, Komorní divadlo Praha / MDP)
Zemřeli
Tomáš Němeček (15. 3. 1935 Říčany u Prahy – 6. 4. 2023 Praha) Dlouholetý sólista Baletu Národního divadla a po skončení kariéry inspektor hlediště. Halina Paseková (10. 4. 1944 Krakov, Polsko – 6. 4. 2023 Český Těšín) Dlouholetá herečka Polské scény Těšínského divadla, s níž byla spjata od roku 1960. (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. května
Marčík Vítězslav, loutkoherec (1. 5. 1963) △ Matějů Zbyněk, skladatel (1. 5. 1958) △ Ročkova Ivana, operní zpěvačka (1. 5. 1958) △ Hák Václav, herec (2. 5. 1943) △ Koníček Milan, herec (2. 5. 1933) △ Bronec Stanislav, operní pěvec (3. 5. 1933) △ Fuchs Jiří, sólista opery (3. 5. (Pokračování textu…)
Roztáhnout křídla a letět (XII)
Na jaře 2002 nás festival v Besançonu požádal, abychom se stejným týmem, s jakým jsme tam uvedli Couperinovy Leçons de Ténèbres (Lekce z temnot), o nichž jste si mohli přečíst v minulém díle, tedy se souborem XVII-21 Musique des Lumières Jeana-Christopha Frische a s naší společností, připravili novou inscenaci.
Marie Laudová-Hořicová píše Jindřichu Vodákovi (1927).
Dopis poslala slavná herečka (1869–1931) vlivnému divadelnímu kritikovi (1867–1940), který až do odchodu do penze (1928) působil na Ministerstvu školství a národní osvěty jako ministerský rada pro oblast divadla a literatury. Shodou okolností pisatelka v té době ministerstvu předložila návrh reformy výuky herectví. (Pokračování textu…)
Rok česko-ukrajinské divadelní fronty
Válka, kterou 24. února 2022 rozpoutalo Putinovo imperiální Rusko barbarským vpádem na území svobodné Ukrajiny, otřásla celou civilizovanou Evropou. Vzápětí následující příval ukrajinských běženců prověřil její lidskost a akceschopnost.
Došlo do redakce
Longital: Dočista / Utterly (CD Slnko Records, 49:25 min.).