Obsah Divadelních novin 8/2014
Kritický žebříček 8/2014
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Richard Erml Zdeněk Hořínek Vladimír Hulec Radmila Hrdinová Vladimír Just Jan Kerbr Marcela Magdová Martin Macháček Kateřina Rathouská Jana Soprová Ladislav Vrchovský Michal Zahálka Divadlo v Dlouhé, (Pokračování textu…)
Kritika /
V domě smutku slunce vyjít nemůže
Tato kniha nepatří na vánoční stůl v žádném křesťanském domě, psalo se v úvodníku norských novin Morgenbladet o nové hře Henrika Ibsena Gegangere, jež vyšla tiskem v roce 1881. Patří však Přízraky (také přeloženy jako Strašidla nebo Příšery) na česká jeviště v roce 2014?
Příloha /
Plzeň 2015
Evropské hlavní město vrcholné akrobacie, napětí, úžasu, humoru, poetiky... prostě nového cirkusu (a kultury) – část II.
Kritika /
Vzorec civilizace
Prostor je v inscenaci minimalizován na několik předmětů, které vykonávají funkci sloužící herecké akci, pohybu a umístění herců. Vlevo je zvýšený výstupek přikrytý červenou látkou, jenž je postelí či pohovkou, uprostřed vybíhá ze stěny do středu jeviště plocha, jež je někdy stolem v bistru, někdy v bytě. Vpravo jsou pak jediné dveře,...
Kritika /
Smrt pamětníků
David Jařab se po pěti letech vrátil k pražskému rodákovi Johanesi Urzidilovi, spisovateli z okruhu pražských německy píšících autorů. Tehdy na půdě domovského Divadla Komedie úspěšně zinscenoval Urzidilovu povídku Weisenstein, nyní v prostoru Nové scény uvádí pod názvem Kvartýr povídku Poslední zvonění.
Kritika /
Staré dobré poetické
Federico García Lorca se prakticky nehraje, a bývalo tomu jinak, když se pěstovalo poetické divadlo odvozené výrazně z meziválečné avantgardy. Také v inscenaci Yermy (známé jako Pláňka) v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích jsou znatelné inspirace poetickým divadlem E. F. Buriana, jenže režisér Jiří Heřman samozřejmě uplatňuje i své ryze...
Kritika /
Veselá opera pro celou rodinu
Těsnohlídkova povídka, napsaná pro Lidové noviny k Lolkovým obrázkům, se na první pohled jeví jako roztomilá drobnokresba, Janáček v ní však odkryl obraz vlastní životní situace, který ho možná přiměl složit operu podle novinového seriálu: stárnoucí muž se snaží kompenzovat zmařené manželství spíše fantazijním než reálným vztahem k...
Kritika /
Soudě dle soudce to bude krátký proces
Nová inscenace ředitele Divadla na Vinohradech Tomáše Töpfera zapadá do koncepce velkolepé měšťanské činohry, ve které tvoří divadlo k obrazu svému, podle vlastního vkusu. Pokud má ovšem jeho nejnovější inscenace vypovídat o vkusu místních divadelníků, není to příliš pozitivní svědectví.
Rozhovor /
Martin Zahálka: Hysteričtí lidé mi jsou směšní
Došlo k tomu ve vlaku na cestě z vojny, onu euforickou náladu si snad dokáže představit i nevoják. Protivný průvodčí nás odmítal pustit do prázdného vagónu, ulička našlapaná a rozhulákaná, najednou vidím, jak průvodčí narůstá do výšky, ajzenboňáckou čepici sraženou. Optický klam jsem pochopil vzápětí: vysoký blonďák vzal průvodčího v...
Kontext /
Když zpívajícím komikům kraloval advokát
Jiří Šlitr nebyl u nás první ani jediný, kdo zcela bezrezonančním hlasem státního úředníka přiměl své posluchače přinejmenším k úsměvu, spíš ale k osvobozujícímu řehotu.
Kontext /
Neztrácím naději – Za Karlem Krausem
Nenápadný, vždy jakoby skryt za mohutnou postavou „svého“ režiséra Otomara Krejči. Přesto byla jeho divadelní stopa nesmazatelná a jeho kritika současného divadla a přemýšlení o smyslu umění v lecčems inspirativní, současně však konfliktní s převládajícím myšlením.
Roald van Oosten: Vrátit textu nevinnost
Roald van Oosten (1969) je populární holandský muzikant a skladatel. Před pár lety začal kombinovat koncertní činnost se spoluprací s různými divadly. Náhoda tomu chtěla, že jeho hudba zaujala dramatika Martina Crimpa natolik, že mu nabídl, aby vytvořil původní písně k jeho nové hře V Republice Štěstí. Právě tuto hru uvedlo v lednu Divadlo Letí a...
Za humny je klasika
Není kam v Česku zajít na dva klasiky opery 20. století. Richard Strauss se za poslední čtvrtstoletí hrál toliko sedmkrát jevištně a dvakrát koncertně, Dmitrij Šostakovič jen jednou, byť nastudování Lady Macbeth Mcenského újezdu dirigenta Františka Preislera ml. a režiséra Davida Radoka v Národním divadle v Praze lze považovat za kongeniální! Ještě...
Burza /
Just píše Rejžkovi
Zarazila mě Tvá věta o dvouhlavém vedení Lidových novin (šéf a šéfredaktor) a že Ti chybí už jen umělecký šéf (ten tam snad zaplaťbánbu ještě je, je to J. P. a vede pořád asi nejlepší deníkovou kulturní rubriku, nebo už ne?). A taky že Ti chybí šéf baletu (ten tam fakt schází, to máš recht, těžko ho může svými piruetami nahradit Jana...
Burza /
Burza /
Ceny Thálie za rok 2013
Činohra Ženský výkon: Tereza Vilišová (role Amy ve hře Daniela C. Jacksona Můj romantický příběh, Divadlo Petra Bezruče, Ostrava) Mužský výkon: Petr Mikeska (role Paula Verlaina ve hře Christophera Hamptona Úplné zatmění, Městské divadlo Mladá Boleslav) Opera Ženský výkon: Jana Šrejma Kačírková (titulní role v opeře Gaetana Donizettiho Anna...
Burza /
Thálie po roce (Alternativní sloupek)
Co se týká všelijakých divadelních cen, výročních anket a podobných pro umělce podstatných a pro běžný lid zbytných akcí, rok uteče velice rychle. Ani se nenadáte a v případě Thálií opět sedíte v Národním divadle a opět posloucháte ostrovtipné moderování Antonína Procházky.
Burza /
3SES3
Určitě jste vy samy seděly v nějaké porotě na divadelní či literární cenu anebo přinejmenším dobře znáte někoho, kdo se na rozhodování podílel. Myslíte si, že tyto poroty či komise mají schopnost vyhledat prokazatelnou kvalitu, anebo jde spíše jen o kompromisní součet vkusu jednotlivých porotců?
Burza /
Burza /
IDU 2014: Prostor pro divadlo
Institut umění – Divadelní ústav (IDU) dnes představil během výroční tiskové konference 25. 3. plánované aktivity na rok 2014. Program a projekty doprovázející Rok české hudby, prezentaci českého divadla a hudby v zahraničí na veletrzích umění (APAP, CINARS, Tanzmesse, Firra Tarrega, MIDEM, WOMEX), připravované výstavy, jejichž vrcholem bude pro...
Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem III
Měla bych se ještě zmínit, proč se Dalcroze po válce už neujal vedení v institutu, pro něho v Hellerau postaveném, v němž dosáhl největších úspěchů u návštěvníků z celého světa. Na začátku války totiž podepsal listinu proti bombardování francouzských katedrál, a byl proto z Německa vyhoštěn. Do smrti pak už nikdy nevstoupil na německou...
Burza /
Příloha /
Rekapitulace událostí, jež vedly k zániku Činoherního divadla Ústí nad Labem o. p. s.
Nabízíme přehled událostí konce loňského a začátku tohoto roku, jež vedly k definitivnímu konci existence Činoherního divadla Ústí nad Labem jako příspěvkové organizace, a tedy pravděpodobně i konci jedné historické epochy českého divadla.
Dětské oběti postmoderní době
Jsou-li rodiče otroky falešného mediálního obrazu světa, co jiného může z jejich dětí vyrůst než další generace jeho konzumentů? Absolventský film Show! Bohdana Bláhovce o dětech vyrůstajících v atmosféře honby za úspěchem podává svědectví o celkovém zpitomění naší společnosti.
Zápisník Jana Kerbra (No. 6)
Pověz, kde se láska skrývá... O rozhlasové verzi inscenace Jana Nebeského Kabaret Shakespeare, již v úterý premiérově odvysílala stanice ČRo Vltava.
Výzvy PQ 2015
Jste umělec, učitel či student na umělecké škole? Máte jedinečnou možnost přihlásit svůj projekt na Pražské Quadriennale 2015, které se bude konat od 18. do 28. června 2015 v historickém centru Prahy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 51/1)
Krev byla všude. Tryskala i z bílé obrubně manéže... Mudrování festivalová aneb SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2014 v Brně první část
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 51/2)
Masopust, masopust, jen mě holka neopusť! Až se mně srdce sevřelo... Mudrování festivalová aneb SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2014 v Brně, část druhá.
Zprávy /
Rekonstrukce nás nezastaví
Rekonstrukce historické budovy Městského divadla Kladno stále pokračuje a termín jejího dokončení se opět oddálil. Městské divadlo Kladno tak bude muset i nadále hrát v Divadle Lampion.
Zrozeno z mýtů a představ
V Galerii AMU, kde právě probíhá Ztracená výstava, na níž participují i studenti katedry scénografie, byla v pondělí 14. dubna pokřtěna obrazová česko-anglická publikace lapidárně nazvaná Divadelní kostým a upřesněná podtitulem Absolventi „Tröstrovy katedry“ scénografie DAMU.
Novinky z Národního muzea (No. 7)
Divadelní oddělení Národního muzea zpřístupňuje badatelské veřejnosti další dva zpracované přírůstky. Jde o pozůstalost významné představitelky českého výrazového tance Miry Holzbachové a pozůstalost slavného herce Ladislava Peška.
Tip na květen – Lars Norén: 70
Přehlídka Lars Norén: 70, připomínající jubileum švédského dramatika, se bude konat ve dnech 5. - 7. května 2014.
Shakespearovské slavnosti v Českém rozhlase
Český rozhlas, stanice Vltava dala dnes na svůj web 5+1 inscenací her Williama Shakespeara. Budou zdarma k dispozici pro on-line poslech po dobu dvou týdnů.
Jen tak cestou z divadla (No. 7)
Linka chvějivého napětí se vypjala mezi mnou a herci, proudila v neviditelných množinách drobných molekul... Byla jsem a žila v tom zvláštním dění. Zázrak!... O produkci Cru souboru Fet a Mà v pražské Akropoli a Golemovi na Štvanici.
Sbohem!
Nekrolog za Pata a Mata, kteří se pletou do věcí, kterým nerozumějí aneb Nepřijmout klíče od zavřeného divadla.
Kritika /
Nezkrocené kafkovské balábile
Režisér Jiří Ondra Kafkův Ortel ve vinohradském divadle D21 zkrotit nedokázal.
Zprávy /
Plnoletá Flora
Ve čtvrtek 15. května opět ožije jedna z nejvýznamnějších tuzemských divadelních přehlídek - Divadelní Flora. Stane se tak již poosmnácté a festivaloví návštěvníci se mohou těšit na šest desítek produkcí v jedenácti dnech. Festival se koná ve dnech 15. - 25. května 2014 v Olomouci.
Byla Antigona sokolkou?
Nová inscenace DOK.TRIN nazvaná Antigone vzletem sokolím je především dokumentárním divadlem. Nesmírně působivým a dojemným.
Dědova mísa
Bylo nečekané a překvapivé, že „listopadový uragan“ smete i Hrabalovo dílo, že dotud oblíbený a čtený básník se tak rychle zařadí mezi klasiky, kteří jsou vydávaní zřídka a v malých nákladech. V zahraničí ho nepřestali vydávat, obliby došel třeba v Itálii, Francii, ve Španělsku. Brzy nás pak překvapilo, že velký zájem o Bohumila Hrabala...
Být idiotem, nebýt idiotem, nebýt
Když jsem v roce 2006 před českého čtenáře předstoupil se svým prvním literárním dílkem, bylo mi čerstvě devětadvacet let, a fakt, že moje první knížka vyšla právě v téhle mé životní fázi, nebyla náhoda, o to méně rezultát nějaké logické souslednosti (autor vyspěl – vytvořil – vydal), nýbrž dobře promyšlený volní akt: roky jsem...