Obsah Divadelních novin 8/2015
Kritika /
Adolf Eichmann u výslechu v Ostravě
Den předtím, než jsem navštívil v Aréně Slyšení, jsem na ARD „eins“ večer sledoval debatu k výročí konce války, na rámcové téma Němci vrahové / Němci oběti?. Zaujal mě tam svými radikálními, ke spoluobčanům nelichotivými názory starší muž jménem Niklas Frank.
Kritika /
Hippie Švejk
Dalším dílem z cyklu projektů Smějící se bestie, jejž Husa na provázku započala loni v červnu, je inscenace Mein Švejk. Autor scénáře Miroslav Oščatka spojil Haškovy proslulé i Vaňkovy méně známé příběhy o ikonickém vojínu Švejkovi a vytvořil z nich zcela nový obraz. V režii Jana Antonína Pitínského ožívá Švejk zbrusu nový, současný....
Kritika /
Samá řepa…
Tedy pokud to, co se kutálí po jevišti Národního divadla, na němž se hraje opera Modesta Petroviče Musorgského Boris Godunov, je řepa. Psalo a mluvilo se také o kamenech, bochnících chleba – malému careviči slouží ty bulvy k počítání na „sčotu“, jako těžítka na mapě a tak.
Kritika /
Odjinud i od nás
Divadlo v Dlouhé má renomé solidní kamenné scény s široce otevřenou dramaturgií, ve které mohou docela dobře koexistovat kabarety, divácky vstřícné komedie, inscenace současných textů, zmodernizovaná klasika a také tituly, které směřují k základním lidským otázkám. Klímova Lidská tragikomedie není hra snadno zaškatulkovatelná, slučuje několik...
Kritika /
Ladislav Klíma to odbrzdil?
Kolem Lidské tragikomedie se na adrese nadivadlo.cz rozvinula diskuse, která se netýká jen této inscenace pražského Divadla v Dlouhé, nýbrž scény jako takové. Určitým mužům – konkrétně Vladimíru Mikulkovi, Jakubu Škorpilovi a Martinu J. Švejdovi – jako kdyby s Dlouhou došla trpělivost a nejspíš více než kdy jindy uvažují o dramaturgii dvojice...
Kritika /
Muč mě jemně
Nejpozoruhodnější na Mučedníkovi v HaDivadle je text. Mayenburg dokázal vyhmátnout živý, hluboký rozpor naší současnosti, který znervózňuje a zřejmě nás bude dostihovat čím dál víc. Titulní postava, dospívající Benjamin, vyžaduje doslovné uplatňování všech biblických přikázání a autor z jeho úst nechává zaznít uhrančivě drastickou...
Kritika /
Z jiného úhlu pohledu
V plzeňské Alfě si občas rádi dělají legraci z rodinného stříbra spjatého se západočeskou metropolí. Tak například v Peřinově Otesánkovi zbaštilo nenasytné monstrum stadion Viktorky i s úspěšnými fotbalisty a nakonec taky divadlo s publikem. V novince Spadla klec aneb První případ poručíka Vitáska osvědčeného tvůrčího tandemu Tomáš...
Kritika /
Pozor, pohádka!
Mami, už tam budem? – tahle věta by určitě obsadila jednu z čelných míst v hitparádě únavných dětských otázek, a právě tak Jiří Jelínek pojmenoval svou novou autorskou inscenaci pro divadlo Minor. Autopohádky s podtitulem Pro malé autisty a velké nemotory vycházejí z osvědčených postupů, které dobře známe ze všech (Pokračování textu…)
Rozhovor /
Sylvie Krupanská: Chtěla jsem být v televizi jako Janžurová
Hereckou dráhu Sylvie Krupanské v Divadle Petra Bezruče sleduji od začátku. Považuji ji za proměnlivou, nepřehlédnutelnou a na jevišti často dominantní herečku. Taková byla jako Olga v Evženu Oněginovi, Kateřina ve Větrné Hůrce, Roxana v Cyranovi i Julie v inscenaci 1984. S její zatím poslední rolí – mateřskou – přišlo i zklidnění a něžnost
Kontext /
Eliščina ztráta aneb Příběh Fidlovačky
Ohlášené zavření Divadla na Fidlovačce vyvolalo diskuse, komentáře a taky emoce – především ze strany herečky Elišky Balzerové, ředitelky a většinové majitelky společnosti s ručením omezeným, která tuto scénu provozuje.
Kontext /
Volali sme ho Maroš
Ak mám písať o Martinovi Porubjakovi, volali sme ho Maroš, musím začať šesťdesiatymi rokmi. Už sa nepamätám, či sme študovali na Vysokej škole múzických umení spolu, v tom istom čase, ale asi nie, lebo ja som končil v šesťdesiatom druhom a ktovie či Martin v tom čase na VŠMU už vtedy bol.
Kontext /
Byl dvojdomý…
S Martinem Porubjakem jsem se poprvé setkal na dálku: někdy v roce 1965 mi jako jednadvacetiletý poslal do Hosta do domu prózu. Odboráři bratislavské organizace „hovnocucáčov“ si v ní ostře stěžovali na negativní vliv západního filmu Sladký život a domáhali se, aby byl zakázán. Negativně prý zapůsobil na morálku jejich člena, „na dôvažok aj...
Kontext /
Maroš dvojdomý
Zemřel prof. Martin Porubjak (18. 5. 1944 Bratislava – 27. 3. 2015 Brno). Teatrolog, dramaturg, dramatik, režisér, překladatel, scenárista. Působil na Slovensku i v Česku, byl přirozenou autoritou odbornou, morální i politickou pro část generace, která začínala v nadějeplných šedesátých letech, prožila normalizační kocovinu, pokusila se nastavit nové...
Pieter de Buysser: Jsem transformatador
Vlámský umělec a filosof Pieter de Buysser (*1972) se vrací do pražské Archy pravidelně a rád. Je to jedno z míst, kde začal vystupovat jako performer. Poprvé se tu představil před čtyřmi lety, kdy spolu s kanadským performerem Jacobem Wrenem uvedl představení Antologie optimismu (An Anthology of Optimism).
Hlodavci na kolotoči podle Kafky
Šestnáctiletý Karel Rossmann, kterého svedla služebná, je rodiči za trest odeslán do Ameriky. Svobodná země netušených možností? Naivní mladík si díky bohatému a vlivnému strýčkovi Jakobovi chvíli užívá života na výsluní, ale brzy naráží na tvrdou realitu – je odkopnut, zneužíván, ponižován, ba zotročen.
Všechno je jinak aneb Pieter de Buysser dvakrát v Arše
V Pálení knih vystupoval na scéně sám. Jeho performance balancovala na hraně mezi filosofem, klaunem a neživou-nemrtvou Schrödingerovou kočkou, z jejíhož pohledu zvláštní příběh sledujeme.
Burza /
Burza /
Burza /
3LO3
Ceny Divadelních novin, Ceny kritiky (dříve Radokovy), Ceny Thálie, Ceny Opery Plus, Ceny České taneční platformy, Pocty …příští vlny/next wave… Mají ceny a oceňování umělců nějaký smysl? Jaký?
Burza /
Došlo do redakce
Arnošt Goldflam: O nepotřebných věcech (CD, ČRo/Radioservis, 2014, 62:38 min.) Našel jsem ve sklepě krabici po tatovi a na ní bylo jeho rukou napsáno Staré nepotřebné hadry. A uvnitř opravdu nebylo nic jiného, i když jsem tam čekal skrytý poklad. A to mě přivedlo na myšlenku napsat pohádky O nepotřebných (Pokračování textu…)
Burza /
Brněnský Olymp (No. 1)
Včera začal 25. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Zahajovacím představením byly Tři sestry z Gruzie.
Brněnský Olymp (No. 4)
V pátek 17. dubna představil hlavní program festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2015 celkem čtyři inscenace, a to z Rakouska, Polska, Maďarska a Litvy.
Brněnský Olymp (No. 3)
Třetí den zahájilo švýcarské představení Kniha ukradených tváří, druhým bylo Chladné dítě ruské Akademie umění státního divadla v Petrohradu a třetí bylo představení Manningová studentů Královské konzervatoře z Glasgow.
Brněnský Olymp (No. 2)
Den druhý - Praha představila Erekci srdce, studenti z Lodže Kámen, Bratislava přivezla projekt Talk to me, domácí uvedli inscenaci Absolutní štěstí mouchy aneb Poslední mystifikace Salvadora Dalí.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 99)
Z císařské metropole Vídně přijela do provinčního Brna tlupa hladových komediantů i se svým slovutným impresáriem Emanuelem Schikanederem. Psal se rok 1807. Snad... Aneb Mudrování nad novotvarem studentů muzikálu Pa-papapa-pa-pa v brněnském Divadle na Orlí.
Tip na tento týden: Tanec ve filmu
Od 23. do 25. dubna bude v pražském kině Lucerna k vidění unikátní kolekce desítek filmů dance for camera a tanečních dokumentů z celého světa – od několikaminutových po celovečerní snímky.
Unavené múzy
V Národním divadle byly 28. března uděleny Ceny Thálie za rok 2014. Dvaadvacátý ročník již podesáté moderoval dramatik, režisér a herec Antonín Procházka. A diváci se opět dočkali několika jeho mouder a neotřelých metafor, hned na úvod například zaznělo: Múzy jsou nehmotné bytosti, které lehce poletují nad umělci. Tu a (Pokračování...
Kritika /
Švejk úplně jiný a zcela konvenční
Na inscenaci ohlášenou jako Mein Švejk jsem šel do Husy na provázku v očekávání, že to bude Švejk režiséra Jana Antonína Pitínského a dramatizátora Miroslava Oščatky, nikoli Haškův. Proč ne? Němčina v názvu mě pohnula k úvaze, zda nepůjde o „německý“ pohled na českého dobrého vojáka, samozřejmě ironicky pojatý a zaměřený proti...
Kritický žebříček 8/2015 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Pavla Bergmannová Lenka Dombrovská Vladimír Hulec Tereza Hýsková Vladimír Just Jan Kerbr Marcela Magdová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Ladislav Vrchovský Michal Zahálka Komorní scéna Aréna, Ostrava – (Pokračování textu…)
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 100)
Dobrý principál musí umět všechno, proto je principál aneb Mudrování nad Koňskou operou v Radosti.
Zápisník Jana Kerbra (No. 10)
O lehce intelektuální prče Šoky dvoučlenného spolku bývalých absolventů VOŠH v pražské Michli Formela z. s. aneb Šokován jsem nebyl.
Kritika /
Normální lidé v podivném bytě
Bytové divadlo je dnes poměrně zavedenou záležitostí. Na nový divadelní projekt divadla Puls musíte sice přijít do (na dnešní poměry) normálního divadla, jeho děj se však zato odehrává v tzv. bytové restauraci. Inscenaci WTF podle scénáře Natálie Kocábové zrežíroval Jiří Hajdyla.
Brněnský Olymp (No. 5)
Sobota 18. 4. 2015, den pátý a poslední. Ulice Brna se s přicházejícím víkendem vyprázdnily, udělala se zima, a když jsem se kolem jedné odpoledne loudala přes centrum, potkávala jsem místo divadelníků spíš účastníky Brněnského půlmaratonu. Přesto byla večer udělena divadelní ocenění...
Kritika /
Realita a virtuálno v garáži
Unikátní projekt Jana Mocka Play Underground, který logicky navazuje na Haters uvedené v říjnu loňského roku na festivalu …příští vlna/next wave…, máte ještě pořád možnost absolvovat, a to do dnešních cca devíti hodin večer.
Dialog s vražedkyněmi
Divadlo Komedie do programu sezony 2014/15 zařazuje mimořádnou premiéru. Od dubna zkouší inscenaci s názvem Zločiny.ženy.doc, která vzniká podle hry Varvary Fajer.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 9)
Úvaha Vladimira B. č.3: Aspekty herectví, možnosti hereckého rozvoje ( ? Nekončící hledání vnitřního prožívání ? )
Tip na květen: Divadelní Flora
Od 8. do 17. května bude v Olomouci na jedenácti městských scénách probíhat již 19. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora.
Kritické teze Josefa Hermana: Jeníček a Mařenka v přidružené Státní opeře
Pochybuji, že obstarožními kýčovitými prostředky vyprávěná už dneska trochu infantilní pohádka přitáhne do hlediště současné děti, co hrají na tabletu bojovky a leccos ví o ošklivostech současného světa.
Novinky z Národního muzea (No. 8)
Akce Merchandising českých a moravských divadel trvá aneb Jeden vánoční nápad a jak to bylo dál.