Obsah Divadelních novin 9/2019
Bohuslav Martinů: Julietta aneb Snář
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, dirigent Jakub Klecker, režie SKUTR, premiéra 11. dubna 2019. Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským – aneb režijní duo SKUTR – vytvořili další z originálních operních kreací. Opět neprosazovali sami sebe ani nesloužili skladateli, jenom přečetli hudbou vyprávěný surrealistický příběh o hledání dívky v...
Matěj Kašík: Máme poměrně velké ambice
s ředitelem Divadla Šumperk
Odpovědnost
Když si člověk ze střípků uložených v paměti konstruuje svůj životní příběh, je jeho pravdivostí, jeho otevřeností nebo vyzněním odpovědný sám sobě. Víme, že často tuto odpovědnost neunese, vyváří si příběh vylepšený, nebo dokonce falešný a buď pod tlakem svého svědomí, nebo pod tlakem vnějším ho musí třeba několikrát za...
Opavu navštívila paní Yvonne Kálmán
Nejmladší dcera legendárního skladatele Emmericha Kálmána přijela na derniéru jeho poslední operety Arizona Lady 14. dubna 2019. Noblesní dáma sleduje inscenace operet svého otce po celém světě a teprve druhé evropské uvedení operety Arizona Lady (po světové premiéře v Bernu v roce 1954) v Opavě pochválila. Jako by s ní (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 9/2019 – SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2019
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Martina Pecková Černá Jan Grulich Otto Kauppinen Jan Kerbr Petr KlariN Klár Tatjana Lazorčáková Luboš Mareček Jaroslav Tuček Vít Závodský Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, Krakov, Polsko: My (Pokračování textu…)
Těch divadelních cen je nějak moc…
Věta, že divadelních cen je nějak moc, zaznívá s železnou pravidelností na všech tiskovkách věnovaných této tematice. Naposledy na setkání k novým podobám Cen Thálie v pražské Viole. A přitom je to jen tvrdošíjně šířená iluze. Celostátní každoroční oborová ocenění (s výjimkou cen Ministerstva kultury ČR, jež se netýkají jen...
Kritika /
Okouzlení pozorovatelé situací
To jsou podle mého Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským. Sotva by jim v roce 2004, kdy – mám-li dobré informace – začínali, někdo prorokoval, že počínaje hned Donem Giovannim a hned pro Stavovské divadlo v roce 2012 začnou pravidelně režírovat operu. Julietta aneb Snář Bohuslava Martinů v Ostravě je už jejich čtvrtou operní inscenací, a to si tu...
Kritika /
Divadlo, které se nebojí být bezelstné
Nezávislý divadelní soubor 6-16 působí na české scéně již třetím rokem. Jeho poetika je vlastně modelovým příkladem chudého divadla. S minimálními prostředky, kočováním po různých divadelních i nedivadelních prostorách, s pár herci a kvalitními neokoukanými texty otevírají neotřelý dialog s publikem bez ambice naplnit velké sály.
Kritika /
Po šachovnici k živé a mrtvé vodě
Nedávno uplynulo osmdesát let od brněnské světové premiéry Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Za tu dobu se u nás stal evergreenem. Nová ústecká premiéra je už 34. českým nastudováním. Připravila ho Marika Hanušová, někdejší přední sólistka Šmokova Pražského komorního baletu. Po dvou jednoaktových baletech Carmen a Peer Gynt se poprvé pustila do...
Kritika /
Nejen mé potíže s Lízinkou
Zdramatizovat Katyni, svůj neznámější a do mnoha evropských jazyků přeložený román, Pavla Kohouta napadlo po zhlédnutí její jevištní verze v Profidivadle, studentské amatérské scéně brněnské Fakulty informatiky. Vlastní divadelní adaptaci psal pro Divadlo na Vinohradech, jež je – s vynucenou normalizační přestávkou – dramatikovou domovskou...
Kritika /
Maryša (mlčí) ve zlaté kleci
Maryša (mlčí) uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích je po Stroupežnického Našich furiantech další „velkou klasikou“, po které soubor působící ve Venuši ve Švehlovce sáhl. A ani tentokrát s ní nenakládá s ostychem.
Kritika /
Láska a nenávist v muzeu věčnosti
Hra Tankreda Dorsta Fernando Krapp mi napsal dopis inspirovaná španělskou novelou z počátku dvacátého století byla poprvé uvedena v roce 1992 v Akademietheater ve Vídni a ještě na sklonku téhož roku měla českou premiéru v divadle Labyrint, dnešním Švandově divadle, v režii Petra Lébla.
Faidra z Brna, Romulus z Grazu a Oidipús z Filipín
Inspirativní mezinárodní studentský festival Setkání/ Encounter, který se v Brně konal letos již po devětadvacáté, nabídl v hlavním programu jedenáct inscenací.
Kritika /
Marný boj věšáků na bikiny
Petra Hůlová svou zatím poslední prózou Stručné dějiny Hnutí a její následnou dramatizací pro Městská divadla pražská v koprodukci se Státními divadly v Norimberku a Stuttgartu dokázala dvě věci.
Kontext /
Divadlo s přídomkem NÁRODNÍ…
Už si připadám trapně, skoro jako Cato st. končící jakoukoli svou veřejnou řeč tvrzením, že Karthago musí být zničeno. Pokaždé když přijde řeč na Národní divadlo, opakuji, že jeho otevření mělo a má pro mne ráz temné osudovosti. Musím své „Karthago“ zopakovat i tentokrát jako východisko, bez něhož se neobejdu.
Dobrodružství intimních poznání – Fenomenologie novodobých partnerství
Producentka a současná pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková (nar. 1982) se poprvé představuje jako režisérka. Ve svém časosběrném dokumentu Manželské etudy: Nová generace pokračuje v impozantním díle své matky, režisérky Heleny Třeštíkové (nar. 1949), která se stejně koncipovaným svědectvím věnuje celý život.
Proč dávám přednost tělu?
Ke stodvacátému výročí narození Etienna Decrouxe (1898–1991) vydalo nakladatelství JAMU pod názvem Slova o mimu knihu jeho sebraných statí Paroles sur le mime jako vůbec první kompletní překlad této mezi světovými odborníky známé publikace. Otec moderního mimu či gramatik moderní pantomimy, Francouz Etienne Decroux (1898–1991) vybudoval v průběhu...
Den jako v operetním snu!
Do Slezského divadla v Opavě přijela 14. dubna paní Yvonne Kálmán, nejmladší dcera skladatele Emmericha Kálmána, na derniéru poslední operety svého slavného otce Arizona Lady, kterou jsem přeložil a dlouhá léta ji chtěl vidět na českém jevišti. Bylo mi proto dopřáno sejít se s noblesní dámou, s níž přijeli její (Pokračování textu…)
Městské divadlo v Mostě
Ve „starém“ Mostě stálo secesní divadlo, vybudované podle návrhu architekta Alexandra Grafa v letech 1910–1911. Těžba hnědého uhlí však historické město, včetně divadla, v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století srovnala se zemí. Nový Most – vzorové hornické město – měl dostat moderní divadelní budovu se špičkovou...
Když…
Slovo když je vždycky, téměř vždycky, špatnej začátek. To podmiňování je skoro podminování – všeho.
Burza /
Připomenutí
Manifesty a prohlášení Každá společnost se vymezuje manifesty, programy, symbolickými činy. Je to s odstupem let roztodivné čtení. V Manifestu českých spisovatelů určeném poselstvu na Říšské radě 17. května 1917 čteme: Obracíme se k vám, pánové, ve veliké době našeho národního života, v době, za niž všichni budeme odpovídat celým...
Zemřeli
PAVEL BROŽKA (17. 2. 1951 Chrást u Chrudimi – 30. 3. 2019 České Budějovice) Loutkář, zakladatel Divadla Viďadlo. ZUZANA SKALNÍKOVÁ (20. 6. 1949 Přerov – 12. 4. 2019 Praha) Herečka a dabérka, která propůjčila hlas postavě Mufa ve Studiu Kamarád. BIBI ANDERSSON (11. 11. 1935 Stockholm, Švédsko – 14. 4. (Pokračování textu…)
Jednou větou
Laureátkou Ceny Marka Ravenhilla se stala Martina Kinská, autorka hry a zároveň režisérka inscenace Agent tzv. společenský, kterou od listopadu 2018 uvádí skupina Testis ve Studiu Švandova divadla. Třiatřicátý ročník festivalu Kopřiva, na němž se představila řada souborů z celé republiky, proběhl ve dnech 26. a 27. dubna 2019 v (Pokračování...
Výročí 16.−31. května
Kopecká Jana, tanečnice (16. 5. 1939) △ Schneider Antonín, choreograf (16. 5. 1954) △ Jelénková Yvona, herečka (16. 5. 1969) △ Lapešová Aranka, herečka (17. 5. 1944) △ Korn Jiří, zpěvák (17. 5. 1949) △ Vlček Oldřich, herec (18. 5. 1939) △ Vrabcová Daniela, sólistka baletu (18. 5. 1954) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Kladno – od všeho kousek
Městské divadlo Kladno vyhlásilo dramaturgický plán na novou, 105. sezonu a zdá se, že se rozhodlo uspokojit opravdu velmi různorodé publikum. V říjnu vystartuje se svérázným humorem kultovní britské skupiny, muzikálem Monty Python’s Spamalot v režii Jiřího Š. Hájka, v další – sezonní – premiéře se do Kladna vrátí někdejší (Pokračování...
Došlo do redakce
Filip Topol: Nebe je zatažený 3CD Indies Scope 2019, 73:01 / 79:16 / 45:12 min. Záznam dvou sólových koncertů předčasně zesnulého rockera a básníka Filipa Topola (1965–2013), známého především jako vedoucího a zpěváka skupiny Psí vojáci. Zpěvák, pianista a autor většiny písní a textů této skupiny byl však v podstatě (Pokračování...
Příliš krátké životy (IX)
Březen 1979 byl dalším mezníkem v našem společném životě. K prvnímu dni tohoto měsíce jsme se rozhodli, že se budeme naplno věnovat naší vlastní divadelní práci. Nika dala výpověď ve Volkstheateru. Já jsem ukončil svá studia na vídeňské univerzitě.
Příloha /
Divadelní svět Brno
Příloha Divadelních novin 9/2019 – Divadelní svět Brno (Pokračování textu…)
Co jsme si nadrobili
Autor textu datovaného 7. dubnem 2019 a podivně nazvaného Kulturní manifest: Manifest kultury uveden není. Jen prvních čtrnáct signatářů v čele s dokumentaristkou Olgou Sommerovou, z oblasti divadla Břetislav Rychlík, Arnošt Goldflam a Bára Štěpánová. Na internetu se dalo vyhledat, že aktivita je spjata se „studentským listem pro seniory“ Babylon,...
Čas naplněný na tři životy
Milovala přírodu, šumění lesa i vln v oceánu, sběr borůvek i hub. A také milovala své děti.
Země odvážných divadelníků
Chcete-li poznat současné africké divadlo a zažít něco unikátního, vyrazte příští rok do západoafrické Burkiny Faso. Na podzim 2020 se v hlavním městě Ouagadougou uskuteční jedenáctý ročník bienále Récréâtrales.
Lenka Vagnerová: Řád a systém v přírodě je zázrak
Lenka Vagnerová, žena mnoha múzických profesí – choreografka, taneční pedagožka, režisérka a tanečnice. Čerstvá maminka...