Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 9/2020

    Streamované čtení pandemického zeitstücku Pavla Kohouta

    28. dubna 2020 diskutujte

    Koronavirovou pandemii lze nahlížet i jako podhoubí pro dramatické situace. Mnoho rodin uvěznila na neurčito mezi čtyřmi stěnami příbytků, kde se ponorkové nemoci málokdo ubrání, některým jedincům naopak zákaz vycházení odepřel komfort komunikace z očí do očí. Právě tyto vedlejší, vpravdě dramaticky nosné symptomy nemoci COVID-19 inspirovaly...

    David Cysař: Rekonstruovali jsme vilu i rodinnou historii

    Rozhovor s majiteli pražské Winternitzovy vily

    Léto bez festivalů

    Léto bez festivalů
    28. dubna 2020 diskutujte

    Už dnes je v podstatě jasné, že léto 2020 se do kulturní historie zapíše jako „bezfestivalové“. I když organizátoři se s tímto faktem neradi smiřují a někteří stále ještě bojují za zachování alespoň zlomkového tvaru festivalu.

    Metamorfózy

    28. dubna 2020 diskutujte

    Nehraje se, neučí se. Pod rouškou usebrání – se medituje… Bilbo! To je strašný! Ty jsi pořád stejnej! Jako by byla dnes hanba zůstávat podobný nejen vzhledem, ale i myslí. Přitom není pěkné najít po letech známou mýtinu, známý potůček, remízek? NE! Vše musí podléhat změně, musí být jinak. Pak (Pokračování textu…)

    Kritický žebříček 9/2020 – balet 2019/2020

    Kritický žebříček 9/2020 – balet 2019/2020
    28. dubna 2020 diskutujte

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Lucie Hayashi Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Daniel Wiesner Národní divadlo, Praha – Ch. Spuck: Leonce a Lena 3 5 2,5 (Pokračování textu…)

    Nerozumím…

    Nerozumím…
    28. dubna 2020 diskutujte

    Česká televize zavedla nový kanál ČT3. Pro seniory, aby doma v karanténě zavzpomínali na normalizační časy, kdy byli mladí…

    Staré dobré divadlo malých forem (Nad tvorbou Kočovného divadla Ad Hoc)

    28. dubna 2020 diskutujte

    Kočovné divadlo Ad Hoc v současnosti patří k nejzajímavějším autorským uskupením na poli amatérského divadla. A nejen toho.

    Groteska & moralita Lenky Vagnerové

    28. dubna 2020 diskutujte

    Choreografka Lenka Vagnerová se při tvorbě nespoléhá na šťastnou náhodu. Její díla vznikají z výstižných formulací naléhavých otázek, které klade sobě a světu. Otázek často zraňujících. Ta poslední, jež se stala tématem inscenace Panoptikum, uváděné v Komedii, je právě toho druhu.

    Pravá, nebo falešná slza?

    28. dubna 2020 diskutujte

    Shodou okolností jsem v Divadelních novinách 6/2020 recenzoval inscenaci Činoherního studia Ústí nad Labem Funny Games, v níž si dva navenek slušní a hyperkorektní mladíci krutě pohrávají s tříčlennou rodinou v uzavřeném prostoru jedné chaty, až její členy nakonec povraždí.

    Divadla v karanténě (III)

    28. dubna 2020 diskutujte

    Studio Hrdinů, Praha Jan Horák + Magdalena Zelenková Nepodlehnout strachu Nadpisem stávající situace je velká nejistota. Nejistotu ale nechceme brát jako něco nezbytně negativního. Volného času teď máme víc, než jsme si kdy mysleli, že můžeme chtít, protože jsme ho vždy chtěli co nejvíce vyplnit tvůrčí prací. Tenhle čas můžeme (Pokračování...

    Nela Boudová: Leni mi pohltila duši

    28. dubna 2020 diskutujte

    Své životní i herecké zkušenosti dnes Nela Boudová uplatňuje především v Divadle v Řeznické, kde ztvárňuje dvě velké kontroverzní umělkyně, herečku Tallulah Bankhead a filmovou režisérku Leni Riefenstahl. Přiznává ovšem, že stejně jako tyto dramatické role má ráda komedie, ve kterých hraje v Komorním divadle Kalich nebo v Činoherním klubu....

    Koronavirus jako příležitost aneb Mluvme o systémových problémech ve financování kultury

    28. dubna 2020 diskutujte

    Spolu s hotelovými a restauračními provozy patří živé umění mezi nejohroženější segmenty služeb. Zatímco hotely a restaurace se s uvolňováním karanténních opatření začnou vracet k životu a mnohé provozy pouze zredukovaly provoz, výkonní umělci přišli o práci nejméně do září.

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    28. dubna 2020 diskutujte

    Jakub Noha: Box 8CD Indies Scope, 8CD, celkový čas 580:11 min. Téměř deset hodin nahrávek písničkáře, který je po celý svůj život – co se týká věhlasu a popularity – v zákrytu za generací Šafránu nebo i za svým kolegou a souputníkem Oldřichem Janotou, je sousto, jímž není snadné se (Pokračování textu…)

    Hrané lahůdky z Netflixu

    28. dubna 2020 diskutujte

    V letošní oscarové ruletě měla několik kandidátů na ocenění úspěšná streamovací a producentská firma Netflix. Do klání o Ceny Akademie vstupoval s deseti nominacemi Scorseseho nejnovější opus Irčan, vyšel však naprázdno. Šest nominací mělo drama Manželská historie, jež jednu pozlacenou sošku vyhrálo.

    Kořeny se zapřít nedají

    28. dubna 2020 diskutujte

    Nakladatelství Větrné mlýny vydalo ve spolupráci s JAMU knihu Břetislava Rychlíka Sestup ke kořenům (s podtitulem Divadlo jako hledání jedinečnosti lidské identity). Jde vlastně o jeho rozšířenou habilitační práci z roku 2014, k níž přiřadil ještě dvě položky.

    Dopředu a zpět, tam a zpět, neustále aneb Přelet nad divadelním Polskem v době předkoronavirové

    28. dubna 2020 diskutujte

    Jak jsem psal ve svém minulém příspěvku do Divadelních novin 3/2020, byl jsem v ještě předkoronavirové době několikrát v Polsku a pilně navštěvoval tamní inscenace. Projel jsem třemi městy – Krakovem, Varšavou a Wrocławí (Vratislaví) – a ze svého „soukromého“ divadelního festivalu jsem připravil následující reportáž.

    Můžeme být čímkoli – Mezinárodní online divadelní festival

    28. dubna 2020 diskutujte

    Britský divadelní portál TheTheatreTimes.com pořádá ve dnech 15. dubna – 15. května Druhý mezinárodní online divadelní festival (International Online Theatre Festival). V současné době je to snad jediná možnost, jak takovou mezinárodní akci uskutečnit.

    Eva Suková

    28. dubna 2020 diskutujte

    Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času

    Ke karanténám věcně

    Vratislav Brabenec
    28. dubna 2020 diskutujte

    Ministerstvo pohřebnictví vyhlásilo mimořádné slevy ve službách a pro rodiny s nižšími příjmy (tedy pro většinu) služby bezplatné.

    Jednou větou

    Jednou větou
    28. dubna 2020 diskutujte

    V reakci na absenci živého divadla je na nejrůznějších webech a Facebooku k vidění mnoho rozmanitých, tu více tu méně vtipných původních dramatických i literárních pokusů – například Činoherní klub uvádí na mall.tv vizionářský nekonečný divadelní seriál Ondřeje Sokola pod názvem Velmi křehké větve, který se odehrává kdesi v hlubokých...

    Zemřeli

    Zemřeli
    28. dubna 2020 diskutujte

    Gabriel Gössel (17. 11. 1943 Praha – 5. 4. 2020 Praha) Překladatel z angličtiny, sběratel zvukových nahrávek a starých zvukových přístrojů. Artemio Benki (21. 4. 1966 Paříž, Francie – 15. 4. 2020 Paříž, Francie) Režisér dokumentárních filmů, producent, herec a novinář, od roku 1992 žijící v Praze. Bruce Myers (1942 (Pokračování textu…)

    Burza /

    Stoletý taťulda

    Stoletý taťulda
    28. dubna 2020 diskutujte

    Mám doma tři Spejbly je písnička, kterou herec a zpěvák Igor Orozovič složil speciálně pro křest alba ke 100. výročí narození/vyřezání legendární postavičky Hurvínkova taťuldy. Křest se nakonec musel odehrát na dálku, ale díky tomu si záznam písničky ve stylu humoru Cabaretu Calembour můžete kdykoli pustit doma. A můžete se (Pokračování...

    Burza /

    Bude 90. Jiráskův Hronov?

    Bude 90. Jiráskův Hronov?
    28. dubna 2020 diskutujte

    S upřesněním formy Hronova čekáme na průběh a rozhodnutí jednotlivých celostátních přehlídek. Stanovili jsme si nějaké krizové scénáře, podle kterých budeme postupovat. Podle toho, jak se bude situace vyvíjet. Jediné, na čem jsme se shodli, je to, že Jiráskův Hronov prostě proběhnout musí. Dali jsme si termín přelom dubna a (Pokračování...

    Burza /

    Když prostě musíš

    Když prostě musíš
    28. dubna 2020 diskutujte

    Streamový mikrokabaret s názvem Podkroví live v královéhradeckém Klicperově divadle: co večer, to jiná tvář souboru, co večer, to jiná poetika, co večer, to premiéra. Facebooková. Celý projekt vznikl tak trochu „na koleně“. Bez velkolepých uměleckých nebo snad komerčních ambicí. S jedinou snahou – potěšit své publikum. Prostě vídat se,...

    Nesouřadné vzpomínky (IX)

    28. dubna 2020 a diskutujte

    Zážitky se míhají jako filmové flashbacky, vynoří se ze zapomnění a vzápětí mizejí. Stojíme s Petrem Skoumalem před premiérou S úsměvem idiota v úzké chodbě.

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    28. dubna 2020 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Kulturu nezastavíš!

    28. dubna 2020 2 komentářů

    Soubor Cirku La Putyka patřil k prvním skupinám, které se v době pandemie představily v online prostoru. Na začátku dubna uvedli další projekt pod názvem #kulturunezastavis. Artisté společně s hudebníky vyjeli do ulic Prahy… Proč? Vysvětlují to ve svém manifestu: My umělci potřebujeme publikum. Jsme na něm závislí, emočně i (Pokračování...

    Městský dům Přerov

    28. dubna 2020 1 komentář

    Centrum kulturního života v Přerově píše svou historii od roku 1897... Aneb Do divadla zadním vchodem.

    Anton Pavlovič Čechov: Hry

    28. dubna 2020 diskutujte

    Ten pocit asi známe všichni. Něco čtete a najednou si uvědomíte – ano, takhle to je, takhle to vnímám taky, takhle bych to napsal, kdybych to uměl.

    Kulturní virokracie

    V preambuli zákona o ministerstvu kultury je této instituci svěřena nejen péče o umění, kulturní výchovu či památky, církve a literaturu, ale také o výrobu a obchod v oblasti kultury.

    Africký syndrom životodárnosti

    28. dubna 2020 1 komentář

    V těchto dnech zjitřených emocí a obav z budoucnosti kultury myslím hlavně na své kolegy v Africe.



    Obsah,