Obsah Divadelních novin 9/2022
Zase o ministerských grantech
Od dob racionalistů a osvícenců se ve střední Evropě považuje divadlo za společensky užitečné, a proto hodné veřejné podpory. Zjednodušeně řečeno stát, kraj či město ze svých rozpočtů rovnou zřizují nebo podporují divadla.
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna
Janáčkova opera Brno, hudební nastudování Pavel Šnajdr, režie Miroslav Krobot, premiéra v Janáčkově divadle 13. dubna 2022.
Martin Baxa: Některé obory zkrátka požadovaly navýšení rozpočtu na úkor jiných oborů
S ministrem kultury o grantové podpoře festivalů
Pohyblivý cíl
Vážení, posílám ještě jednou písničkový text, tedy poezii. Pevně doufám, že do příštího termínu už válka skončí ruským debaklem a já se budu moci vrátit k psaní fejetonů jako dřív. Zatím by mi to moc nešlo. Všechna nová slova mi připadají nicotná a zbytečná, ale tohle už jsem napsal před (Pokračování textu…)
Vymodlené dítě
Program festivalů byl takové vymodlené dítě. Léta se upozorňovalo na skutečnost, že v grantovém systému není možné realizovat opravdu velký festival.
Kritický žebříček – Praha, Ústí nad Labem, Brno
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Jan Grulich Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá (Pokračování textu…)
Americké putování Dvořáka a Sládka
Výstava v Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami představuje pobyt Dvořáka a Josefa Václava Sládka v Americe. Umělci se setkali právě na zámku hraběte Kounice ve Vysoké. Mladý Sládek zahájil dobrodružnou americkou cestu v roce 1868, živil se, jak se dalo, studoval život Indiánů, Afroameričanů a krajanů a do (Pokračování textu…)
Kritika /
Čas Čapkovy Matky
Když minulou sezonu činohra brněnského Národního divadla ohlásila, že v příštím roce hodlá nastudovat slavné Čapkovo drama Matka, po dlouhých sedmatřiceti letech teprve potřetí, příliš jsem nejásal.
Děti na tahu v Dlouhé
Divadlo v Dlouhé si s mladým publikem rozumí. Dvakrát ročně jsou pak děti v jeho hledišti vyloženě na tahu. A to v souvislosti se dvěma zavedenými festivaly – Dítě v Dlouhé a 13+. Právě skončil 24. ročník prvně jmenovaného. Dramaturgyně festivalu Karola Štěpánová sestavila program pestrý co do stylů, žánrů, témat i věkových stupňů, na...
Kritika /
Jó, višně zrály!
Skutečnost, že tuzemské, zejména oblastní měšťanské scény dlouhodobě postrádají dramaturgickou odvahu, je jednou z nezpochybnitelných bolestí aktuálního českého divadelnictví.
Kritika /
Co je v módě v semaforském Novgorodě
Po několika odkladech způsobených covidem a naposledy počátkem Putinovy války vůči Ukrajině uvádí Semafor Nižní Novgorod – lehce upravenou variaci svého původního muzikálu poprvé premiérovaného v roce 1992.
Kritika /
Léčba strachu v břiše velryby
Po Nanukovi, poetické vánoční inscenaci o osamělosti, jež získala na festivalu Mateřinka 2021 cenu za hudbu (Ivo Sedláček) a za herecký výkon (Kateřina Císařová v roli roztomile tesknícího ledního medvěda), se týž tvůrčí tým pod vedením režisérky Anny Klimešové přesunul z malé scény na velkou a v Minoru představil inscenaci na téma strachu...
Kritika /
To se dalo čekat
Pražské Divadlo pod Palmovkou se zapojilo do mezinárodního programu Kreativní Evropy Face to Faith a díky tomu vznikla inscenace Romeo&Julie2022, kterou nastudoval rumunský režisér Alin Neguţoiu, zároveň autor textu.
Rozhovor /
Hana Strejčková: Fascinují mě vyloučené lokality
Paměťový proces se skládá z fází vštěpování, uchování, reprodukce a zapomínání. Popularizátorka reminiscenčního divadla Hana Strejčková je zkoumá se zaujetím alchymistky. Se skupinou FysioART, jíž je spoluzakladatelkou a uměleckou vedoucí, oživuje orální historii, dává jí nový tvar a přivádí ji do stigmatizovaných míst.
Kontext /
Ruský bizár
Koronavirová pandemie a lockdowny přinesly do divadelního prostředí nové výzvy a – vlastně celkem logicky – nabídly divadelním režisérům šanci vyzkoušet si jinou formu práce a jejího záznamu. Jinými slovy propojit divadlo s digitálním prostorem. O rozhlasových zpracováních a podcastech bylo v Divadelních novinách již psáno hodně. Nedávno se ale...
Kontext /
Solitér v moři vizuality
Milanu Knížákovi (1940) nelze upřít jednu věc – je rozpoznatelný. V malbě, objektech, ve všem, do čeho vložil své výtvarné vidění, myšlení a vnímání světa. Někteří hovoří o stylu Knížák, jiní o fenoménu. Obdivován i nenáviděn, vysmíván.
Kontext /
Zakletý svět Františčina dramaťáku
Františka chodí do divadelního kroužku v maloměstě, kde se jinak nic neděje. Navštěvuje základku, má kamarádky ze sídliště, mezi rodiči se odehrává krize, do které nevidí, bratr s poruchou autistického spektra je problematický spojenec.
Asja Vološina: Útok na Ukrajinu mi vypálil srdce
Milovala jsem svou zemi do 24. února 2022 a snažila se sebe i ji omlouvat. Ale dnešní Rusko je zemí vrahů. Žádné odstíny už nejsou, napsala na svém facebookovém profilu Asja Vološina, která patří k nejvýraznějším ruským dramatikům současnosti. Její hry byly uváděny na divadelních scénách po celém Rusku i (Pokračování textu…)
Burza /
Budiž světlo žárové (VIII) Počátky elektrického osvětlení v divadle
Očekávání vkládaná do První mezinárodní elektrotechnické výstavy v Paříži jsou velká, jak se dočteme v Berliner Zeitung z 30. července 1881: Budoucnost patří elektřině, a pára, která byla neomezeným vládcem na poli techniky, se stává jejím prostým přisluhovačem.
Andrea Zatloukalová
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času
Došlo do redakce
Jan Lukeš: Vykašlat se na to! Galén, 104 stran Podtitul této útlé knihy zní Podivuhodný příběh věčného začátečníka Vladimíra Valenty. Její text již vyšel v Divadelních novinách č. 16–22/2004. Jde o rozsáhlé interview, které autor připravil v roce 1997 a ve kterém zachytil životní osudy a myšlenkový svět herce – (Pokračování...
Maják
Možná je to dýl než dvacet let… Poslouchal jsem v Kanadě rádio. Zrovna nadšeně oznamovali, že všechny majáky v B. C. jsou už obsluhovaný automatama. Zesmutněl jsem víc než obvykle a zasnil se… Proč nemůže člověk pobývat na ostrůvku s majákem. Spousta lidí by se o to porvala s větší (Pokračování textu…)
Stefano Mancuso, Alessandra Viola: Vnímavá zeleň
Citlivost a inteligence rostlinného světa (Malvern, 2018)
Zemřeli
Josef Alois Náhlovský (15. 12. 1949 Lom u Mostu – 7. 4. 2022 Ústí nad Labem) Herec, moderátor a bavič, hudebník, pedagog a spisovatel. Dagmar Felixová (8. 3. 1930 Praha – 9. 4. 2022 Hradec Králové) Divadelní a rozhlasová herečka, dlouholetá členka Klicperova divadla v Hradci Králové. Michel Bouquet (6. (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. května
Hoffmeister Martin, režisér (16. 5. 1947) △ Páchová Věra, sólistka opery (16. 5. 1952) △ Vetchý Ondřej, herec (16. 5. 1962) △ Víšek Martin, scénický výtvarník (16. 5. 1952) △ Hlaďová Irena, sólistka baletu (17. 5. 1947) △ Staněk František, režisér (17. 5. 1967) △ Knappová Božena, loutkoherečka (18. 5. (Pokračování textu…)
Burza /
Zajděte si někdy k Císařově lípě
Profesor Jan Císař odešel 14. dubna 2021, a protože se s ním na pohřbu 22. dubna ve 14 hodin kvůli covidu nesměli rozloučit zdaleka všichni, kdo by rádi, zasadili Máša Nováková a Kristián Kubák (Tygr v tísni) v čase pohřbu Císařovu lípu u vily Štvanice. Sázeli také Tomáš Žižka, René (Pokračování textu…)
Burza /
Laureáti Cen Jantar
Ceny po páté udělil Moravskoslezský kraj a internetový deník pro kulturu a umění Ostravan.cz na galavečeru 25. dubna v Multifunkční aule Gong v Ostravě-Vítkovicích. Laureáti v kategorii činoherní divadlo Markéta Matulová za roli Věry Špinarové v inscenaci Divadla Petra Bezruče Špinarka. Norbert Lichý za roli Fjodora Karamazova v inscenaci Divadla...
O Vinohradech kdysi královských (XVIII)
Po festivalu ve Vídni jsme se rozešli s rozpačitými pocity a smutnou představou, že Černé divadlo je uzavřená kapitola.
Ema Destinnová píše své sestře Jindřišce – Henriettě, hraběnce Freyové (1918)
Ema Destinnová (1878–1930) odesílala dopisy své mladší sestře Jindřišce Freyové (1879–1945) nejčastěji ze svého „tuscula“, zámku ve Stráži pod Nežárkou, který zakoupila v roce 1914. Psala vtipně a se smyslem pro (sebe)ironii o svém úsilí zámek zařídit podle svého vkusu, o drobných životních strastech a radostech, ale také o cenzuře...
Jiří Bilbo Reidinger: O hudbě, křehkosti…
Je jaro. Navzdory všemu, co se kolem nás děje, příroda rozkvétá. I já se snažím o očistu věcí svých. Zbavuji knihy nasátého prachu. Jejich žebroví je ho plné.
Divadelní tržiště v Pobřeží slonoviny
K festivalům, které by neměl minout žádný divadelní kosmopolita, patří Marché des Arts du Spectacle d’Abidjan (MASA) – velkolepý trh s živým uměním, jenž každé dva roky rozproudí Abidžan v Pobřeží slonoviny.