Obsah Divadelních novin 9/2024
Idea non grata
Už málokdo si vzpomene, jak usilovně a intenzivně na té formulaci pracoval tým odborníků na popud tehdejšího ředitele Národního divadla Ondřeje Černého. A sotva si dnes někdo uvědomí, že ty čtyři věty jsou zatím – a doufám, že už naposledy – pokusem formulovat tzv. ideu Národního divadla.
Divadlo Husa na provázku, Brno – Petr Erbes, Boris Jedinák a kol.: Reality
(v rámci přehlídky Provázek v Praze, 19. dubna 2024, Archa+)
Jan Klusák: Nejen o seismografech duše
Rozhovor s jubilujícím skladatelem
Proč jde filmař do divadla
Když ale jde divadelník na film, tak vidí něco úplně jiného než já. Pokud se o filmu vyjádří, stává se, že mu nerozumím.
Ondřej Novotný: Filoktétés. Last minute
(úryvek ze scénáře) Jako bych je pořád viděl, říká Filoktétés, jako by se ukrývali kolem, pořád jsou se mnou moji kamarádi. Zrádci! Něco mi tají, myslí si Filoktétés. Podezřívá mě. Přešlapuju, přenáším váhu, rukama kolem sebe vytvářím kruh. Snažím se vypadat smutně. Lžu, lžu, ale už se mi ani nechce (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – Premiéry, Provázek v Praze
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Vladimír Hulec Radmila Hrdinová Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Jiří P. Kříž Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soukupová Vojtěch Voska Petra Zachatá (Pokračování textu…)
Děkujeme!
V předminulém čísle jsem psala glosu o tom, že divadelní soubor Maso Krůtí, kterého jsem produkční, nedostal na rok 2024 celoroční grant od Ministerstva kultury.
42 vteřin umění v metru!
Happening Eskalátor kultury připravila iniciativa #kulturunezastavis ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy na čtvrtek 4. dubna ve stanici metra Florenc. Cestující zde při jízdě na eskalátorech směrem nahoru či dolů viděli uprostřed na stojících schodech vystoupení smyčcového tria, operního duetu či taneční performance, přečetli si povídku...
Kritika /
Dlouhá 2.0 a její nová Cesta
Divadlo v Dlouhé, renomovanou pražskou scénu, čekají snad nejpodstatnější změny za bezmála třicet let jeho existence. Režisérka Hana Burešová, která stojí v čele divadla od jeho založení v roce 1996, skončí se závěrem příští sezony. Od té následující, tedy 2025/2026, bude uměleckým šéfem režisér Ivan Buraj, jenž se i s dramaturgyní...
Kritika /
Mýtus snese všechno
Mýtus je vyprávění zachycující lidskou zkušenost v podobě příběhu. Způsob, jakým jeho základní kostru předáme, může měnit jeho význam. Mění ho i společenský, historický a politický rámec, v němž jej vyprávíme, a postoj, který k příběhu zaujímáme.
Kritika /
Krásný, ale plochý svět
Městská divadla pražská uvedla v české premiéře dramatizaci slavného sci-fi románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět (česky též Konec civilizace). Britský autor v něm představil svou vizi dystopické budoucnosti. Zkonstruoval společnost striktně hierarchizovanou pomocí genového inženýrství, ovládanou technologiemi a také masovou konzumací drogy...
Kritika /
Zůstaly po nich dopisy. Co zbude po nás?
Beata Parkanová nejprve vstoupila na scénu jako autorka knih převážně pro děti. V roce 2015 absolvovala katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU, o tři roky později debutovala nejen jako scenáristka, ale i režisérka celovečerního filmu Chvilky.
Kritika /
Když se chlapík zamiluje do kozy…
Soukromé Divadlo Bez zábradlí, aktuálně spravované již druhou generací umělecké dynastie Heřmánků, pokračuje v progresivním dramaturgickém odklonu od letitých komediálních, mnohdy až bulvárních jistot směrem k modernímu činohernímu repertoáru.
Kritika /
Sladký život bez luxusu
V inscenacích tanečního souboru Dekkadancers zpočátku dominovaly humor a nadsázka, od nichž se pomalu upouštělo a od roku 2015, kdy skupina začala fungovat jako nezávislé taneční těleso nejen s tanečníky Baletu Národního divadla v Praze, se výrazně rozšířil i dramaturgický záběr.
Rozhovor /
Lukáš Pečenka: Hry často vnímám přes písně
Po pětadvaceti letech u divadla, které strávil zejména v Divadle Na Fidlovačce, vstoupil v loňské sezoně do svého prvního angažmá v Městském divadle Kladno. Tam před časem nastudoval jednu ze svých zatím nejvýraznějších rolí, milionáře Phillipa upoutaného na invalidní vozík v dramatizaci francouzského filmového hitu Nedotknutelní. Stále častěji...
PER BOYE HANSEN: Pokud přestanete riskovat, opera zemře
Na začátku dubna skončil čtyřletý projekt Národního divadla nazvaný Musica non grata, prezentující tvorbu skladatelů, kteří byli důležití pro hudební život meziválečného Československa a od třicátých let 20. století pronásledováni nacistickým režimem z důvodů náboženských, politických či rasových.
Bez nutností vyslovit nevyřčené
Unavený hledáním stop Kafky na tematické výstavě KAFKAesque v pražské Galerii DOX jsem se šel podívat do třípatrové věže této galerie na výstavu Kamily Ženaté Všechno jako na počátku světa.
Zázraky životů
Od června 2002 se na stanici ČRo Vltava vysílá pořad Osudy založený na vzpomínkách osobností ze světa kultury a umění, a to buď vyprávěných, anebo čtených hereckými profesionály. Za víc než dvě desetiletí pořad přinesl životní příběhy více než šesti set tvůrců, z toho se jich přes čtyři sta bezprostředně účastnilo natáčení s...
Dialogy o stavu nejen slovenského národa
Komu se smějete… sami sobě se smějete. Ona notoricky známá Gogolova věta se hodí i jako výstižná charakteristika nejnovější inscenace Slovenského národního divadla (SND) v Bratislavě, v níž režisér a scénograf Dušan D. Pařízek se svým uměleckým týmem vměstnal do rozvolněných stěn své příznačné krychle vlastní adaptaci poetické knihy Pes...
Špinar a Preissová v SND
Zatímco na politické úrovni česko-slovenské vztahy chladnou (viz nedávné pozastavení mezivládních konzultací ze strany ČR jako odpověď na některé proruské kroky Ficovy vlády), kulturní výměna jen kvete. Dokazuje to také repertoár Studia Slovenského národního divadla, které už přes tři roky úspěšně reprízuje Preissové Její pastorkyňu a v...
Evropská Maria Hirschberg-Pospischil, nebo jen Mařenka Pospíšilová?
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XXIX)
Došlo do redakce
Jiří Dědeček: Poťouchlosti 2 CD, Galén, 69:28 + 78:01 min. Zahraju vám několik písní provokativních, ve kterých vás chci urazit… říká v jedné promluvě mezi svými písněmi skladatel, kytarista, básník a zpěvák Jiří Dědeček. Jde o nahrávky dvou jeho úplných koncertů z druhé poloviny osmdesátých let – v pražské Petynce (Pokračování...
William Shakespeare: Richard III.
(režie David Drábek, premiéra 20. října 2012, derniéra 13. května 2022, Klicperovo divadlo Hradec Králové)
Výročí 16.−31. května
Beránková Alena, překladatelka a dramaturgyně (16. 5. 1954) △ Jelénková Yvona, herečka (16. 5. 1969) △ Schneider Antonín, choreograf (16. 5. 1954) △ Tetourová Ivana, konferenciérka (16. 5. 1954) △ Korn Jiří, zpěvák (17. 5. 1949) △ Lapešová Aranka, herečka (17. 5. 1944) △ Slováčková Natalie, herečka (17. 5. 1974) (Pokračování textu…)
Novinář kischovského rodu
S Alešem Fuchsem jsem se poprvé potkal v Repertoáru malé scény, kde jsem chvíli pracoval jako redaktor. Časopis sdílel jednu místnost a jednoho šéfredaktora s Amatérskou scénou, do níž Aleš pilně přispíval svými průhledy do divadelního světa.
Zemřeli
Jana Vrabcová (28. 6. 1971 Ostrov nad Ohří – 31. 3. 2024 Praha) Korepetitorka Baletu Národního divadla v Praze. Aleš Fuchs (11. 5. 1932 Kroměříž – 12. 4. 2024 Praha) Divadelní a filmový publicista, spisovatel, scenárista, dramatik a knižní nakladatel, v letech 1987–1990 šéfredaktor čtvrtletníku Dramatické umění. V roce 1993 (Pokračování...
Kritika /
Zaseknuti v Pokojíčku
Činohra Národního divadla Brno se rozhodla v divadle Reduta s odstupem třiceti let inscenovat hru Pokojíček (1993) od Jana Antonína Pitínského. Režii čtvrtého dramatu ikonického divadelníka svěřila jeho dceři Anně Davidové, která v pozici umělecké šéfové (nyní s mateřskou odstávkou) formuje tvář nedalekého Divadla Husa na provázku.