Obsah Divadelních novin 9/2013
Kritika /
Příběh kluka z Dlouhé ulice
Deník Pavla Juráčka jako existenciální jevištní drama
Kritika /
Vinnetou aneb O čem muži sní
Petr Kolečko napsal drama cti v kulisách Divokého západu a nazval je Vinnetou. Chlápek, kterému z rodinného života zůstaly jen holé zdi, pár knížek v banánové krabici a houpací kůň, v něm řeší své morální dilema za asistence slavných hrdinů Karla Maye. Respektive jejich fantomů, kteří se mu vynořují ze vzpomínek na profláknuté filmy...
Kritika /
Natankovaní hoši od Kowalskich
Nad scénou se vznáší prohnuté elektrické vedení, pod ním je z prkýnek stlučený náznak interiéru příbytku rodiny Kowalskich, připomínající spíše farmářský čeledník z O myších a lidech než jižanské nouzové obydlí.
Kritika /
Nemystický a nevzrušivý Čapek
Arnošt Goldflam se při tvorbě poslední inscenace Věštkyně, vraždy a jasnovidci inspiroval Čapkovými Povídkami z jedné a druhé kapsy.
Kritika /
Jako dlaždiči
Čtyři obkladači, kteří pracují u soukromníka, si hodlají přilepšit krádeží, a to tak, že paletu s dlaždicemi, na které jaksi „není dodák“, chtějí odcizit a prodat. Vtip zápletky hořké komedie Owena McCaffertyho Práskni do bot však spočívá v tom, že nezávisle na sobě se na akci domluví dva a dva.
Kritika /
Obchod se sentimentem
Autor dramatizace a zároveň režisér inscenace Jan Jirků se nesnažil zachytit mnohovrstevnatost románu, nýbrž zdůraznit především jednu linii – osudovou lásku, která se dotýká několika ústředních postav: babičky v jejich vzpomínkách, Viktorky ve vesnické mytologii, Kristly a komtesy Hortenzie v reálném čase vyprávění. Zdařile semknutý...
Kritika /
Bílé kamélie pro pána
Brněnský Buranteatr dokázal zatím vždy překvapit. Řada jeho inscenací přímo fascinuje svým úsporným a zároveň velice účinným provedením, při němž úspěšnost sděleného poslání stála a padala především s výraznými výkony herců. Relativní chudoba scénických prostředků nejen cti netratila, ale dokázala tyto výkony nenápadně, leč o to...
Kritika /
Je to k smíchu nebo k pláči?
Muzikál Zorro pochází z dílny Johna Camerona, který na základě románu Isabel Allendeové Zorro: legenda začíná (2005) šikovně využil populární postavy a písničky Gipsy Kings ke komerčně docela úspěšnému podniku: v londýnském Garrick Theatre se dílo hrálo od 2. července 2008 sice jen tři čtvrtě roku, proměnil jen jednu z nominací na Laurence...
Kontext /
Kontext /
Jediná pravda je ta, která bolí
Přísné informační embargo a podezřelé mlčení před premiérou opery Cosi fan tutte, nevídané pro jakoukoliv jinou produkci Královské opery v Madridu, působilo jako červený hadr pro všechny příznivce kultovního filmaře Michaela Hanekeho, netradičně v úloze operního režiséra.
Černé sázky Wima Vandekeybuse
Nemůže-li divadlo k divákovi, musí divák k divadlu, řekli si zřejmě v pražské Arše a začátkem tohoto roku zahájili sérii autobusových výjezdů svých diváků do proslulé drážďanské čtvrti Hellerau a jejího modernistického divadla na představení, jež nejsou možná – ať z technických či především finančních důvodů – dovézt do Prahy.
Milo, draho, provozně a free aneb Předjarní putování operní Evropou
V evropských operách vždycky obdržíte čerstvé zboží. Hrají inscenaci jen krátce po premiéře a po čase ji znovu přestudují, často s novým obsazením. Ne jako u nás, kdy se často bez oprašovací zkoušky hraje někdy i letitá inscenace jednou za měsíc ve dvojí až trojí alternaci (co kdyby někdo onemocněl, že), takže pěvec si roli zazpívá jednou...
Burza /
Burza /
Vzpomínky Matěje Kuře IV
Když jsem tam přišel, vyfasoval jsem dva záskoky a Evald Schorm mě pak obsadil do Hrabalovy Příliš hlučné samoty. Pro mě bylo Zábradlí už od školy vysněné divadlo, ale postupně mě přestalo zajímat: nedali hrát, a to je pro herce smrt.
Burza /
Zprávy /
Tip na příští týden – Budějovický Majáles
Desátým ročníkem Budějovického Majálesu město ožije mezi 6. a 11. květnem. Letošní ročník je rekordně rozsáhlý – program nabízí celkem 162 akcí na 32 scénách.
Zprávy /
Večírek nezávislého divadla
Divadlo Letí ve spolupráci s Katedrou produkce DAMU zvou na pracovní setkání Večírek nezávislého divadla, které se uskuteční v neděli 12. května od 19:30 v Divadle DISK. Ambicí setkání zástupců pražské nezávislé divadelní scény je zmapování a definování jejích potřeb a návrhů případných řešení.
Zprávy /
Tip na výlet – Spettatori ve Vodňanech!
Švýcarský soubor Spettatori přijíždí do České republiky s novou inscenací MATRIMONIO. Diváci mohou představení zhlédnout v kulturním domě ve Vodňanech 10. května od 20.00 hod.
Zprávy /
Cesta je důležitější než cíl – Zlomvaz 2013
Dvacátý ročník divadelního festivalu vysokých uměleckých škol z České republiky, Slovenska a Polska se bude konat ve dnech 8. – 11. května.
Jiří Valenta: Poslední partie Ivana M. Jirouse
Příběh dosud nezvěřejněné poslední fotografie Ivana M. Jirouse při poslední jeho šachové partii.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 2)
Představení pro děti i Fucking Generation - taková byla propršená neděle v Olomouci.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 1)
Ve čtvrtek 9. května začal v Olomouci 17. ročník Divadelní Flory, v pátek se pak v Moravském divadle konalo oficiální zahájení aneb Několik vět o prvních dnech festivalu. Zahajujeme denní zpravodajství.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 0)
Olomoucké publikum se ve dnech 9. – 20. května dočká již 17. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní Flora. Na i-DN budeme ve spolupráci s festivalovým zpravodajem přinášet aktuální reflexe.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 13/1)
Mudrování nad mezinárodním studentským festivalem Setkání/Encounter aneb Divadlo na mnoho způsobů. Díl první.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 3)
Pondělní festivalový den měl pomalý rozjezd, ale v cíli bylo tolik energie, že by se dala krájet a po kouskách prodávat do zásoby na horší časy.
Zprávy /
Spitfire festival s krevetami
V Paláci Akropolis se ve dnech 12. - 15. května 2013 koná festival, který představí tvorbu skupiny Spitfire Company a spřátelených umělců.
Bude Vojna
Režisérka Jaroslava Šiktancová a choreograf Martin Pacek připravují se studenty DAMU inscenaci Vojny od mého otce E. F. Buriana. Pozvali mě na zkoušku do budovy školy v Karlově ulici a takové pozvání se neodmítá. Poprvé jsem totiž otcovu Vojnu viděl na jevišti před pětapadesáti lety...
Kritika /
Jsme ještě sami sebou?
Znepokojivý existenciální horor Mariuse von Mayenburga Ošklivec hrají už čtyři měsíce v Divadle v klubu plzeňského DJKT. Komorní inscenace pro čtyři protagonisty v režii Davida Šiktance rozhodně stojí za návštěvu druhého patra v plzeňském Komorním divadle.
Kritika /
Josef Mysliveček: Olimpiade (kritické teze)
Obě premiéry málo známé opery Josefa Myslivečka Olimpiade (L’Olimpiade, Teatro San Carlo Neapol 1778) sklidily ve Stavovském divadle až demonstrativní ovace.
Rozhovor /
Karel Dobrý: Zedník může svou zeď zbourat, ale co já?
Stává se mi zřídka, abych měl z představení takový zážitek, že zatoužím udělat s jeho protagonistou rozhovor. Stalo se v suterénu Veletržního paláce, kde se zabydlelo dnes nejprogresivnější činoherní uskupení pod srdnatým názvem Studio Hrdinů. Podle výjimečné Sorokinovy prózy zde inscenovala Kamila Polívková Den opričníka s Karlem Dobrým...
Vstupenka do současného divadla
Je s podivem, že inscenace muzikálu Perníková chaloupka pražského Divadla Minor dosud nezaznamenala výraznější kritický ohlas.
Kritický žebříček 9/2013 – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Svatava Barančicová Jan Dehner Věra Drápelová Vít Dvořák Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Vladimír Just Rudo Leška Lenka Šaldová Petr Veber Ivan Žáček Národní divadlo Praha, (Pokračování textu…)
Dědova mísa
I v rozkolísané době některá stará lidová úsloví zřejmě platí. Jedno mě napadlo, když do konkurzu na vedení Divadla Na zábradlí se překvapivě přihlásil Petr Štědroň. Vždyť to neměl zapotřebí, brněnská Reduta pod jeho vedením, spolu s tvůrčím kolektivem jde od úspěchu k úspěchu bez ohledu na krizi dramatické tvorby.
Ibsen na půli cesty
Co se týče umění, cílím svůj výběr převážně na současnou produkci. Jako kurátorka výtvarných výstav spolupracuji s nastupující generací umělců, čtu knihy z per současných spisovatelů, a z divadelních her si také raději vybírám ty, v nichž rezonuje dnešní zeitgeist.
Vážení, je třeba pracovat
Nabádá ve Strýčkovi Váňovi profesor Serebrjakov všechny kolem sebe. Podobně jako nyní designovaný ředitel Národního divadla Jan Burian, když pro neplnění úkolů doporučil stávajícímu řediteli Pelouchovi okamžitě odvolat šéfa opery Rocca.
3.—16. dubna 2013
3. dubna Vladimír Darjanin, který se chce věnovat dalším aktivitám, odchází z vedení Festivalu Dvořákova Praha. Ten se organizačně sloučí s festivalem Struny podzimu, přičemž v čele nového společného managementu bude stát dosavadní ředitel Strun podzimu Marek Vrabec. Obě přehlídky si zachovají dosavadní profil, jejich dramaturgie rozhodně...
Martin Stránský
představitel koktavého krále – vévody z Yorku v inscenaci Králova řeč, již režíroval Petr Kracik v Divadle pod Palmovkou.
Výročí – květen
Ročková Ivana, sólistka operety (1. 5. 1958) △ Matějů Zbyněk, skladatel (1. 5. 1958) △ Hrzalová Zuzana, tanečnice (3. 5. 1963) △ Vlachová Kristina, dramatik (4. 5. 1943) △ Plachetková Květa, loutkoherečka (4. 5. 1953) △ Růžička Pavel, sólista operety (5. 5. 1933) △ Stránský Miloš, herec (5. 5. 1938) △ Talpová Hana, sólistka...