Obsah Divadelních novin 9/2014
Kritický žebříček 9/2014 – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Svatava Barančicová Jan Dehner Věra Drápelová Vít Dvořák Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Ivan Žáček Národní divadlo Praha – Leoš (Pokračování textu…)
Kritika /
Dvakrát brněnský Amadeus aneb The worst of Mozart
Vladimír Morávek je jednou z nejvýraznějších postav soudobé české režie. Jeho divadelní imaginace je silná, osobitá, výbušná. Ano, i třaskavá – tam, kde by bylo možno oprávněně očekávat hlubší ponor.
Kritika /
Lidské osudy pod taktovkou dějin
S Hlučínskem – malebným regionem rozprostírajícím se mezi Ostravou a Opavou – se dějiny nikdy příliš nemazlily. A zvláště ve 20. století, kdy se zde žijící Češi, Němci a Poláci stali několikrát oběťmi územních nároků právě vládnoucích mocností. Toto inspirativní téma na objednávku Národního divadla moravskoslezského zpracoval dramatik...
Kritika /
Kde divadlo ztrácí opodstatnění
Nová inscenace Farmy v jeskyni Informátoři, která vznikla po dlouhých čtyřech letech, je zklamáním. V důsledku dovádí k úvahám o smyslu divadla, které Viliam Dočolomanský v roce 2001 založil a s nímž procestoval kus světa.
Kritika /
Tanec whistleblowerů a fízlů
Za čtvrt století náš současný tanec zvirtuozněl. V poslední sezoně se zpolitizoval. Jde to dohromady? Otázku rozproudila na České taneční platformě Farma v jeskyni se svou novou inscenací fyzického divadla Informátoři/Whistleblowers. Došlo v ní totiž ke schizmatu mezi tancem a politickou pozicí, vyjádřenou textem, tedy prostředkem vůči tanci...
Kritika /
Jisté množství povyku
Mezi českými „divadelníky a jejich diváky“ (řečeno s podtitulem tohoto listu) platí jisté nepsané úmluvy, které mi přijdou tak trochu podezřelé. Jednou z nich je oboustranné předstírání, že shakespearovské komedie obsahují skutečně (samo)nosnou slovní komiku.
Kritika /
Prales lidských vztahů
Ostrovského komedie o pěti dějstvích Les skýtá dnešnímu inscenátoru daleko větší možnosti než žánrové obrazy ze života kupeckého nebo úřednického. Už sám název hry je dvojznačný: znamená konkrétní les, o nějž se handrkují statkářka s obchodníkem, ale má i symbolický význam poukazující k neúprosnému boji o život v pralese staré Rusi a...
Kritika /
Zabloudili v lese
Režisér Michal Dočekal se po třinácti letech vrátil k Ostrovského hře Les, a tak trochu v něm zabloudil. Moje rozčarování může pramenit z toho, že mám ráda tuto hru i Dočekalovy režie ruských realistických autorů.
Kritika /
Pavana za mrtvou Evitu
Ostrava se poprvé dočkala světového muzikálového hitu, když v Národním divadle moravskoslezském nastudovali Evitu Tima Riceho a Andrewa Lloyd Webbera. Zájemci z Ostravy a širokého okolí, v tomto případě jistě ne jen pravidelní návštěvníci divadla, dostali možná kultovní inscenaci, jaké spolutvoří kulturní centra všeho druhu.
Kritika /
Zatěžkaným labyrintem svědomí
Režisér a dramatik Martin Františák má k literární hvězdě posledních let Janu Balabánovi (1961–2010) svým uměleckým naturelem a především ryzostí, která nemusí být nutně vázána na pohodlnější život v kulturním centru, dost blízko. S dnes velmi ceněným prozaikem se setkal při přípravě životopisného dramatu o Petru Bezručovi (kde jinde...
Kritika /
Brněnské operetní sny
Brněnskému publiku opereta zjevně chybí, však tu měla tradici, kterou se souborem zpěvohry Národního divadla mělo před lety převzít Městské divadlo, jenže nepřevzalo. Opereta s muzikálem si pod jednou střechou nikdy moc nerozuměla a u Moši není vítaným podnájemníkem. Ve světě hrají nejlepší operetní díla operní soubory, v Národním divadle...
Kontext /
Kultura a společnost očima A. J. Liehma
K životnímu výročí A. J. Liehma vydalo nakladatelství Dokořán rozsáhlý soubor autorových statí, jež vycházely v době jeho exilu, zejména v sedmdesátých letech v časopise Listy, Názory tak řečeného Dalimila. (Pod značkou Dalimil otiskovaly v osmašedesátém roce Literární listy týdenní sloupek k aktuálním otázkám doby, psala jej řada známých...
Kontext /
Kontext /
Teroristé letních nocí aneb Tři z Febiofestu
Kromě režijního debutu Jiřího Mádla, jemuž se budeme věnovat příště, uvedl letošní Febiofest tři novinky vzniklé v české koprodukci, které po skončení festivalu zamířily do našich kin.
Kontext /
Kerbrův průvodce
Název knížky Jana Kerbra Krajina s akvabelami a černým domem je efektní, leč klamný. Daleko lépe vystihuje její charakter podtitul Pokus o vymezení české polistopadové dramatiky. Prostě řečeno – aktuální příručka.
Philipp Löhle: Řešení nenabízím
Strašnické divadlo uvedlo minulý rok v české premiéře hru pětatřicetiletého německého dramatika Philippa Löhleho To tam. V rámci jeho návštěvy pražské inscenace jsme se sešli v příjemné vinohradské kavárně Al Cafetero, kde vznikl následující rozhovor. Zajímalo mne, jak se v Německu narodí nový dramatik a proč vůbec a o čem psát divadelní...
Co to je disident? aneb Havlovo Prase v New Yorku
Předpokládám, že většina čtenářů Divadelních novin ví o existenci jednoaktovky Václava Havla Prase aneb Václav Havel’s Hunt for a Pig, která původně vyšla v roce 1987 v samizdatu. Ostatně nedávno ji uvedl Vladimír Morávek ve svém domovském Divadle Husa na provázku. V březnu ji uvedla newyorská Untitled Theater Company #61 v off-broadwayském divadle...
Burza /
Rejžek píše Justovi
Dnes začnu aktuální divadelní pozvánkou. Nevím, co máš na práci v neděli 11. května, ale rád bych Tě, Ty všudybyle po všemožných scénách, rád upozornil na jednu derniéru, za kterou stačí vyjet metrem A na vinohradské Náměstí míru. Je to kousek od toho velkého baráku, kde předvádí mimořádné inscenační výkony s nebohým souborem pan ředitel...
Burza /
Burza /
3SES3
Jistý surrealista blouznil, že SSSR znamená Slunná Silnice Samá Radost. Myslíte si, že by nás ruské impérium radosti opět mohlo v budoucnu ohrožovat?
Burza /
Burza /
Valná hromada Herecké asociace
Herecká asociace informuje
Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem IV
První tanec, na kterém začala Skupina Jarmily Kröschlové pracovat v Praze po příchodu z Hellerau, byla Tintagilova smrt dle Maeterlincka (bez hudby), pak Infantčiny narozeniny s recitací textu Oscara Wilda, poprvé uvedené již v Hellerau s hudbou Franze Schrekera, zde s hudebními vložkami od Iši Krejčího.
Burza /
Zprávy /
Premiéry 29. 4. – 12. 5. 2014
Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění Praha.
Zprávy /
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 53)
Love is the only way aneb Mudrování o Krvavé svatbě a dvojportrétech herců absolventského ročníku JAMU s malým ohlédnutím za francouzským Sporem.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 52)
Hrál jsem, ale nikdo to neví aneb Mudrování nad Bohyněmi, co byly buchtami.
Rozhovor /
Ivan Krejčí: Divadlo je má profese, politika mise
Ivan Krejčí – divadelní režisér, umělecký šéf Komorní scény Aréna, politik. Nakolik ho poslední „role“, jak on říká mise, ovlivnila, si netroufám hodnotit, během rozhovoru neváhá, nebere si servítky, kouří jako ostravské továrny. Při autorizaci vyškrtne větu, ve které si nevybíravě utahuje ze svého staršího divadelního kolegy. Tak snad...
Být pro / Být proti aneb Zlomvaz 2014
Dvacátý první ročník ZLOMVAZU proběhne v prostorách pražské DAMU v termínu od 7. do 10. května. Letošní festival díky spolupráci s Pražským Quadriennale také do Prahy přiveze 8 exkluzivních workshopů, z nichž 6 povedou renomovaní zahraniční lektoři.
Werner Fritsch o Sfinze z ledu
U příležitosti české premiéry hry Nico v Českém rozhlase přijede do Prahy její autor Werner Fritsch. V úterý 13. května od 19.00 budou v Goetheho Institutu představeny ukázky z jeho divadelních a rozhlasových her i filmů.
Každý umělec je hrdý na své umění
Vynuť si svou šanci, uchop své štěstí a jdi za svým rizikem. Když tě lidé budou vídat, zvyknou si... Poselství francouzského choreografa Mourada Merzoukiho k dnešnímu Mezinárodnímu dni tance.
Tip: Oblaka Divadla plastického tance
Zatímco nebe zůstává věčné, oblaka se neustále mění, odplouvají... Taneční produkce Oblaka choreografky Lary Garri a režiséra Jevgenije Vanina bude mít premiéru v úterý 13. května na Nové scéně Národního divadla v Praze.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/1)
Psaní je obrana proti nejen nudě, ale psaním se tak nějak člověk léčí z melancholie aneb Derniérový týden ve studentské Martě, den první, neděle večer: Kabaret Hrabal.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/2)
Mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve Studiu Marta, den druhý, pondělí 12. 5. 2014 s úvodem v brněnském krematoriu aneb Putování Bořivoje Srby, moudrého člověka, skromného velikána, muže, co ovlivnil české divadlo, skončilo.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/3)
Nějak tomu všemu nerozumím. Peer Gynt je prvotřídní hledačská inscenace. Jak si mohli aktéři takhle lehkomyslně a sami svou kvalitu zničit? aneb Mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU v brněnské Martě – den třetí.
Havel na scéně
Ve dnech 15. - 18. května se koná mezinárodní konference Havel na scéně, překlady, jevištní adaptace, recepce, kterou pořádá Katedra divadelní vědy a Ústav translatologie FF UK v Praze ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, zastoupením Evropské komise v České republice a časopisem Divadelní revue.
Květen ve znamení pantomimy
Novou tradici v oblasti mimického divadla se rozhodli vybudovat zástupci tří spřízněných škol tohoto umění z Prahy, Berlína a Varšavy - tento víkend se v Berlíně bude konat 1. ročník festivalu My Mime.
Clown Bilbo bloguje (No. 37)
Můžeš jít (žít) pouze po jedné straně slunce, ta druhá strana patří tvému stínu aneb Šťastní Sisyfové
Kritika /
Teror na tyrkysovém rodinném hřišti
O novém počinu Divadla D´Epog a režisérky Lucie Repašské - v názvu označeném nekonečnou Ležatou osmičkou.