Obsah Divadelních novin 9/2015
Rozhovor /
Ladislav Hampl: Neumím hned skórovat jako Rosický
Pište si o mně, co chcete, hlavně nezkomolte mé jméno, říkal novinářům jistý americký herec. Mně se podařilo něco mnohem horšího. V půlnočních hodinách po představení Richarda III. na Hradě se na mě ve společnosti obrátil povědomý herec a trochu si posteskl, že o něm nepíšu. Až se vám, pane Hádku, na jevišti něco povede, uděláme spolu...
Kritika /
Někdy ani Čubka nepomůže
Při četbě Příběhů nečekaných konců od Roalda Dahla mě napadalo, že nepředstavují materiál volající po zdivadelnění, a doufala jsem, že mne v brněnském Buranteatru vyvedou z omylu. Bohužel, nestalo se.
Kritika /
Na onkologickém oddělení
Prezentovat jako hlavní téma divadelního večera boj s rakovinou jistě nelze označit za komerční kalkul a nasazení hry izraelské autorky Anat Gov Happy End dramaturgii Městských divadel pražských ctí.
Kritika /
Osm žen za omšelými dveřmi
Francouzský dramatik Robert Thomas se prosadil jako úspěšný autor divadelních detektivek, jeho hry zaslouží srovnání s tvorbou fenomenální Agathy Christie. Umí velmi zručně propojovat napětí s humorem – a taková je i jeho detektivní komedie Osm žen, která se do širšího povědomí dostala i díky filmové adaptaci Françoise Ozona z roku 2002.
Kritika /
Principálovo divadlo
Divadelní hit Ronalda Harwooda Garderobiér, vzniklý na základě biografie o anglickém herci a šéfovi divadelní společnosti Donaldu Wolfitovi, měl premiéru v roce 1980. O tři roky později byl zfilmován (s Tomem Courtneyem a Albertem Finneyem v hlavních rolích) a na česká jeviště se poprvé dostal v roce 1987, kdy jej v Divadle Na zábradlí nastudoval Evald...
Kritika /
Banalita o mrkvi
Na vizuálu k inscenaci Penis pravdy z pražského Divadla Komedie – Centra východní dramatiky vidíme smějící se mužskou tvář, která díky bílému líčení zrovna nezáří čerstvostí a po níž lezou červi ze zverimexu. Plakát má zřejmě šokovat, ale vzbuzuje pouze pocit ošklivosti.
Kritika /
Pláč na špatném hrobě
Během Camusova Caliguly v Divadle J. K. Tyla v Plzni si můžeme „názorně“ uvědomit, co především geniální juvenilní dílo francouzského filosofa a dramatika není.
Kritika /
O tlustých, blbých, nudných a osamělých
Nejnovější inscenace Divadla Letí 8 GB tvrdýho porna je vtipná a občas nepříjemně bodající, díky klipovité výstavbě navíc svižně plyne. I když se od počátku zdá, že vývoj hry Declana Greena je jasný a ničím nepřekvapí.
Kritika /
Martinů z kůrů andělských
Opera Bohuslava Martinů Hry o Marii se vůbec poprvé hrála s velkým úspěchem v Brně v roce 1935. Po osmdesáti letech tu dokonce vyprodala Janáčkovo divadlo, kam režisér a současný brněnský operní šéf Jiří Heřman přenesl svou inscenaci z pražského Národního divadla (2009).
Kritika /
Lehkonohá apokalypsa
Bartlettova Zemětřesení v Londýně nabízejí mohutnou apokalyptickou fresku (jejíž osou je globální oteplování a z toho plynoucí světová pohroma), která sestává ze složitě propletených osudů celé řady postav i vzájemně se zrcadlících příběhů.
Kritika /
Těla ve smrtelném ohrožení
Jedna z nejvýraznějších skupin fyzického divadla z Prahy, mezinárodně úspěšná, vytvořila ve spolupráci s partnery z Norska novou inscenaci, která tematicky navazuje na jejich předchozí díla – One Step Before the Fall (2012) a Animal/Exitus (2014).
Kontext /
Muzikál už není, když…
Pro Iva Osolsobě v šedesátých letech muzikál mluvil, zpíval a tančil. Proslulou definici odvodil především z My Fair Lady, Hello, Dolly! a West Side Story. Lloyd Webber byl pro něho ještě na houbách. Když se porozhlédneme po muzikálových produkcích posledních měsíců, už s jeho charakteristikou sotva vystačíme – nebyla ostatně (Pokračování...
Kontext /
Hra na smích a vzpomínání
Režisér Petr Nikolaev (Příběh kmotra, Lidice, Kousek nebe) debutoval v roce 1997 adaptací románu Michala Viewegha Báječná léta pod psa a nyní se k oblíbenému autorovi vrací. Zdá se, že postupuje podle již osvědčeného českého receptu na kasovní trhák: Viewegh plus komik (či skupina komiků) plus kráska rovná se tutovka.
Kontext /
Když odcházejí svědci krásných let
V jistém věku vás stále častěji opouštějí svědci nejkrásnějších divadelních let. Herec Karel Pospíšil k nim patřil. Do libereckého Divadla F. X. Šaldy přišel v osmadvaceti letech, vlastně velmi mladý, ale já ho mám v paměti jako „středňáka“ charakterních rolí s osobitým, pod kůži zašitým smyslem pro humor. Zachytil v Liberci ještě...
DDP v cizích službách (I) – Curych
To, že Dušan D. Pařízek, český režisér a bývalý šéf pražského Divadla Komedie, pravidelně – a nyní už výhradně – režíruje na německy mluvících scénách, je známá věc. Možná o něco méně se ví, že tuto německou kariéru rozvíjí už od roku 2002, tedy shodou okolností od stejného data, kdy převzal Komedii. Pařízkova tvorba v...
Žádné kulisy, ale je to síla – Olivier Awards 2015
Druhá dubnová neděle patřila v Londýně červenému koberci před Royal Opera House v Covent Garden, po kterém se promenovaly (letos převážně v černých róbách) hvězdy divadelního nebe přicházející na slavnostní předávání nejvýznamnějších britských – či spíše londýnských – divadelních cen oficiálně letos nazvaných Olivier Awards 2015...
Burza /
Rejžek píše Justovi
Nakladatelství Mladá fronta totiž nedávno vydalo naprosto fascinující román švýcarského spisovatele Charlese Lewinského Gerron v brilantním překladu Evy Pátkové, který jeho natáčení zpracovává s mimořádnou a nadčasovou uměleckou silou.
Burza /
Burza /
Došlo do redakce
Josef Topol: Jitřní flétna (Torst 2015, 64 stran) Strojopisný průklep, píše editor Jan Šulc o básnické prvotině, kterou Josef Topol začal psát v šestnácti letech, se nachází v autorově archivu v exempláři psaném na bílých papírech formátu A5. (…) Listy papíru jsou v pravém horním rohu číslovány autorovou rukou inkoustem (Pokračování...
Burza /
3LO3
Pomalu odcházejí na Jiný břeh umělci tvořící či svou tvorbu začínající v šedesátých letech minulého století. Uzavírá se tak jedna významná kulturní epocha. Jak se na tu dobu díváte? Ovlivnila vás nějak? Jakou má na současnost vliv?
Burza /
Odpověď Jiřímu Hanákovi
Vysvětlujete, proč odbory nemohou zastavit odliv herců z normálního angažmá na „volnou nohu“, udržet výši platů a ochránit je před zvůlí ředitelů v soukromých i zřizovaných divadlech. Já si myslím, že to neřešíte s patřičnou razancí, ale pokud máte pravdu Vy, jsou odbory na odpis.
Burza /
Herecká asociace informuje
Zastupuji Hereckou asociaci v evropské části Mezinárodní herecké federace FIA, kde jednou z hlavních odborových povinností je řešit otázky vztahů mezi zaměstnavateli a těmi, kdo jim nabízejí práci, zjednodušeně řečeno, „zaměstnavateli“.
Burza /
Kritický žebříček 9/2015 – muzikál
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Josef Herman Ondřej Doubrava Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Luboš Mareček Marie Reslová Vítězslav Sladký Lenka Šaldová Hudební divadlo v Karlíně, Praha – Karel Svoboda, Zdeněk Borovec, Richard (Pokračování textu…)
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 101/2)
Mladí a jejich pedagogové předvádějí, co je trápí a co je souží aneb Mudrování nad velkolepostí svátků mladého divadla. Festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2015 - II. část.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 101/1)
Byl jsem pozván na studentský festival, u jehož kolébky jsem před pětadvaceti lety stál, a tak jsem se rozhodl, že všech třináct zúčastněných produkcí a dva ceremoniály zvládnu aneb Mudrování nad velkolepostí svátků mladého divadla. Festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2015 - I. část.
Kritika /
Vaňkův návrat
Ferdinand Vaněk ožil ve Studiu Švandova divadla během jednoho večera hned dvakrát. Coby představitel disentu a bojovník za čest a morálku v autorově aktovce ze sedmdesátých let Protest a jako rezignovaný, porevoluční důchodce v debutu Marka Hejduka Rest.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 101/3)
Tak se ten svět s námi nějak točí a časem všecinko se dočká… aneb Mudrování nad velkolepostí svátků mladého divadla. Festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2015 - III. část.
Tip: Staňte se Faustem
Goethe-Institut přiváží do Prahy v evropské premiéře slavnou klasiku Johanna Wolfganga von Goethe adaptovanou na prostředí online her. Od 5. do 7. května se stovky hráčů v Národní technické knihovně vžijí do role Fausta, který se upíše Mefistovi.
Tančeme ve velkém stylu
Poselství španělského tanečníka flamenco Israela Galvána de los Reyese k dnešnímu Mezinárodnímu dni tance aneb Tanečníci, hudebníci, produkční, kritici i programoví režiséři – dejme se všichni do tance, jako to dělával Béjart, tančeme ve velkém stylu, zatančeme Ravelovo Bolero, zatančeme si je spolu!
Zprávy /
Nerozjela se ani točna
Národní divadlo Brno muselo včera zrušit představení Madama Butterfly v Janáčkově divadle. Důvodem byl totální kolaps spodní strojní jevištní technologie. 369 návštěvníků divadla tak muselo odejít s prázdnou.
Tip: Festival Setkání/Stretnutie
Za dva týdny odstartuje jubilejní 20. ročník česko-slovenského divadelního festivalu Setkání/Stretnutie, který pořádá Městské divadlo Zlín. Uskuteční se od 12. do 16. května v divadle a jeho blízkém okolí.
Kritika /
Nudný život queer krále
Soubor Depresivní děti touží po penězích se zdá se natrvalo zabydlel v prostoru Venuše ve Švehlovce a po sadovských 120 dnech Sodomy a paradokumentárním Milostném dopisu ženě, kterou nemilujeme zde uvedl i svůj zatím poslední počin – Ludwig (kýč je mrtev).
Hvězdy nad Olomoucí (No. 1)
Včera začal 19. ročník festivalu Divadelní Flora. Dnes přinášíme dvě reflexe o městské hře Tisíc a jedna Olomouc, která vznikla ve spolupráci Divadla na cucky a budapešťského souboru KOMA Bázis, a Pekle Jana Nebeského a tanečního souboru 420PEOPLE.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 5)
Dnes přinášíme recenzi inscenace Báby z Divadla Na zábradlí a rozhovor s režisérkou Annou Petrželkovou a herci.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 4)
S herci Divadla Andreja Bagara z Nitry Martinem Nahálkou, Alenou Pajtinkovou a dramaturgem Danielem Majlingem nejen o včerejších Potkanech aneb Diváka neoklameš!
Hvězdy nad Olomoucí (No. 3)
V sobotu kouzlil na Floře Georges Méliès z Hradce Králové aneb Ani poslední trik není vždy ten poslední.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 2)
Včera měla v rámci festivalu Divadelní Flora premiéru inscenace Emma. Přinášíme krátký rozhovor s režisérem Šimonem Dominikem.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 102)
K pádu někdy stačí, abys měl dvě nohy aneb Mudrování nad Rozbitým džbánem
11. Nová dráma/New Drama 2015 dnes začíná
Festival Nová dráma/New Drama 2015 se rozhodl najít v labyrintu současné slovenské a světové dramatiky tu nejinspirativnější inscenaci, která měla premiéru v slovenských divadlech v uplynulém kalendářním roce. Festival se koná ve dnech 10. – 15. května v Bratislavě.