Obsah Divadelních novin 2019
Tak ať se nám letos daří!
Pokud možno ještě lépe než v roce předchozím. Co jiného také popřát do roku 2019 nám všem, čtenářům Divadelních novin, pravidelným i občasným, redaktorům a dalším, kteří Divadelky připravují?
Bratři Mrštíkové: Maryša
Režie Janka Ryšánek Schmiedtová, Divadlo Petra Bezruče, premiéra 26. ledna 2018, na festivalu 29. listopadu. Neotřelá interpretace klasického textu, silné herecké výkony, odvaha zachovat nářečí a bezprostřední kontakt díky usazení diváků na jevišti: tím vším si Maryša u Bezručů získala sympatie festivalového publika. Jance Ryšánek Schmiedtové...
Tereza Marečková: Místo pro divokou a svobodnou imaginaci
Rozhovor s dramaturgyní spolku Masopust
Inscenace roku 2018
Den před koncem roku uveřejnil na iDNES.cz Tomáš Šťástka úvahu ze série „cosi“ roku, tentokrát DIVADLA ROKU: Nejlepší byli Dejvičtí, zklamala Janžurová a tradičně opery.
Kritický žebříček 1/2019 – OST-RA-VAR
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Just Jan Kerbr Mirka Košťálová Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Tatjana Lazorčáková Josef Mlejnek Maximilián Sobek Tereza Šafářová Ema Šlechtová Jiří Štefanides Ladislav Vrchovský Vít Závodský (Pokračování...
Kritika /
Venkovan ve městě
Martin Františák si do Brna přinesl spoleh na realistickou metodu zobrazení postav a na venkovské látky.
Kritika /
Groteskno, chlad a blyštivý kov
Čapkova fantaskní utopie Továrna na absolutno byla nejprve psána jako fejetonový soubor pro noviny.
Kritika /
O lásce bez lásky
Nová dramaturgická posila Městských divadel pražských Michal Zahálka zvolil jakožto překladatel z francouzštiny hru současného francouzského dramatika a režiséra Joëla Pommerata.
Kritika /
Hrdina v českém dramatu
Stranou pozornosti odborné i širší veřejnosti zůstal pozoruhodný projekt, který vznikl jako součást oslav stého výročí založení Československé republiky, a sice cyklus scénických čtení vybraných českých her Hrdina v českém dramatu. K jeho realizaci se spojila Divadelní fakulta Akademie múzických umění s Divadlem U Valšů.
OST-RA-VAR: Kvalita zvítězila nad kvantitou
Na přelomu listopadu a prosince jsme již po dvaadvacáté mohli ochutnat, jak se v Ostravě vaří divadlo. Vedle tradičních divadel se do hlavního programu OST-RA-VARu poprvé zapojila i nejnovější ostravská scéna vzniklá v bývalém vítkovickém kině – Divadlo Mír.
Rozhovor /
Marie Málková: Nechám se inspirovat okamžikem
Herečka Marie Málková se na divadelních scénách objevuje od počátku šedesátých let minulého století. Společně se svým mužem, legendárním režisérem Janem Grossmanem, prožila mnohé vzestupy a pády způsobené politickými a společenskými událostmi. Při rozhovoru připomněla, že loni uplynulo 25 let od jeho odchodu, a teď v lednu to je 25 let od...
Kontext /
Činohra na pomezí s činohrou
Jen co ředitel Národního divadla Martin Glaser oznámil, že od ledna 2019 povede Mahenovu činohru Milan Šotek, vyzval jsem nového šéfa, aby definoval svou vizi činoherního divadla, pro kterou byl do funkce vyzván.
Olomoucké divadlo v diskusi
Katedra divadelních a filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého pod záštitou Teatrologické společnosti zorganizovala 26. listopadu 2018 setkání zástupců olomouckých divadelních a správních institucí Společně o divadle III.
Kontext /
O hrdinství nerozhodně
Pojmenovat tematické zaměření a žánr publikace České drama a český hrdina zkušené autorské dvojice Jaroslav Vostrý – Zuzana Sílová není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo; pokusit se o to by ale mohlo být vůbec klíčem k tomu, jak tuto knihu číst.
Claudia Di Giacomo: Všechno je možné
V rámci Pražského festivalu německého jazyka byly ve VILE Štvanice uvedeny ve scénických skicách dva nové texty mladých německých dramatiků, které byly českým divadlům nabídnuty v evropském projektu Fabulamundi.
Burza /
Kdo získal Křídla?
Již 22. ročník divácké ankety Křídla v Městském divadle Brno zná své vítěze. V kategorii Nejoblíbenější herečka zvítězila Svetlana Janotová. Nejoblíbenějším hercem se stal Petr Štěpán. Nejoblíbenější inscenací je muzikál Monty Python’s Spamalot. První místo kategorie Nejvýraznější tvůrčí počin obsadila Andrea Kučerová za kostýmy...
Úloha
Máte v plechovce zbytek piva. Co vás napadá? Šli byste si pro další plechovku, ale už vám to nechodí. Pustíte si muziku. To jsem teď právě udělal. Ozvalo se něco mezi hlukem a úplným bordelem nebo se porouchalo rádio. Nevím. Nebo jsem si to vysílání vymyslel – i to se (Pokračování textu…)
Připomenutí
Skončil jubilejní rok a s ním jsme uzavřeli cyklus Divadlo 1918–2018. Ale protože je užitečné připomínat inscenace, tvůrce, historické události pro poučení, zavádíme novou rubriku.
Došlo do redakce
The Rebels: Šípková Růženka CD Supraphon 42:05 min. Polozapomenuté LP pražských Rebels z konce šedesátých let včele se zpěvákem Jiřím Kornem vychází na CD s dvěma bonusy, prvními nahrávkami skupiny (SP – Definitivní konec a Pět Havranů). The Rebels tehdy hráli ve složení Josef Plíva (g, voc), Jiří Korn (g, (Pokračování textu…)
Jednou větou
Masarykovo divadlo z 19. století v roce 2016 koupilo město Jičín od Sokola s úmyslem budovu zrekonstruovat. K tomu ovšem dojde nejdříve po roce 2020, kdy by měla být hotová projektová dokumentace přestavby. Cenu klasické hudby Classic Prague Awards 2018 mohou získat za orchestrální výkon Česká filharmonie i Čechomor za (Pokračování textu…)
Zemřeli
Jana Štěpánková (6. 9. 1934 Žilina – 18. 12. 2018 Praha) Divadelní, filmová a televizní herečka, dlouholetá členka souboru Divadla na Vinohradech, lékařka Dana Králová z Nemocnice na kraji města a maminka Pavla z Takové normální rodinky. Norman Gimbel (16. 11. 1927 Brooklyn, New York, USA – 19. 12. 2018 (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. ledna
Jícha Vladimír, sólista baletu (16. 1. 1949) △ Svoboda Václav, herec (16. 1. 1964) △ Zlobická Darie, sólistka baletu (16. 1. 1939) △ Balcárek Jiří, herec (17. 1. 1964) △ Ferencová Lubica, produkční (19. 1. 1959) △ Radová Růžena, sólistka opery (19. 1. 1939) △ Brož Jiří, herec (20. 1. (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (I)
S Nikou Brettschneiderovou jsme se vzali v první polovině sedmdesátých let, v tvrdě „normalizovaném“ Československu – ona herečka, já režimem stíhaný osmašedesátník, absolvent filosofie se zájmem o divadlo. Náš život doma v Československu i poté v Rakousku jsme žili svobodně. Říkali jsme, že v Československu jsme se cítili svobodně, protože...
Příloha /
Původně jsem chtěl být lesník nebo ornitolog
Rozhovor s Františkem Derflerem
Kritika /
Pár muzikálových postřehů
Už půl roku jsme nenapsali o muzikálových produkcích ani řádek! V polovině sezony proto nabízím alespoň pár shrnujících postřehů o čtyřech různých inscenacích, které stojí za zaznamenání, byť ne vždycky za kritikovu pochvalu. Vezmeme to chronologicky.
Kritika /
Inscenace roku
Předkládáme výsledky tradiční ankety za období prosinec 2017 – listopad 2018. Nejde o soutěž, nejsou tu kategorie ani pravidla a přispívají lidé velmi různých profesí v nezbytně různé míře střetu zájmů – ponechali jsme ji výhradně na zodpovědnosti každého z tipujících. Každý tipující mohl udělit jeden hlas, zdůvodnit ho a (Pokračování...
Nový rok – nový začátek?
Jeden starý moudrý muž, se kterým jsem se setkala před patnácti lety na duchovních cvičeních, nakreslil na tabuli kruh. To je lidský život, řekl a jel křídou po kruhu odspodu doleva, na vrcholu kruhu se v pohybu na chvíli zastavil a pak začal křídou klesat po jeho pravé straně dolů, (Pokračování textu…)
Janek Lesák, Natálie Preslová a kol.: FANTASY!
Režie Janek Lesák, Experimentální prostor NOD Roxy Praha, premiéra 16. ledna 2019. Tvůrčí tým NOD Roxy přináší do pražského kulturního prostoru nové barvy. Se zaujatou hravostí experimentuje, zkouší nejrůznější nové prostředky, využívá různých technických i technologických kouzel. Tematicky prochází jejich představeními hledání hrdinů...
Guy Roberts: Chtěl jsem, aby lidé ze zahraničí poznali kouzlo Prahy
Rozhovor s hercem a režisérem
Po česku aneb Druhá půle činoherní sezony 2018/2019
Osmičková výročí byla sice záležitostí minulého roku, ale i v roce 2019 budou divadla pokračovat v oslavách. Zvýšenou pozornost věnují především domácí dramatické a šířeji literární tvorbě. Zásadní roli samozřejmě sehraje kulaté výročí sametové revoluce, ale nepůjde o jediné jubileum: Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích a...
eMet neboli Pravda, Met neboli Mrtvý
Po oživení se na čele Golema objevilo slovo eMet neboli Pravda. Pro jeho znehybnění stačilo smazat první písmeno, čímž vzniklo slovo Met, jehož význam je Mrtvý. Golem byl tedy ve středověku stvořen, oživen a po vykonání požadovaného úkolu znehybněn, odstaven. Symbol a téma Golema nás provází a musíme se s (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 2/2019 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr J. P. Kříž Kateřina Kykalová Luboš Mareček Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda Petra Zachatá Vít Závodský (Pokračování textu…)
Svět v mé hlavě aneb Co je binaurální zvuk
Je možné vnímat divadelní představení se zavřenýma očima? My to zkoušíme pomocí tzv. binaurálního zvuku. Je to technologie prostorového zvuku, kterou lze označit za zvukovou virtuální realitu. Obyčejně je binaurální zvuk zaznamenáván mikrofonem ve tvaru lidské hlavy, která má v každém uchu zabudovaný směrový mikrofon. Její tvar i materiál jsou...
Tvůj čin měl smysl?
Film Jan Palach se Robertu Sedláčkovi povedl. Konečně dobře napsané situace a repliky, holt Eva Kantůrková…
Kritika /
Ingmar Bergman je hodně tvrdý partner
Mezi loňskými celosvětově vzpomínanými stými výročími náleželo nejpřednější místo konci první světové války, která změnila mapu Evropy a dala mimo jiné vzniknout Československu. V kulturní oblasti nešlo přehlédnout sté výročí narození švédského scenáristy, spisovatele, divadelního a filmového režiséra Ingmara Bergmana. U nás se...
Kritika /
Modrovous staví dům
Identita člověka je jedním z podstatných traumatických témat současnosti, včetně řady uměleckých děl. Jeho archetypálním symbolem je uzavřený prostor.
Kritika /
Já, ty a temnota. Ich, du und Dunkelheit.
Režisérka Katharina Schmitt provádí v nové inscenaci Molyneuxova otázka výzkum imaginace, jejíž kontury jsou pro člověka zvyklého naplno vnímat svět zrakem stěží pochopitelné: zabývá se sněním nevidomých.
Kritika /
Maloměšťáci umírají zaživa… a za okny mizí příroda
Když experimentální scéna HaDivadlo uvádí v režii čerstvého třicátníka Ivana Buraje Gorkého Maloměšťáky, vyvolá to dnes – přinejmenším u mé generace – zvědavost i pochybnosti zároveň.
Kritika /
Zaplevelená Zahrada
V autorském týmu rodinné inscenace Zahrada na Nové scéně Národního divadla se k nim navíc druží další, také již osvědčená jména: Pavel Knolle a Lukáš Trpišovský.