Obsah Divadelních novin 2019
Burza /
Připomenutí

Mausoleum Prezidenta Osvoboditele jako projekt levé avantgardy
Burza /
Došlo do redakce

Hana a Petr Ulrychovi: Nikola Šuhaj loupežník CD Supraphon 2019, 48:33 min. Reedice legendárního alba z roku 1974 a sedm písniček navíc… Po šedesátých letech, kdy se sourozenci Ulrychovi pohybovali především v beatové a popové hudbě, se na něm – v tomto rozsahu poprvé – představili jako reprezentanti folklorem ovlivněné (Pokračování textu…)
Zemřeli

VÁCLAV POSTRÁNECKÝ (8. 9. 1943 Praha – 7. 5. 2019 Říčany)Dlouholetý člen Činohry Národního divadla, úspěšný televizní a filmový herec, režisér a pedagog. PETR SKARLANT (22. 2. 1939 České Budějovice – 13. 5. 2019 Praha) Básník, romanopisec, dramatik a překladatel poezie z francouzštiny. DORIS DAY (3. 4. 1922 Cincinnati, Ohio, (Pokračování...
Jednou větou

Jednodenní festival středověké hudby a divadla připomenul v polovině května ve třech pražských kostelích 703. výročí narození Karla IV.; projekt vzešel ze spolupráce dirigenta Igora Angelova a herce Jana Potměšila, vedle nich účinkovali Viktor Preiss, Tomáš Karger, Jitka Nerudová, soubor Bakchus, varhaník Přemysl Kšica a historik Petr Stančík....
Burza /
Dítě v Dlouhé rozdalo ceny

Na 21. ročníku soutěžní divadelní přehlídky Dítě v Dlouhé bylo uděleno několik cen. Cenu Dítko za nejoblíbenější představení přehlídky získala na základě hlasování diváků Pohádka o Liazce Naivního divadla Liberec v režii Martina Tichého. Od letošního ročníku je udělována také Cena Jana Borny, o níž rozhoduje odborná porota. Tu získala...
Výročí 16.−30. června

Paroulková Jana, herečka (16. 6. 1944) △ Frel Aleš, loutkoherec (17. 6. 1949) △ Kolárová Eva, teatroložka (17. 6. 1929) △ Kůrová Jana, sólistka baletu (18. 6. 1959) △ Stejskalová Anna, herečka (19. 6. 1934) △ Jánská Miluše, herečka (20. 6. 1929) △ Neumayer Antonín, loutkoherec (20. 6. 1939) △ (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (XI)

Od podzimu roku 1981 jsme ve Vídni hráli hlavně v již jmenovaném divadélku v Lienfeldergasse, kde jsme se ovšem o prostor museli dělit s několika dalšími skupinami a nemohli jsme tam ani nechávat uložené rekvizity „do příště“.
Poměry v Opeře Národního divadla

Dlouho napjatou situaci nečekaně vyhrotil otevřený dopis, datovaný 7. května, jímž 339 operních umělců a pracovníků protestuje proti plánovanému nástupu Pera Boye Hansena do pozice uměleckého ředitele opery.
Steve Gove: Dejte tomu šanci!

s ředitelem festivalu Prague Fringe
CAMPQ: Český pavilon PQ 2019

V červnu 2019 se po čtyřech letech v Praze opět odehraje událost unikátního charakteru: Pražské Quadriennale, mezinárodní výstava scénografie, divadelní architektury, prostoru, kostýmů a spřízněných projektů.
Hold ostravskému divadlu

Před padesáti pěti lety jsem coby patnáctiletý chlapec přijel poprvé do Ostravy.
Per Boye Hansen: Jakmile se zapojí média, stane se z dialogu boj

Rozhovor s nastupujícím ředitelem Opery Národního divadla
Kritický žebříček 12/2019 – Divadelní Flora Olomouc a Divadelní svět Brno

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Ema Šlechtová Veronika Štefanová Jaroslav Tuček Petra Zachatá Vít Závodský Staatsschauspiel Dresden, Německo – E. Stehfest, (Pokračování textu…)
Nehodící se škrtněte aneb Úvaha vhodná i pro divadelníky, kteří tak rádi škrtají ve starých textech

Sešli se dva spolužáci v hospůdce „U Červotoče“.
Zůstaň iberijským nosorožcem

V galerii Zlatý had na Maltézském náměstí v Praze byla slavnostně otevřena komorní výstava divadelních fotografií Viktora Kronbauera, kterou k jeho sedmdesátým narozeninám připravil Institut umění – Divadelní ústav. Letos by devadesátiny oslavil i Jaroslav Krejčí, jehož jeho pokračovatel Kronbauer navštěvoval na Malé Straně, kam je proto výstava...
Kam s nimi?

V DISKu se odkoulel kotouč, který symbolicky předali letošní absolventi mladšímu ročníku.
Kritika /
Molière v dešti ibalginů

Národní divadlo uvedlo Molièrova Misantropa. Je to logický krok, klasika na naši první scénu přirozeně patří a Misantrop nabízí neoddiskutovatelnou kvalitu.
Kritika /
Veronští milenci jako ajfounový otisk současnosti

Městská divadla pražská neuzavřela uvedením Romea a Julie na scéně divadla ABC prvou sezonu své nové dramaturgie právě šťastně.
Kritika /
Satira rozmělněná dávkou popu

Satirickou komedii Výnosné místo A. N. Ostrovského pro činohru Národního divadla moravskoslezského nově přeložil Tomáš Vůjtek.
Kritika /
Divadelní možnosti pornografie

Jako nová umělecká šéfka Divadla Husa na provázku se Anna Davidová, režisérka úspěšné Vitky, představila inscenací Pravidla bincárny uváděné na Sklepní scéně.
Divadelní svět se letos obešel bez skandálů

Jubilejní desátý ročník festivalu Divadelní svět Brno přinesl vedle širokého zastoupení českých scén i velice kvalitní vzorek zahraničních divadel. Pořadatelé zdůrazňují strategické středoevropské postavení Brna, ale to je při současných komunikačních možnostech spíš jen reklamní trik. Divadelní svět snese srovnání se starším festivalem...
Olomoucké šepoty a výkřiky

Olomoucká Divadelní Flora patří k dramaturgicky nejpromyšlenějším festivalům v zemi.
Kritika /
Rekonstrukce jednoho nenatočeného filmu

Divadelní soubor Handa Gote research & development se v nové inscenaci Dva sešity, uváděné na jeho domovské scéně Alfred ve dvoře, vrací ke konceptu, který použil v Mracích či Safírové hlavě: snaží se zrekonstruovat minulost.
Rozhovor /
Alena Štréblová: Pohybuji se v kruhu spřízněných duší

Alena Štréblová hostovala či byla v angažmá v řadě pražských i mimopražských divadel. Její klikatá herecká cesta ji v průběhu let třikrát dovedla na jeviště pražského Národního divadla a mnohokrát i zpět k jejím kořenům, do sklepního prostoru A studia Rubín, kde počátkem osmdesátých let minulého století začínala coby studentka...
Kontext /
Ve stínu baobabů

V Malém sále Divadla Archa byl festivalovým divákům inscenací francouzského dramatika Bernarda Magniera nazvanou Skvělý osud Amadou Hampâté Bâ představen legendární malijský spisovatel, etnolog a sběratel africké subsaharské – především fulbské – orální literatury Amadou Hampâté Bâ (1900 nebo 1901 až 1991).
Kontext /
Než kohout zakokrhá

Se sólovou performancí Mea culpa, která měla v březnu premiéru v malovickém sídle Divadla Continuo – Švestkovém dvoře, zavítal na festival Tvůrčí Afrika Charles Nomwendé Tiendrebeogo z Burkiny Faso.
Kontext /
Současný mužský tanec z Martiniku

Martinik je ostrov v Karibském moři, region Francie. Je osídlený bývalými černošskými otroky; místní indiánské obyvatelstvo bylo vyhubeno už počátkem 16. století.
Kontext /
Maják v dáli

V Knihovně Václava Havla byla jako scénické čtení uvedena hra Nothing’s land, jíž se – v překladu Michala a Matyldy Lázňovských – českému publiku poprvé představil mladý beninský dramatik Sèdjro Giovanni Houansou (nar. 1987 v beninském Cotonou).
Kontext /
Africká renesance v Čechách

Navzdory myšlenkové uzavřenosti mnoha lidí a institucí u nás i ve světě a současnému nedobrému vztahu velké části naší společnosti vůči všemu, co přichází z Afriky, zažíváme cosi jako pozitivní africkou renesanci.
Blýskání na časy?

Stalo se už stereotypem těchto úvah, že chválily původní dokumenty a stavěly je do trvalého protikladu k neutěšené úrovni hrané tvorby. Nechci to zakřiknout, ale zatím se zdá, že letos tento tradiční model už přestává platit.
Čtrnáctero pohledů do nitra básně

Markéta Potužáková a Přemysl Rut, editoři antologie textů o verši básnickém a dramatickém se zřetelem k tzv. přednesu, nazvali svou knížku Téměř vždycky trapným dojmem. Je to vytrženo z textu švýcarského literárního vědce Emila Steigera Základní pojmy poetiky a čtenáři, který se o přednes poezie zajímá, to okamžitě evokuje soudobý vztah...
DNA?

Dítě počatý po divokých radovánkách by se podle staročeský legendy mělo správně jmenovat STRACHKVAS.
Burza /
Jednou větou

Někdejší populární pořad ČT Kabaret U dobré pohody získal divadelní podobu, nastudování Divadelním studiem Martiny Výhodové ve Znojmě (podle scénáře Gustava Oplustila) mělo tak dobrý ohlas, že se s ním rozhodli vydat i do Prahy – v polovině května se odehrála pražská premiéra v Divadle U Hasičů za účasti dvaadevadesátiletého (Pokračování...
Zemřeli

JIŘÍ STRÁNSKÝ (12. 8. 1931, Praha – 29. 5. 2019, Praha) Spisovatel, scenárista, dramatik, překladatel, básník, skaut, autor scénáře k seriálu Zdivočelá země. Ve vykonstruovaných politických procesech v padesátých a sedmdesátých letech byl dvakrát odsouzen do vězení. ROMEK HANZLÍK (20. 11. 1961, Aš – 1. 6. 2019, Praha) Hudební manažer,...
Burza /
Roztančená Praha

Dny na přelomu jara a léta přímo bobtnají nejrůznějšími festivaly. Vedle velkolepé scénografické výstavy PQ 2019 je tu už 31. ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC Praha, který probíhá ve dnech 3.–22. června a kromě Prahy se uskuteční v dalších 22 městech Česka. Po korejské choreografce Eun-Me...
Došlo do redakce

Martin Timko: Palárik žije: súborné dramatické dielo Jána Palárika Združenie Životnými cestami Jána Palárika, Raková 2017, 389 stran. Monografie o životě a díle Jána Palárika (27. 4. 1822 Raková – 7. 12. 1870 Majcichov u Trnavy), významné slovenské osobnosti devatenáctého století, kněze, politika, zakladatele Matice slovenské, ale také novináře,...
Výročí 1.−15. července

Kovaříková Jana, sólistka baletu (2. 7. 1954) △ Krčmář Vlastimil, scénický výtvarník (2. 7. 1959) △ Šandor Luboš, korepetitor (2. 7. 1954) △ Kulhavý Vladimír, herec (3. 7. 1944) △ Domanínská Libuše, sólistka opery (4. 7. 1924) △ Dujka Vladimír, scénický výtvarník (6. 7. 1959) △ Fixová Kateřina, dramaturgyně (6. (Pokračování...