Obsah Divadelních novin 2019
Kritický žebříček 21/2019 – Balet 2019
Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Petra Dotlačilová Lucie Hayashi Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Zuzana Rafajová Roman Vašek Daniel Wiesner Národní divadlo, Praha – Labutí jezero (J. Cranko) 4 3,5 3 3 3 1 3 3 Národní divadlo, Praha – Proces (M. Bigonzetti) 4 5 4 4,5 4 (Pokračování textu…)
Kritika /
Party u Wittgensteina v roce 2019
Jednou z nejočekávanějších premiér letošní sezony byla jistě inscenace Daniela Špinara Oběd u Wittgensteina. Umělecký šéf činohry Národního divadla s ní totiž vstoupil do kontextu kanonické Pitínského inscenace, která měla premiéru v roce 1996 v Divadle Na zábradlí.
Kritika /
Kruhy kritického pekla
Snový půvab náhody posadil vedle sebe do první řady Stavovského divadla na premiéře Bernhardovy Večeře u Wittgensteina tři pedagogy z DAMU, kteří se tam protnuli s Danielem Špinarem.
Kritika /
Samet v Brně
Třicáté výročí sametové revoluce oslavila moravská metropole s grácií i náležitou pompou. Vadou na kráse vzácných dní byla jejich roztříštěnost. Brno se nebylo schopno domluvit na centrální organizaci akce, a tak se svátek studentstva i svobody stal hektickým putováním mezi desítkami zajímavých momentů.
Kritika /
Obraz hledání sebe sama
Knihu Davida Ebershoffa Dánská dívka celosvětově proslavil stejnojmenný oscarový film režiséra Toma Hoopera z roku 2015.
Kritika /
V atriu paměti
Ke zkoumání hlubin duše a zvláštně strukturované knihovny naší paměti po Snu v červeném domě tentokrát Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka využili Williama Shakespeara, jeho záhadami opředené Sonety.
Kritika /
Když Truffaldino hulí trávu a tančí techno
Na první pohled není Goldoniho Sluha dvou pánů, plný nejen situační, ale i slovní komiky, zrovna vhodnou předlohou pro baletní zpracování.
Kritika /
Člověk není Bůh
Jevištní adaptace románu Mary Shelley Frankenstein vytvořená pro Divadlo Petra Bezruče jeho novým uměleckým šéfem Janem Holcem se soustředí především na tři tematické roviny nesené ústředními postavami.
Kritika /
Infernální obrazundum Witoldova já
Fantaskní zákoutí reality, krásy její ohavnosti i její „rozkydlanost“ s chutí ohledával romanopisec a dramatik Witold Gombrowicz, stejně jako se pouštěl do nebývale křivolakých a raritních popisů středostavovských rituálů.
Přelet nad přeletem
Také letos se počátek listopadu nesl ve znamení toho nejzajímavějšího, co se objevilo na české loutkářské scéně. Přehlídka Přelet nad loutkářským hnízdem se ovšem v rámci 29. ročníku rozrostla do délky a rozšířila i své pole působnosti. Během čtyř dní přinesla enormních čtyřiadvacet inscenací profesionálních i amatérských souborů z...
Rozhovor /
Blanka Luňáková: Ráda se vracím domů – do Alfy
Když si s herečkou, autorkou a divadelní pedagožkou Blankou Josephovou-Luňákovou povídáte, ocitnete se tak trochu v jiném světě. Mluví zvolna, usmívá se, vždy chvíli přemýšlí, než odpoví. A často svou odpovědí vyvolá nové otázky. Dlouholetá členka plzeňského Divadla Alfa, herečka a loutkoherečka, autorka písňových textů, rozhlasových a...
Emília Vášáryová: Jsme stále na jedné lodi
Na jevišti a ve filmu ztvárňuje ženy mnoha osudů a mnoha tváří. Setkáte-li se s ní však osobně, vidíte jen jedinou: tvář ženy, která se nezajímá o sebe, ale především o druhé. A chce jim a světu kolem porozumět. A to je možná tajemství jejího herectví – její postavy jsou hrány s hlubokým porozuměním. Nejsou jen interpretované, jsou...
Burza /
Připomenutí
Jak Jan Kopecký (ne)přednášel v Benátkách Jan Kopecký ve svém dopise (DN 19/2019, str. 16) zmínil, že ho v roce 1970 nepustili přednášet do Benátek. Na jaře 1970 byl na Katedře teorie a dějin divadla FF UK vyhlášen konkurs na stipendijní pobyt pro studenta, jenž měl profesora Kopeckého doprovodit na (Pokračování textu…)
Burza /
70 růží pro Ladislava Zemana
Bývalý dlouholetý ředitel Klicperova divadla v Hradci Králové Ladislav Zeman oslavil 23. listopadu sedmdesáté narozeniny. Den na to mu v „jeho“ divadle uspořádali bývalí kolegové a herci divadelní oslavy, na které přijela řada jeho spolupracovníků a přátel z celé republiky. Režii měl nejvýraznější umělecký šéf jeho éry Vladimír Morávek....
Zemřeli
Emil Havlík 6. 5. 1927 Praha – 13. 11. 2019 Praha Loutkoherec a překladatel, doyen Ústředního loutkového divadla (Divadla U věže, Divadla Minor), s touto profesionální loutkovou scénou bytostně spojený. Michael J. Pollard 30. 5 1939 Passaic, New Jersey, USA – 20. 11. 2019 Los Angeles, Kalifornie, USA) Americký divadelní (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. prosince
Kalousová Nataša, herečka (16. 12. 1954) △ Kotmelová Lenka, loutkoherečka (16. 12. 1959) △ Václavíková Renata, sólistka baletu (16. 12. 1944) △ Satoranský Jaroslav, herec (17. 12. 1939) △ Štěpánová Barbora, herečka (18. 12. 1959) △ Bartošková Libuše, sólistka operety (19. 12. 1954) △ Reisnerová Alena, baletní mistryně (19. 12. (Pokračování...
jednou větou
Největší jednorázový projekt v historii Cirku La Putyka je připravován na duben příštího roku do prostoru O2 universum s kapacitou až tři a půl tisíce diváků, velkolepá novocirkusová show CESTY se zde odehraje pouze čtyřikrát; vedle autora konceptu a principála souboru Rostislava Nováka ml. se na projektu režijně podílejí přední (Pokračování...
Burza /
Výstavy
Letošní rok jsme v Divadelním oddělení Národního muzea kromě běžné muzejní práce sbírkotvorné, ochranné a badatelské naplnili přípravou několika výstav, z nichž dvě patří k těm větším.
Burza /
Zasláno k článku Historie věčně mladá (DN 20/2019, str. 3)
Přítel Pavel Kohout se ve fejetonu o Macbethovi spletl, moji recenzi na Špalkovu inscenaci si nepřečetl v Právu, ale v Lidových novinách. (Pokračování textu…)
Akce Houslista (II) aneb Bomba pro prezidenta
Dne 30. března 1958, tedy dva týdny po Kotasovi, StB zatkla Jiřího Wantocha. Po zatčení byl seznámen s obviněním z trestného činu nedovoleného ozbrojování. Pan Wantoch prohlásil, že ve smyslu tohoto obvinění se cítí vinen, přiznal přechovávání zbraní i skutečnost, že Václavu Kotasovi předal dvě pistole. Výslechy Nátlak vyšetřovatelů na...
Příloha /
Festival hudebního divadla Opera 2020
Vážení a milí čtenáři, nabízíme krátké upoutávky na představení 14. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2020.
Kontext /
Kulatý stůl o pražském divadle II
Radní pro kulturu Hana Třeštíková iniciovala další kulatý stůl ve spolupráci s Divadelními novinami.
Divadlo a válka
Syřan Amre Sawah vystudoval ústav divadelních studií Vysoké školy múzických umění v Damašku. Považuje se především za spisovatele – je autorem divadelních her a povídek. Je ale také scenáristou a divadelním a filmovým režisérem, zejména krátkých filmů.
Na skok v erotické kavárně
Vítejte na představení pro dvě herečky, kávu s kardamomem, knihu a klarinet. Diváci vcházejí do sálu, a zatímco jedna herečka starostlivě kmitá kolem nich, druhá zvolna a obřadně připravuje v džezvě kávu.
Divadlo politizace
Příběh z Tisíce a jedné noci a politická satira se potkávají ve hře Saadallaha Wannouse. Pro letošní ročník festivalu sáhl neformální divadelní spolek studentů a absolventů oboru arabistika zvaný Arabské nedivadlo po hře syrského dramatika a novináře Saadallaha Wannouse Králem je vždy král.
Blízkovýchodní kultury bez hranic
Ve dnech 5.–14. listopadu se v Praze, Hradci Králové a Brně uskutečnil 11. ročník festivalu blízkovýchodních kultur Nad Prahou půlměsíc, jehož název inspirovala sbírka milostných veršů a vyznání Praze syrského básníka Charifa Bahbouha.
Veselé Vánoce!
Ty mladistvé byly velmi neveselé: čtyřikrát hnisavý zánět mandlí, který ošetřil bolestivý řez. Po třetím jsem našel pod stromkem za statečnost loutkové divadlo se základními figurami – Honza, král, princezna, dráb a čert – i s kulisami – světnice, síň, les, sluj a peklo, k tomu reflektůrek s kotoučem různobarevných celuloidových fólií....
Sametová simulace
Důstojným a velmi působivým připomenutím 30. výročí listopadu 1989 byl trojdílný projekt Sametová simulace, který byl k vidění 26. listopadu – 1. prosince. Vznikl v koprodukci VOSTO5, Divadla Archa, činohry Národního divadla Praha, souboru 8lidí a Národního muzea. Mapoval tehdejší události na třech úrovních (Tribuna – Federál – Kabinet)...
Ondřej Novák: Je to typ divadla, které musíte dělat s láskou
Rozhovor se zakladateli Divadla NaHraně
Vzpomínka na Petra Lébla
Jeden z nejjiskřivějších divadelních talentů osmdesátých a devadesátých let minulého století, režisér Petr Lébl (16. 5. 1965 – 12. 12. 1999) odešel dobrovolně ze života na vrcholu tvůrčích sil. Smutné dvacáté výročí připomněl 9. prosince na katedře divadelní vědy FF UK vzpomínkový večer s projekcí unikátního videozáznamu Léblovy...
O odpovědnosti za zdmi baletních sálů
Bývaly doby, kdy v našich baletních souborech byla nouze o kvalitního školeného tanečníka. Každý měl jistotu – smlouvu na dobu neurčitou, důchod po dvaceti nebo dvaadvaceti letech praxe. A tak nám v osmdesátých letech soubory stárly, nefungovala zdravá generační výměna, v regionech často tančili lidé bez konzervatoří, s motivací to bylo...
Praotec Čech
Koncem roku připravil fotograf Zdeněk Merta portréty „nových tváří“ Divadla Járy Cimrmana. Jedním z jeho objektů byl i divadelník Andrej Krob v roli Praotce Čecha v inscenaci České nebe. FOTO ZDENĚK MERTA (Pokračování textu…)
Joker
Smutný svět vůkol. Přesmutný. Všechna ta novodobá propojení, spojení, sítě… Místo aby nás opravdu spojovaly, houpaly… víc a víc nás dělí v uvězněné solitéry. Umělý svět ničí svět přirozený, v němž nás prožité problémy a konflikty posouvají k vyzrálosti. Umělý svět propojený jen a jen přes elektronická média nás odstřihává...
Ruce pryč od divadla!
Heslo v záhlaví zaznělo na nedávných demonstracích v ulicích Budapešti…
Kritický žebříček 22/2019 – PDFNJ 2019
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Josef Herman Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Marcela Magdová Martin Macháček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Lenka Šaldová Martin Švejda Petra Zachatá (Pokračování textu…)
Misantrop
Deutsches Theater, jedna ze čtyř berlínských scén subvencovaných státem, přijelo do Prahy s Misantropem, v německém překladu Jürgena Gosche a Wolfganga Wiense, velmi mluvném, ač prozodicky přesném, zachovávajícím molièrovský verš, a v režii Anny Lenk, od loňského roku hlavní režisérky Státního divadla v Norimberku.