Obsah Divadelních novin 2019
Kritika /
Vzpomínat na časy šťastné
Šéfdirigent opery Divadla F. X. Šaldy miluje romantické kusy, pozapomenuté nebo vůbec nehrané. Režisérka Linda Keprtová je pravidelně převádí do strohé jevištní podoby a ubírá tím rozevlátým partiturám přehnané emoce, které soustředí do často drsných jevištních obrazů, konfliktů.
Kritika /
Are we human or are we dancer? aneb Mladá progresivní vlna u Bezručů
S OST-RA-VARem mám sedmiletou zkušenost a dosud jsem se z něj vracela především s bezbřehým obdivem k tvorbě Komorní scény Aréna. Dvacátý druhý ročník festivalu ostravských činoherních divadel ovšem síly jednotlivých scén vyrovnal.
Kritika /
Let do světa fantazie
Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho patří do zlatého fondu světové literatury a pro mnohé i k zásadním knihám života. Takto silné a osobní texty se ovšem jen velmi obtížně převádějí na jeviště, ačkoli se o to tvůrci po celém světě stále pokoušejí; u nás nejnověji tvůrčí tým Studia DVA v (Pokračování textu…)
Rozhovor /
Jakub Maksymov: Poslušnost je v divadle neproduktivní
Jakuba jsem poznala na DAMU, kde studoval loutkařinu. Chodili jsme do stejného ročníku a měli některé společné předměty. Vypadal jako skautík, takový normální, pohodový kluk, což na té škole působilo skoro exoticky. Po krátkém přátelství mě přizval jako dramaturgyni ke své absolventské inscenaci, která prošla dlouhým vývojem od Jarryho Nadsamce...
Kontext /
Dějiny – paměť – retro
Původně mělo jít o zamyšlení nad dokumentárním cyklem Divadlo Na zábradlí od Ivana Vyskočila po Jana Mikuláška (2018), který k 60. výročí divadla natočila Adéla Sirotková. Další z dobře uchopených dokumentů o divadle z produkce České televize však Jana Císaře inspiroval k obecnější úvaze.
Bilance zvaná Trilobit
Každoroční udělování cen Trilobit může být příležitostí zamyslet se nad stavem našich televizí.
Humor z dob normalizace
Supraphon mapuje tvorbu Semaforu pečlivě. Po velkorysých kompletech věnovaných Jiřímu Suchému se už potřetí stejně pečlivě vrátil k tvorbě Miloslava Šimka na deseti kompaktech pod názvem Šimek & Sobota komplet 1977–1983. Z nabízeného výběru, sestaveného Janem Richterem, Lukášem Sýkorou, Jakubem Kamberským a Oldřichem Zámostným, lze vyčíst...
Operní Evropou
Evropská města nabízejí bohatý operní program. Přinášíme kritické postřehy i zamyšlení z přímé návštěvy několika divadel, jimž je přes veškerou různost společná snaha o dokonale hudebně provedené a vizuálně atraktivní inscenace.
Divadlo na Orlí Brno
Brněnská JAMU vybudovala v letech 2010–2012 v centru moravské metropole moderní divadelní scénu (respektive hudebně-dramatickou laboratoř), která múzami prodchnutým studentům k jejich prvním uměleckým pokusům nabízí velkorysé zkušební prostory a špičkovou technologii.
Bezvědomí bez vědomí
Už samotný nadpis je blbost. Obhájit smysl je těžký, ale jak se chopit nesmyslu? Rád, až perverzně, si vybavím věty, který říkaly třeba kurvy v nonstopce. Byla v tom občas až předsokratovská bezradnost. Nechci vykrádat kurví výroky, ale občas je použiju a přiznám se. Skoro pokorně. Na to bych přeci (Pokračování textu…)
Burza /
Připomenutí
Theatregraph Emila Františka Buriana Theatregraphem označoval E. F. Burian (EFB) propojování reálného i reprodukovaného zvuku a fotografického i filmového obrazu s děním na jevišti. V rozmezí let 1936–1938 tím způsobem stvořil čtyři legendární inscenace (Frank Wedekind: Procitnutí jara – premiéra 3. 3. 1936, A. S. Puškin: Eugen Oněgin – premiéra...
Osobnost roku podle Ruské asociace divadelních kritiků
Na základě hlasování byl Ruskou asociací divadelních kritiků osobností roku 2018 zvolen režisér Kirill Serebrennikov za „bezprecedentní oddanost divadlu v podmínkách domácího vězení“. Divadelní a filmový režisér Serebrennikov je v domácím vězení od srpna 2017 poté, co byl vyšetřován pod záminkou špatného hospodaření v souvislosti s...
Došlo do redakce
Trojka Zuzany Homolovej: Keď vojáčik narukoval CD Slnko records 54:42 min. Slovenská písničkářka Zuzana Homolová (voc, g) vydala koncem minulého roku po čtyřech letech další (celkově ve své kariéře sedmé) album. Po čistě autorském Medzi dvomi prázdnotami (2014) se vrátila k sestavě v trojici s Milošem Železňákem (g, cello, drumble, (Pokračování...
Zemřeli
RALPH KOLTAI (31. 7. 1924 Berlín, Německo – 15. 12. 2018 Châtellerault, Francie) Scénograf a kostýmní výtvarník, sochař, průkopník britského divadelního designu a zakladatel Společnosti britských divadelních designérů (SBTD). GALT MACDERMOT (19. 12. 1928 Montréal, Québec, Kanada – 17. 12. 2018 Staten Island, New York, USA) Hudební skladatel, klavírista...
Výročí 1.−15. února
Havlíková Vladimíra, herečka (1. 2. 1954) △ Popelka Milan, scénický výtvarník (1. 2. 1959) △ Chocholatá Marie, herečka (2. 2. 1929) △ Mrkvička Ladislav, herec (2. 2. 1939) △ Holý Bob, loutkoherec (3. 2. 1954) △ Vanýsek Jiří, režisér (3. 2. 1944) △ Drlík Vojen, dramaturg (4. 2. 1944) △ (Pokračování textu…)
K smíchu, nebo k pláči?
Letos jsem viděla kolem padesáti komedií. Jestli platí, že smích prodlužuje život, můžu se těšit (či děsit), že se dožiju nejméně sta let! Ovšem ne všechny inscenace označované jako komedie jsou k smíchu. Chytrý a kvalitní humor není u komedií samozřejmostí, i když se o něj jistě všichni tvůrci snaží. (Pokračování textu…)
Burza /
Jubilejní rok libereckého Naivního
Dvojí oslavy čekají letos Naivní divadlo Liberec. Na podzim zavzpomínají na 70. výročí založení a v červnu si připomenou 25 let konání mezinárodního festivalu Mateřinka. Pro letošní rok připravuje divadlo tři nové inscenace a plánuje řadu tuzemských i zahraničních zájezdů – vystoupí v Německu, Belgii a ve Slovinsku; a na (Pokračování...
Jednou větou
Autorský projekt Šašek a syn Divadla Bolka Polívky reprezentoval to nejlepší ze současného českého divadla v Londýně, v londýnském Shaw Theatre představení zhlédlo 800 diváků; pro příští rok Divadlo Bolka Polívky plánuje další dva zahraniční výjezdy do Bruselu a Austrálie. Divácky nejúspěšnější inscenací Východočeského divadla v roce...
Příliš krátké životy (II)
Sedmého července 1977 jsme tedy přijeli do Rakouska. Odstěhovali jsme se tam. Do emigrace, do exilu… Račte si z toho pojmenování či označení našeho následujícího pobytu vybrat. Myslím, že obojí bude souhlasit. Mateřštinou nám byla čeština. Nika se narodila v Ostravě a já i náš Jakub jsme se narodili v (Pokračování textu…)
Cesty současného regionálního divadla
umělecké šéfky
Martin Františák: Upozornit na to, co je skryté
Novým uměleckým šéfem Švandova divadla v Praze se od ledna tohoto roku stal režisér, dramatik a básník Martin Františák.
Fidlovačka až na dřeň
Divadlo Na Fidlovačce v pražských Nuslích dostalo v nové sezoně tvůrčí injekci v podobě režiséra Tomáše Svobody, který se stal společně s dramaturgyní Kateřinou Jonášovou členem uměleckého vedení divadla.
Jaký bude dnešní den?
Po každém probuzení si kladu podobnou otázku. Jaký bude? Bude klidný, voňavý či perný jako u Beatles?
Riot Days
Pussy Riot Theatre – Guerrilla punk s kořeny v sibiřském kriminále, tak zněla upoutávka na koncert snad nejslavnější současné undergroundové skupiny světa, ruských, dnes v exilu žijících Pussy Riot, 16. ledna v pražské Akropoli. Ne náhodou se konal v den padesátého výročí upálení Jana Palacha. Členky Pussy Riot jsou obdobně (Pokračování...
Kritický žebříček 3/2019 – festival Zaráz / činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Herman Vladimír Hulec Petr Christov Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Luboš Mareček Vladimír Mikulka Iva Mikulová Josef Mlejnek Kateřina Rathouská Marcel Sladkowski Jana Soprová Lenka Šaldová (Pokračování textu…)
Rychlorandění s režiséry
Pražské Národní divadlo od nástupu Daniela Špinara do funkce uměleckého šéfa činohry přidává jako bonusy rozmanité akce pod heslem NOVÁ KREV.
Kritika /
Česká sezona v Jihočeském divadle
Právě před sto lety se naplnily sny českého národa o samostatném státu; sny, které pomáhaly realizovat generace českých divadelníků.
Kritika /
Perfektně uhlazené Vlasy
Pražské Divadlo Kalich vstoupilo do znamení Vodnáře premiérou muzikálových Vlasů. Oslavilo tak fenomenální hudbu Galta MacDermota, jenž opustil náš svět těsně před Vánoci, i skvělé přebásnění Jiřího Joska, který odešel uprostřed léta. Překladatel se na projektu částečně podílel také coby dramaturg a režisér Šimon Caban na něj...
Kritika /
Satira explicitní a skrytá
Gogolova satirická komedie Revizor se na repertoáru divadel sice objevuje s železnou pravidelností, ale vývoj české politiky zájem inscenátorů zřejmě ještě podnítil.
Kritika /
Až příliš doslovní hradečtí Furianti
Na scéně se rozkládá zpustošená náves zapadlých Honic – autobusová zastávka, záchodová budka, hrací automat, vlaječky Evropské unie i televizní obrazovka.
Kritika /
Cisovského Divadelníka se lze opravdu bát
Vstup do sálu Komorní scény Aréna ohrazuje zástěna ze svislých plastových pruhů plných krvavých skvrn a čmouh. Za ní se skrývá prostorná místnost se stěnami z bílých kachliček, také umazaných od krve.
Kritika /
Dr. Stockmann jako hrdina
Režisér Michal Hába neopustil ani v inscenaci Ibsenova Nepřítele lidu, kterou připravil za spoluúčasti členů vlastního souboru Lachende Bestien na „experimentální“ scéně Městských divadel pražských v divadle Komedie, svůj osobitý a dobře rozpoznatelný styl.
Kritika /
Staré housle nové tóny nepřinesly
Vizuálům Národního divadla nelze upřít, že své marketingové cíle odhalují ve vší nahotě, v tom posledním doslova: jakýsi nahý černošský svalovec se tu snaží urputně vykouzlit na své snědé tváři cosi blížícího se zadumanosti.
Kritika /
Zaráz a bez oficialit
Slovácké divadlo v Uherském Hradišti a Městské divadlo ve Zlíně potřetí uspořádaly přehlídku svých inscenací rázovitě nazvanou Zaráz. Žádné oficiality, po třech představeních z každého divadla ve třech dnech. A o každém debata.
Rozhovor /
Lenka Krobotová: Cokoli člověka v životě potká, není náhoda
Herečka Lenka Krobotová hraje v Dejvickém divadle od roku 2000. I když je věrná jednomu angažmá už bezmála dvacet let, vyzkoušela si velmi rozmanité role a spolupráci s celou škálou režisérů různých generací. Navzdory tomu, že pochází z divadelnické rodiny, ještě na gymnáziu netušila, že ji bude herectví provázet po (Pokračování textu…)
Kontext /
V Modřanech hledal své smiřické dětství
Potkávali jsme se v modřanských ulicích. Pozdravil, někdy se usmál a zastavil k popovídání. Jindy se dalo z tváře vyčíst, že mu není do řeči. Znali jsme se z Národního divadla, ale blízcí přátelé jsme nebyli. Luděk Munzar k sobě lidi tak snadno nepouštěl. Do Modřan se přistěhovali s Janou (Pokračování textu…)
Kontext /
Herec očima režiséra
Život u divadla se měří časem od premiéry k premiéře, od role k roli. V tom překotném tempu člověk zůstává stát v úžasu nad tím, že i velké herecké osobnosti mohou stárnout. A umírat. Luďka Munzara jsem poznal jako staršího spolužáka, když absolvoval studia Franckem v Maryše. My z nižších (Pokračování textu…)
Tečka za epochou
Když mně to sobotní dopoledne Jarda Vaněk zavolal, že zemřel Luděk Munzar, pocítil jsem cosi jako bytostnou potřebu nějak se k tomu vyslovit, neboť jsem nepovažoval za nahodilé, že mě o tom zpravuje člen amatérského souboru z dávných let, kde jsem se potkal s Luďkem Munzarem a vlastně jsem si díky němu začal uvědomovat některé podstatné hodnoty...