Obsah Divadelních novin 2019
Jak se v Česku počítá spravedlnost?
Investigativní, tedy důkladné a dlouhodobé zkoumání problému, nejčastěji se společenským dopadem, je dnes některými považováno za sprosté slovo. Nadávky na veřejnoprávní média a jejich náročné investigativní reportáže slyšíme od trollů, haterů v diskusích na sociálních sítích a chvílemi od politiků.
Provokatér, solitér, objevitel
Už názvy některých kapitol této knihy jako Ambulantní herec, Manifest radikálního tmářství nebo Zvolání o škodlivosti divadla napovídají, že půjde o četbu nevšední. Přísně vzato, teatrologie to není.
Kontext /
Nesmrtelnost tajemného Íránu
8. ročník filmového festivalu ÍRÁN:CI, Praha/Brno/Bratislava 15. – 26. 1. 2019
Irina Brook: Nejlíp se cítím v karavanu
Na pražském setkání Asociace shakespearovských divadel, o němž jsme psali v minulém čísle, byla nejvýznamnějším hostem dcera režiséra Petera Brooka a herečky Natashy Parry, šestapadesátiletá Irina Brook.
Burza /
Sny
Těžká strava před spaním zapíjená těžším pitím přivodí těžký sny. Lehká strava nebo hladovka to umí taky – takže je to jedno. Po zavináči s rumem se dějí divy.
Burza /
Připomenutí
Jestli jsme dnes překvapeni nečekanými politickými přemety umělců, stojí za to připomenout malou epizodu Vlasty Buriana, o jehož demokratickém smýšlení by dnes sotva někdo pochyboval. Jenže v jeho divadelním časopise Přestávka Burianova divadla najdeme v polovině třicátých let neskrývanou podporu fašistického Mussoliniho režimu ve válce v Habeši...
Burza /
La Putyka slaví deset let
Na sklonku loňského roku uplynulo přesně deset let od prvního uvedení představení La Putyka v režii Rostislava Nováka ml. Letos v září to pak bude deset let od založení samotného souboru Cirk La Putyka. Rok 2019 proběhne ve znamení oslav kulatého výročí, kdy program doplní řada speciálních akcí. Hned v (Pokračování textu…)
Burza /
Brněnský Ježíš na Kanárech
Další mezinárodní úspěch si připsalo Městské divadlo Brno. V polovině ledna aplaudovali celkem 5x jeho inscenaci anglické verze rockové opery Jesus Christ Superstar v režii Stanislava Moši diváci Piramíde de Arona v Las Americas na ostrově Tenerife a nadšené byly i recenze v tisku. Tenerife bylo zřejmě nejvzdálenější destinací, kde (Pokračování...
Burza /
Festival smíchu má vítěze
Ve Východočeském divadle Pardubice byly rozdány ceny 19. ročníku GRAND Festivalu smíchu. Cenu odborné poroty získala inscenace klasické Labichovy komedie Klášterní ulice aneb To je vražda, hopsala! Klicperova divadla z Hradce Králové v režii Davida Drábka, který získal i cenu za režii. Studentskou porotu nejvíce zaujal současný text Upokojenkyně...
Zemřeli
INKA ŠECOVÁ (15. 4. 1943 Praha – 4. 1. 2019 Praha) Dabingová a televizní herečka. MILOŠ FIKEJZ (11. 10. 1959 Vysoké Mýto – 15. 1. 2019 Praha) Filmový knihovník, fotograf, publicista, encyklopedista, editor sborníků, encyklopedií a knih. LADISLAV SLÍVA (13. 11. 1941 Ostrava-Bartovice – 19. 1. 2019 Ostrava) Ostravský básník, (Pokračování textu…)
Výročí 16.−28. února
Formánková Agia, sólistka opery (16. 2. 1934) △ Kvasnička Pavel, herec (16. 2. 1939) △ Doležal Jan, dirigent (19. 2. 1939) △ Langerová Petra, herečka (20. 2. 1969) △ Kubešová Blanka, spisovatelka (21. 2. 1944) △ Svoboda Jan, scénický výtvarník (21. 2. 1964) △ Ulrych Petr, skladatel (21. 2. 1944) (Pokračování textu…)
Jednou větou
Překladatel Shakespearova díla, Prof. PhDr. Martin Hilský, CSc., byl jmenován emeritním profesorem filozofické fakulty Univerzity Karlovy; diplom mu předal 17. ledna na zasedání Vědecké rady FF UK děkan fakulty doc. Michal Pullmann. Klub přátel divadla ve Zlíně slaví kulaté výročí, neboť jeho ustavující schůze se konala v lednu před 30 (Pokračování...
Burza /
Oprava
Omlouváme se za chyby v Obsahu 27. ročníku Divadelních novin 2018 v DN 2018/22 – zatím jsme zjistili, že vypadly dvě položky: Jaroslav Etlík: Hranice myšlení, polemika, DN 2018/20, strana 12. Iva Janžurová: Dodnes mám na dně svého šatníku housle, přílohový rozhovor, DN 2018/22. Omlouváme se čtenářům i autorům (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (III)
Nika bydlela v prvním roce svých studií brněnské herecké konzervatoře v internátě v Kamenické ulici. Dívky tam žily „jak sardinky“, šest v jedné místnosti, soukromí de facto žádné. Do desáté večer musely být na pokoji, což bylo přísně kontrolováno. A tak se Nika ve druhém a třetím ročníku přestěhovala na „privát“. A začala si...
Příloha /
Nejdůležitější investicí ministerstva kultury je ta do živé kultury
Naše Asociace nezávislých divadel vznikla v polovině roku 2016. Motivací byla potřeba vlastní profesní platformy, kde bychom společně řešili důležité otázky, které nás – provozovatele divadel v nestátní neziskové formě – pálí. Jaké je nejdůležitější téma, které nás momentálně zaměstnává? Nejaktuálnější jsou – celkem pochopitelně...
Tony Kushner: Andělé v Americe
Městská divadla pražská (ABC), režie Michal Dočekal. Premiéra 2. února 2019. První díl hry Andělé v Americe měl premiéru na Broadwayi v roce 1991, druhý díl v roce 1993. V Praze se sice hra poprvé představila na sklonku roku 1995 jako společný projekt Black Box a Misery Loves Company, kdy (Pokračování textu…)
Nina Jacques: Nabídnout divákům jiný typ zážitku
Rozhovor s dramaturgyní
Ministr kultury slibuje
Rituál tiskových konferencí, na nichž ministři kultury na počátku funkčního období představují plány pro svůj resort, jsme už zažili mnohokrát. Bilance těch uskutečněných na jeho konci bývá o poznání smutnější. Přesto je dobré si ty sliby zapamatovat.
Bílé jiskření
Náš divadelní ansámbl cestoval na divadelní festival z Prahy do Brna, aby tu zahrál v angličtině mou úpravu Shakespearova Troila a Kressidy. V kupé jsem vytáhla laptop a chystala se napsat pár mailů. Vešla stevardka a (česky) nám nabízela noviny a časopisy. Řekla jsem anglicky: Jenom noviny, prosím. Na to (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 4/2019 – balet I
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Petra Dotlačilová Lucie Hayashi Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Daniel Wiesner Národní divadlo, Praha – F. Ashton: Marná opatrnost 4 (Pokračování textu…)
Kde domov můj?
V pátek 25. ledna se v Městském divadle Mladá Boleslav konal sedmý výroční Galavečer divadla. Jako každý rok byly v jeho rámci vyhlášeny výsledky ankety Zážitek roku o nejoblíbenější herečku, herce a inscenaci minulé sezony. Herečkou roku se stala Lucie Matoušková (v trojici nominovaných byly ještě Alena Hladká a Malvína (Pokračování...
Skončí to dobře?
Na setkání s vybranými médii informoval ve středu 6. února designovaný umělecký ředitel Opery Národního divadla, co hodlá dělat s operními soubory Národního divadla.
Kritika /
Andělé v ABC – ohromení, obdiv i rozčarování
Snad mi svatý Bertolt B., jeden z přiznávaných guruů inscenátorů, odpustí metaforu poněkud kulinární. Zná to však každý: louskáte třeba u vína s potěšením oříšky, kousnete do posledního – a zkřivíte ústa. Je žluklý.
Kritika /
Ztraceni ve sloupoví
Motto inscenace opery Giuseppa Verdiho Don Carlos v Národním divadle v Brně je dobré číst jako název abstraktního obrazu, který napoví, jak se na něj dívat: Je důležitější, jak člověk osud přijímá, než to, jaký ten osud je.
Kritika /
Svěcení Kosmického jara v Uherském Hradišti
Krátce po třídenní přehlídce Zaráz, na které se Slovácké divadlo v Uherském Hradišti a sousední Městské divadlo Zlín už třetím rokem prezentují svými nejúspěšnějšími tituly, měla v Hradišti v režii Michala Zetela premiéru inscenace hry Ladislava Smočka Kosmické jaro.
Kritika /
Bez srdce (proti)
Je proto s podivem, že se titul Romeo, Julie a tma, adaptace jednoho z Otčenáškových nejemotivnějších a nejslavnějších děl zaměřených na mládež, objevil na repertoáru až nyní.
Kritika /
V Dlouhé hrají o lásce a tmě (pro)
Otčenáškův tragický příběh lásky Židovky Ester a Čecha Pavla z temných časů heydrichiády, příběh se shakespearovským názvem Romeo, Julie a tma, se hned po prvním vydání v roce 1958 stal senzací.
Kritika /
Rok na vsi jako moravský western?
Plakát i program Roku na vsi v pražském Divadle pod Palmovkou avizoval cosi jako moravský western: Vrbčena a Cyril Rybář se objímají na rozházené kupce slámy pod dramaticky zamračenou oblohou, on stylizovaný do romantického kovboje.
Kritika /
V Ypsilonce si opět pohrávají s operetou
Mam’zelle Nitouche, francouzská opereta z pera Florimonda Hervého, patří k nejproslulejším i nejmilovanějším dílům žánru již bezmála 140 let. Hervé své poslední, ale též jediné dílo, jímž se doopravdy proslavil, napsal v roce 1883. Od té doby Nituška prakticky nezmizela ze scény, a to ani na českém jevišti (prvé uvedení (Pokračování...
Kritika /
Na Fidlovačce a Na Jezerce zariskovali
Uvést inscenaci, která vybočí z repertoáru, na jaký je publikum soukromých scén zvyklé, to je jako když hospodský štamgastovi odkojenému Staropramenem pustí do pípy specialitu z malého pivovaru. Hrozí, že stálý zákazník odejde zklamán.
Rozhovor /
Jacob Erftemeijer: Všechno se děje, jak má
Nejčastěji můžete herce Jacoba Erftemeijera vidět ve Švandově divadle, kde pravidelně hraje už od roku 2015. Jeho zapamatovatelná tvář se ale objevuje i na dalších pražských scénách. V letošním roce oslaví třicátiny, a tak jsme se společně ohlédli za jeho dosavadní kariérou.
Kontext /
Divadlo pro mláďata
V pražském Divadle v Dlouhé skončil desátý ročník festivalu 13+, který celou dekádu systematicky mapuje usilování českých divadel o tvorbu určenou teenagerům. To je dobrá příležitost ke krátkému zamyšlení nad tím, co se v oblasti českého divadla pro děti a mladé publikum v posledním desetiletí proměnilo, jakým se ubírá směrem, (Pokračování...
Momenty beznadějí i triumfů
První únorovou sobotu se v pražském Divadle Archa už podeváté předávaly Ceny české filmové kritiky. V devíti kategoriích bylo vyznamenáno osm filmů různorodých žánrů, obsahů i poselství.
Chodec brouzdající životem
Mám rád knihy, v nichž autoři dají nahlédnout do svého uvažování o světě, který je obklopuje. Do svých ideálů, lásek, přesvědčení, do záležitostí, které zvenku nejsou na první pohled patrné. Za takovou považuji třeba publikaci nedávno zemřelého režiséra Petra Weigla Hledání smyslu: Filmy, myšlenky a reflexe (2013) a stydím se,...
Londýnská divadla na mnoho způsobů
Na první pohled se může zdát, že divadelnímu Londýnu vládnou jen muzikálové hity (některé z nich už desítky let) či anachronismy typu Pasti na myši Agathy Christie, která se permanentně hraje v Divadle St. Martin už od roku 1952. To jsou ovšem především atrakce pro Japonce. Zdejší scény ale nabízejí i pokročilému divadelnímu fajnšmekrovi širokou...
Opera pro spojený svět
Tak zní slogan projektu Opera Vision, který založilo a zřizuje evropské sdružení operních společností a festivalů Opera Europe.