Obsah Divadelních novin 2019
Burza /
Divadlo MASO nastupuje
Mladé autorské sociálně orientované divadlo, které se snaží reagovat na aktuální dění ve veřejném prostoru, a to jak na jevišti, tak mimo něj, je složené z čerstvých absolventů katedry činoherního divadla na pražské DAMU. Dalo o sobě vědět dvěma absolventskými pracemi, groteskou ze sídliště Zářez a inscenací ŽRANICE. V rámci (Pokračování...
Burza /
Zkáza DD přichází
Na obrazovku České televize vstupuje od počátku března šestidílný seriál Zkáza Dejvického divadla. Mystifikační scénář Miroslava Krobota a Ondřeje Hübla nabízí s nadsázkou téměř modelovou situaci, co dělat poté, co divadlo nedostane grant. Seriál nesleduje osudy postav v čase, ale nabízí šest samostatných příběhů. V každém díle se řeší...
Příliš krátké životy (V)
Nika se na jaře 1974 rozhodla, že odejde z Liberce zpět do Brna. Žily tam moje děti z prvního manželství a ona si přála, abych jim byl nablízku.
Burza /
Jednou větou
Autorský muzikál Offline! vycházející z osm let staré knihy německého novináře a redaktora Süddeutsche Zeitung Alexe Rühleho Bez sítě o zkušenosti člověka, který se na půl roku dobrovolně odřízl od internetu, připravili studenti JAMU v Divadle na Orlí. Kanadské divadlo Theaturtle připravuje inscenaci Charlotte, příběh mladé talentované židovské...
Radúz Mácha: Teď je ten okamžik, na který jsem čekal
Radúz Mácha (* 15. června 1987, Valašské Meziříčí) se stal členem činohry Národního divadla v pouhých čtyřiadvaceti letech. Když v roce 2011 absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění, v jednu chvíli se mu seběhly nabídky na angažmá ze čtyř význačných scén. Rozhodl se pro Národní divadlo.
Sebastian Schlemminger a Angelina Kartsaki: Rádi si hrajeme s technologiemi
lava. Krabice. Jeden divák. Pronikání předmětů, prchavé zvuky, hledání světla.
Claire Vivianne Sobottke: Věřím v chaos
Strange Songs jsou koncertem zvláštních písní. Roztříštěním, dekonstrukcí, „zcizením“ a zintenzivněním hlasu se objevuje hyperfyzický zpěv, který se může stát cestou k tanci.
Lori Baldwin: Jak funguje umělá inteligence?
Tick-tock the Timeline Clock zkoumá učební proces umělé inteligence zaměřený na lidské chování, touhy a systém hodnot.
Karel Jaromír Erben: Kytice
Národní divadlo, Praha, premiéra 28. února 2019 Balady K. J. Erbena ze sbírky Kytice patří ke zlatému pokladu českého písemnictví a patrně u nás není člověka, který by si nevybavil některý jejich verš. Není pochyb o tom, že vesměs hororové příběhy, v nichž se prolínají osudy lidí s nadpřirozenými silami, (Pokračování textu…)
Chtěli jsme se vyvarovat depresivních témat
s koordinátorkou festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER Júlií Peckovou
Opravdová dramata na brněnské scéně
Na počátku roku Divadelní noviny uvedly rozsáhlou úvahu o dnešním divadle od nového uměleckého šéfa brněnské činohry Národního divadla Milana Šotka a o jeho plánech představit v příštích sezonách na scénách ND Brno nikoli adaptovanou literaturu, ale dramatické texty jako impuls k herecké tvorbě.
O divadle a životě
Nejmilejší vzpomínky na moje dětství se opakují, v záblescích se vracejí. Jsou mi asi čtyři roky, sedím v ložnici v klidném rohu u skříní se svými panenkami.
Jak dramatizovat Jáchyma Topola?
Byla jsem v ND na inscenaci dramatizace Topolova románu Noční práce, která se hraje pod názvem Kouzelná země.
Prodanka ve světě
Muzeum Bedřicha Smetany otevřelo 5. března výstavu Nevěsta prodaná do ciziny, věnovanou zahraničnímu uvádění asi nejpopulárnější české opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Jsou zde vystaveny především fotografie ze sbírek Národního muzea, tedy spíše ze staršího období, novější a současné uvedení dokumentují fotografie Pavla Horníka. Do...
Kritický žebříček 6/2019 – pražská činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin J. Švejda Petra Zachatá Ivan (Pokračování textu…)
Našla se koncepce!
Po Janu Burianovi v pozici ředitele Národního divadla se od jeho nástupu v roce 2013 požadovalo zveřejnění koncepce, jakým způsobem a kam chce zlatou kapličku vést a především jak ji chce zreformovat, neboť pro tento úkol ho do ředitelské sesle přivedla ministryně kultury Helena Třeštíková. Nic jiného za patnáct dnů (Pokračování textu…)
Poluninovo satori
Před pár lety nás mistrně natočený dokument Tanečník (režie Steven Cantor) seznámil s velkým osobním příběhem Sergeje Polunina, jednoho z největších talentů současného baletu.
Kritika /
Faust jako test naší povrchnosti
Nepoštěstí se našinci každý rok, že má možnost souběžně porovnat hned dva ambiciózní jevištní pokusy o oba díly Goethova Fausta: od března 2018 se ve Stavovském divadle uvádí inscenace Jana Friče a letos v březnu tentýž opus nasadili v Divadle pod Palmovkou v režii, úpravě a hudebním výběru hostujícího Jana Klaty.
Kritika /
Fenomén Kytice
Potlesky na otevřené scéně a ovace vestoje – premiéra Erbenovy Kytice vyvolala v publiku reakce, jaké jsem v činohře Národního divadla za svou třicetiletou recenzentskou praxi nezažila. Ale co vlastně diváky, z nichž mnozí měli v očích slzy dojetí, v inscenaci režijního dua SKUTR zvedlo ze sedadel?
Kritika /
Urodilo se!
V regionálních operních divadlech. Vezměme to chronologicky.
Kritika /
Bože! Fanny a Alexandr na Vinohradech
K podzimním Soukromým rozhovorům Divadelního spolku Jedl a k Personám Divadla Na zábradlí přibyl v Praze třetí titul vycházející z filmového a literárního díla Ingmara Bergmana.
Kritika /
Nevytěžený příběh
Je chvályhodné, že Švandovo divadlo programově podporuje vznik původních českých her.
Kritika /
V zákulisí patriarchálního světa
Odkdy je pravda jenom jedna? ptá se Hana v nejnovější inscenaci Divadla Na zábradlí Ladies no Gentlemen. A po celých devadesát minut nechává diváka v nejistotě. Příběh lehce rozpitý v surreálně se klikatící dialogy a situace jako by se nemohl rozhodnout, zda být psychologickým či absurdním dramatem, detektivkou nebo esejem. (Pokračování textu…)
Kritika /
Malý krok pro diváka, obrovský skok pro kuře
Žlutému kuřátku, jež jménem Malé inventury v únoru tradičně obsadilo rámečky v metru, letošní modrá barva zřejmě opravdu svědčila, a tak povyrostlo o kus skutečně úctyhodný: sedmnáctý ročník festivalu nového divadla rozšířil svůj program o jeden den a nafoukl jej tak, že se většinou hrála alespoň dvě představení současně. Z...
Rozhovor /
Jan Kříž: Musím do svého díla dát víc, než divák očekává
Jan Kříž je neobvyklá muzikálová star. Má Cenu Thálie, hrál už desítky hlavních a významných rolí především v Divadle Kalich, ale nešroubuje popularitu bulvárními skandály, nechce být pořád všem na očích. Připomíná mi herce dřívějších generací, kteří nebrali hodně vážně sebe sama, ale umění, kterému sloužili.
Kontext /
Třikrát o divadle Alfred ve dvoře (I)
V tomto a následujících dvou číslech Divadelních novin otiskneme na pokračování rozsáhlejší text Ewana McLarena o jeho éře v divadle Alfred ve dvoře. Vyšel sice v knize Oáza neklidu (Sonda do nitra nezávislé scény Alfred ve dvoře, Motus, 2018), ale v běžných knihkupectvích ji asi nenajdete. Třetím textem bude polemika (Pokračování textu…)
Mexická jízda po dlaždicích paměti
Zatímco americký prezident umanutě trvá na stavbě pohraniční zdi mezi USA a Mexikem, v současném Hollywoodu dominují mexičtí tvůrci. Potvrdilo se to i při letošním jednadevadesátém udílení Oscarů, které se konalo 24. února v losangeleském Dolby Theatre: ceny za režii, kameru a nejlepší neanglicky mluvený film získal Alfonso Cuarón za...
Poslední německý upír
Berlínské Theater des Westens je poslední zastávkou kultovního muzikálu Michaela Kunzeho a Jima Steinmana Tanz der Vampire na tříleté tour po německých městech.
Nevěsta z baru
Poté co Pavol Breslik 22. prosince zazpíval Jeníka ve Smetanově opeře Prodaná nevěsta v Mnichově před velkou hromadou hnoje, zopakoval ho o dva a půl měsíce později v Drážďanech v baru.
Frljić v brechtovském opičinci
Bosensko-chorvatský režisér Oliver Frljić vyvolává nejen u nás silné kontroverze. Možné ani tak ne kvůli svým inscenacím, jako spíše společenským okolnostem, které je provázejí. Jedním z míst, kde lze zhlédnout jeho nejnovější práce, je berlínský Gorki Theater.
Bez honoráře, zato mezi svými
V sobotu 16. února zemřel ve švýcarském Wädenswilu Bruno Ganz (* 22. března 1941 v Curychu), proslulý divadelní a filmový herec, známý i českým divákům.
Nová scéna Plzeň
Nová scéna Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni, jedno z mála (nikoli však jediné, jak se občas tvrdí) českých divadel postavených po roce 1989, byla slavnostně otevřena 2. září 2014 operou Libuše Bedřicha Smetany. Budova je dílem architekta Vladimíra Kružíka z projekční společnosti HELIKO, autorkou fasády, nejrozměrnější betonové skulptury v...
Česká muzika
Není nepochopitelný, kdo z český muziky byl významnej. Zelenka – dobrý, Myslivec – taky… atd. Vejvoda se hrál i za války. Smetanova Má vlast je prostá vykrádačka švédský lidovky – teda ta část „kočka leze dírou…“ jen v moll. Shakespeare taky těžil ze starejch antickejch báchorek – třeba Sen noci (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Swing & Big Band – To nejlepší 3 CD Supraphon 59:06 min. + 54:58 min. + 65:04 min. Šedesát písniček předních českých populárních zpěváků (od Arnošta Kavky a Karla Hály přes Karla Gotta a Evu Pilarovou po Jana Smigmatora a Vojtěcha Dyka) a herců (Miloš Kopecký, Laďka Kozderková) od konce (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. dubna
Kundera Milan, spisovatel (1. 4. 1929) △ Brozman Josef, loutkoherec (2. 4. 1949) △ Staňková Eva, kostýmní výtvarnice (2. 4. 1964) △ Thorovský Jan, korepetitor (2. 4. 1944) △ Vlček Karel, herec (2. 4. 1959) △ Bártková Marta, loutkoherečka (4. 4. 1929) △ Kuras Benjamin, spisovatel (4. 4. 1944) △ (Pokračování textu…)
Jednou větou
Představení naslepo nabízí studentské divadlo DISK – rezervujete si vstupenku (nejbližší termín je 7. 4.) a dostavíte se na neznámý titul; teprve po představení od vás peníze za vstupné vyberou asistenti a asistentky divadla – zaplatíte podle toho, jak se vám v divadle líbilo. Výstava malířů Jana Spěváčka a Lukáše (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (VI)
Léto 1976 představovalo zvrat v našich životech. Mě už nikde nechtěli vzít do práce ani jako pomocného dělníka a možnosti Niky realizovat se v jakémkoli hereckém angažmá byly vyloučeny.