Obsah Divadelních novin 2019
Nový kožich pro novou hru
Každoročně, už celých devět let, objíždí komise dramaturgů a kritiků, jejíž jsem poprvé byla součástí, česká a moravská divadla, aby udělila Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci původní hry.
Je na čase, abych opustil velení
K jednatřicátému prosinci 2020 odejdu z pozice ředitele Nordisk Teaterlaboratorium v Holstebro. Role uměleckého koordinátora se ujme Julia Varleyová a od 1. ledna 2021 bude celková odpovědnost spočívat v rukou nového ředitele zvoleného představenstvem.
Milan Kundera (neztracen) v překladech
Tak pojmenovali v Moravské zemské knihovně výstavu, kterou k devadesátinám jednoho z nejpřekládanějších spisovatelů světa připravil Tomáš Kubíček. Otevřela se v jubilejní den 1. dubna 2019 a potrvá do 17. května. V pěkném grafickém a prostorovém řešení Martina Hrdiny jsou vystaveny Kunderovy práce v různých jazycích, fotografie i Kunderovy málo...
Kritický žebříček 8/2019 – pražská činohra, hostování
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Radmila Hrdinová Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin J. Švejda Venuše ve Švehlovce (Pokračování textu…)
Ke Kunderovým devadesátinám?
Připadá mi to jako návrat do mládí, kdy jsem na Purkyňovu 6 v Brně-Králově Poli docházel za otcem Milana Ludvíkem Kunderou, abych konzultoval svou práci o Janáčkovi a avantgardě dvacátých let.
Kritika /
Feste: divadlo angažované, aktivizující, občanské…
Feste je patrně nejmoudřejší šašek Williama Shakespeara, ale také název divadla, které v Brně koncem roku 2006 založil absolvent režie na JAMU Jiří Honzírek.
Kritika /
Příliš galantní známosti
Román v dopisech Pierra Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti se v posledních desetiletích těší velké oblibě.
Kritika /
Je to blázen, řekl hasič (pro)
Pražské Národní divadlo připomnělo nejnovější inscenací Za krásu v režii Daniela Špinara jednoho ze svých legendárních šéfů a zároveň jednoho z nejvýraznějších českých režisérů 20. století Karla Hugo Hilara.
Kritika /
Bernhard vyztužený artistikou
Studio Hrdinů uvádí v režii Michala Pěchoučka a Jana Horáka hru Zdání klame význačného rakouského spisovatele Thomase Bernharda z roku 1984.
K Hilarovi a Baldové
Národní divadlo buď programově, nebo z nevědomosti šíří jeden tradovaný mýtus. Zazněl v živém dramaturgickém exposé před představením, opakuje se v tištěném programu – a bohužel je na něm postavena i poslední věta nejnovější hilarovské inscenace na Nové scéně Za krásu.
Kritika /
Ten kámen je dutý
Jevištní ploše pražského podzemního prostoru DUP39, který byl v minulých dnech oficiálně přejmenován na Divadlo X10, dominuje velký kámen.
Rozhovor /
Saša Rašilov: Vždycky sčítám modřiny
Herec Saša Rašilov má za sebou třicet let herecké práce a více než osmdesát rolí. I když mnohé z postav, které ztvárnil, byly pozoruhodné, svou první cenu získal až nyní. Mefisto ve Faustovi v pražském Národním divadle mu vynesl Cenu kritiky za nejlepší mužský herecký výkon minulého roku. Náš rozhovor ovšem vznikl v době, kdy to ještě...
Kontext /
Třikrát o divadle Alfred ve dvoře (III)
Po dvou pokračováních nazvaných Oázy neklidu, ve kterých Ewan McLaren, v letech 2011–2018 umělecký ředitel, zhodnotil a zmapoval aktivity a činnost divadla Alfred ve dvoře a přidal i vize do budoucna, nabízíme polemickou stať zakladatele divadla, režiséra, pedagoga a mima Ctibora Turby, jež vznikla jako reakce na pořad ČT mapující historii Alfreda ve...
Učitel je vykladač znamení
Monografie věnovaná pedagogické činnosti pedagoga a režiséra, profesora Ctibora Turby od herečky a režisérky Martiny Krátké čerpá z jejích poznatků, jež získala během studia pod jeho vedením v Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby DIFA JAMU v Brně.
Rozloučení se Stanislavem Zindulkou
Vážená rodino pana Zindulky, vážení smuteční hosté, tedy vlastně my všichni dočasně pozůstalí.
Nejbližší jí říkali Deny
Antonie Denygrová (27. 11. 1934 Hronov – 21. 3. 2019 Praha)
Bezchybně a spolehlivě
Stanislav Zindulka (5. 5. 1932 Jilemnice – 14. 3. 2019 Praha)
(Ne)pamatování aneb Jak Dušan D. Pařízek vstupuje na pole historického dramatu (II)
V aktuální divadelní sezoně se český režisér působící v Německu Dušan D. Pařízek zapsal do německojazyčného divadelního prostoru dvěma výraznými inscenačními počiny reflektujícími nedávnou i dávnou mocenskou politiku spjatou s těmito zeměmi.
Došlo do redakce
Almanach 2002–2018 Průřez Geisslery Soubor Geisslers Hofcomoedianten se rozhodl udělit si ke svým patnáctým narozeninám Almanach. Praktické oslavy výročí, tedy nové scénické projekty, však zabraly tolik času, že se vydání Almanachu opozdilo. Ale rozhodně to nevadí. A nevadí ani forma, kterou tato publikace má. Zájemci si Almanach mohou stáhnout na...
Honza Miřejovský
Byl z nás, ale já se k nim vlastně ani nepočítám, asi v těch šedesátejch nejvzdělanější a nejsečtělejší. Už v šesti uměl francouzsky a pak si přidával další jazyky. S holkama to neměl snadný. Často ho předběhlo nějaký přiblblo s tenisovou pálkou… Taky se mi to stávalo, ale já nebyl (Pokračování textu…)
Blogy /
Připomenutí
Skupina českých herců a hereček Stavovského divadla zaslala nově zřízenému a jmenovanému intendantovi českého divadla a přísedícímu královského zemského výboru Aloisi Pravoslavovi Trojanovi 21. dubna 1850 stížnost na ředitele divadla Johanna Hoffmanna. Začali proklamací: Vyhlášením konstituce se dostalo všem národům Rakouska rovnoprávnosti v...
Jednou větou
V rámci mezinárodního festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio převzala v Olomouci Cenu Thálie za herecký výkon v rozhlasové hře herečka Zdenka Procházková; ocenění si vysloužila za hlavní roli Rozálie Lautmanové ve hře Obchod na korze. Loni rozhlasovou Thálii dostala Helena Dvořáková za roli paní Lemarchandové v dramatu Hilda. Open...
Burza /
Pražské Divadlo X10 mění vizuální identitu
Na definitivní přestěhování ze Strašnic do prostor Domu uměleckého průmyslu DUP39 poblíž Národní třídy zareagovalo X10 změnou vizuální identity, ta signalizuje rozšíření portfolia jeho aktivit. Autorem grafického návrhu je Martin Poláček. Vizuál graficky vyjadřuje X10 jako sebevědomou značku, která s jistou hravostí překračuje pravidla a buduje...
Zemřeli
AGNÈS VARDA (30. 5. 1928 Ixelles, Brusel, Belgie – 29. 3. 2019 Paříž, Francie) Filmová režisérka, scénáristka a dokumentaristka, klíčová postava francouzské nové vlny. Ve svých filmech se zabývala sociální problematikou a feminismem. JINDŘICH GREGORINI (28. 12. 1939 – 6. 4. 2019) Divadelní ekonom, ředitel Divadla na Vinohradech v letech (Pokračování...
Výročí 1.−15. května
Fialová Hana, sólistka operety (1. 5. 1969) △ Horák Jaroslav, herec (1. 5. 1949) △ Kaňkovský Jiří, herec (1. 5. 1964) △ Dobrý Karel, herec (2. 5. 1969) △ Patočková Jana, teatroložka (3. 5. 1939) △ Petrová Pavla, ředitelka (3. 5. 1969) △ Zavřelová Táňa, sólistka baletu (4. 5. 1939) (Pokračování textu…)
Burza /
Brňáci připravili muzikál pro Švýcary
V Brně se inscenace hudebního dramatu Daniela Grosseho Boymanna a Thomase Kahryho o dvou ikonách světového showbusinessu Edith Piaf a Marlene Dietrich hraje od konce roku 2015 pod názvem Vrabčák a anděl a má za sebou šestašedesát repríz. Nyní se uskutečnila švýcarská premiéra inscenace, která vznikla v koprodukci s Městským (Pokračování textu…)
Burza /
Oprava rozhovoru s Ondřejem Sokolem z DN 7/2019
Ondřej Sokol hrál poprvé v Činoherním klubu v roce 1998 v inscenaci Ladislava Smočka Kosmické jaro (premiéra 1995) za Michala Dlouhého postavu Romana. Do angažmá nastoupil na podzim 1999 a hned alternoval v postavě Mistr Jakub v inscenaci Vladimíra Strniska Lakomec (premiéra 1992). Nespolupracuje tedy s Činoherním klubem od roku (Pokračování textu…)
Burza /
Olivier Awards 2019
V Londýně byly vyhlášeny výsledky prestižních divadelních cen Olivier Awards za minulý rok. Nejvíce jich získala hra Matthewa Lopeze The Inheritance v režii Stephena Daldryho. Hrála se původně v divadle Young Vic, a nyní byla přenesena do West Endu, do Divadla Noëla Cowarda. Příběh, který se většinou uvádí ve dvou (Pokračování textu…)
Burza /
Příliš krátké životy (VIII)
Nedovedli jsme si představit, že zůstaneme žít „nastálo“ v Rakousku. Chtěli jsme dál do Francie. Když nás koncem léta 1977 navštívil francouzský kamarád, požádali jsme ho, aby nějak dosáhl toho, abychom se do Francie mohli nastěhovat.
Kritika /
Podobnost čistě záměrná
S často používanou mantrou o podobnosti čistě náhodné nás tvůrci inscenace Poslední kšeft, vzniklé ve spolupráci činohry Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni a Činoherního studia Ústí nad Labem, neobtěžují.
Stará dáma Budapešť
Budapešť svou monumentální architekturou, často ještě z časů Rakouska-Uherska, připomíná starou dámu, která byla kdysi krásná, ale je nyní už dost zdevastovaná.
Bohuslav Martinů: Julietta aneb Snář
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, dirigent Jakub Klecker, režie SKUTR, premiéra 11. dubna 2019. Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským – aneb režijní duo SKUTR – vytvořili další z originálních operních kreací. Opět neprosazovali sami sebe ani nesloužili skladateli, jenom přečetli hudbou vyprávěný surrealistický příběh o hledání dívky v...
Matěj Kašík: Máme poměrně velké ambice
s ředitelem Divadla Šumperk
Odpovědnost
Když si člověk ze střípků uložených v paměti konstruuje svůj životní příběh, je jeho pravdivostí, jeho otevřeností nebo vyzněním odpovědný sám sobě. Víme, že často tuto odpovědnost neunese, vyváří si příběh vylepšený, nebo dokonce falešný a buď pod tlakem svého svědomí, nebo pod tlakem vnějším ho musí třeba několikrát za...
Opavu navštívila paní Yvonne Kálmán
Nejmladší dcera legendárního skladatele Emmericha Kálmána přijela na derniéru jeho poslední operety Arizona Lady 14. dubna 2019. Noblesní dáma sleduje inscenace operet svého otce po celém světě a teprve druhé evropské uvedení operety Arizona Lady (po světové premiéře v Bernu v roce 1954) v Opavě pochválila. Jako by s ní (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 9/2019 – SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2019
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Martina Pecková Černá Jan Grulich Otto Kauppinen Jan Kerbr Petr KlariN Klár Tatjana Lazorčáková Luboš Mareček Jaroslav Tuček Vít Závodský Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, Krakov, Polsko: My (Pokračování textu…)