Obsah Divadelních novin 2019
Těch divadelních cen je nějak moc…
Věta, že divadelních cen je nějak moc, zaznívá s železnou pravidelností na všech tiskovkách věnovaných této tematice. Naposledy na setkání k novým podobám Cen Thálie v pražské Viole. A přitom je to jen tvrdošíjně šířená iluze. Celostátní každoroční oborová ocenění (s výjimkou cen Ministerstva kultury ČR, jež se netýkají jen...
Kritika /
Okouzlení pozorovatelé situací
To jsou podle mého Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským. Sotva by jim v roce 2004, kdy – mám-li dobré informace – začínali, někdo prorokoval, že počínaje hned Donem Giovannim a hned pro Stavovské divadlo v roce 2012 začnou pravidelně režírovat operu. Julietta aneb Snář Bohuslava Martinů v Ostravě je už jejich čtvrtou operní inscenací, a to si tu...
Kritika /
Divadlo, které se nebojí být bezelstné
Nezávislý divadelní soubor 6-16 působí na české scéně již třetím rokem. Jeho poetika je vlastně modelovým příkladem chudého divadla. S minimálními prostředky, kočováním po různých divadelních i nedivadelních prostorách, s pár herci a kvalitními neokoukanými texty otevírají neotřelý dialog s publikem bez ambice naplnit velké sály.
Kritika /
Po šachovnici k živé a mrtvé vodě
Nedávno uplynulo osmdesát let od brněnské světové premiéry Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Za tu dobu se u nás stal evergreenem. Nová ústecká premiéra je už 34. českým nastudováním. Připravila ho Marika Hanušová, někdejší přední sólistka Šmokova Pražského komorního baletu. Po dvou jednoaktových baletech Carmen a Peer Gynt se poprvé pustila do...
Kritika /
Nejen mé potíže s Lízinkou
Zdramatizovat Katyni, svůj neznámější a do mnoha evropských jazyků přeložený román, Pavla Kohouta napadlo po zhlédnutí její jevištní verze v Profidivadle, studentské amatérské scéně brněnské Fakulty informatiky. Vlastní divadelní adaptaci psal pro Divadlo na Vinohradech, jež je – s vynucenou normalizační přestávkou – dramatikovou domovskou...
Kritika /
Maryša (mlčí) ve zlaté kleci
Maryša (mlčí) uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích je po Stroupežnického Našich furiantech další „velkou klasikou“, po které soubor působící ve Venuši ve Švehlovce sáhl. A ani tentokrát s ní nenakládá s ostychem.
Kritika /
Láska a nenávist v muzeu věčnosti
Hra Tankreda Dorsta Fernando Krapp mi napsal dopis inspirovaná španělskou novelou z počátku dvacátého století byla poprvé uvedena v roce 1992 v Akademietheater ve Vídni a ještě na sklonku téhož roku měla českou premiéru v divadle Labyrint, dnešním Švandově divadle, v režii Petra Lébla.
Faidra z Brna, Romulus z Grazu a Oidipús z Filipín
Inspirativní mezinárodní studentský festival Setkání/ Encounter, který se v Brně konal letos již po devětadvacáté, nabídl v hlavním programu jedenáct inscenací.
Kritika /
Marný boj věšáků na bikiny
Petra Hůlová svou zatím poslední prózou Stručné dějiny Hnutí a její následnou dramatizací pro Městská divadla pražská v koprodukci se Státními divadly v Norimberku a Stuttgartu dokázala dvě věci.
Kontext /
Divadlo s přídomkem NÁRODNÍ…
Už si připadám trapně, skoro jako Cato st. končící jakoukoli svou veřejnou řeč tvrzením, že Karthago musí být zničeno. Pokaždé když přijde řeč na Národní divadlo, opakuji, že jeho otevření mělo a má pro mne ráz temné osudovosti. Musím své „Karthago“ zopakovat i tentokrát jako východisko, bez něhož se neobejdu.
Dobrodružství intimních poznání – Fenomenologie novodobých partnerství
Producentka a současná pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková (nar. 1982) se poprvé představuje jako režisérka. Ve svém časosběrném dokumentu Manželské etudy: Nová generace pokračuje v impozantním díle své matky, režisérky Heleny Třeštíkové (nar. 1949), která se stejně koncipovaným svědectvím věnuje celý život.
Proč dávám přednost tělu?
Ke stodvacátému výročí narození Etienna Decrouxe (1898–1991) vydalo nakladatelství JAMU pod názvem Slova o mimu knihu jeho sebraných statí Paroles sur le mime jako vůbec první kompletní překlad této mezi světovými odborníky známé publikace. Otec moderního mimu či gramatik moderní pantomimy, Francouz Etienne Decroux (1898–1991) vybudoval v průběhu...
Den jako v operetním snu!
Do Slezského divadla v Opavě přijela 14. dubna paní Yvonne Kálmán, nejmladší dcera skladatele Emmericha Kálmána, na derniéru poslední operety svého slavného otce Arizona Lady, kterou jsem přeložil a dlouhá léta ji chtěl vidět na českém jevišti. Bylo mi proto dopřáno sejít se s noblesní dámou, s níž přijeli její (Pokračování textu…)
Městské divadlo v Mostě
Ve „starém“ Mostě stálo secesní divadlo, vybudované podle návrhu architekta Alexandra Grafa v letech 1910–1911. Těžba hnědého uhlí však historické město, včetně divadla, v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století srovnala se zemí. Nový Most – vzorové hornické město – měl dostat moderní divadelní budovu se špičkovou...
Když…
Slovo když je vždycky, téměř vždycky, špatnej začátek. To podmiňování je skoro podminování – všeho.
Burza /
Připomenutí
Manifesty a prohlášení Každá společnost se vymezuje manifesty, programy, symbolickými činy. Je to s odstupem let roztodivné čtení. V Manifestu českých spisovatelů určeném poselstvu na Říšské radě 17. května 1917 čteme: Obracíme se k vám, pánové, ve veliké době našeho národního života, v době, za niž všichni budeme odpovídat celým...
Zemřeli
PAVEL BROŽKA (17. 2. 1951 Chrást u Chrudimi – 30. 3. 2019 České Budějovice) Loutkář, zakladatel Divadla Viďadlo. ZUZANA SKALNÍKOVÁ (20. 6. 1949 Přerov – 12. 4. 2019 Praha) Herečka a dabérka, která propůjčila hlas postavě Mufa ve Studiu Kamarád. BIBI ANDERSSON (11. 11. 1935 Stockholm, Švédsko – 14. 4. (Pokračování textu…)
Jednou větou
Laureátkou Ceny Marka Ravenhilla se stala Martina Kinská, autorka hry a zároveň režisérka inscenace Agent tzv. společenský, kterou od listopadu 2018 uvádí skupina Testis ve Studiu Švandova divadla. Třiatřicátý ročník festivalu Kopřiva, na němž se představila řada souborů z celé republiky, proběhl ve dnech 26. a 27. dubna 2019 v (Pokračování...
Výročí 16.−31. května
Kopecká Jana, tanečnice (16. 5. 1939) △ Schneider Antonín, choreograf (16. 5. 1954) △ Jelénková Yvona, herečka (16. 5. 1969) △ Lapešová Aranka, herečka (17. 5. 1944) △ Korn Jiří, zpěvák (17. 5. 1949) △ Vlček Oldřich, herec (18. 5. 1939) △ Vrabcová Daniela, sólistka baletu (18. 5. 1954) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Kladno – od všeho kousek
Městské divadlo Kladno vyhlásilo dramaturgický plán na novou, 105. sezonu a zdá se, že se rozhodlo uspokojit opravdu velmi různorodé publikum. V říjnu vystartuje se svérázným humorem kultovní britské skupiny, muzikálem Monty Python’s Spamalot v režii Jiřího Š. Hájka, v další – sezonní – premiéře se do Kladna vrátí někdejší (Pokračování...
Došlo do redakce
Filip Topol: Nebe je zatažený 3CD Indies Scope 2019, 73:01 / 79:16 / 45:12 min. Záznam dvou sólových koncertů předčasně zesnulého rockera a básníka Filipa Topola (1965–2013), známého především jako vedoucího a zpěváka skupiny Psí vojáci. Zpěvák, pianista a autor většiny písní a textů této skupiny byl však v podstatě (Pokračování...
Příliš krátké životy (IX)
Březen 1979 byl dalším mezníkem v našem společném životě. K prvnímu dni tohoto měsíce jsme se rozhodli, že se budeme naplno věnovat naší vlastní divadelní práci. Nika dala výpověď ve Volkstheateru. Já jsem ukončil svá studia na vídeňské univerzitě.
Příloha /
Divadelní svět Brno
Příloha Divadelních novin 9/2019 – Divadelní svět Brno (Pokračování textu…)
Co jsme si nadrobili
Autor textu datovaného 7. dubnem 2019 a podivně nazvaného Kulturní manifest: Manifest kultury uveden není. Jen prvních čtrnáct signatářů v čele s dokumentaristkou Olgou Sommerovou, z oblasti divadla Břetislav Rychlík, Arnošt Goldflam a Bára Štěpánová. Na internetu se dalo vyhledat, že aktivita je spjata se „studentským listem pro seniory“ Babylon,...
Spisovatel a jeho povinnosti
Zaznělo to v televizní debatě věnované Milanu Kunderovi: spisovatel jako svědomí národa má o své minulosti veřejně promluvit. Bouřil jsem se proti tomuto požadavku. Pokládám jej za neobhajitelný. Nesnesitelná je pro mne sama výchozí představa: svědomí je totiž jen a jen individuální. Žádný jedinec, byť sebenadanější a nejvýš obětavý a...
International Opera Awards pro Mezinárodní festival Janáček Brno 2018
Mezi vítězi prestižních mezinárodních operních cen, jimiž se od roku 2012 oceňují nejlepší počiny v řadě kategorií, se poprvé objevil zástupce z České republiky, když v kategorii festivalů zvítězilo Národní divadlo Brno šestým ročníkem janáčkovského bienále. Cenu převzali 29. dubna 2019 na galavečeru v Sadler’s Wells Theatre v Londýně...
Na okraj sedmdesátky MDP
Městská divadla pražská, za nového vedení už opět o třech scénách – tedy ABC, Rokoko a Komedie –, vstupují do sedmdesátého roku své existence.
Kapitola třetí: Část první a tzv. část druhá
Tři partneři, Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Jihočeské divadlo, v září 2017 společnými silami započali cestu, která vyvrcholí českým pavilonem PQ 2019.
Na Miláno a na tebe, Maria
V úterý 30. dubna oslavil na „své“ katedře autorské tvorby a pedagogiky pražské DAMU devadesáté narozeniny (světlo i tmu tohoto světa spatřil 27. dubna 1929) prof. Ivan Vyskočil, jemuž české divadlo vděčí za nejeden tvůrčí impuls. Ohlédneme-li se, můžeme začít rokem 1958 a jeho text-appealy v pražské Redutě, setkáními s (Pokračování...
Kritický žebříček 10/2019 – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Dehner Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Ivan Žáček Národní divadlo, Praha – Ernst Krenek: Jonny vyhrává 4 2 2,5 (Pokračování textu…)
O čem mluví klaun
(na okraj jednoho představení) Nejsem asi jediný, kdo má rád romány a novely německého prozaika Heinricha Bölla, a Klaunovy názory považuji za jeho možná nejlepší dílo, za prozíravé zúčtování s celou generací, která zažila nástup nacismu, válku a poválečné strádání a musela se vyrovnat s břemenem být Němcem, po všem (Pokračování...
Kritika /
Muzikály podobojí
Připomeňme, že před rokem 1989 muzikály provozovaly specializované operetní soubory a sem tam i činohry. Mohly vybírat jen z toho, co cenzura povolila a hlavně na co operetní pěvci, operetní orchestry, případně pěvecky neškolení činoherci technicky stačili. Muzikálové inscenace produkovaly v logice stálých středoevropských souborů, nikoli v logice...
Kritika /
Pitínský hledá v Brně „ztracený čas“
Dát jevištní podobu sedmidílnému románu Marcela Prousta Hledání ztraceného času bylo snem vášnivého čtenáře J. A. Pitínského dlouhá léta.
Kritika /
Co tak přitahuje na Neviditelném?
Je trochu s podivem, že román Jaroslava Havlíčka Neviditelný, poprvé publikovaný roku 1937, byl pro divadlo zadaptován až v roce 2019.
Kritika /
Oko uzlující arcimistři slovních hříček
Cabaret Calembour oslavil desetileté výročí premiérou nové Kvidoule, v názvu tentokrát doplněné pouze římskou čtyřkou.
Kritika /
Jak se (ne)vyrovnat se smrtí
Divadlo v Dlouhé se pravidelně věnuje dětským divákům formou rodinných představení. A není to jen formální odškrtnutí kolonky mládež. Některá z nich, jako je Aškenazyho Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka, patří léta k divácky nejúspěšnějším titulům.
Kritika /
Odvaha Dejvického divadla
Když v roce 1881 vyšly tiskem v Kodani Ibsenovy Přízraky, vzbudily velké pohoršení a přízviska jako odporné, hrůzostrašné či skandální vyslovovaná na jejich adresu patřila k těm mírnějším.
Kritika /
Tři režisérky přečetly českou prózu
Výhradně českou sezonu směle realizovala v uplynulých měsících činohra Jihočeského divadla. O její první části, reprezentované Havelkovými Elitami a Havlovým Pokoušením, psala Jana Soprová v DN 3/19. Po Novém roce došlo v Českých Budějovicích na jevištní verze soudobých próz, režírovaly ve všech třech případech dámy.
Kritika /
Muzikologie v pekle
Ve Stavovském divadle vznikl zvláštní hybrid Mozart a ti druzí spojením minimalistické hříčky Letters, Riddles and Writs Michaela Nymana a operní koláže The Classical Style Stevena Stuckyho.