Obsah Divadelních novin 2019
Rozhovor /
Dalibor Buš: Byl jsem nejhorším fotbalistou v republice
Dalibor Buš (nar. 14. 12. 1989) hrál spolužákům i před učiteli ve škole s takovou vehemencí, až v něm objevili herce a vzali ho na JAMU. Posezení s ním u piva znamená poslouchat impulsivní osobnost plnou entuziasmu, která o všem, o čem mluví, současně přemýšlí. Možná proto není jen hercem z Provázku, ale také pedagogem a zdravotním klaunem.
Kontext /
Kolaps ve Staré aréně
V prosinci 2013 založili společníci Tomáš Zeno Václavík, Petr Sedláček a Ondřej Pavlica Starou arénu, s. r. o. Jedním z hlavních předmětů podnikání byla hostinská činnost. V lednu 2014 byla ve spolkovém rejstříku zapsána Stará aréna, z. s., jejímž základním účelem je, stručně řečeno, umělecká, zejména pak divadelní činnost. Tím...
Společenství vstřícnosti a nenávisti
Cítím tady negativní energii, konstatuje ve třetím díle seriálu Zkáza Dejvického divadla herečka Klára Melíšková. Scéna čtené zkoušky, kde tento výrok padne, vzápětí přeroste v její hysterický výlev. Hraju matky a babky už od školy. Já už chci hrát normální ženský postavy, který odpovídají mému věku, vykřikuje do tváří svých...
Alexandra Badea: Doma jsem tam, kde mám práci
Dramatička rumunského původu žijící ve Francii Alexandra Badea (nar. 3. 1. 1980 v Bukurešti) přijela v dubnu do Prahy nejen proto, aby zhlédla inscenaci své hry Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách, ale také aby předala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současného textu v Česku.
Psát nemilosrdně a nevybíravě aneb Lars Norén slaví 75. narozeniny
Ve čtvrtek 9. května oslavil pětasedmdesáté narozeniny švédský básník, prozaik, autor divadelních, rozhlasových a televizních her, režisér a divadelní umělecký šéf Lars Norén, jedna z nejznámějších a nejdiskutovanějších postav švédského kulturního života druhé poloviny dvacátého a začátku jednadvacátého století.
Klicperovo divadlo Hradec Králové
Historie divadla v Hradci Králové se začala psát v roce 1796 v hostinci U zlatého orla (dnes druhá scéna Klicperova divadla Studio Beseda), kdy zde začalo působit ochotnické Královéhradecké městské divadlo, respektive Institutttheater. Na kvalitativním vzestupu souboru měl v první polovině devatenáctého století velký podíl dramatik Václav Kliment...
Stopy
Jen málo jste toho objevili. Jedna z mála věcí i jistot je na dosah. Podívejte se na nepořádek kolem sebe! Je to tak trochu obraz až odraz toho, co se vám v hlavě, nebo kde, urodilo. Když máte zrovna uklizeno a vypulírováno, je to zas jen známka, kolik toho chcete (Pokračování textu…)
Burza /
Připomenutí
Dělnický dramatický sbor Velké Prahy „Dědrasbor“ Po vzniku Československé republiky posílily sociální požadavky dělnictva. Promítly se i do tzv. proletářského umění, které o pár let předešlo avantgardu. Vznik Dědrasboru inicioval režisér Jindřich Honzl, tehdy učitel, úředník Dělnické akademie Josef Zora a dělník nástrojař Sláva Kuneš....
Jednou větou
Český PEN klub našel nové sídlo ve Werichově vile na pražské Kampě; jejich aktivity podpoří Nadace Sekyra Group a Nadace Jana a Medy Mládkových; klub chce kromě svých literárních aktivit (scénická čtení) oživit projekt stavby nové Národní knihovny. Univerzitní divadlo v rumunském Târgu-Mureș uvedlo hru Davida Košťáka Lajka vzhůru letí...
Zemřeli
EDUARDO ROVNER (20. 8. 1942 Buenos Aires, Argentina – 22. 4. 2019 Pinamar, Argentina) Argentinský dramatik, dramaturg, spisovatel a hudebník. PETER MAYHEW (19. 5. 1944 Barnes, Anglie, Velká Británie – 30. 4. 2019 Boyd, Texas, USA) Herec, který ztělesnil Žvejkala (Chewbacca), chlupatého mimozemšťana z Hvězdných válek. VLADIMÍR POŠTULKA (29. 4. (Pokračování...
Výročí 1.−15. června
Lazorčáková Tatjana, teatroložka (1. 6. 1954) △ Matoušek Josef, sólista baletu (2. 6. 1954) △ Ptáčková Jana, loutkoherečka (2. 6. 1949) △ Černá Blanka, sólistka opery (3. 6. 1959) △ Čtvrtečková Ivana, sólistka opery (3. 6. 1959) △ Panýrková Jaroslava, herečka (3. 6. 1939) △ Riháková Jana, herečka (3. 6. (Pokračování textu…)
Burza /
Šťastná dvaadvacítka v Budějovicích
Zatímco celostátní Ceny Thálie si na výsledky budou muset počkat do podzimu, na jihu republiky už mají jasno. Na sklonku dubna zde byly předány skleněné sošky Jihočeské Thálie za nejlepší výkony v inscenacích roku 2018. Tato regionální tradice má už dvaadvacet let. Ceny Stanislavy Součkové a Karla Rodena byly předány (Pokračování textu…)
Burza /
Jednou budem dál
Městské divadlo Zlín vyhlásilo svou 74. sezonu jako „svobodnou“, většinu titulů směřují k třicátému výročí sametové revoluce. Umělecký šéf Patrik Lančarič říká na vysvětlenou: Získali jsme svobodu, ale co s ní? Co nám třicet let svobody přineslo? To jsou naše klíčové otázky pro nadcházející sezonu… A bude to právě on,...
Burza /
Došlo do redakce
Vojen Drlík: Šťastně v „Říši“ (Brněnské německé divadlo za protektorátu) Vydala JAMU v Brně v roce 2018 jako 26. svazek edice Acta Musicologica et Theatrologica, 280 stran. Pečlivě připravená, zajímavou faktografií a mnoha dokumenty a fotografiemi vybavená publikace mapující dosud v českém povědomí v podstatě neznámé osudy brněnského...
Příliš krátké životy (X)
V minulém (devátém) dílu svého seriálu jsem psal o naší novinářské i politické angažovanosti, přičemž jsem se zmínil také o spolupráci s berlínskými „informačními materiály“ a omylem jsem je v závorce podle svého zvyku uvedl jako Infoch, což je zavádějící: Infoch vycházel v Praze (Informace o Chartě) především zásluhou Petra Uhla. My...
Návod pro introvertní lidi
Těžko bych tomu neuvěřitelnému příběhu věřila, kdyby nebyl můj. Introvertní holka, co si ráda čte, začne dělat divadlo, projde dvěma stěžejními studiovými divadly...
Stephen Dolginoff: Thrill Me
Vzruš mě! NDM Ostrava, režie Juraj Čiernik, premiéra 12. května 2019 v Divadle „12“ Skvělý dramaturgický nápad pro malinké jeviště, kde se hraje na dotek diváků. Režisér schopný v mikroprostoru skloubit nadsázku s detaily, v sugestivní minimalistické scéně i v hereckých prostředcích. Výtečná klavíristka Michaela Kadlecová zahrála obtížný...
Markéta Fantová: Rozhodně chceme udržet identitu scénografie
s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale
Kapitola čtvrtá a poslední: Za minutu dvanáct
Tři partneři, Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Jihočeské divadlo, v září 2017 společnými silami započali cestu, která vyvrcholí českým pavilonem PQ 2019.
Invalidovna Open
Karlínská Invalidovna, výjimečný barokní areál a národní kulturní památka v Praze-Karlíně, se opět probouzí k životu! Po letech opuštěnosti a chátrání otevřela 7. května celodenní akcí nazvanou Grand Opening Party svůj areál i vnitřní prostory kulturním, sousedským a společenským aktivitám. Oficiálně tak byl zahájen šestiměsíční...
Kritický žebříček 11/2019 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda A studio (Pokračování textu…)
Dramaturgové a kritici se nepoprali
Další setkání z cyklu Nová krev – SPEED DATING uspořádala 13. května Činohra Národního divadla v prostoru kavárny Nona na Nové scéně. Navázala tak na první večer konaný v lednu a nazvaný prostě Režiséři.
Kritika /
Revival ztřeštěné opery
Druhá opera Sergeje Prokofjeva, Láska ke třem pomerančům, měla premiéru v roce 1921 v Chicagu za řízení autora. Dnes klasické dílo 20. století se u nás zatím hrálo jen v Národním divadle jedenáctkrát od premiéry v květnu 1963 do derniéry v červnu 1964. Tehdy i dnes coby exkluzivita festivalu Pražské jaro.
Kritika /
Národní přináležitost není anachronismus
Jako poslední premiéru sezony uvedlo Horácké divadlo původní hru domácího jihlavského autora Martina Koláře Zahrádky v nastudování uměleckého šéfa Michala Skočovského.
Kritika /
Co má být zavrženo, shoří
Z celkového počtu dvaatřiceti obrazů, ve kterých Michail Bulgakov vypráví příběh Mistra a Markétky, vytvořila dramaturgyně Divadla Petra Bezruče Kateřina Menclerová mozaiku klíčových scén.
Kritika /
Revizor razantní, drastický – a současný
Ve svých inscenacích David Drábek nikdy nezapomíná, že je též autorem. I Gogolovu klasickou komedii Revizor upravil pro Městská divadla pražská po svém.
Kritika /
(Ne)spolehlivý vypravěč
Má ještě smysl hledat ve světě, v němž skončila velká vyprávění, objektivní pravdu, nebo je moderní člověk odsouzen k věčným pochybám?
Kritika /
Semafor zahleděný do minulosti
Poslední premiéra divadla Semafor skrývá pod titulem Kdo jinému jámu kopá, toho píseň zpívej velmi prostý a silně improvizovaný kabaretní tvar, jakýsi autorský vzpomínkový večer nad starými písničkami, které mají Jitka Molavcová a Jiří Suchý rádi.
Kritika /
Bez polis není Antigony
Dva a půl tisíce let, které nás dělí od vzniku Antigony, se nijak nepodepsaly na aktuálnosti její výpovědi.
Kritika /
Staří mistři pokousaní klíštětem času
S novou autorskou inscenací Klíště ve svém brněnském divadle po dvou letech vyrukoval Bolek Polívka.
Kritika /
Sny o létání a Celník Rousseau
Holektiv Andrey Vykysalé, Evy Staré a Karolíny Křížkové je již zavedenou, jakkoli velmi mladou novocirkusovou skupinou dam, vzešlých z taneční konzervatoře Duncan Centre, které se během následného studia na AMU zamilovaly do nového cirkusu.
Rozhovor /
Roman Horák a Philipp Schenker: Kde domov můj?
Poprvé jsem je zaznamenala při zahájení festivalu německy mluvených filmů. Dva chlapíci, kteří mluví a zpívají chvíli česky, chvíli německy, oba volně plují mezi oběma jazyky, vzájemně se doplňují a překládají.
Osudová setkání
Jednoho dne roku 2011 se ozval telefon: Václav Postránecký. Prý by za mnou s Ondrou Vetchým chtěli přijít domů v klidu si popovídat.
Z čarodějné kuchyně improvizace aneb Magnum opus Jana Ypsilon Schmida
Improvizace je heraldický pojem i důraz realizační. Velké téma existenciální i estetické. Znamená přijímat trvalé impulsy, které vnímáme a posíláme, vysíláme dál.
Černoch není kostým
O aktuální výstavě v pařížském Musée d’Orsay
Divadlo Oskara Nedbala Tábor
První divadelní scénu provozovalo město Tábor mezi lety 1841–1886. Bohatý ochotnický život a nezvykle štědrá městská rada iniciovaly v sedmdesátých letech 19. století výstavbu zcela nové a patřičně honosné budovy divadla. Její autor, architekt František Buldra, byl mimo jiné členem komise pro obnovu požárem zničeného Národního divadla. A...
Soužití
Soužití muže se ženou je dost umělá záležitost. Nějak se to k sobě nehodí. I když jsou momenty, kdy je to docela příjemný. Ale to by mohla říct i žížala, která to umí z vobou stran. I šnek, konečně. A jak je na tom slepejš? Nevíme. Jestli jde jen o (Pokračování textu…)