Obsah Divadelních novin 2023
Výročí 1.−15. července
Kotěrová Michaela, herečka (1. 7. 1958) △ Malát Jiří, dirigent (1. 7. 1953) △ Nečas Petr, scénický výtvarník (1. 7. 1948) △ Popková Blanka, sólistka operety (1. 7. 1963) △ Zbořil Aleš, herec (1. 7. 1968) △ Dopitová–Vaňáková Alena, režisérka (3. 7. 1943) △ Liberdová Lenka, korepetitorka (3. 7. 1963) (Pokračování textu…)
Burza /
Ad Dva nešťastní prezidenti a jedna nešťastná recenze (DN 11/2023)
Vladimír Just se nemýlí. Nečasova mise je v Marèsově knize v jednom odstavci zhodnocena. Četl jsem tu monografii pozorně před léty a byl skálopevně, ale mylně přesvědčen, že ji znám takřka nazpaměť. Mohl jsem po ní sáhnout do poličky a přesvědčit se. Mohl jsem v počítači otevřít databázi knih a (Pokračování textu…)
Burza /
Cena Evalda Schorma
Cenu Evalda Schorma uděluje každoročně agentura DILIA studentům divadelních škol za původní hru, dramatizaci nebo překlad hry do češtiny dosud nepřeložené. Ocenění má podpořit a motivovat mladé autory a překladatele a vtáhnout je z akademického prostředí do širšího divadelního kontextu – ocenění autoři se často dočkali prvního uvedení své...
Burza /
oprava
Tiskařský šotek nám nepěkně řádil v číslování seriálu Hanuše Jordana Z divadelního dávnověku. V tomto čísle je správně označen XIII. díl, za zmatek v číslech 6 až 11 se autorovi i čtenářům omlouváme. Mrzí nás to.Josef Herman (Pokračování textu…)
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (IV)
Po návratu z vojny jsem obnovil dálková studia na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity. S úžasem jsem zjistil, že jsou tam kantoři, kteří tam byli i před těmi dvěma lety. Na češtinu jsem měl stále profesorku Jaroslavu Janáčkovou. To je taková moje celoživotní blíženkyně…
František Xaver Šalda píše Jindřichu Vodákovi (1907)
Prosba F. X. Šaldy (1867–1937) adresovaná literárnímu a divadelnímu kritikovi J. Vodákovi (1867–1940) se týká pravděpodobně germanisty a univerzitního profesora Jana Krejčího (1868–1942), jenž byl mimo jiné v letech 1934–1935 rektorem Masarykovy univerzity v Brně. Rukopisné poznámky patří Josefu Trägerovi, v jehož pozůstalosti je dopis uložen, a...
Příloha /
Přehlídka divadelní fotografie / Showcase of theatre photography
3. ročník, fotografie z let 2020–2022 / 3rd year, the photographs from 2020 to 2022
Jak vystavovat scénografii
Divadlo je také slyšidlo, vyprávědlo, bavidlo… (no, občas také nudidlo).
Proč vystavovat scénografii?
V pražské Holešovické tržnici byl 7. června zahájen 15. ročník multižánrového festivalu Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2023.
RARE – unikátnost, výjimečnost, syrovost
Rozhovor s organizátory PQ Studia Stage
Svítí vrchní osvětlovač
Jezdíme s divadlem na zájezdy, a je-li jich víc po sobě, říká se tomu turné. A tak se ocitáme v nejrůznějších sálech, hodnotíme je, a pak v nich i hrajeme.
Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
režie Kasha Jandáčková, Východočeské divadlo Pardubice, premiéra 17. června 2023 v Městském divadle
O podobenství, maloměšťácích a bouři
Ležím si pod slunečníkem na písčité pláži nedaleko městečka La Croix Valmer jako skutečný maloměšťák. Slunce praží, od moře vane příjemný větřík. Sladká Provence!
Arnošt Goldflam: Tatínek a divadlo
Dobrý večer, moje milé děti! Tak si představte, co se zase jednou přihodilo! Vy jste byly úplně malé, v postýlce jste ležely a maminka s vámi byla pořád doma a napájela vás mlíčkem a vy jste cucaly a cucaly, no a pak jste zas spaly nebo někdy taky řvaly.
Memorandum podepsáno!
Stalo se 21. června v deset hodin dopoledne. Na rohu Dvořákovy a Mozartovy ulice se u připraveného stolku sešli ředitel Národního divadla v Brně Martin Glaser s rektorem JAMU Petrem Michálkem, aby podepsali a řádně zapili Memorandum o vzájemné spolupráci svých institucí. Dohoda je určena především studentům, dva z nich (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Národní divadlo Praha – Antonín Dvořák: Armida 2,5 3 4,5 3,5 3 3 (Pokračování textu…)
Radok a Salome
Zhlédl jsem 17. června v Janáčkově divadle v Brně famózní premiéru inscenace opery Salome Richarda Strausse a Oscara Wilda v režii Davida Radoka a ve skvělém hudebním nastudování dirigenta Marka Ivanoviće.
Divadlo od sebe, diváci u sebe
Dramaturgie patnáctého ročníku ostravského festivalu Dream Factory si v duchu motta Blízko od sebe pohrála s rozdílnými skupinami diváků, které k sobě v jednotlivých festivalových dnech od 25. května do 3. června přitáhla na dosah ruky. Inscenace většinou mívají specifické cílové publikum a k jinému tolik nepromlouvají. Ostrava jako by záměrně...
Kritika /
Kritika /
Ocas z pavího Peera
Práce režiséra Michala Háby se dělí na projekty vytvořené pro jeho vlastní uskupení Lachende Bestien, v nichž se spřátelenými tvůrci prozkoumává jarmareční formy i jemu blízká politicko-sociální témata (kritika kapitalismu, konzumerismu i důsledků zpackané ekonomické transformace), a na inscenace „jinde“, kde uvádí tituly tradičnější, byť...
Quo vadis, Zlíne?
Díky brutálnímu střetu termínů se valašský klenot divadelní festivalové sezony Setkání Stretnutie v posledních letech ocitá ve stínu mnohem monstróznějších akcí konaných v Brně, Olomouci či Ostravě i domácího Zlín Film Festivalu.
Kritika /
Režírujte hudbu!
Radil, jak známo, operním režisérům Karel Hugo Hilar. A odmítal v úvodní scéně Prodané nevěsty v Národním divadle prodávání hrnců a jiného zboží jakože na trhu, protože to odvádělo pozornost k nepodstatné ilustraci na úkor podstatné situace Jeníka s Mařenkou.
Kritika /
V sítích i tváří v tvář
Po loňském úspěchu autorské režie Občan první jakosti (v Cenách divadelní kritiky nejužší nominace na hru roku) představuje Matěj Balcar na prknech Divadla Na Jezerce nový opus, komedii Mnoho povyku pro lajk. Jak název napovídá, hybnou složkou fabule budou tentokrát nové komunikační technologie.
Kritika /
Trójské uprchlice
Tři ženy čekají za hradbami spálené Tróji na okupanty, kteří je mají odvézt do Řecka coby válečnou kořist. Tak začíná inscenace Trójanky ukrajinské režisérky Anny Turlo, uváděná ve Studiu Švandova divadla.
Broadwayský restart
Covidový čas byl pro mě mnohem větším dobrodružstvím, než jsem tušil, ale všechno se zvládne, když má jeden štěstí. Každopádně se můj modus vivendi vcelku proměnil – místo pláží, divadelních představení a koncertů jsem nějaký čas navštěvoval úplně jiné instituce a taky jsem dlouho nebyl v zahraničí. Takže výlet do New Yorku pro mě...
Rozhovor /
Zlata Adamovská: Jsem zodpovědná herečka
Během dlouholeté herecké kariéry si prošla mnohými českými scénami. Namátkou jmenujme Městská divadla pražská, Divadlo na Vinohradech, Divadlo Ungelt či nejnověji Studio DVA divadlo. Po zkušenostech ve stálém angažmá už netoužím být upsaná jedné scéně. Chci mít svobodu v rozhodování, co, kdy a s kým budu hrát, svěřila se mi během rozhovoru...
Nenapsaný příběh
Mohl byste dnes ve 14.20 (přesností těch čísel si nejsem jist) vstoupit do vysílání se vzpomínkou na Ivana Vyskočila?, tázal se profesionální hlas paní editorky. Se vzpomínkou? Vy o něm mluvíte, jako by byl po smrti. Chvilku bylo v telefonu ticho. Od té chvilky vím, že Ivan Vyskočil zemřel v pátek 28. dubna 2023, den po svých 94. narozeninách.
Kontext /
Sumář k festivalu Dokořán 2023
Divadlo žije, v Brně především to hudebně-dramatické! Festival Dokořán pro hudební divadlo, který na počátku června tradičně pořádá Městské divadlo Brno, má díky svému výlučnému zaměření ojedinělou pozici mezi všemi ostatními divadelními přehlídkami u nás. I když ve zdejší „továrně na muzikály“ každý rok odpremiérují...
Burza /
Hranatý stůl o infrastruktuře tance a nového cirkusu v Praze
Hranatý proto, že největší část následujícího textu jsou zredigované odpovědi do ankety, která měla jednání u kulatého stolu předcházet a připravit diskuzní teze. O uspořádání debaty, která by se cíleně věnovala pražské infrastruktuře tance a nového cirkusu, požádal Divadelní noviny ředitel Odboru kultury a cestovního ruchu Jiří...
Co je člověk? (27. toruňský Kontakt)
Letošní, již 27. ročník mezinárodního divadelního festivalu Kontakt v Toruni, pořádaného Divadlem Wilama Horzycy, se ve srovnání s tím loňským, ještě „postkovidovým“, o několik dní rozšířil a mohl se také pochlubit dvojnásobným počtem zúčastněných divadel.
Janáček v americkém vězení
Legendární akustikou římské opery se poprvé v dějinách nesl zvuk řetězů z předehry Janáčkova posthumního opusu Z mrtvého domu na premiéře 23. května 2023, a kdyby italský veřejnoprávní rozhlas RAI minulý rok nevypnul střední vlny, mohli by jej čeští posluchači slyšet v přímém přenosu.
Dylan Phillips: Pečovat, plakat a milovat jsou nejsilnější mužské schopnosti
Fenomenální australský artista Dylan Phillips již potřetí hostoval na mezinárodním festivalu nového cirkusu Cirk-UFF. Tentokrát však přijel nejen jako excelentní akrobat, ale především poprvé uvést svůj autorský a velmi osobitý počin nazvaný Sissy.
Secesní Hana Kvapilová
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XIV)
20. 8. 2023
Před pětapadesáti lety se skoro zapomnělo na padesátý výročí konce tý první světový.
Eugene O’Neill: Cesta dlouhého dne do noci
(režie Ladislav Smoček, premiéra 10. 10. 1978, Činoherní klub, Praha)
Burza /
O grantech a časopisech
Redakce Divadelních novin v návaznosti na výsledky letošních grantů MK ČR uspořádala anketu názorů na náš list a na web iDN, který letos grantová komise pro divadlo odmítla podpořit.
Výročí 16.července − 31. srpna
Ryšáková Eva, herečka (16. 07. 1973) △ Červená Martina, herečka (17. 07. 1973) △ Lehotská Ela, herečka (17. 07. 1973) △ Randár Luděk, herec (17. 07. 1958) △ Doubravská Dagmar, herečka (18. 07. 1928) △ Ovsová Libuše, tanečnice (18. 07. 1963) △ Benešová Kateřina, tanečnice (19. 07. 1968) △ Caban (Pokračování textu…)
Zemřeli
Eliška Gsöllhoferová (2. 10. 1927 Praha – 27. 5. 2023 Praha)Herečka a inspicientka Vesnického divadla, později dlouholetá tajemnice uměleckého provozu Městských divadel pražských. Miroslav Řepa (24. 2. 1930 Pardubice – 7. 6. 2023 Praha) Architekt, autor (se svým otcem Karlem Řepou) projektu budovy Městského divadla ve Zlíně. Podílel se na...