Obsah Divadelních novin 2023
Muzikant Králíček: Předseda
Hudebník, divadelník, filmový režisér a pedagog známý jako jeden z frontmanů divadelních souborů Dekadentní divadlo Beruška, Rádio Ivo a LÁHOR/Soundsystem a hudebních skupin Midi lidi, Monikino Kino, Kakaduo, Unarclub ad.
Tvůrčí dům Elišky Peškové
Švandovo divadlo a městská část Praha 5 otevřely 16. září nový prostor pro živé umění a sousedská setkávání. Pojmenován je po herečce a manželce Pavla Švandy ze Semčic, se kterým v roce 1881 společně založili Švandovo divadlo. Praha 5 budovu kompletně zrekonstruovala, nachází se v ní multifunkční sál, dílny, klubovna (Pokračování...
Kritický žebříček – Premiéry, Letní Letná
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Iva Heribanová Vladimír Hulec Jan Kerbr Lucie Kocourková Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Jana Soukupová Hana Strejčková Vít Závodský (Pokračování textu…)
Rodina je základ Letní Letné
Neuvěřitelných dvacet let uplynulo od prvního ročníku mezinárodního festivalu Letní Letná. I letos se v malých i ohromných šapitó či pod širým nebem odehrály stovky představení pro tisíce diváků všech generací. Největší tuzemská událost věnovaná novému cirkusu opět hostila umělce z celého světa.
S Kunderou v Sibiu
Mezinárodní divadelní festival v Sibiu (FITS) je prý třetí největší na světě, po Avignonu a Edinburghu. Letos se konal už po třicáté a od 23. června do 2. července nabídl divákům osm set akcí na osmdesáti scénách. Mezi hosty ze 75 zemí se objevil jediný český zástupce: Činohra Národního divadla Brno (NdB) s inscenací Majitelé klíčů. A já...
Rozhovor /
Eliška Křenková: Postava pro mě musí být výzvou
Začínala u tance, brzy však přešla k herectví. Láska k pohybu jí ale zůstala. Herečka Eliška Křenková, v divadelním prostředí známá zejména pro svou roli Emy Černé v inscenaci Amerikánka, si po usednutí v kavárně objednává flat white. A jak později zjišťuji, právě káva je jejím pohodovým rituálem před představením. S držitelkou ceny...
Scénografie vzácné, unikátní, ale i syrové
Takřka mytický příběh založení Pražského Quadriennale (PQ) je pravděpodobně dobře známý – tvorba českých scénografů (nikoli „a scénografek“), jako byl například Vlastislav Hofman a František Tröster, byla tak kvalitní a pozoruhodná, že během jejího vystavení na výtvarném Bienále v São Paulu v letech 1959 a 1964 uchvátila odbornou porotu a...
Kontext /
Aleluja! Mayröcker vyšla česky!
… ostatně navrhuji, aby Friederike Mayröcker dostala Nobelovu cenu za literaturu! – těmito slovy jsem v letech 2003–2004 týden co týden uzavíral své hodinové rozhlasové vysílání ve vídeňské stanici Orange.
Pod vlivem úlomku
Celovečerní hraný debut Alberta Hospodářského Brutální vedro získal Zvláštní cenu poroty v sekci Proxima na karlovarském festivalu. Tato sci-fi road movie na rozdíl od loňských Běžných selhání Cristiny Grosan, o nichž jsem psala do DN 20/2022, uchopuje apokalyptickou tematiku čistě z hlediska nejmladší generace.
Tom Rack: Handicap je naše přednost
Umělecký ředitel Tom Rack je jedním ze zakládajících členů velšského souboru NoFit State Circus. Ten se od svého založení v roce 1986 brzy dostal do širšího povědomí, vypracoval se mezi přední představitele novocirkusové vlny ve Velké Británii a získal věhlas po celém světě.
Odéon v rukou režisérek
Politická angažovanost Odéonu, slavné pařížské divadelní scény, která hostila třeba Sarah Bernhardt, se v posledních měsících netýká jen podpory hnutí proti penzijní reformě, jež ovlivňuje současné dění ve Francii a jejímž odpůrcem je i vedení divadla.
Hledání nejstarší české divadelní fotografie
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XVI)
Mravkolev
Vysvětlovat něco, vůbec snažit se jen, je cesta do pekel. Vlastních taky.
William Shakespeare: Hamlet
(režie Eimuntas Nekrošius, divadelní skupina Meno Forta, premiéra 11. května 1997 v Litevském akademickém dramatickém divadle v rámci festivalu LIFE, Vilnius, Litva, zhlédnuto 23. října 1997 na festivalu Divadlo Plzeň ve Velkém divadle Plzeň)
Došlo do redakce
Scenáristka Tereza Brdečková napsala zvláštní knížku s nenápadným titulem O Janě a Zdenkách kolem Jana Wericha. A jak název napovídá, je o Werichově rodině – ženě Zdence, dceři Janě, vnučce Zdence zvané Fanča a samozřejmě o Janu Werichovi samotném, který byl jejím nepřehlédnutelným „šéfem“, osou, kolem níž se rodinné osudy...
Výročí 16.−30. září
Drösslerová Renata, herečka (16. 9. 1963) △ Křesťan Robert, hudebník (16. 9. 1958) △ Lodrová Regina, herečka (16. 9. 1953) △ Čavdarová Valentina, operní pěvkyně (17. 9. 1958) △ Kalábová Jitka ml., loutkoherečka (18. 9. 1963) △ Schönweitzová Danuše, sólistka baletu (18. 9. 1948) △ Zawadská Valérie, herečka (19. 9. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Jarmila Derková (4. 1. 1928 Chropyně – 16. 7. 2023 Karlovy Vary) Herečka, v letech 1959–1972 členka hereckého souboru Východočeského (zprvu Městského) divadla v Pardubicích, externí členka Krejčova Divadla za branou, matka režiséra Petra Novotného. Hanuš Bartoň (16. 5. 1960 Praha – 30. 7. 2023) Hudební skladatel, klavírista a pedagog, (Pokračování...
Festival začal krádeží
Mezinárodní festival Divadlo v Plzni 13. září po dlouhých letech nezahajoval ministr kultury, měli ho z jeviště omluvit, leč nestalo se tak. Faux pas, řekl jsem si, stane se. Kdyby jen to – po přestávce, protahované, kdy bylo zřejmé, že se něco děje, předstoupili ředitel festivalu Jan Burian a režisér (Pokračování textu…)
Burza /
Oprava
Marcela Magdová jednou hvězdičkou ohodnotila inscenaci Jak se vám líbí uváděnou na Letních shakespearovských slavnostech, v minulém Kritickém žebříčku jsme však toto hodnocení mylně uvedli u stejnojmenné inscenace Městských divadel pražských. Tu však kritička neviděla. Za chybu se omlouváme. (Pokračování textu…)
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (VII)
Někdy na jaře roku 1965 se stala taková pro nás neočekávaná věc. Ivan Rajmont, tehdá student liberecké průmyslovky, nám přinesl na naše představení v libereckém S-klubu obálku a na ní bylo napsáno VH. Vzpomínám, že to bylo pastózně udělaný, to V a H mělo takový spojovací křížek. Říká: Tohleto mi (Pokračování textu…)
Fráňa Šrámek píše Milanu Svobodovi
Dopis Fráni Šrámka (1877–1952) režisérovi a profesorovi dramatického oddělení Státní konzervatoře Milanu Svobodovi (1883–1948) obsahuje trochu detektivní příběh ztraceného rukopisu dramatu Dvě království (1905). Mohlo se stát básníkovým divadelním debutem, kdyby nebylo dramatu Červen (1905, Divadlo Uranie), které napsal krátce poté. Hra vyšla...
Kritika /
Kritika /
Sláva a pád krále Oidipa na Antické Štvanici
Antická Štvanice představuje zavedený plenérový projekt pražského divadelního uskupení Tygr v tísni, jehož cílem je již od prvního ročníku (2016) přinášet jevištní adaptace antického dramatu v podobě, která bude srozumitelná současnému publiku zvyklému na inscenační konvence a kulturní kódy výrazně odlišné od těch antických. Letos...
Obrana jazyka českého 2023
V minulém čísle Divadelních novin jsme otiskli zhodnocení Pražského Quadriennale z pera Amálie Bulandrové, která v textu programově nahradila používání tzv. generického maskulina generickým femininem. A dostala prostor v témže čísle ve Slovu svůj postoj vysvětlit. Musím přiznat, že jsem velmi váhal, zda tisknout její zprávu o PQ v takové podobě.
Libor Vodička: Teatrologická společnost musí komunikovat a sdružovat
Rozhovor s předsedou Teatrologické společnosti
O koncích a nových začátcích
Už jsem se sice v minulosti na stranách DN hlásil k Werichovu citátu, že člověk se celý život vzdává něčeho lepšího ve prospěch něčeho horšího, ale dnes musím svůj názor přece jen poopravit.
Jiří Havelka a spol.: Vykouření
Všichni sedí za stolem, prostřední stůl je prázdný, na něm bílý ubrus/vlajka (umělecké dílo) a rekvizity, vzadu jsou rozhrnuté šály a sedí zde Ježíš. Postupně říkají své monology.
Muzikálová škola při Městském divadle Brno
Městské divadlo Brno zahájilo výuku v nové Muzikálové škole pro děti od šesti do čtrnácti let. Dětští herci jsou v muzikálovém repertoáru potřeba čím dál víc, hlavně však jde o podchycení nejmladších talentů a jejich přípravu pro studium na konzervatoři a dalších uměleckých školách. Jde o systematické rozvíjení hudebně-dramatického...
Kritický žebříček – Mezinárodní festival Divadlo Plzeň
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Georg Dox (AUT) Lukáš Dubský Jan Grulich Josef Herman Vladimír Hulec Vladimír Just Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Josef Mlejnek Andriej Moskwin (PL) Małgorzata Semil (PL) Vlasta (Pokračování textu…)
Myslete (nejen) na Činoherák!
Začátek divadelní sezony je mimo jiné i obdobím nejrůznějších proklamací, jež zpravidla zaznívají z úst uměleckých šéfů. Z letošní početné kolekce je nutné se pozastavit zejména nad provoláním aktuálního ideového vůdce ústeckého Činoherního studia Davida Šiktance, který v něm pregnantně pojmenovává několik problémů, pro umělecký...
Fandíme divadlu – ale jakému?
Od 13. do 20. září se uskutečnil již 31. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni. Kromě výběru z českých činoherních i loutkových novinek představil v hlavním programu dvě polské, dvě slovenské a jednu litevskou inscenaci a spolu s nimi dvě režisérské legendy: Poláka Jana Klatu a Rusa žijícího v exilu Dmitrije Krymova.
Kritika /
Anatomie jevištního zločinu
Městské divadlo Brno inscenací Hamlet aneb Hádala se duše s tělem vstoupilo do čerstvé divadelní sezony mimořádně vratkým krokem. Nejslavnější alžbětinská tragédie od věků souborům slouží coby suverénní demonstrace kolektivních sil.
Kritika /
V hlavní roli štafle
V obou úvodních premiérách letošní operní sezony jsou na scéně automatické pračky. Souvisí to s tím, že jak Nápoj lásky ve Státní opeře v Praze, o němž tu bude řeč, tak oratorium Adam a Eva v Liberci, o němž bude řeč někdy příště, režírovaly ženy? Lze to chápat jako příspěvek do genderových debat? Muže by pračka jako atribut soudobého...
Kritika /
Hájkův večer v Činoheráku
Pražský Činoherní klub otevřel nynější sezonu rovnou premiérou. Tou novinkou je titul 2:22 – Duchařský příběh.
Kritika /
Je čas, aby všichni zmrdi chcípli
Je ošemetné hned tak zkraje sezony, takřka po první premiéře, vykřikovat cosi o inscenaci roku. Autobiografické monodrama Iris v produkci souboru Tantehorse však takový náboj má. Inscenace, kterou vytvořila režisérka Miřenka Čechová s herečkou a zpěvačkou Iris Kristekovou, je mimořádná.
Kritika /
Zábradlí sobě
Divadlo Na zábradlí tentokrát zůstává potemnělé. Svítí se jen v pokladním okénku, u šatny a hlavně v divadelní kavárně. Tři řady židlí podél obou stěn jsou namířeny do uličky, kterou se dá projít k barovému pultu a něco si objednat.
Rozhovor /
Vojtěch Bárta: Jdeme hlavou proti zdi
Umělecký šéf Chemického divadla Vojtěch Bárta (*1985) se už v dětství věnoval mineralogii a uměleckému přednesu. Posedlost objevováním skrytých pokladů a touhu prozkoumávat věci v detailech a souvislostech nakonec přenesl na divadlo.