Obsah Divadelních novin 2023
Kritika /
Spasitel, či čertův švagr?
Hudební divadlo Karlín (HDK) již potřetí prokázalo svou nezlomnou důvěru ve schopnosti hudebníka a textaře Ondřeje Gregora Brzobohatého.
Kritika /
Dvě ruce a žádný soucit
Divadelní podobu francouzského filmového hitu Nedotknutelní z roku 2011 u nás poprvé představil Pavel Khek v Moravském divadle Olomouc před třemi lety a od té doby se úspěšně drží na repertoáru.
Kritika /
Bílá apokalypsa
Divadelník Jan Mocek ve své zálibě v nonsensu a mystifikaci postupuje systematicky. V novince Happy Hour nabídl publiku jednu z nejméně divadelních akcí, které kdy vytvořil.
Žiletky na těle
Žiletky na těle / žiletky v těle / žiletky ve vlasech / žiletky a jeden steh… zpíval ve svém nejbolestnějším songu Filip Topol. Často se mi jeho Žiletky vrývají do hlavy, sleduju-li vražedné vrypy různých šíbrů a šílenců z kloubů vymknuté doby do životů a osudů lidí tohoto světa.
Rozhovor /
Vít Herzina: Divadlo je pokec s diváky
Během třiadvacetiletého angažmá v Městském divadle v Mostě ztvárnil přes sto dvacet rolí nejrůznějších charakterů. Jako divák do divadla moc nechodím. Hned se mě totiž zmocní touha být na jevišti s kolegy, odpověděl mi na otázku, na jakou inscenaci z tamního repertoáru by pozval sám sebe. Sešli jsme se před reprízou inscenace Feydeauovy frašky...
Kontext /
Šedesátiletá dáma z Národní třídy
Divadlo Viola letos víceméně v tichosti oslavilo šedesát let své existence, nepočítáme-li dvoudílné rozhlasové pásmo na „menšinové“ stanici Vltava, které připravili Lída Engelová, Lucie Němečková a Jaroslav Someš. To při příležitosti předchozích dvou kulatých výročí se objevily knižní, byť brožované publikace.
Tehdy jako dnes aneb Vzorek jedné generace
V Domě umění Jihomoravského muzea ve Znojmě se od poloviny září do konce října konala výstava absolventů pražské Akademie výtvarných umění, kteří na ní studovali v letech 1979–1985. V době, kdy lze zaznamenat zvýšený zájem o tvorbu generace osmdesátých let, může být tato výstava příspěvkem k diskusi o povaze tehdejšího umění.
Třicet let švédského Bienále
Švédské Bienále scénického umění pravidelně přináší – nebo má přinášet – přehled toho nejlepšího, co se v poslední době odehrálo na scénách největší skandinávské země. Vzniklo v roce 1993 ve Stockholmu, a je tedy stejně staré jako „náš“ plzeňský Mezinárodní festival Divadlo.
Kouzelník z lágru
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XIX)
Došlo do redakce
Radošinské naivné divadlo: Revue 31 68 stran Po léta vydává Radošinské naivné divadlo ročenku, ta poslední mapuje jeho 60. jubilejní sezonu 2022/2023. Vždy je to objemná, tentokrát takřka sedmdesátistránková revue, vějíř článků, rozhovorů, zpráv, ohlasů a fotografií často překračujících radošinské jeviště. Od třiašedesátého roku...
Díky za vše, Ljubo
Nabídku na tykání jsem od Ljuby Klosové obdržela až několik dnů před jejím odchodem, po třiceti letech vztahu, který si dovolím nazvat postupně sílícím přátelstvím. Ta prodleva patřila k jisté noblese, hodící se spíše do 19. století, kterému paní doktorka Klosová věnovala většinu svého vědeckého zájmu. Velice jsem si té (Pokračování...
Zemřeli
Jiří Kostúr (8. 9. 1942 Praha – 24. 10. 2023 Francie) Básník, prozaik a novinář, bývalý redaktor samizdatového časopisu Vokno. Ljuba Klosová (27. 6. 1929 Hlinsko – 24. 10. 2023 Praha) Divadelní historička a pedagožka. Specializovala se na dějiny českého divadla druhé poloviny 19. století, věnovala se i hercům té (Pokračování textu…)
Výročí 16.−30. listopadu
Elsnerová Eva, herečka (16. 11. 1973) △ Koryčanský Radan, lektor dramaturgie (17. 11. 1968) △ Richterová Antonie, herečka (18. 11. 1928) △Rychlá Renata, herečka (18. 11. 1973) △ Sitta Martin, herec (18. 11. 1968) △ Valek Jaroslav, scénický výtvarník (18. 11. 1958) △ Červinková Hana, herečka (21. 11. 1948) △ (Pokračování textu…)
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (XI)
S Honzou Duškem, rozhlasákem, jsme zažili různý věci… V roce 1967, to bylo kulatý výročí VŘSR, jsme podnikli cestu do Ruska díky tomu, že rozhlas vypsal nějakou soutěž a její vítězové spolu s redaktory Mikrofóra – já byl redaktor Mikrofóra Severočeského kraje – vyrazili na cestu po trase Kyjev–Oděsa–Moskva. Na čtrnáct dní.
Ministr Jaroslav Stránský píše Andule Sedláčkové (1946)
Národněsocialistický prvorepublikový politik, novinář a právník Jaroslav Stránský (1884–1973), od roku 1946 ministr školství a národní osvěty, kam rezort kultury v Gottwaldově vládě spadal, odepisuje slavné herečce a do roku 1945 úspěšné divadelní podnikatelce Andule Sedláčkové (1887–1967). Nemůže jí pomoci v postupném přebírání státu...
L. Bernstein / S. Sondheim: West Side Story
(film, režie Jerome Robbins a Robert Wise, USA 1961)
Coline Serreau: Chytrolín a hňup
(režie Miroslav Krobot, Městské divadlo Zlín, premiéra 6. května 2000, derniéra 31. října 2000)
Jiří Suchý, Jiří Šlitr: Dobře placená procházka
(Divadlo Semafor, Praha, režie Ján Roháč, premiéra 15. června 1965)
Georg Friedrich Händel: Alcina
(Národní divadlo Brno, hudební nastudování Václav Luks, režie Jiří Heřman, premiéra 5. února 2022 v Janáčkově divadle v Brně)
D. Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu
(Národní divadlo, Praha, dirigent František Preisler ml., režie David Radok, premiéra 10. února 2000)... Po třech letech jsme ukončili rubriku Má divadelní bible a začínáme s rubrikou novou.
Alexej N. Tolstoj / Eva Borisová: Zlatý klíček
(Městské divadlo mladých Ostrava, režie Karel Dittler, premiéra 29. prosince 1948, zhlédnuto v roce 1949 v Loutkovém divadle Radost, Brno)
A. a V. Mrštíkové / M. Krobot: Rok na vsi
(režie Miroslav Krobot, premiéra 15. dubna 1993, Národní divadlo, Praha)
Zahradní slavnost má šedesát
Už v průběhu premiéry Havlovy dramatické prvotiny v Divadle Na zábradlí 3. prosince 1963 jsem si uvědomil, že na zdejší jeviště vstoupila hra, která se liší od všeho, co dvacáté století přineslo českému divadlu.
Handa Gote research & development: Třetí ruka
(premiéra 4. listopadu 2023, Alfred ve dvoře, Praha)
Martin Zavadil: Naším cílem je co nejčastěji divadlem překřížit lidem cestu
Rozhovor s ředitelem Dramoxu
Nerozumím, neprovádím!
Nerozumím, neprovádím! Věta, která mě okouzluje už od roku 1976, kdy ji poprvé pronesl jeden můj kamarád, když měl noční službu dozorčího roty. Naše ztracená jednotka v Mikulovicích u Jeseníku měla být probuzena ve čtyři hodiny ráno ostrým hvizdem dozorčí píšťaly a měla provést nácvik obrany proti bleskovému nepřátelskému útoku.
Václav Havel: Zahradní slavnost
/závěr čtvrtého dějství/ PLUDEK: (k Hugovi) Poslyšte, a kdo vy vlastně jste? HUGO: Já? Kdo jsem já? No tak podívejte, já nemám rád tak jednostranně stavěné otázky, vážně ne! Copak se lze takto zjednodušujícím způsobem tázat? Ať na takovéhle otázky odpovíme jakkoli, nikdy nemůžeme postihnout celou pravdu, vždycky jen nějakou (Pokračování...
Noc divadel
Téměř devadesát tuzemských divadel ve dvaatřiceti městech už po jedenácté připravilo 18. listopadu Noc divadel. Letos s podtitulem Hoří! inspirovaným historií Národního divadla. Dvě třetiny divadel proto návštěvníkům připomněly požáry divadelních budov a nechaly nahlédnout do současných protipožárních opatření. Také v brněnské Redutě,...
Vlk se nemůže nažrat, aby koza zůstala celá
V Olomouci zvažují sloučit Moravskou filharmonii s Moravským divadlem a ulevit tím městskému rozpočtu, který už nezvládá financovat obě instituce. Není to první pokus, o takovou možnost se před lety zajímali například v Českých Budějovicích.
Kritický žebříček – Premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr Klarin Klár Jiří P. Kříž Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Jana Soukupová Vojtěch Voska (Pokračování textu…)
Kritika /
Kryl je mrtev, ať žije Gott
MEIN GOTT!, první letošní premiéra Divadla D21, měla pozoruhodnou předchůdkyni. Na sklonku minulé sezony byla na téže scéně uvedena derniéra inscenace KRYL – Zmrdtvýchvstání zažít. Udržela se na repertoáru dlouhých devět let a samotnou vinohradskou scénou byla inzerována jako kultovní. Vůbec bych se takovému označení nebránil, a to hned z...
Kritika /
Skvělí Dekkáči v dusném psychu
Tramvaj do stanice Touha Tennesseeho Williamse je v českém tanci a baletu v poslední době v kurzu. Postupně jsou uváděny verze zkušených tanečních vypravěčů. Před pěti lety v Českých Budějovicích pohled Libora Vaculíka, vloni přenesená inscenace Johna Neumeiera v Národním divadle a nyní zbrusu nová podoba od Arthura Pity a jeho týmu, kterou...
Kritika /
Konec višňového člověka
Vážení diváci, zhlédli jste hru Cherry Man. Epocha, ve které se psaly a inscenovaly podobné divadelní hry, skončila. Navždy, rozloučí se s diváky reprodukovaný hlas, který je doprovázel mezi předěly tří dějství poslední hry Ivana Vyrypajeva Cherry Man – Višňový člověk.
Kritika /
Loutkový Candide coby trýznivá komedie
Klasické literární texty přitahují odedávna pozornost divadelníků a Voltairův Candide není mezi nimi výjimkou. Jeho nejslavnější tuzemskou adaptaci uvedl Činoherní klub v režii Jaroslava Vostrého (1971) a kromě mnoha činoherních zpracování se román dočkal i hudební verze. Po muzikálovém Candidovi od Leonarda Bernsteina, který je aktuálně na...
Kritika /
Nevíte, kam ta Dlouhá vede?
Když jsem si přečetl v programu k inscenaci V džungli měst rozhovor s jejím režisérem Davidem Šiktancem, souhlasil jsem s ním při charakteristice naší doby a současné české společnosti skoro ve všem a se zájmem jsem rovněž vnímal pasáže, v nichž se přímo vyjadřuje k této rané hře Bertolta Brechta. Ale když jsem v pražském Divadle v Dlouhé...
Kritika /
Bizár, co nemá chybu
Dnes celosvětově populární postavičky Addamsovy rodiny se zrodily v roce 1938 v komiksu Charlese Addamse pro časopis The New Yorker, jejich historky tu vycházely až do autorovy smrti v roce 1988. A je skoro neuvěřitelné, že do širšího šoubyznysu se dostaly až v šedesátých letech televizním seriálem, počátkem osmdesátých let pronikly do hraného filmu,...
V zajetí Kultu!
V prostřední třetině měsíce října se v Ústí nad Labem naplno rozhořel již šestadvacátý ročník festivalu Kult, jenž do severočeské metropole každoročně přiváží reprezentativní kolekci aktuálního českého divadla. Po nedávném přesunu otce zakladatele Jana Kvasničky do funkce ředitele ústeckého kulturního střediska letos nastala důležitá...
Rozhovor /
Tereza Ondrová: Teprve se učím poslouchat únavu
V říjnu a v listopadu tohoto roku měl v divadle PONEC malou retrospektivu Temporary Collective – uskupení, jehož duší jsou režisérka Petra Tejnorová a tanečnice a choreografka Tereza Ondrová. Ta zde také uvedla v premiéře svůj nový projekt s názvem GEO. Inscenace vstupuje do podloží PONCE, tektoniky místa, kde stojí toto útočiště současného tance,...