Obsah Divadelních novin 2023
Martin Zavadil: Naším cílem je co nejčastěji divadlem překřížit lidem cestu
Rozhovor s ředitelem Dramoxu
Nerozumím, neprovádím!
Nerozumím, neprovádím! Věta, která mě okouzluje už od roku 1976, kdy ji poprvé pronesl jeden můj kamarád, když měl noční službu dozorčího roty. Naše ztracená jednotka v Mikulovicích u Jeseníku měla být probuzena ve čtyři hodiny ráno ostrým hvizdem dozorčí píšťaly a měla provést nácvik obrany proti bleskovému nepřátelskému útoku.
Václav Havel: Zahradní slavnost
/závěr čtvrtého dějství/ PLUDEK: (k Hugovi) Poslyšte, a kdo vy vlastně jste? HUGO: Já? Kdo jsem já? No tak podívejte, já nemám rád tak jednostranně stavěné otázky, vážně ne! Copak se lze takto zjednodušujícím způsobem tázat? Ať na takovéhle otázky odpovíme jakkoli, nikdy nemůžeme postihnout celou pravdu, vždycky jen nějakou (Pokračování...
Noc divadel
Téměř devadesát tuzemských divadel ve dvaatřiceti městech už po jedenácté připravilo 18. listopadu Noc divadel. Letos s podtitulem Hoří! inspirovaným historií Národního divadla. Dvě třetiny divadel proto návštěvníkům připomněly požáry divadelních budov a nechaly nahlédnout do současných protipožárních opatření. Také v brněnské Redutě,...
Vlk se nemůže nažrat, aby koza zůstala celá
V Olomouci zvažují sloučit Moravskou filharmonii s Moravským divadlem a ulevit tím městskému rozpočtu, který už nezvládá financovat obě instituce. Není to první pokus, o takovou možnost se před lety zajímali například v Českých Budějovicích.
Kritický žebříček – Premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr Klarin Klár Jiří P. Kříž Jiří Landa Marcela Magdová Luboš Mareček Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Jana Soukupová Vojtěch Voska (Pokračování textu…)
Kritika /
Kryl je mrtev, ať žije Gott
MEIN GOTT!, první letošní premiéra Divadla D21, měla pozoruhodnou předchůdkyni. Na sklonku minulé sezony byla na téže scéně uvedena derniéra inscenace KRYL – Zmrdtvýchvstání zažít. Udržela se na repertoáru dlouhých devět let a samotnou vinohradskou scénou byla inzerována jako kultovní. Vůbec bych se takovému označení nebránil, a to hned z...
Kritika /
Skvělí Dekkáči v dusném psychu
Tramvaj do stanice Touha Tennesseeho Williamse je v českém tanci a baletu v poslední době v kurzu. Postupně jsou uváděny verze zkušených tanečních vypravěčů. Před pěti lety v Českých Budějovicích pohled Libora Vaculíka, vloni přenesená inscenace Johna Neumeiera v Národním divadle a nyní zbrusu nová podoba od Arthura Pity a jeho týmu, kterou...
Kritika /
Konec višňového člověka
Vážení diváci, zhlédli jste hru Cherry Man. Epocha, ve které se psaly a inscenovaly podobné divadelní hry, skončila. Navždy, rozloučí se s diváky reprodukovaný hlas, který je doprovázel mezi předěly tří dějství poslední hry Ivana Vyrypajeva Cherry Man – Višňový člověk.
Kritika /
Loutkový Candide coby trýznivá komedie
Klasické literární texty přitahují odedávna pozornost divadelníků a Voltairův Candide není mezi nimi výjimkou. Jeho nejslavnější tuzemskou adaptaci uvedl Činoherní klub v režii Jaroslava Vostrého (1971) a kromě mnoha činoherních zpracování se román dočkal i hudební verze. Po muzikálovém Candidovi od Leonarda Bernsteina, který je aktuálně na...
Kritika /
Nevíte, kam ta Dlouhá vede?
Když jsem si přečetl v programu k inscenaci V džungli měst rozhovor s jejím režisérem Davidem Šiktancem, souhlasil jsem s ním při charakteristice naší doby a současné české společnosti skoro ve všem a se zájmem jsem rovněž vnímal pasáže, v nichž se přímo vyjadřuje k této rané hře Bertolta Brechta. Ale když jsem v pražském Divadle v Dlouhé...
Kritika /
Bizár, co nemá chybu
Dnes celosvětově populární postavičky Addamsovy rodiny se zrodily v roce 1938 v komiksu Charlese Addamse pro časopis The New Yorker, jejich historky tu vycházely až do autorovy smrti v roce 1988. A je skoro neuvěřitelné, že do širšího šoubyznysu se dostaly až v šedesátých letech televizním seriálem, počátkem osmdesátých let pronikly do hraného filmu,...
V zajetí Kultu!
V prostřední třetině měsíce října se v Ústí nad Labem naplno rozhořel již šestadvacátý ročník festivalu Kult, jenž do severočeské metropole každoročně přiváží reprezentativní kolekci aktuálního českého divadla. Po nedávném přesunu otce zakladatele Jana Kvasničky do funkce ředitele ústeckého kulturního střediska letos nastala důležitá...
Rozhovor /
Tereza Ondrová: Teprve se učím poslouchat únavu
V říjnu a v listopadu tohoto roku měl v divadle PONEC malou retrospektivu Temporary Collective – uskupení, jehož duší jsou režisérka Petra Tejnorová a tanečnice a choreografka Tereza Ondrová. Ta zde také uvedla v premiéře svůj nový projekt s názvem GEO. Inscenace vstupuje do podloží PONCE, tektoniky místa, kde stojí toto útočiště současného tance,...
Kontext /
Zahradní slavnost 60
Od jedné z určujících událostí, premiéry Zahradní slavnosti Václava Havla, uplyne 3. prosince šedesát let. Do praktického současného divadla ani do uvažování o něm se výročí skoro nepromítá, vůbec v posledních letech převažuje politický odkaz Václava Havla nad odkazem uměleckým. Proto na podnět Knihovny Václava Havla Zahradní slavnost a její...
Myslet filmem, myslet o filmu
Teď je ta nejkrásnější fáze filmu. Já vlastně nemám zatím ponětí, jak bude vypadat. Mám námět a hlavní postavu, a to je vše. Pro mě je nejzajímavější ten moment cesty do neznáma.
Přelévání tekutých písků
Po mnoha peripetiích a zdrženích covidovou pandemií se minulou sezonu podařilo vydat v NIPOS Praha objemnou a historickou fotodokumentací a informacemi všeho druhu nahuštěnou publikaci Tekuté Písky 1957–2021 mapující šedesát let Šrámkova Písku, národního festivalu amatérského divadla mladého, netradičního, autorského, alternativního, divadla v...
Victor de Oliveira: Divadlo mě naučilo mluvit
Festival Pražské křižovatky letos odstartovala osobní zpověď o hledání vlastní identity Limbo, jejímž autorem, režisérem a zároveň jediným interpretem je Victor de Oliveira. Následující rozhovor vznikl před představením na Nové scéně.
Proměny Kleine Bühne
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XX)
Vdova bez inteligence
Byla tehdá ve svý době nejžádanější, nejvyhledávanější a vůbec: nejen pro zvrhlíky, brhlíky, brtníky i pro výletníky z dalekýho okolí v tom života běhu soukolí. Pro mládence i pomatence nebylo široko daleko takový vdovy až snový, neměla obdoby pro svý vlohy, nohy, vstup i výstup. Vrata Ráje! Propadliště z všehomíra. (Pokračování...
R. I. P.: Norman Allen, Frank Wildhorn, Jack Murphy: Carmen
(režie Gabriel Barre, premiéra 2. října 2008, Hudební divadlo Karlín, Praha)
Jak Karel Schwarzenberg chodil do divadla
Když milý kníže, zvěčnělý Karel Schwarzenberg, přišel vloni v dubnu na premiéru hry Karla Steigerwalda Kdo sestřelil anděla? do Divadla Bolka Polívky, zmizel o pauze.
Výročí 1.−15. prosince
Pavlica Jiří, hudebník (1. 12. 1953) △ Tolarová Vlasta, operetní zpěvačka (1. 12. 1928) △ Zahálka Martin, herec (1. 12. 1958) △ Hybler Stanislav, herec (2. 12. 1958) △ Žižka Tomáš, scénický výtvarník (2. 12. 1963) △ Jantošková Andrea, scénická výtvarnice (3. 12. 1973) △ Poš Martin, fotograf (4. 12. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Milan Duchek (3. 10. 1956 Beroun – 9. 11. 2023 Praha) Herec, v letech 1978–1985 člen Krajského divadla v Příbrami, od té doby na volné noze. Vladimír Přibský (20. 1. 1932 Přibyslav – 9. 11. 2023)Žurnalista, editor, spisovatel, scenárista a autor rozhlasových her. Proslavil se především detektivními a historickými romány (Pokračování textu…)
Ceny Divadelních novin 2023
V sídle divadelního uskupení Pomezí na pražské adrese Za Poříčskou bránou 7 byly 8. listopadu 2023 v 16 hodin vyhlášeny Ceny Divadelních novin v devíti kategoriích za počiny vzniklé v sezoně 2022/2023, tj. v období od září 2022 do srpna 2023.
Rudolf Beran intervenuje u K. H. Hilara (1930)
Generální tajemník tzv. agrárníků a poslanec parlamentu Rudolf Beran se opakovaně přimlouval u šéfa činohry Národního divadla Karla Huga Hilara za přijetí herečky Růženy Machové-Šlemrové (1886–1962) do souboru činohry Národního divadla. Hilar na přímluvy nejspíš nereagoval, v jeho pozůstalosti se nacházejí další dvě, které mu Beran napsal...
Fanouškům baletu odešel idol
Možná se titulek zdá nadnesený, ale ti, kdo Miroslava Kůru znali a pamatují, mi dají za pravdu... Vzpomínka emeritní sólistky baletu Národního divadla Brno Jitka Bartošové Vašutové na tanečníka a choreografa Miroslava Kůru.
Tvořit, spojovat, pečovat
Před čtyřmi lety jsem se v DN zamýšlela nad směřováním regionálního divadla ve 21. století. Definovala jsem čtyři principy, které se letos staly i jádrem mé „ředitelské“ koncepce ve výběrovém řízení na vedení Jihočeského divadla.
Claudio Monteverdi: Korunovace Poppey
Komorní opera HF JAMU, Divadlo Na Orlí, režie Vladimír John, hudební vedení Eduard Kostelník a Adam Štefunko.
Antonín Schneider: Dům tanečního umění je krizové centrum tanečního divadla
Rozhovor s předsedou Správní rady Tanečního centra Praha
O slavení a stávkování
Já stávkuju rád. Poprvé jsem měl to štěstí v roce 1968, hned po nástupu na SVVŠ (to byl takový paskvilný předchůdce dnešních gymnázií, střední všeobecně vzdělávací škola).
Jaromír Typlt: Večeře jako na střelnici
Jeviště se na diváky rozevírá jako obrovitá tlama. Divil bych se, kdyby tvůrci norimberské inscenace hry Wernera Schwaba Nadváha, nedůležité: Neforemnost ani trochu nepomysleli na středověké malby, na kterých bývá, obvykle dole v rohu, zobrazena propast pekelná v podobě nestvůrného chřtánu Leviathana.
Kritický žebříček – Balet, tanec – zřizovaná divadla
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoni Lucie Dercsényi Ivana Kloubková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Národní divadlo, Praha – Moving Rooms (K. Pastor) 3 4 4,5 3,5 4 Národní divadlo, Praha – (Pokračování textu…)
Prezident na DAMU
V předvečer Mezinárodního dne studentstva a výročí sametové revoluce přišel se studenty DAMU diskutovat prezident Petr Pavel. Přístup měli na jeho přání pouze studenti s výjimkou šéfredaktora týdeníku Respekt Erika Taberyho, který setkání ve čtvrtek 16. listopadu od 17 hodin v Divadle DISK moderoval. Petr Pavel se tak stal historicky (Pokračování...
Moderování
Stalo se dobrým zvykem posledních let pořádat – zvláště v rámci festivalů – po představeních hostujících souborů veřejná setkání s jejich tvůrci.
Kritika /
Valérie a mnohost žánrů aneb Kam kráčí Laterna magika
Na Nové scéně Národního divadla postavili dům. Ne ovšem domeček pro panenky, ale prostor, ve kterém se mísí realita se snovými a hororovými představami v procesu poznání života a jeho temných stránek, na jehož konci stojí dívka proměněná v ženu.
Kritika /
Dívčí dospívání jako brakový námět?
Nejen Laterna magika, ale i Západočeské divadlo v Chebu se nechalo okouzlit Nezvalovou Valérií a jejími podivuhodnými dobrodružstvími na pomezí neogotické romance a horroru.
Kritika /
Čtyřnásobný princ ztracený v Labutím jezeru
Platí to stále. Labutí jezero je jakýmsi symbolem baletu a jeho nové nastudování je známkou prestiže, ale také testem, zda soubor jeho náročnosti dostojí. Většina verzí je nemilosrdná a obnaží všechny rezervy, technická manka. Bývaly doby, kdy Labutí jezero uváděly i malé baletní soubory, často v různě zjednodušené podobě. Jenže díky neustále...