Obsah Divadelních novin 2023
Kritika /
Jeden den Daniila Ivanoviče
Postavit inscenaci z díla Daniila Charmse se mi zdá jako nelehký úkol. Texty ruského avantgardního spisovatele většinou dosahují délky jen několika řádek, pracuje se v nich s nonsensem a vykloubenou brutalitou. Umělecký šéf Studia Hrdinů Jan Horák se ve Stařeně, první letošní premiéře podzemní holešovické scény, pustil do statečného souboje s...
Co to děláme se svým životem?
Letošní ročník festivalu Pražské křižovatky nabídl v období měsíce a půl prostory Nové scény Národního divadla čtyřem inscenacím. Portugalec narozený v Mosambiku, američtí zpěváci, německá režisérka či baskičtí tanečníci se v celosvětovém kontextu dotkli existenciálního tématu. Ptali se, jak dnes vůbec žít.
Rozhovor /
Renáta Klemensová: Nerada se vzdávám
Po osmnácti letech v Národním divadle moravskoslezském se loni vrátila do Komorní scény Aréna, i když – jak sama podotýká – jde o návrat-nenávrat. Kdysi jsme ji totiž vídali ještě ve „staré Aréně“ na ostravském Masarykově náměstí, nyní divadlo sídlí kousek od mostu Miloše Sýkory. Z velké části se obměnil také herecký soubor, přesto...
Kontext /
Pražské křižovatky 2023: čas na sebereflexi
Festival Pražské křižovatky byl založen v roce 2016 k uctění památky prvního porevolučního prezidenta Václava Havla. Nyní máme za sebou 8. ročník festivalu (pokud započítáme i dva covidové roky, kdy festival probíhal v upravené podobě, rozložený do celé sezony) a jsme velice rádi, že jsme dostali příležitost letošní program reflektovat.
Kontext /
Magistrátní rokování o tanci
Někdy na jaře jsem domluvil s Odborem kultury a cestovního ruchu pražského magistrátu, že Divadelky zorganizují dva kulaté stoly k problému infrastruktury pražského tance a nového cirkusu. Moc jsem neuspěl, tanečníci – unaveni neustálými anketami a dotazníky – považovali za marné opakovat stále totéž. Přesto jsem záznam názorů těch, kdo...
Susanne Kennedy: Věřím v paralelní světy
V německojazyčné oblasti se o Susanne Kennedy (*1977, Friedrichshafen u Bodamského jezera) mluví jako o dosud nejvýznamnější divadelní režisérce digitálního věku. Spolupracuje s předními scénami, její inscenace se objevují na prestižních divadelních přehlídkách včetně Theatertreffen a Wiener Festwochen.
Pozapomenutý patriarcha
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XX)
Milujte
Milujte nepřátele své nebo oni pak milovati vás budou tak, až vám to poleze krkem.
Molière: Don Juan
Jsem přesvědčena, že v posledních okamžicích mého pozemského života mi hlavou proběhne nejen celý můj život, ale také útržky divadelních představení, které se uložily v mé paměti. Jádro mnohých je zapomenuto, i z těch výjimečných si často vybavuju spíše atmosféru nežli konkrétní příběhy či tvůrce.
Výročí 16.−31. prosince
Šefrna Karel, loutkoherec (16. 12. 1963) △ Hüttnerová Iva, herečka (17. 12. 1948) △ Kachlíková Kateřina, sólistka opery (17. 12. 1953) △ Pešice Jaroslav, herec (17. 12. 1943) △ Glücková Eva, herečka (18. 12. 1943) △ Majkus Pavel, herec (18. 12. 1958) △ Tomsová Diana, tanečnice (18. 12. 1973) △ (Pokračování textu…)
(S)hořím pro Ostravar
Po pětadvacáté těšili se teatrologové, kritici, recenzenti, glosátoři a publicisté, že se na festivalu ostravských činoherních divadel pohádají se studenty moravských a českých univerzit, s režiséry, dramaturgy, hudebníky, scénografy, herci, milovníky i odpírači Thálie: o kvalitu a smysl artefaktů Národního divadla moravskoslezského, Divadla Petra...
Burza /
Došlo do redakce
Alena Müllerová: Divoké básničky Grada Publishing, 64 stran Po pěti letech od sbírky Nedělní chvilka fejsbukové poezie vyšla televizní dramaturgyni a scenáristce Aleně Müllerové knížka rozverných veršů pro děti. A možná i pro dospělé, pokud mají v literatuře rádi nadsázku, vtip, nonsens, ironii. Autorka má až vypjatý smysl pro slovní...
Zemřeli
Dana Klášterecká-Hradiláková (17. 10. 1929 Lanškroun – 12. 11. 2023 Praha) Herečka, dlouholetá členka Divadla pracujících (dnes Městské divadlo) ve Zlíně. Jan Kadlec (29. 3. 1956 Praha – 30. 11. 2023 Praha) Tanečník, v letech 1977–2001 sólista Baletu Národního divadla, tančil i v souboru Laterny magiky. Později působil jako baletní (Pokračování...
Hornické vdovy
Národní divadlo moravskoslezské nabídlo režisérce Tereze Říhové inscenovat knihu Kamily Hladké Hornické vdovy o ostravském důlním neštěstí. Ta dramatizací pověřila Sabinu Machačovou, pro scénu a kostýmy oslovila Lucii Žilák Labajovou a hudbu měl dodat skladatel Matěj Štrunc. Měla to být první premiéra sezony v Divadle „12“, ale na základě...
Dopis Jiřího Voskovce Andule Sedláčkové (1967)
Jiří Voskovec (1905–1981) psal do své bývalé vlasti opakovaně na vícero adres.
Těším se na všechno, na všechny a se všemi
Nezlob se na mě, Daníku, ale já bych k vám do té vaší alternativní divadelní sluje dobrovolně nevkročila, mám divadlo asi příliš ráda na to, abych se dívala, jak někdo tři hodiny jen tak přenáší klacky na hlavě z jedné strany jeviště na druhou, exaltovaně křičí obalený igelitem v paruce z PET lahví a rezignoval na jakékoli řemeslo, prohlásí...
Erich Maria Remarque / Natalie Vorožbyt: Na západní frontě klid / Zelené koridory
(režie Dušan David Pařízek, česká premiéra 16. prosince 2023, Divadlo X10, Praha)
Ondřej Hrab: Archa je především myšlenka
Rozhovor s končícím ředitelem Divadla Archa v Praze
Ze života trhovce a jarmarečníka
Po plzeňském Bookfestu, který se konal počátkem prosince, trávil jsem i poslední předvánoční víkend prodejem knih našeho rodinného nakladatelství Limonádový Joe, s. r. o., tentokrát na pražském jarmarku Knihex.
Alena Zemančíková: Na Kalvárii
Je ráno, silvestr, a nemůžu vstát z postele, pekelně mě bolí v kříži. S naší vandrovní společností máme v plánu výroční výstup na horu, tentokrát to má být Sedlo u Úštěku. Nechci a nemůžu zůstat doma, polykám ibalgin a vyrážím na nádraží.
František z Assisi
Letos uplynulo osm století od založení Františkánského řádu řeholníků. Eva Káčerková, Jitka Morávková a Vladimír Soldán připomínají Františka z Assisi literárně-hudebním pořadem, který po celý rok hráli na různých místech republiky. Vladimír Soldán, desetiletí pilot dopravních letadel, se vrátil k uměleckému přednesu, v němž před...
Kritický žebříček – PDFNJ, OST-RA-VAR
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Lukáš Dubský Jan Grulich Iva Heribanová Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr Klarin Klár Jiří P. Kříž Tomáš Kubart Kateřina Kykalová Jiří Landa Tatjana Lazorčáková Iva (Pokračování textu…)
Království za koně!
Ředitelka a zakladatelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová rozeslala umělcům e-mail, v němž popisuje strukturální změny ve své organizaci, bez vysvětlení oznamuje zrušení pozice umělecké ředitelky a odchod klíčových manažerů.
Můžeme si za to sami?
Mottem 28. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka, který se konal od 4. listopadu do 3. prosince 2023, bylo selber schuld. V češtině tedy nejspíš „můžeme si za to sami“, ale taky třeba „můžete si za to sami“ nebo „mohou si za to sami“.
Staneš se pramenem vesmíru
Když jdete na inscenaci Ophelia’s Got Talent (Ofélie má talent) režisérky Florentiny Holzinger, kterou připravila v berlínské Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, ale festival PDFNJ na ni připravil výlet do Vídně, kde hostovala v obrovské klasicistní budově Volkstheateru z roku 1889, měli byste znát arabský mýtus o Ofélii a různé kulturní vazby a...
Kritika /
Úhledné výjevy ze života skladatele
Životní peripetie geniálních umělců a jejich vnitřní rozkolísanost doslova vybízejí k jevištnímu zpracování, a to i prostředky tanečního divadla.
Kritika /
Vyhynulá řeč ptáků „ztama“, kde je lepší vzduch
Po Schwabových Prezidentkách v HaDivadle (2019) a Sjónově Měsíčním kameni ve Studiu Hrdinů (2022) vytvořila režisérka Kamila Polívková další inscenaci se sebevědomým dramaturgickým záměrem a nápaditým režijním výkladem, tentokrát pro Divadlo Husa na provázku.
Kritika /
Jana z Arku na duhové barikádě
Divadlo Komedie se jako dramaturgicky nejotevřenější scéna Městských divadel pražských snaží reagovat na stírání hranic mezi institucionální a nezávislou scénou, stejně jako na současné inscenační trendy.
Kritika /
Tajemství tažená z kuchyňských trub
Ostravské Divadlo Petra Bezruče českou premiérou hry Střípky ženy maďarské dramatičky, filmové scenáristky a bývalé herečky Katy Wéber potvrzuje pověst dramaturgicky progresivního domu.
Kritika /
Operní rebelie
V Olomouci to vře kvůli úmyslu radnice sloučit Moravské divadlo s Moravskou filharmonií. Polemiky se promítly i do poslední premiéry aktových oper Pietra Mascagniho Sedlák kavalír a Ruggera Leoncavalla Komedianti.
Rozhovor /
Daniel Gulko: Šel jsem si svou cestou
Daniel Gulko (1962) je cirkusák, který se sám zařazuje do první generace nového cirkusu. Dále je autorem, režisérem, choreografem a uměleckým ředitelem souboru Cahin-Caha.
It feels so good! aneb Navždy v srdci
(Večer v Doxu s česko-americkou avantgardou)
Vším, čím byla, byla ráda
Životní příběh Zuzany Kočové je látka pro román plný zvratů, krizí a snad i úspěchů, které se často obracely v opak. Napsala si jej vlastně sama v denících z let 1949–1988. Její syn, skladatel, básník a písničkář Jan Burian, je skloubil v takřka čtyřsetstránkovou knihu Protančit život aneb Vždycky se dá něco dělat.
Nenápadný půvab tajemství
Příprava filmu Bratři trvala tolik let, že mezitím stihl Tomáš Mašín natočit ještě snímek s názvem Němá tajemství. Přispěl tedy v tomto roce české kinematografii dvěma opusy, přičemž ten méně nápadný dosahuje podle mě daleko vyšších kvalit než ten hojně propagovaný a vyslaný do oscarového klání.
Proč sledovat Roberta Wilsona
Po skončení tradičního vrcholu vídeňské divadelní sezony, festivalu Wiener Festwochen, se pozornost se začátkem prázdnin přesouvá k festivalu ImPulsTanz a následně k elitní přehlídce Salzburger Festspielen.
Nina Raine: Do hry vždy dávám kus banálního života
Britská dramatička Nina Raine má za sebou slušnou kariéru, spolupráci s režiséry věhlasných jmen a na kontě několik původních her. Shodou okolností se právě letos na pražských scénách objevily hned dvě nejnovější.
Hrál v ateliéru
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XXI)