Obsah Divadelních novin 2023
Zlatý kluk citlivý
Památník Karla Čapka otevře výstavu věnovanou Leopoldu Firtovi. Staršímu bratrovi vydavatele Julia Firta, vojenskému lékaři a generálovi, který prošel Tobrukem a dalšími severoafrickými bojišti, z nichž pochází i náš snímek, osobnímu lékaři Karla Čapka. Na Strži bude výstava otevřena od 1. dubna do 20. září, ale už dnes připomínáme...
Kritika /
Poslední mejdan před vystřízlivěním
Na jeviště Stavovského divadla vtrhl dav Eurípidových extatických Bakchantek. Místo do řecké polis je režisér Jan Frič situoval na sedmdesátkovou oldies párty, uspořádanou božským idolem, Dionýsem. Na podloží antické látky, navíc původní tragédie, režisér konfrontuje lidské společenství s jeho patologickými sklony stejně jako fenoménem...
Kritika /
Velký rachot, hubené sdělení
Předloni v září jsem poslouchal v pražském Studiu Hrdinů debatu, která byla součástí dokumentárního pásma Duchovní a totalita – Josef Zvěřina a zápas za duchovní svobodu v komunistických kriminálech. Autor i režisér večera Miroslav Bambušek avizoval, že připravuje inscenaci o témže muži a že ponese název Zvěřinec.
Kritika /
S těžkostí nesené drama
Proslulý dramatik, ale také esejista, scenárista, novinář a prozaik Arthur Miller patří k velkým hvězdám nejen tuzemských jevišť. Městské divadlo Brno v posledních dekádách s úspěchem uvedlo dvě jeho nejlepší hry Smrt obchodního cestujícího (1949) a Čarodějky ze Salemu (1953), autorův vůbec nejuváděnější text.
Kritika /
Opava pod nadvládou ženské síly
Umělecké vedení činohry Slezského divadla v Opavě je v aktuální sezoně nebývale přívětivé k ženám i domácí dramatice posledních třiceti let. V rychlém sledu zde byla uvedena dvojice inscenací, které nahlížejí nevšední životní úděl silných hrdinek v kontextu dějinných zvratů.
Kritika /
Hlavy padat ne!budou
Díky iniciativě Ne!musíš to vydržet, jíž pražská DAMU na konci června 2021 inspirovala i další školy, česká společnost konečně otevřela ve světě již několik let rezonující, u nás však dosud spíše vysmívané téma sexuálního obtěžování, reprezentované hnutím MeToo, a spolu s ním neméně palčivé problémy související se zneužitím moci...
Cirkopolis: Přitažlivá svoboda
Česká metropole od 12. do 18. února již po desáté hostila mezinárodní festival nového cirkusu a mezižánrových projektů Cirkopolis. Jubilejní ročník přehlídky, kterou tradičně pořádá CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus společně s Palácem Akropolis, nabídl pět komorních zahraničních inscenací a tři tuzemské.
Rozhovor /
Tomáš Loužný: Je načase, aby nám svěřili svět
Dohromady nás svedlo studium na Katedře teorie a kritiky na DAMU. Během dvou let ale tenhle hyperaktivní kluk, který si vždy na přednáškách v Hallerově sále podupával nohou tak intenzivně, až spolu s ním pulzovala celá řada, a na seminářích nás nepustil ke slovu, zjistil, že bezpečí hlediště není nic pro něj, a podal si přihlášku ke studiu režie...
Být, či nebýt? se na Ukrajině nikdo neptá
Rok poté, co v zemi zuří válka, je ukrajinská kulturní krajina zcela jiná. Hodnoty neurčují naše chování, když je lehce, ale když je nám těžce – slova z projevu Oleksandry Matvijčukové k udělení Nobelovy ceny naznačují, že Ukrajina nikdy neměla lehké časy.
Sázky na budoucnost
V sobotu 4. února se v Divadle Archa po třinácté předávaly Ceny České filmové kritiky. Letos se tohoto ocenění dočkali tři debutanti, což mimo jiné vzbuzuje naděje v budoucnost české kinematografie.
Neobyčejné příběhy obyčejných lidí
Divadelní hry Ireny Douskové Oněgin byl Rusák a Darda známe z Divadla v Dlouhé a Divadla Na Jezerce. Byly to úspěšné inscenace, příznivě přijaté kritikou i publikem.
Stefan Vögel: O vážných věcech je dobré mluvit s nadhledem
Rakouský komediograf Stefan Vögel je dnes patrně nejvyhledávanějším dramatikem nejen v oblasti německy mluvících zemí. Z jeho více než dvaceti her jsme u nás mohli vidět Dobře rozehranou partii (česká premiéra 2008) a nyní Ledvinu, kterou měsíc po premiéře v ostravském Divadle Mír (7. ledna 2023) uvedlo pod názvem Vedlejší účinky i pražské...
Elena Zanzu: Mé tělo je nástroj, který je třeba obětovat
Svébytná osobnost propojuje extrémní techniky se společensky rezonujícími tématy a s oporou ve vzdušné akrobacii vyhledává například další možnosti svazování. Dílo charakterizuje autenticita i bolest a křehce, a přesto velmi otevřeně komunikovaná témata jako tělesnost, gender nebo manipulace.
Český zakladatel zábavného divadla ve vídeňském Prátru
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VI)
Burza /
Lady Be Good
Dnes dopoledne jsem tu skladbu nepoznal.
Burza /
Omluva
Omlouváme se za chybu v recenzi chebských Transek, bodů, vteřin od Petry Zachaté: Jakub Burýšek za ztvárnění Zdeny Koubkové bohužel nedostal Cenu Thálie. Byl ale příslušný rok nominován v Cenách divadelní kritiky hned ve dvou kategoriích, nominaci nakonec proměnil coby Talent roku. Omlouváme se rovněž za dvě chybky v rozhovoru (Pokračování...
Burza /
Spisovatel z vůle redakce
V Divadelkách č. 4/2023 pod podpisem článku Mé divadelní osvícení mi redakce přiřkla titul spisovatel, jímž nejsem. Napsal jsem sice několik rozhlasových dramatizací a pár rozhlasových her, ale vždy byly opřeny buď o literární předlohu, nebo o reálné historické události. Vím, že je to drobnost, avšak nemohu se přece chlubit (Pokračování...
Zemřeli
Burt Bacharach (12. 5. 1928 Kansas City, Missouri, USA – 8. 2. 2023 Los Angeles, Kalifornie, USA)Americký hudební skladatel populární a filmové hudby. Čtyřicet osm jeho skladeb bylo v první desítce americké hitparády. Carlos Saura (4. 1. 1932 Huesca, Španělsko – 10. 2. 2023 Madrid, Španělsko) Filmový režisér, fotograf a (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. března
Batulková Dana, herečka (16. 3. 1958) △ Lapčíková Zuzana, zpěvačka (16. 3. 1968) △ Radůza, zpěvačka a skladatelka (16. 3. 1973) △ Kloubková Jitka, sólistka baletu (17. 3. 1948) △ Morávková Eva, kostýmní výtvarnice (17. 3. 1973) △ Vlnová Alice, herečka (17. 3. 1973) △ Tázlarová Jitka, sólistka baletu (18. (Pokračování textu…)
Burza /
Nominace na Ceny divadelní kritiky za rok 2022
Výsledky vyhlásí pořadatelé z časopisu Svět a divadlo 11. března v Dejvickém divadle.
Roztáhnout křídla a letět (VI)
Během tohoto našeho velmi aktivního období v polovině sedmdesátých let jsme zatoužili po stálém působišti v Paříži, prvním pařížském divadle věnovaném loutkářství pro dospělé.
Roztáhnout křídla a letět (VII)
V roce 1978 se naše divadelní společnost usadila ve městě Épinal na východě Francie. Levice tam právě vyhrála obecní volby a hledali kulturní směřování regionu.
Roztáhnout křídla a letět (VIII)
Velmi brzy, už v roce 1973, jsem si usmyslel, že hudba našich inscenací bude původní, hraná – pokud to půjde – naživo.
Roztáhnout křídla a letět (IX)
Padox se snaží splynout s prostředím, s obyvateli, a proto dělá všechno jako ostatní. Napodobuje, aby pochopil druhého a stal se součástí jeho hry.
Listopadové divadelnění na Martiniku
V hlavním městě Martiniku, Fort-de-France, se od 8. do 14. listopadu uskutečnil druhý ročník divadelního festivalu Les Théâtrales de Novembre zaměřeného na současnou dramatickou tvorbu napříč kontinenty.
Roztáhnout křídla a letět (V)
Pro Společnost Jeana Davyho, která pro mě byla na začátku mé kariéry velmi důležitá, jsem režíroval několik inscenací.
Potřeba pečovat a vnitřní pnutí Bazaar Festivalu
Bazaar Festival vychází z přesvědčení svých spoluzakladatelů z Polska, Německa a České republiky, že kulturní vztahy mezi postkomunistickými a postsovětskými zeměmi je třeba rozvíjet na úrovni tzv. nezávislého divadla a tance, nebo chcete-li subkulturní tvorby, a sdílet je s širším publikem!
Václav Havel, Jiří Dienstbier: Audience a Příjem
Václav Havel, Jiří Dienstbier: Audience a Příjem, režie Břetislav Rychlík, Divadlo F. X. Šaldy Liberec, premiéra v Malém divadle 17. února 2023. Zatím nikoho nenapadlo spojit Havlovu Audienci s jejím pokračováním v aktovce Příjem. Ta se odehrává ve vězení, kdy mazácký vězeň Sládek přijímá do trestu nastupujícího Vaňka. K tomu (Pokračování...
Anežka Hanáčková: Cílem bylo a stále zůstává setkávání
Rozhovor s koordinátorkou festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER
O pamfletech trochu samožerně
Když se tak v sedmdesáti ohlížím na tu odrhovačkovou žeň, musím přiznat, že jsem za svůj písničkářský život napáchal pěkných pár krátkodechých pamfletů. Dobře jsem se bavil, když jsem je psal, zrovna tak když jsem je veřejně provozoval a nesl se na vlně smíchu a potlesku stejně naladěného publika. A když šlo o nákres budoucnosti, často...
Alena Zemančíková: Blázen ve své vsi
Blázen jsem ve své vsi, píše Bohuslav Reynek v jedné své básni o bezvýchodném smutku. Blázen ve své vsi byl také Jonáš, kamarád mého vnuka. Našemu Viktorovi bylo tehdy osm a Jonášovi třicet. Jonáš nebyl hloupý, jen měl mentalitu dítěte; hráli spolu auta na počítači a pletli náramky z gumiček, (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – Malá inventura
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Natálie Bulvasová Viktor Hájek Vladimír Hulec Josef Chuchma Kateřina Kykalová Zuzana Macourková Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Vzlet, Praha – Power.point 2 1 3 3 2 (Pokračování textu…)
S magorem
Od 2. do 26. března je v galerii Kulturního centra Česká Třebová k vidění výstava s podtitulem Ivan Martin Jirous ve fotografiích Alžběty Kopecké. Jde o snímky z let 2000–2011, které Kopecká pořídila při Jirousových veřejných vystoupeních i v soukromém každodenním životě. Vznikl výjimečný dokumentární materiál mapující poslední roky...
Malé, menší, nejmenší
Páteční odpoledne, Praha 7. Několik osob vchází do nevelkého sálu, místo se jmenuje Letka. Co tu bylo předtím? ptá se jedna paní muže u vchodu. Pidivadlo, hrála tady Vyšší odborná škola herecká, odpovídá. S ostatními mezitím usedáme ke stolu a začíná představení TakkTakk skupiny FRAS. Taky dost pidi, napadá mě.
Kritika /
V každém z nás dříme Čurda i Vopálka (Tři poznámky k jedné inscenaci)
Neboť jako dnes, tak v dřívějších dobách lidé začali filosofovat, protože se něčemu divili… Ten pak, kdo pochybuje a diví se, má vědomí nevědomosti – proto také milovník vymyšleného výkladu je v jistém smyslu milovníkem moudrosti. Aristoteles: Metafyzika, I.
Kritika /
Naši staří furianti
Naši furianti Ladislava Stroupežnického z roku 1887 jsou drama obce, takže dobře slouží k poukazování k národní povaze, k venkovanství, ke zveličovanému významu věcí v malých poměrech. Čas mění akcenty na jednotlivé postavy a jejich konání a vždy znovu pokládá otázku: O čem ty Furianty hrát?
Kritika /
Zase ti nežádoucí! A zase v Praze a Ostravě!
Projekt Musica non grata chrlí nové počiny, inu, tučné dotace Velvyslanectví spolkové republiky Německo v Praze dělají divy. Čerpá je spolu s pražským Národním divadlem především Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, jehož ředitele a režiséra Jiřího Nekvasila vždycky zajímala zapomenutá či „nežádoucí“ díla a nejvíc ta napsaná do...
Kritika /
Příběhy z emigrace
V dramaturgickém plánu této sezony Divadla Husa na provázku byla připravovaná autorská inscenace režisérky Anny Klimešové a dramaturgyně Viktorie Knotkové Pozdravuju a líbám vás všecki popsána jako večeře o mnoha chodech, v níž se vystřídají prožitky českých emigrantů s příběhy novodobých nomádů.