Obsah Divadelních novin 2023
Kritika /
Světlo na konci výkalů
Novinka renomovaného Divadelního spolku Jedl Ženy, držte huby! nabízí možnost prodlít ve vězeňské cele s komunisty perzekuovanou profesorkou, archeoložkou a kunsthistoričkou Růženou Vackovou.
Kritika /
Kesey easy aneb Hanácká lobotomie
Je mnohdy neveselo z návratů do dobře známých míst. Olomouc je jistě městem s nepřehlédnutelným kulturním potenciálem. Z hlediska veřejné podpory pak logicky k nejsilnějším hráčům ve městě i kraji patří místní Moravské divadlo, jehož umělecké renomé je ale přinejmenším sporné.
Dotek, výraz, spojení
Od 22. února do 1. března 2023 Praha opět patřila všemožným atypickým a hraničním podobám divadla, neboť se tu už po jednadvacáté konal festival Malá inventura. A překvapil změnou vizuálu: tak jako se z kukly vylíhne motýl, dospělo komiksové kuře v bájného okřídleného tvora, jenž se coby černé písmeno M usadil ve festivalovém logu od...
Rozhovor /
Andreas Homoki: Na jevišti chci vidět životné postavy
Německý režisér maďarského původu Andreas Homoki debutoval na začátku devadesátých let 20. století v Ženevě, poté režíroval mimo jiné v Kolíně nad Rýnem, Hamburku, Lipsku, Mnichově, Lyonu či Amsterdamu, než zakotvil v berlínské Komické opeře. Od roku 2002 určoval její profil jako šéfrežisér, o dva roky později se stal intendantem. Od sezony...
Beethoven devětkrát a úplně
Lze se dnes dočíst o géniovi, jakým Beethoven (16. prosince 1770 Bonn – 26. března 1827 Vídeň) bezesporu byl, něco nového? Je možné si jej vykreslit v jiných představách než jako nerudného a světu se stranícího podivína?
Zemřela Ivana Hloužková
Známe ji patrně všichni jako herečku z Brna a víme, že její láskou bylo divadlo, nicméně stejně všeobjímající láskou zahrnovala svoji rodinu a Mikulov.
Curyšské operní příběhy
Nechci divákům servírovat hotový výklad, který musí v dobré víře spolknout, ale vyzývám je, aby si našli vlastní interpretaci toho, co vidí, říká Andreas Homoki v rozhovoru ke své koncepci Prstenu Nibelungova, kterou realizuje v Curychu: Zlato Rýna mělo premiéru v dubnu 2022, Valkýra a Siegfried v této sezoně, Soumrak bohů a celý cyklus uvede divadlo...
Andrea Salustri: Vnímám proudění vzduchu
Italský performer Andrea Salustri hostoval v Paláci Akropolis v rámci mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis. Jeho projekt Materia, hit loňského festivalu v Edinburghu a současně subtilní poetická podívaná, nechal vyniknout materiál a objekt.
Šlechtici na scéně
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VI)
Mobilní telefon
Není to zas tak dávno, asi tak deset let.
Sidi Larbi Cherkaoui: Origine
(premiéra 7. února 2008, Toneelhuis, Antverpy, Belgie; zhlédnuto 25. září 2009 na festivalu Divadelní Nitra)
Burza /
Burza mladých zpěváků
Po čtyřleté pauze zaviněné opatřeními proti pandemii covidu-19 se v pondělí 6. března ve Státní opeře v Praze uskutečnila Burza mladých zpěváků.
Burza /
otevřený dopis
Vážený pane ministře, rádi bychom vás požádali o prošetření neudělení dotace zpravodajskému portálu iDN na rok 2023.
Zemřeli
Wayne Shorter (25. 8. 1933 Newark, New Jersey, USA – 2. 3. 2023 Los Angeles, Kalifornie, USA) Americký jazzový saxofonista a skladatel, člen skupin Art Blakey’s Jazz Messengers, Miles Davis’s Second Great Quintet, zakladatel skupiny Weather Report. Ivana Hloužková (6. 6. 1960 Valtice – 6. 3 2023 Brno)Herečka, dlouholetá členka (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. dubna
Adam Jiří, herec (1. 4. 1933) △ Adam Oldřich, herec (1. 4. 1933) △ Pálka Jiří, dramaturg (1. 4. 1953) △ Šubrtová Olga, dramaturgyně (1. 4. 1968) △ Dudík Dimitrij, režisér (2. 4. 1963) △ Dubová Michaela, herečka (3. 4. 1963) △ Adamec Jaromír, muzikálový zpěvák (4. 4. 1968) △ (Pokračování textu…)
Burza /
Ceny divadelní kritiky za rok 2022
Výsledky 31. ročníku ankety časopisu Svět a divadlo byly vyhlášeny v sobotu 11. března v Dejvickém divadle.
Roztáhnout křídla a letět (X)
Život naší divadelní společnosti šel různými cestami. Například v roce 1994 se ve Francii slavilo pětisté výročí Rabelaisova narození. Michaël Kerjean mě tehdy požádal, abych ho vystřídal ve vedení Marché médiéval (Středověkého tržiště), což je hlavní prostor rabelaisovského města Chinon. A zároveň mě pojišťovna MAIF v Niortu pověřila,...
Rudolf Deyl st. píše Růženě Naskové (1937)
Příležitostí vyjádřit svůj vřelý vztah k herecké kolegyni bylo Rudolfu Deylovi st. (1876–1972) třicáté výročí nástupu Růženy Naskové (1884–1960) do angažmá v Národním divadle. (Pokračování textu…)
Kdo je tady hazardér?
Grantová komise MK ČR se rozhodla, že pro rok 2023 nepodpoří projekt iDN – divadelní a kulturní zpravodajství na webu čtrnáctideníku Divadelní noviny. Redakce pozastavila činnost iDN a obrátila se otevřeným dopisem na ministra kultury...
Kdo za to může?
Kdesi v diskusi na Facebooku nad protesty učitelů vysokoškolských humanitních oborů kvůli místy extrémně nízkým platům jsem zachytil příznačný postřeh: mohou za současnou tristní situaci ti, kdo po humanitních oborech, a dodejme i kulturních a uměleckých, léta šlapali, nebo ti, kdo po sobě nechali šlapat?
David Šiktanc: Jídelní vůz
(režie David Šiktanc, premiéra 24. března 2023, Činoherní studio Ústí nad Labem)
Lenka Dombrovská: Kontextové prohloubení programu divadla Komedie
Rozhovor s kurátorkou festivalu Nová komedie
O trestu smrti a neškodném kultíčku osobnosti
Mám rád ostrov Formosa, kterému se dnes říká Tchaj-wan. Držím mu palce v nerovném soupeření s velikou komunistickou Čínou a závidím Markétě Pekarové Adamové, že si tam takhle počátkem jara mohla zaletět; na jaře tam bývá nejkrásněji.
Zdeněk Kozák: Nezadržitelný vzestup Eduarda Žáka
V první půli roku 1989 jsem psal svoji „scénickou mozaiku“ pro tehdejší Divadlo na provázku na motivy povídky Ivana Olbrachta Kariéra Eduarda Žáka.
Kritický žebříček – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Daniel Jäger Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Národní divadlo, Praha, Státní opera – Richard Strauss: Růžový kavalír 3 3,5 (Pokračování textu…)
Až se tobě bude třásti ruka
Ten titulek jsem si vypůjčil z dávné reportáže Heleny Klímové v dávných Literárních listech. Byla o necitlivosti mladých lidí vůči starším, o jejich pohrdání stářím a o jejich přemrštěných nárocích. Tenkrát jako mladíka mě příliš nezaujala.
Tok života a smrti
V pražském Centru současného umění DOX hostovala japonská tanečnice a choreografka Ruri Mitó (nar. 1982), jež zde na pozvání Viliama Dočolomanského uvedla v komorním galerijním prostoru svou choreografii z roku 2018 Sumika.
Kritika /
Už je tady zas aneb Dvakrát Schimmelpfennig
Málokterý současný dramatik je tak plodný jako Němec Roland Schimmelpfennig (*1967). Od roku 2001, kdy vzbudil celosvětovou senzaci hrou Arabská noc, většinou píše dva tři texty ročně, mnohdy na objednávku.
Kritika /
Audience – Příjem – Magor: Bravo!
Sleduju záští, s nímž establishment promyšleně likviduje nejlepšího člověka, kterého jsme kdy měli (…) V co doufá apokalyptická sovětská šelma, když nás zasáhla zrovna do krku? Když se chová jako šelma krvepijec?
Kritika /
Destrukce provedena pouze zčásti
Adaptace románu Stanislava Bilera Destrukce v pražském Divadle X10 nabízí řadu povědomých situací, typických nejen pro tuto scénu. Jde o korektně nekorektní inscenaci zasazenou do současnosti, na českou ves, kde člověk, který si myslí, že tam uteče před městským a obecně civilizačním tlakem, stejně klidu nedojde.
Kritika /
Těšín do knih vnořený
Třísouborové Těšínské divadlo, jež je jedinou dvojjazyčnou ansámblovou scénou v zemi, se rozhodně vyplatí kontinuálně sledovat. Jeho dramaturgický profil sice vyhlíží jako poslední hájemství konzervativnosti, pod obvykle náležitě prověřenými tituly jsou ale častokrát skryta velmi inspirativní jména i neortodoxní přístupy.
Kritika /
Jemný půvab spásy v mužské vizi
Dvěma určujícími pohyby jsou stah a rotace. První je předpokladem pro ten druhý, stažení napětí je potenciálem pro expandování, rozšíření vědomí skrze prvotní chaos.
Kritika /
Vezmeme to od píky?
Dvacátý pátý únor 2002 zůstane zapsán v české polistopadové historii pozoruhodným způsobem. Ten den – na výročí komunistického převratu v roce 1948 – měl rukou atentátníka zemřít bývalý stalinistický prokurátor Karel Vaš.
Kritika /
V Olomouci dějí se věci
V nedávných olomouckých poměrech by nebylo pomyšlení nasadit Modrovousův hrad maďarského modernisty Bély Bartóka, i když před třiašedesáti lety (1960) tu měl českou premiéru! Za důležitější považuji zdůvodnění volby titulu projektem inscenace, tématem, které režisérka Daniela Špinar srozumitelně promítla do jevištního řešení.
Rozhovor /
Simona Šaturová: Pořád mě baví se zlepšovat
Simona Šaturová je sopranistka světového formátu. Vystupovala v předních koncertních síních, operních domech a na festivalech, které jsou pro zpěváka splněným snem. Letos se objevila i na cenách Český lev, v Rudolfinu seděla po boku Petra Václava, režiséra úspěšného snímku Il Boemo, který sklidil šest Lvů včetně titulu Nejlepší film roku. I...
Kontext /
Kdo tedy byl Antonín Heythum?
Resumé obvykle nenesou samostatný titul a výjimky tak nepostrádají půvab. Resumé monografie Antonína Heythuma je nadepsáno otázkou: Kdo tedy byl Antonín Heythum? Předcházejí mu čtyři stovky stran přesvědčivých odpovědí a samotná poslední věta resumé jasně pojmenovává, o čem jsou: Právě proto můžeme Heythumovo dílo považovat za vskutku...
Ženský hlas rozeznívá vesmír jinak
O výstavy žen věnujících se výtvarnému umění není v dnešní době nouze, dominují i na různých přehlídkách a dostávají ceny. Nejsem si jistý, jestli se stalo jejich umění fenoménem, nicméně ženy jsou dnes na české umělecké scéně vidět více než kdy předtím.
Kostlivci z almary Jana Rejžka
Potkal jsem onehdy na udílení literární ceny českého PEN klubu Jana Rejžka. Na otázku, jak se mu dýchá po volbách, vystřelil od boku: Už jsi čet moje paměti? A hned mi jedny za tři stovky střelil. Aby se neřeklo, začal jsem je i číst. Vzápětí jsem ale zbystřil a už o pár stránek dál jsem si poručil napsat o nich. Nakladatelství Galén Lubomíra...
Anne-Marie Cardin: Loutky jsou věrné své povaze
Loutkářku, která vystupuje pod uměleckým jménem Anne-Marionnette, jsem potkala v jejím ateliéru v kanadském městě Quebec. Byla jsem zvědavá, jak Kanaďanka s českými kořeny žije a tvoří.